Rychlejší vlaky mezi Libercem a Prahou budí odpor dalších obcí
Nová trať bude znamenat zásadní změny i pro Liberec.
Už dříve se proti modernizaci spojení mezi hlavním a krajským městem postavili zástupci některých obcí ve Středočeském kraji, především pak v oblasti takzvané Všejanské spojky.
Proti rychlejšímu spojení z Prahy do Mladé Boleslavi vznikla petice, jiná trasa není podle SŽ možná
Změny v dokumentacích jsou nutné kvůli změnám v trase železnice, které přinesla studie proveditelnosti schválená loni centrální komisí ministerstva dopravy. Počítá s modernizací trati z Mladé Boleslavi do Liberce a zkrácením jízdní doby z Liberce do Prahy ze současných 160 na necelých 70 minut. O úpravách trati postavené ve druhé polovině 19. století se hovoří léta, rychleji měly vlaky jezdit už v roce 2010, přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.
„Mění se původní trasa v okolí Turnova, kde by jedna z těch tras měla vést přímo od Mladé Boleslavi do Liberce, a druhá významná změna je mezi Hodkovicemi a Libercem, kde by ta nová trasa měla vést v souběhu I/35, ale v tunelu. Tím by se měly obejít všechny ty oblouky, kvůli kterým dneska než dojdete do Turnova, tak už ztrácíte na auto 30 minut,“ řekl ke změnám hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). V Liberci by měl vlak z tunelu vyjet v oblasti Vesce a překonat pak musí rychlostní silnici od Prahy směrem k nádraží.
Obavy ze znehodnocení pozemků
Pro krajské město bude nový koridor znamenat zásadní změny. „Omezí to výstavbu rodinných domů, zastaví rozvoj města, ten koridor bude znamenat stavební uzávěru. Liberec opravdu podporuje rychlé spojení na Prahu, ale byli bychom rádi, kdyby ten koridor byl užší a umožnil alespoň stavby dopravní technické infrastruktury,“ řekl na jednání náměstek primátora Liberce Adam Lenert (ANO). Vymezení koridoru, který je až 300 metrů široký, podle něj může ohrozit i výstavbu druhé přístupové komunikace do jižní průmyslové zóny, kterou připravuje Liberecký kraj.
Obavy z nové trasy mají také obyvatelé Hodkovic nad Mohelkou, zejména části Nové Hodkovice, pod níž by měl vést tunel. „Z materiálu jsem se nedozvěděla, co ten koridor znamená pro majitele pozemků v té lokalitě,“ řekla místostarostka Helena Řezáčová (Budoucnost pro Hodkovice). Někteří majitelé pozemků podle ní zatím nemají stavební povolení pro plánované rodinné domy a obávají se, že vymezení koridoru pro železnici jejich plány zhatí. Za pozemky přitom dali často miliony korun. Vedení města se také obává zvýšeného hluku podobně jako lidé v nedalekém Čtveříně.
Pokud se novou trať podaří postavit, mělo by to zlepšit i dostupnost příhraničních oblastí Frýdlantska a spojení do sousedního Polska na Zhořelec a německý Görlitz. Podle Správy železnic bude nová trať z větší části dvoukolejná a elektrizovaná. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se náklady na vybudování trasy odhadují na 50 miliard korun. „I když ta částka zní samozřejmě senzačně, tak je to rozložené v čase a jsou to tři stavby,“ řekl již dříve ČTK.