ETCS na lokálky. Správa železnic vybaví první tratě, přednost mají dostat koridory
Správa železnic u regionálních tratí soutěží jen ty, kde již pokročila příprava.
Ministerstvo dopravy přehodnocuje svůj plán vybavit i regionální tratě zabezpečovačem ETCS. O posunu instalace v čase informoval ministr dopravy Martin Kupka poprvé v květnu na konferenci ŽESNAD.cz, nyní ho potvrdilo i ministerstvo.
„V jistém ohledu ubereme plyn, zejména u regionálních tratí,“ řekl na konci května Kupka. Správa železnic (SŽ) od té doby vypsala soutěže na instalaci a projektování ETCS na řadě regionálních tratí, a to na implementaci takzvané ETCS Regional například na tratě Choceň – Litomyšl nebo Louka u Litvínova – Osek město. Stejný zabezpečovač má být například i na tratích Tábor – Písek nebo Liberec – Hrádek nad Nisou, tedy již takové, které nelze nazývat lokálkami.
„Z regionálních tratí se v období do roku 2030 budou vybavovat ty regionální tratě, na nichž je předpoklad nasazení vybavených vozidel ještě v tomto období. U řady takových tratí projevili o jejich vybavení zájem přímo regionální objednatelé. Většina zbývajících regionálních tratí plánujeme vybavit v období po roce 2033,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Do roku 2030 má v případě ETCS jednoznačnou prioritu vybavení tratí sítě TEN-T a na tyto tratě budou vyčleněny rozhodující finanční zdroje a kapacity,“ dodal.
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy jde vypsané soutěže, kde již začala dříve příprava některého stupně dokumentace pro stavbu. „V případě nadcházejících investic do vybavení dalších regionálních tratí ETCS pak prověřujeme možné zúžení náplně jednotlivých staveb. Vše však bude nadále probíhat v rámci schváleného implementačního plánu a stanovených termínů pro zavádění ETCS a výhradního provozu,“ dodal Gavenda.
32 miliard do bezpečnějších tratí. Stát chystá nový „jízdní řád“ na zavádění ETCS
Správa železnic soutěží ETCS pro regionální tratě pod názvy ETCS STOP nebo ETCS Regional. „ETCS STOP je stále používaný název pro jednu z technických variant ETCS Regional. Čili ETCS Regional je společným názvem pro dvě technická řešení, a to ETCS L1 Limited Supervision a ETCS STOP – obě jsou založena na prvcích ETCS L1 (balízy přepínatelné a nepřepínatelné a traťové elektronické jednotky LEU). Tento souhrnný název se používá pro zjednodušení a zkrácení textů, aby nebylo vždy nutné rozepisovat všechny varianty,“ vysvětlil Gavenda.