dpp

Tunel v rovině u ministrova bydliště bude ještě o 200 metrů delší, než se dosud uvádělo

Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČR

Náklady na tunel v rovině se nyní blíží k šesti miliardám korun.

Správa železnic (SŽ) prodloužila o dalších 200 metrů plánovaný tunel v Líbeznicích, kterým mají jezdit v budoucnu vysokorychlostní vlaky mezi Prahou a Drážďany. Podle původních materiálů měl měřit 2 700 metrů, nyní Správa železnic uvádí 3 400 metrů.

Vyplývá to z prezentace Správy železnic v Líbeznicích na konci května. V Líbeznicích žije a je tu zastupitelem ministr dopravy Martin Kupka. „Po rozpracování a prověřování technického návrhu a vyřešení akceptovatelného křížení se stávající i plánovanou infrastrukturou byl tunel prodloužen na současných 3 400 metrů,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Původní navrhovaná trasa tunelu Líbeznice. Foto: Správa železnic

Správa železnic dosud mluvila o tom, že původní délka tunelu měla být 2 700 metrů. Již loni ale byl prodloužen o dalších 200 metrů kvůli křížení se silnicí I/9. „Po dalším technickém šetření kvůli možným komplikacím a po jednání se správci komunikací se letos návrh prodloužil o cca 500 metrů na celkových 3 400. Práce na technickém návrhu a celkové zpřesňování však neustále pokračují,“ dodal Gavenda.

Delší tunel v rovině pro rychlovlaky u Líbeznic. Ministr střet zájmů odmítá

Aktuální odhadované náklady na tunel jsou 5,9 miliardy korun. Okolo Líbeznic měla trať vést původně po povrchu. Obci se podařilo v letech 2016 až 2019 vyjednat tunelovou variantu. V té době vedl Líbeznice nynější ministr dopravy Martin Kupka. O letošním prodloužení tunelu podle svého vyjádření nijak nerozhodoval ani rozhodnutí neovlivňoval, v obci je řadovým zastupitelem. I proto nevnímá současné prodloužení jako střet zájmů.

Tunel má chránit Líbeznice především od hluku. Současná vláda přitom sama razantně rozvolnila hlukové limity, a tak se nabízí otázka, zda by s novými normami byl tunel skutečně potřeba. Loni se objevila i petice za odstoupení od plánů na jeho stavbu právě v souvislosti s revizí hlukových norem.

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky zaslané po publikaci článku 11. 6. v 7:15

Další z Vašich článků mě přiměl k tomu, abych prohledal svou historickou „starostovskou“ korespondenci se Správou železnic.

Je z ní patrné, jaký posun se v minulosti odehrál. Původní trasa katastrem obce procházela v severovýchodním cípu. Vedla ale přímo přes zastavěná území obcí Měšice a Hovorčovice. Střety v území měla i při průchodu Letňany. (V Hovorčovicích vedla například přímo přes ČOV a v obou zmíněných obcích by muselo dojít k odstranění několika rodinných domů.) Kvůli tomu začala Správa železnic v roce 2016 jednat o změně trasování – změně ZÚR Středočeského kraje. Obec Líbeznice vyšla tehdy vstříc a akceptovala, že se vedení trasy přiblíží k zástavbě obce Líbeznice po celé východní straně intravilánu. Souhlas se změnou trasy ale podmínila vedením v tunelu.

Opakovaně jsme pak upravenou verzi trasy projednávali na obecním zastupitelstvu. Vše je samozřejmě zdokumentováno, včetně návrhu výškového vedení trasy. Postoj obce Líbeznice tedy umožnil, aby se Správa železnic vyhnula zásadním překážkám pro vedení VRT. (Podotýkám, že původní trasa vedla od „ministrova bydliště“ výrazně dál než aktuální trasa nedávno zapracovaná do ZÚR Středočeského kraje.)

Tagy Líbeznický tunel Správa železnic VRT VRT Podřipsko
163 komentářů