Líbeznický tunel jako precedens. Obce podél budoucí rychlotrati očekávají podobnou vstřícnost

Tunel Mezno. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czTunel Mezno. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

Prodloužení tunelu u ministrova bydliště označily obce za průkopnický čin.

Celkem 34 obcí a měst podél budoucí vysokorychlostní trati v oblasti Podřipska očekává, že Správa železnic bude při plánování nového železničního koridoru podobně velkorysá jako u Líbeznic. Správa železnic (SŽ) se v Líbeznicích rozhodla nedávno prodloužit plánovanou délku tunelu z původních 2 700 na 3 400 metrů. K prodloužení u obce, kde bydlí současný ministr dopravy Martin Kupka, došlo i přes to, že se mezitím navýšily hlukové limity.

Obce v dopise adresovaném úřadu vlády vyjádřily přesvědčení, že „postup Správy železnic u Líbeznického tunelu dává naději, že i budování strategické infrastruktury lze realizovat ohleduplně ke svému okolí“. Správa železnic přitom díky úlevám v hlukových limitech nemusela být tak striktní a naopak ochranu před hlukem snížit.

Prodloužení tunelu pak označily obce za průkopnický čin. „Tento přístup je hoden následování a měl by být standardem pro ostatní samosprávy. Je třeba zajistit, aby všechny dotčené obce měly stejnou možnost ovlivnit podobu projektů, které se jich týkají, a aby byla zohledněna jejich místní specifika a potřeby,“ dodaly obce ve stanovisku.

Hlukové limity platné od 1. 7. 2023 neberou dostatečně v úvahu zdravotní aspekty, narušily princip ochrany proti hluku uvnitř chráněných prostor budov (v nemocnicích, školkách, školách a v obytných místnostech) a znamenají tak přímou hrozbu pro zdraví a kvalitu života obyvatel v našem regionu, a proto nám neumožňují konstruktivní vedení diskuse o umisťování dalších strategických dopravních staveb do okolí dálnice D8,“ uvedly obce sdružené v organizaci Koridor D8 v textu stanoviska adresovaném úřadu vlády.

Delší tunel v rovině pro rychlovlaky u Líbeznic. Ministr střet zájmů odmítá

V minulosti takový vstřícný přístup u stejné trati nebyl. Například v Odoleně Vodě požadovali, aby trať vedla také tunelem. „Předložili nám několik variant tunelů. Líbilo se nám to a řekli jsme Správě železnic, že necháme rozhodnout zastupitelstvo. A mezitím nám oznámili, že tunelová varianta není možná,“ popsal v květnu jednání se Správou železnic místostarosta Tomáš Lohniský.

K prodloužení plánovaného tunelu v Líbeznicích došlo z původních 2 700 na 3 400 metrů. Ministr dopravy Martin Kupka odmítá, že by ze své funkce ministra měl na toto prodloužení jakýkoliv vliv.

Aktuální odhadované náklady na tunel jsou 5,9 miliardy korun. Okolo Líbeznic měla trať vést původně po povrchu. Obci se podařilo v letech 2016 až 2019 vyjednat tunelovou variantu. Tunel má chránit Líbeznice především od hluku.

Tunel v rovině u ministrova bydliště bude ještě o 200 metrů delší, než se dosud uvádělo

Tagy hlukové limity Koridor D8 Líbeznický tunel Správa železnic
142 komentářů