Rychlejší vlaky mezi Libercem a Prahou budí odpor dalších obcí

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Nová trať bude znamenat zásadní změny i pro Liberec.

Odebírat
Upozornit na
guest
218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VilamS

No typické. Nie som ochotný vidieť za svoje humno…. História pozná x prípadov, kedy sa železnica práve pre takéto postoje nútene vyhla historicky dôležitým mestám.
Na druhej strane je treba s dotknutými ľuďmi hrať fér, čo sa v našom regióne moc neností

xyz

„História pozná x prípadov, kedy sa železnica práve pre takéto postoje nútene vyhla historicky dôležitým mestám.“

Srov. nynější sociální situace v Liberci vs. v Ústí nad Labem a srov. jejich aktuální spojení s Prahou i dalšími městy.

P. S. Jak už jsem napsal níže, tak v téhle „vůči autům nedostatečně zkracující cestovní doby“ podobě „nevidí dostatečně do budoucnosti“ sám celý projekt (zejména mezi Prahou a MB, ale i jakýmkoliv byť kratším jednokolejným úsekem).

Hans1979

Je mi jasné, že vzhledem k bydlišti spolumajitele dostanu samé minusy .
Ale teda cena / výkon. …. Dojezd, počet koleji a zábor krajiny … tohle prostě nevychází ani omylem ..
Ta trať krom Liberce /Jablonce nevede nikam dál a o tom to je

xyz

Však možná i proto to je „jenom“ modernizace s přeložkami, řekněme „koridorového“ charakteru. A ne kompletně novostavba.

P. S. Kromě Liberce/Jablonce to každopádně vede/může vést (odbočkami) do okresů Česká Lípa a Semily, tzn. kompletně do celého Libereckého kraje (i když tedy tam by to mělo přínos hlavně při rychlé nové trati Praha – aspoň MB podél D10).

A že „nikam dál“… Tak jednak ano – i Žitava a Görlitz se počítají (ostatně neexistence os. dopravy přes Zawidow taky není „fyzická vlastnost“).

Hans1934

No do Görlitz a Zittau je opravdu obrovská mezinárodní poptávka.

xyz

To píšete vy, ne já.

(mmch. srov. s VRT z ČR směr Wroclaw)

Mmch. stejně tak do značné míry vnitrostátní bude nová trať Nová Ves u Kralup – „u Loun“ – Most, resp. je tam argument nákladním tranzitem „od Prahy do Chebu“; při tomto srovnání by se dalo argumentovat eventuální nákladní trasou i ve směru (MB – ) Liberec – Görlitz – Horka a pak po té dvoukolejce speciálně učiněné (2. kolej i elektrizace) pro nákladní tranzit mj. protože se vyhýbá aglomeracím, takže jí nepřekáží silnější příměstská doprava.

Jiřik

Proč lžete?
Jen železnice se v Liberci rozvětvuje do pěti směrů, vy „nikam dál“. A další desítky směrů doplňují autobusová doprava a MHD.

Hans1934

Opravdu nikam dál, nevýznamné z hlediska dálkové přepravy

Jaaa

Protože tam nic nevede.

xyz

Eventuálně významné z hlediska pásmového provozu „do Liberce bezzastávkově a pak už s četnějším zastavováním“, srov. s Ústím s VRT a linkou Praha – bez zastavení Ústí – dále Teplice – Litvínov.

Tak podobně by (ovšem při nové, dostatečně rychlé trati) mohla být linka Praha – bez zastavení Liberec – dále již „rychlíkově“ Žitava (= též Chrastava/Hrádek)/Görlitz (= též Frýdlantsko).

Michal Bartoníček

A proč myslíte, že se má stavět ta trať? Aby se ty významné směry posílily. 😀

karel

Liberec 1000 000 obyvatel, Jablonec n.n 46 000-to je málo?

Hans1979

Říkám jasně, že dál ty vlaky nikam nepojedou ve větší míře .
Skutečně cena/ vykon tam nevycházela nikdy až teď najednou
A 70 minut za ideálního času je moc

fazik

Máte tam o jednu nulu víc….

APa

Narozdíl od většiny diskutujících, kteří házejí veškeré obce a jejich požadavky a připomínky do jednoho pytle, jsem na veřejném projednání aktualizace zásad územního rozvoje Libereckého kraje byl osobně přítomen. V drtivé většině obce rychlejší železniční spojení s Prahou podporují, ale mají také oprávněné obavy. Nejsou to obavy ekofanatiků nebo vytvořené na základě vymyšlených argumentů. V některých místech se vymezuje až 600 metrů široký koridor pro umístění novostavby železnice. Tento koridor znamená de facto stavební uzávěru. Zúžení (zpřesnění) koridoru probíhá v územních plánech jednotlivých obcí. Ale to může proběhnout až na základě podrobnější projektové dokumentace, která ale nyní neexistuje a dle… Číst vice »

Jiří Šrámek

Ne, nemají.
Ideální by bylo, kdyby dotčené obce vznesly tuto oprávněnou připomínku směrem k SŽ / MD s tím, že jsou ochotni strpět nekonkrétní trasování a tím omezení možností výstavby v obci, ale jen a pouze po konkrétní, předem stanovený časový úsek. Třeba… Ok, máme zájem o tuto liniovou stavbu a nebudeme stavbě házet klacky pod nohy, ALE máte dva roky na definitivní umístění stavby v našem katastru. Pak už tak vstřícní nebudeme.

APa

To je právě ten problém. Jakmile se dostane koridor do Zásad územního rozvoje tak je platný a musí se podle něj rozhodovat. Nemá žádné časové omezení, žádný termín vypršení. A zároveň se ten koridor stane veřejně prospěšnou stavbou s možností vyvlastnění pozemků. Pak už obec bude mít velmi omezené možnosti, jak se bránit.

Jan Matoušek

Já mám pocit, že v této republice by bylo nejlepší zrušit ministerstvo dopravy a všechny státní organizace zabývající se dopravní infrastrukturou. Peníze dát obcím podle počtu obyvatel a nechat všechno na nich.
Chceš lepší ulici? Tak si ji udělej.
Chceš lepší silnici do vedlejší obce? Tak si ji udělej.
Chceš vlak? Nebudeme ti bránit. Postav si trať a organizuj dopravu.
Ale pozor! V případě komunikace za váš katastr se musíš dohodnout i s tou obcí vedle.

Xaver

Zajímavá myšlenka. Sice je to jen teorie, ale tohle NIMBYství by tím hodně ubylo.

Ústečan

Hlavně by hodně ubylo dopravních staveb.

Jaaa

To určitě neubylo. Jen by se přesunulo o úroveň níž.

A bez centrální koordinace nic lepšího než obchvat prostě nepostavíte.

marek hudec

jeden historicky dotaz – z jakych duvodu je stavajici trasovani Praha-Liberec tak pitome? proc to pred temi 150+ lety postavili zrovna tak? treba Praha-Usti, Plzen-Budejce nebo jine stare trate jsou vpoho….
diky za odpeved

Daniel Jablonecký

Protože primárně Liberec má/měl spojení s Pardubicemi (a Drážďany) a ne s Prahou. Vychází to z doby, kdy jednotlivé trati stavěly soukromé společnosti a cílem bylo uspokojit poptávku zejména po nákladní dopravě, osobní byla jenom jako doplněk a začala se významněji rozvíjet až v pozdější době. Jinými slovy trať Praha-Liberec žádná železniční společnost nepostavila a to, co se dneska používá, jsou koleje bývalých několika různých železničních společností, postavené v pro ně v tehdy důležitých trasách.

xyz

Plzeň – Budějovice, ale i Benešov – Budějice jsou historicky jednokolejné úplně stejně jako Praha – Turnov.

I zajížďka přes Rychnov se dá přirovnat k zajížďce přes Hlubokou-Zámostí.

Tzn. podle mě tam těch rozdílů je méně než se zdá. Jen tyto:
– (ne)elektrizace

– stav, kdy dálnice (býv. „erka“) tam je „odedávna“, zato trať je nezmodernizovaná

Pražec

Žhavá novinka:
Do Budějic je jedna kolej až z Ševětína. Jinak už koridor chválabohu stojí.

xyz

Proto tam píšu pojem „historicky“.

O. K., možná jsem měl napsat „byly“ než „jsou“.

Nicméně dotaz zněl právě na ten historický kontext, kdy trasa Praha – Liberec podle mě není trasováním o nic horší než původní trasa Praha – ČB.

Michal M

V době, kdy se tratě stavěly, bylo hlavní město Vídeň. Vazby byly primárně na něj (To je nejvíc vidět na komunikacích Čechy-Morava, kde po Praze ani pes neštěkl a historické cesty z Prahy přes Vysočinu jsou cestami do Vídně – jediná kvalitní spojnice byla Pražsko-Olomoucká dráha přes Polabí)… Sever českých zemí měl silné vazby na německé Slezsko, což je i případ Liberce, pro který Praha neznamenala nic extra (dojet vlakem se nicméně dalo i do Prahy – stačilo odbočit z trati sekundárního významu, která vedla cca. na Vídeň 🙂 ). Plzeň-Budějovice je ve skutečnosti v rámci R-U významný koridor Vídeň-Gmünd-Budějovice-Plzeň-Cheb-(severní… Číst vice »

Xaver

S tím „po Praze ani pes neštěkl“ jste to dost přehnal. Pořád tu bylo i za R-U nějaké členění na jednotlivé země s určitou samosprávou a český zemský sněm Království českého, jak se oficiálně nazýval, sídlil samozřejmě v Praze až do r. 1918.

Marian Kechlibar

Liberec bylo silně německé město s obchodními i osobními vazbami na okolní Německo. Tamní měšťané rozhodně jezdili častěji na Žitavu než do Prahy. Když už chtěl někdo udělat kariéru v rámci R-U samotného, tak jel zase spíš do Vídně…

Z čistě kulturního hlediska byla Praha pro Liberec hlavní město cizího národa.

xyz

To ale platilo i pro Aussig (Ústí), rovněž většinově německý.

Jiří Šrámek

V době stavby železnice do Liberce (z Pardubic) mělo město Ústí n.L. cca 10.000 obyvatel. V té době mnohem významnější Liberec měl již 50.000 obyvatel. A ani v rámci pohraničních, německy mluvících regionů nebyl význam obou měst ani zdaleka srovnatelný. To ovšem není s výše uvedeným nikterak v rozporu, ba naopak.

Jiří Šrámek

Jde o spojení tří tratí. První byla Pardubicko – Liberecká trať. Poté z Turnova postavená Turnovsko – Kralupská dráha a až nakonec dostavěná odbočka z Neratovic do Prahy.

fous55

Protože se to postavilo jak vlaštovčí hnízdo: nejprve úsek Turnov – Liberec jako součást tratě Pardubice – Liberec, potom trať Kralupy – Turnov a nakonec trať Praha – Všetaty. A dodnes se tohoto nesmyslného trasování projektanti drží jak hovno košile.

kix

on se ho nikdo nedrží nebo co nového se postavilo v této stopě? Nic..

Viliam1974

Pretože kdekoľvek inde by sa to stavalo, znamená to začať od nuly, s výkupom pozemkov atď. Nie sme v Číne, kde sa to hrieši od zeleného stolu a kto papuľuje tak skončí v base, ak nie „u zdi“

Nose Peak

Protože ty tratě nestavěli kvůli spojení do nějaké Prahy, ale do hlavního města, tj. Vídně…

Pink

Vizualizace Central Station v Liberci. Není nad světoobčany kteří vládnou světovým jazykem i v České kotlině. A nechtěli by třeba taky změnit název Liberec na původní německý Reichenberg?

Vavrroch

Ten Reichenberg by se dal také nahradit přepisem českého názvu ve formě „Liberetz“. Zkušenost ukazuje, že zahraniční návštěvníci často čtou a vyslovují zdejší místní jména a nápisy nesprávně – „Čeb“, „Šoken“, ba i „Štáfedlo“ (Cheb, Choceň…). Je-li běžné, že v osobních dokladech některých příslušníků slovanských národů se již nyní objevuje upravený přepis výslovnosti jmen, časem nejspíš dojde i na jména měst, pravděpodobně vlivem nějaké směrnice. Rozkošný jistě bude kosmopolitizovaný přepis pro Staré Město u Uherského Hradiště. Nádraží v Liberci by pak mohlo být pojmenováno třeba „Liberetz Grand Central Terminal“, „Liberetz Martin Puta Central Station“ či jinak, s využitím jména některého… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Dejte vědět, až přijde vtip, abychom věděli, kdy se začít smát.

Michal Bartoníček

Tu zkušenost můžu potvrdit. Měli jsme v práci na stáži Španěly a mého kolegu Václava oslovovali jako „Faklaf“. Přitom nechápu, proč se prostě nemůžou naučit tuzemskou výslovnost a čtou to takhle blbě. Já taky neříkám „vashynkton“, ale „vošingtn“.

Stráťa

Myslím že oni se taky divili jak vyslovujete španělská jména.

Michal Bartoníček

Tak příště raději nemyslete.
Ne, nedivili. Výslovnost španělských jmen jsem se naučil. A pokud jsem nevěděl, zeptal jsem se. Je totiž mimořádně trapné, když někomu komolíte jméno.

Grossák

Výslovnost bude v každém jazyce vždy trochu jiná. Co se týče přepisu slovanských jmen, jde přesněji o transkripci jmen do latinky například z azbuky. A je logické, že u dokladů se používá jednotná transkripce, a sice anglická, s ohledem na nutnost jednoznačné identifikace osoby. Bohužel to pak někdo občas publikuje v českém textu, kde to nemá co dělat.

Kuba2

Ne, logické to není, když angličtině chybí polovina písmenek, které má ruština a musí si pomáhat spřežkami, které ani sama pro svou potřebu nepoužívá (například kh). Inspiraci bych hledal třeba v srbštině, kde existuje 1:1 přepis z cyrilice do latinky, samozřejmě s drobnými úpravami respektující mírně odlišnou abecedu.

ketchup1970

My ale máme ČSN o přepisu z cizích abeced, včetně cyrilice a azbuky ( bulharské, ruské srbské i ukrajinské či běloruské)

PetrK

my máme čsn na všechno, proto to tu tak vypadá

Michal M

Metahumor této slátaniny ovšem spočívá v tom, že sám její autor brojící proti cizojazyčným názvům používá anglický nick. 🙂

Francimor

Jestli jste si četl článek tak vidíte ce proti vedení protestují i města jako Liberec nebo Hodkovice. Stejně jako Ostrésanskou spojku pohřbila Chrudim.
Ono je to přesně naopak čím větší obec by to byla tím větší by byl odpor a taky by tím byl úspěšnější.

Hans1934

Chrudim ??? Tu pohřbily Ostřešany primárně , které naprosto nelogicky nejsou už součástí Pardubic ..

xyz

Zrovna tam jde o jednu z výjimek, i Dražkovice patří Pardubicím a Medlešice Chrudimi.

„Díky“ čemuž tam loni zrušili pošty, zato kdyby šlo o samostatné obce, tak by tam pošty zůstaly.

Protože „nerušila se pošta v těch obcích, kde už v té době byla jedinou poštou“. No ale medlešická pošta byla „jedna z několika chrudimských“ a dražkovická „jedna z mnoha pardubických“…

xyz

… a celkově bych řekl, že samostatnost Ostřešan je logická – od jádrových Pardubic jsou už docela vzdálené, stejně tak i jejich počet obyvatel je pro samostatnost už slušný https://obyvateleceska.cz/pardubice/ostresany/575437

P. S. i pokud by tedy Ostřešany spadaly pod Pardubice, tak nikde není psáno, že Statutární město Pardubice, tím pádem hájící i zájmy Ostřešan, by také nevystupovalo proti.

Xaver

Pro tuhle zemi je katastrovou, že každá díra má svoji vlastní samosprávu a máme pře 6200 obcí. Přitom Rakousko jich má jen 1900. Čím menší obec, tím menší zdroj potenciálně chytrých lidí do vedení, tím větší pravděpodobnost, že v zastupitelstvu budou nějací pitomci, co ničemu pořádně nerozumí.

Jaaa

No, neřekl bych, že tady platí nepřímá úměra. Stačí kouknout na ministerstvo dopravy…

Libor

Doufám a věřím, že někdo bude mít koule a ty obce sjednotí..

xyz

Dovedou se sjednotit i samy – viz např. jednotlivé svazky obcí atd.

Viz např. „RozVRTaná krajina“, kdy stejný zájem za tímto účelem sjednotil 11 obcí.

Daniel Jablonecký

To je ovšem něco jiného. Svazek obcí není totéž co jedna obec.

Frantisek X

To si pak musíte rozmyslet, zda je chcete raději sjednocené či rozdělené (podle toho, za jakým účelem, že. 😀

xyz

Tak ono i „sjednocení“ je něco jiného než připojení k městu či sloučení obcí do jednoho „Gemeinde“.

Mmch. stejně tak nikde není psáno, že pokud budou sloučeny do jednoho „Gemeinde“ např. 6 dosud samostatných vsí, kde 3 by byly proti a 3 by nijak nevystupovaly proti, tak že ta jedna velká obec nebude celkově proti.

xyz

Jo, ten samý příspěvek byl psán pod článkem o Rohovládově Bělé, že by i tuto obec ten autor komentáře zrušil, protože má pod 1000 lidí. Vůbec si neuvědomil možnost, že právě k ní by ty okolní obce byly připojeny a tím by to celé mělo cca 2500 obyv. P. S. Proti vedení VRT má výhrady Rohovládova Bělá i ty okolní vsi. P. S. č. 2: Hodkovice nad Mohelkou by byly samostatné i v rakouských měřítkách (O. K., spadaly by pod ně i okolní vsi). Jo, max. Čtveřín by (možná) samostatný nebyl, ale spadal by pod Turnov (který by tím pádem… Číst vice »

xyz

… P. S. č. 3: obdobným způsobem „sjednocené“ jsou mj. Čekyně a Vinary (nesamostatné vsi spadající pod Přerov), takže nesouhlas s (konkrétní podobou) vedení VRT tedy učinilo Statutární město Přerov, jehož jsou tyto vsi součástí.

Tzn. jejich nesamostatnost „nezabránila“ v námitkách vedení VRT přes ně.

Francimor

Stejně jako Dluhonice část Přerova roky blokokovali D1.

Xaver

Samozřejmě že neexistuje žádná přímá úměra mezi tím, že čím větší obec, tím menší pravděpodobnost námitek. Jde hlavně o to, že čím méně obcí, tím se spíš taková liniová stavba prosadí, protože je prostě jednodušší se nějak dohodnout třeba s 30 obcemi, než s 300.

xyz

Pak každopádně můžou nastat rozpory uvnitř toho kterého „Gemeinde“, pokud by požadavky jedné místní části (nesamostatné vsi) a námitky vůči vedení VRT či jiné liniové stavby nebyl schopen „obecní úřad střediskové obce“ směřovat výše.

Mmch. ten poměr 30 vs. 300 (resp. obecně 1 : 10) považuji za značně nadsazený.

Nose Peak

Ironií je, že to všichni chápou, a proto tu ty obce rozumné velikosti máme – 205 obcí s rozšířenou působností. Ten dolní stupeň by šel v pohodě zrušit. Ale vysvětlujte to v Malešovicích, okr. Brno – venkov….

xyz

To už je pro řešení místních potřeb zcela nepřiměřená územní velikost vč. nesourodých požadavků napříč jednotlivými vesnicemi.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/ORP.PNG

A nemělo by to obdoby ani ve srovnání s (zde připomínaným) Rakouskem (mmch. jakpak je na tom v této věci Slovensko? 🙂 )

Nose Peak

Tak jestli chcete použít jako etalon zrovna Slovensko…

xyz

Já obecně nemám rád argumentaci „v zemi X je to takto a takto = automaticky je to tak správně“, přitom situace v různých zemích se od sebe velmi liší a někteří si vybírají „to, co se jim hodí“ – někdo by jako nejnižší prvek (tzn. obec) dal Obec s rozšířenou působností (takže např. Železná Ruda by byla součástí města Klatov, srov. s přilehlým Bayerisch Eisensteinem a jeho územím https://mapy.cz/s/nekupenogu (+ srov. s – pravdivou – argumentací, že v Německu neexistují samostatné obce o pár stovkách obyvatel). Někdo jiný by namítl, že sporná je existence Obcí s rozšířenou působností a že… Číst vice »

KarelzNádraží

Je hezké jak na tom videu přijíždí jako první Regiojet takový ten PP. ale pak i z Grazu a Vídně si railjet našel svou odbočku z Prahy. To vypadá, že po reko bude Liberec nádraží mezinárodního významu. Mimochodem ten railjet bude do Německa z Liberce pokračovat kudy ?

Honza1

Typová souprava railjet je běžně užívána ve vizualizacích u tratí, kde se plánuje rychlost 200.

Daniel Jablonecký

Vy jste nikdy nejel z Liberce do Německa že nevíte kudy ta trať vede?

Viliam1974

ja som išiel regionálka stálo to u každej vŕby (nepamätám, či to bolo Desiro alebo Stadler (2021)

Hans1934

Myslíš jako tu trať přes současné Polsko ? Ještě se tam jezdí těch 10 km/hod ?

Michal M

Jelikož do diskusí občas zavítají opravdu velká vemena, asi by součástí každé vizualizace mělo být upozornění, že vizualizace představuje především stavbu, nikoliv zamýšlený provoz.

KarelzNádraží

A pak přijde Borecký a řekne, že tam neobjedná žádnou dopravu, že autobusy po dálnici stačí na Černý most. 🙂

xyz

Tak tam o to víc spojů objedná MD – přímé R Praha – Liberec, Praha – Tanvald/Semily i Praha – Česká Lípa – Rumburk (vlastně tam až ne, tak jen Nový Bor). 🙂

Frantisek X

Myslíte autobusy? Když preferují dálnice, a na železnici je to od nich akorát jeden podivný nápad za druhým (rádoby „řešící“ nějakou úplně jinou marginálii – tu náklad do MB „protože Škoda“, tu „chceme 200 km/h“ na odiv, tu „ušetříme“ za další kolej), má to „dobře“ nakročeno.

xyz

Ne, mám na mysli vlaky.

Daniel Jablonecký

To má být vtipné nebo si neumíte najít jinou oběť na kterou byste mohl nakydat své frustrace?

Michal M

A Borecký objednává rychlíky do Liberce, Kadle? Nebo bude v roce 2035 ministr dopravy?

Daniel

Odpor Motoristů z okolí Mladé Boleslavi už se podařilo překonat?

Martin

Představitelé obcí se obávají ohrožení svého rozvoje, ale například i hluku.

Ma cenu vubec na to reagovat? Jiste, SZ bude muset, ale nemit pro krajske mesto, resp. dve mesta rychle spojeni s Prahou neni uplne udrzitelne,…

A to soucasne spojeni neni ohrozeni rozvoje a hluku??

KarelzNádraží

Já bych se raději zeptal jak to bude s krávama? Nebudou mít méně mléka když se budou pást u té železné dráhy.

Viliam1974

perlička zo stavby KBŽ Plánovaná trať údolím Bieleho váhu stroskotala na tom (okrem iného), že richtár z HýB, ktorý by musel kvôli trati obetovať stodolu to nebol ochotný urobiť (že či on bude chodiť každému vlaku vráta otvárať) a po tých 150 rokoch sa myslenie ľudí v nejednom prípade nezmenilo

Sněhulák

A co jste pro to obětoval vy?

Nose Peak

Copak krávy, ale doškový střechy aby od jisker nechytly…

Frantisek X

To současné spojení ale nebude současně omezeno či zrušeno, spíše naopak – navazující silnice už se pomalu stavějí. Takže pro koho vlastně další trať, navíc taková, no – zbastlená, aby tam bylo pár „chlubítek“, ale jak to bude sloužit městům na trase (zvláště při současném rušení některých – i vzdálených – vazeb), to se patrně moc neřeší.

Jedlička

V čem bude ten vlak za cca 70 minut lepší oproti autobusu, který jezdit do Prahy 65 minut?

Daniel Jablonecký

Jenom v pohodlí a možnosti přepravy kol a kočárků. Jinak v ničem.

xyz

Každopádně ještě v lepších možnostech kratších přípojů na další vlaky, kdy přeci jen přestup vlak-bus musí být časově delší než přestup vlak-vlak.

Frantisek X

Že by těch 20 minut do centra a dále? No moc v ničem, když kapacitní dálkovou silnici už máme, a tady to roubujeme na současnou síť často bez ohledu na další vazby. Ale tak třeba i klidnější chod, možnost se protáhnout, občerstvit – z hlediska dálkové osobní dopravy.

jan.sekanina

Kapacitní možná ke Staré Boleslavi. Dál už ta kapacita ve špičkách není.

Aperino

70 minut je doba jízdy na hlavní nádraží v Praze, nikoliv na kraj Prahy. K autobusu připočtěte metro do centra.

jan.sekanina

Výrazně vyšší bezpečnost vlaku a příjezd do centra Prahy.

Bram

Přičemž na Rajské zahradě vlak z Liberce by mohl také zastavit. Už dnes by bylo žádoucí, aby tam stavěly i vlaky linky R21, pro začátek alespoň v 6 a +.

Viliam1974

65 min na černý most!
Vlak predpokladám 70 minút Na hl.n/Mas.N -t.j. do centra

Hoermalmeister

Not in my backyard!

HLN

Obce srovnat se zemí a je klid. Je nemyslitelné aby vesnice, které nejsou ani na mapě terorizovali většinu

xyz

Zrovna „srovávání čehokoliv se zemí“ je hodně neklidné jak hlukem a nepořádkem, tak i tím, co tomu předchází.

P. S. Výhrady přicházejí i od města Liberce. Nicméně stejně jako on, tak na mapě jsou samozřejmě i město Hodkovice nad Mohelkou i obec Čtveřín.

Mmch. tady docela „argumentačně pozor“, protože trať by jen menšinově byla mezistátním tranzitem, zato vysoký význam by byl pro spojení Libereckého kraje s ostatními částmi ČR, tedy toho samého kraje, ze kterého jsou ty obce, které i mají výhrady.

xyz

… a srov. taky zajímavý rozpor o údajné drahotě různých vícenákladů na ochranu životního prostředí, drahotě novostavby vůči přestavbě stávajících tratí a to vše srov. s vícenáklady na vysídlení (kolika nakonec?) obcí (vč. nové výstavby) a zřizováním náhradního bydlení v náhradních (kterých?) lokalitách.

P. S. k tomu vývoji počtu obyvatel vypíchnu (od stávající trati Turnov – Liberec blízké, ovšem bez zastávky) Šimonovice https://obyvateleceska.cz/liberec/simonovice/564460

Počet obyvatel roku 2024 je na 3,6násobku počtu obyvatel roku 2004. Takový (ve vyjádřeních násobků) skok je vcelku menšinový jev i v „satelitních“ obcích v okolí Prahy.

Jaaa

A co? Oni jezdí autem, na co vlaky? Nafťákem, pokud možno. Že je pak splachne přívalovej désť, na tom oni se přece nepodílí.

Flinta19

Jako, že fuj nafťák? Při započítání celého životního cyklu automobilu, od těžby surovin po likvidaci vraku, má automobil s naftovým motorem nejmenší uhlíkovou stopu. Bateriový automobil je potom, při současném energetickém mixu, druhým nejhorším řešením po vozidlech používajících palivové články a tzv. šedý vodík. Konec konců na to přišla i EK a EP, který 4.3.2024 přijal usnesení, že bateriový automobil není automaticky bezemisní.

Frantisek X

A jiná možnost než automobil, případně vůbec časté a čím dál delší dojíždění?

Jaaa

Pěkný pohádky, ale fakt ne.

Frantisek X

To není jen nafťákem, to je zpevněním ploch (široké silnice a zázemí), jejich hutněním (dnes nelidsky obří zemědělské stroje), degradací povrchových vrstev (chemie místo hnoje), způsobem využívání atd. Pokud k tomu vlak jen přidáme, aniž bychom něco jiného vrátili do přírodě blízké podoby, nepomůžeme si.

Francimor

Nebi můžete srovnat se zemí Liberec, který taky protestuje, a pak se to nemusí stavět vůbec tedy ještě ušetříte.

Greta

Liberec a Hodkovice nejsou na mapě? Já je tam vidím.

MilanSima

Co tu všude čtu, tak tzv. Všejanská spojka je takové „zaklínadlo“, které by to svojí realizací mohlo všechno „odšpuntovat“. Jak daleko nebo blízko je to v současnosti tedy s její realizací?

Hoermalmeister

Daleko, každý rok se realizace posune o dva do budoucna. Bohužel

Jaaa

Je to neprojednatelné, ale SŽ a MD na tom z nějakého absurdního důvodu neustále trvají. Asi aby měly výmluvu.

Frantisek X

Z původního doplnění sítě spojkou na max. (asi) 120 km/h najednou kus tratě na 200 km/h s výraznými bariérami či hlukem, no. A pak dále místo spojky s tunelem obsluhující po letech Dobrovici (kde „zařízli“ navazující trať od Kopidlna v zásadě jen proto, že nebyl umožněn průjezd na „hlavní“) oklika kolem kopce, kde bude zase jen (nejvýše) 120 km/h…

Petr Šimral

Tak Vám tak nějak přemýšlím, jakým způsobem se tam i kdekoliv jinde s lidmi komunikuje. Tedy jak vysvětluje investor, co to skutečně přinese, jak to je s hlukem včetně hlukových ukázek, jak probíhá stavba, proč v UP je těch 300 metrů a co z toho zbyde po projednání stavby atd…

Mojmír

Ono se komunikuje a dost . ale potom pořád až skončí plénum tak řvou u nich doma na dvorku že ne… Lžou aby to vypadalo že jsou ti komu se ubližuje..

Jan Sůra

Vážně? Mohl bych tu komunikaci vidět?

xyz

O případu které obce mluvíte? A jde o obec na trase Praha – Liberec, nebo jinde?

Mimo rámec trasy Praha – Liberec připomenu můj oblíbený Jabloňov u Velkého Meziříčí, nedaleko kterého původně měla být VRT-stanice použitelná i pro cesty do Prahy, ale nebude tomu tak, přesto jeho občanům byla předložena prezentace o tom, jak VRT „zabrání ve stěhování lidí mj. do Prahy, jak právě mj. do Prahy budou moci vlakem jezdit za prací + psalo se v té prezentaci o jihlavských nádražích, která jsou od Jabloňova vzdálena cca 40 km po dálnici.

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d

xyz

… a abych přidal (z mojí strany) nový (jinak už 1,5 roku starý) příklad, tak Modřice https://www.mesto-modrice.cz/sites/default/files/ext/prezentace_modrice_prosinec_2022.pdf Zavádějící info o 50 minutách jízdy z Brna-Vídeňské (pakliže vůbec vznikne; mmch. zrovna tato zast. má být ten „snadný přestup do regionu“, který je tam prezentován taky?) do Prahy hl. n., což dle schématu by patřilo jen tzv. Sprinterům, které „pakliže vůbec vzniknou“ – nemají být v objednávce veřejné správy, tzn. jejich existence je prostou spekulací. V prezentaci argumentována šířka dvoukolejné VRT s 2x 3 pruhy na dálnici (foto z trasy Frankfurt – Köln), přitom realita v Modřicích je/bude jiná – hlavní silniční… Číst vice »

xyz

** K tomu argumentu o relaci Brno-Vídeňská – Praha hlavně jde o prezentaci (eventuálního/spekulativního, viz výše – jen pokud by jely takové vlaky, které sice zastaví na Vídeňské, ale pak až v centru Prahy + z Modřic by se na Brno-Vídeňskou ještě dalo dostat – ovšem ne vlakem, ale tramvají) přínosu VRT Brno – Praha, ne VRT Brno – Š(/R)akvice, která má skrz Modřice (a tam fakt „za některými baráky“, žádné „stovky metrů od humen“) vést.

Zato přínos VRT Brno – Š(/R)akvice pro město Modřice v té prezentaci podle mě není uveden žádný.

Jaaa

Z Jabloňova do Prahy asi holt nikdo nejezdí. Maj dálnici, ne? A pak nadávají, proč se u nich mladí nedrží.

xyz

Jo, „nebo se ten slabý přepravní proud (pozn. myšleno z Velkého Meziříčí a okolí do Prahy) nechá dálnici“ – to sem v polemice na toto téma na sklonku minulého roku napsal i jeden z největších VRT-zastánců. 🙂 Rovněž bez uvědomění si, že VRT přeci má ty přepravní proudy jednak zčásti převést z aut, zčásti zcela nově vygenerovat (= „lidé nestěhující se k Praze“, ba i „lidé z/od Prahy stěhující se dále od ní a denně po VRT dojíždějící“). Nebo jiná argumentace: že nynějších cca 68 min. jízdy z centra Ústí do centra Prahy je nedostatečných k tomu, aby se Ústí… Číst vice »

Frantisek X

Tak hlavně by z toho Meziříčí – které je samo o sobě už tak na zastavení dálkového vlaku malé – museli nejprve do toho Jabloňova, že. Což je problém současného plánování VRT, které se nepoučilo z osudu jiných původně i hlavních tratí se zastávkami v polích. Takže stejně nastartovat auto, pak někde odstavit (někomu za humny…), a akorát se vyhnout koloně, pokud tedy už míříte přímo do Prahy a ne někam, kde opět potřebujete auto, abyste se dostal od vlaku – mj. i proto, že vazba na okolní tratě byla upozaděna před vazbou na dálkovou (!) silnici. Ještě, že místní… Číst vice »

xyz

Velké Meziříčí je na zastavení vlaku „nižší vrstvy“ velké dost, i vč. „širokého regionu“ (kterým se argumentuje u obdobně velké Roudnice i jinde).

Michal M

Celková organizace přípojů je úplně na hovno. A nemusí to být ani autobusy (jejichž čekání je víceméně náhodné a na venkově mají intervaly 2 hodiny), ale i spoje ČD, které nemají problém si ujíždět vzájemně (osobní zkušenost Os 8272 > R 708, R708 nešel zdržet o dvě minuty…).

IDS u nás řídí technokratičtí kokoti, kterým nedochází že jejich primární job je přepravit lidi v parametrech daných jízdním řádem… Pořád jsou prioritou oběhy a úspora vozidel a ne doprava lidí…

Daniel Jablonecký

Možná se komunikuje dost, ale v každém případě se komunikuje blbě. Takové setkání s obcemi nemůže vést projektant-introvert z kanceláře, ale někdo, kdo skutečně má komunikaci profesioálně zvládnutou. V téhle zemi se profesionálnímu marketingu a komunikaci věnujeme už přes 30 let, tak by bylo na čase, aby to i instituce typu Správy železnic konečně pochopily a začali se podle toho chovat a jednat.

Michal M

Jak ta komunikace vypadala v tomto případě ovšem nevíme.

Tomáš Záruba

Jestli spíš není hlavní problém v našem systému územního plánování, že je tam ta fáze s blokováním 300 metrů šířky…

tondovo

Zúčastnil jsem se představení VRT v obci kousek od plánovaného terminálu Pučery a byl jsem velmi příjemně překvapený, jak profesionálně ta prezentace probíhala, jak trpělivě odpovídali na sto krát zodpovezené otázky, vyvraceli mýty a polopravdy.

xyz

Padly tam i tyto otázky: (?)
– Proč v jedné době bylo zřízení toho terminálu nejisté?

– Proč v něm nebude zastavovat část spojů jedoucích po VRT až do Brna (vč. přípojů směr Kolín coby náhrada za zhoršení spojení Kolína „se světem“ po dokončení VRT)?

– Proč v něm bude zastavovat tak malá část spojů jedoucích do Prahy?

– Proč nedojde k fyzickému propojení s tratí č. 014 tak, aby se daly vést přímé spoje např. Uhlířské Janovice – Praha?

Frantisek X

Protože Pučery. Aspoň to propojení s místní tratí (pro přestup na zastávkový spoj), ale otázkou je, kdo by tak do Kolína opravdu jel, když i poté tam pojede dost jiných vlaků, a souběžně přibývají dálnice.

mic

No právě. Komunikace naší (samo)správě vůbec nejde. Příklad od nás z ulice: Přišel tajemník ouřadu a oznamoval novousedlíkům, že budou muset věnovat dva metry svých předzahrádek obci, aby se mohla rozšířit ulice na normovou šíři a vybudovat chodník. Někteří ho vyhnali rovnou. A po čase si starosta zcela vážně stýskal, že ty lidi za to chtěj dokonce peníze. Chodník pochopitelně nemáme a mít asi nikdy nebudeme.
A přitom stačilo pár let předtím určit, že z toho pole budou stavební pozemky až dál a vepředu se nechá obecní rezerva pro rozšíření polní cesty na ulici s chodníkem, že…

Stráťa

Určit tehdy hranice pozemků jinak by dávalo smysl.

Ale ten postup novousedlíků nemusí být nelogický, záleží na konkrétní situaci. Ony ty dva metry můžou být třeba rozdíl mezi možností a nemožností parkovat na svém. A představa že obci přenechám předzahrádku, kvůli tomu nebudu mít místo na parkování na svém a pak mě obec začne vyhánět s autem z veřejného protože si mám soukromý majetek zaparkovat na svém…se mi ani trochu nelíbí.

mic

Však jo, já s těmi novousedlíky vpodstatě souhlasím. Vždyť oni si ty metry čtvereční normálně koupili. Pak tam postavili ploty s podezdívkou a většina i nějaký ten parkovací přístřešek. Kritizuji přece naivitu radnice, která si zcela vážně myslí, že novousedlík, který právě začal splácet hypotéku, věnuje obci zdarma kus svého draze koupeného pozemku. Tipnul bych si, že milionová náhrada vůbec nemusí být přemrštěná. To jen starostu pohoruje… Normální radnice by vyslala vyjednavače, který by se pokusil ty pozemky vykoupit za výhodných podmínek. Ne tak naše samospráva. A jestli to podobně chodí i jinde, nedivím se, že je všude a proti… Číst vice »

Michal Bartoníček

Já prostě nevím, co na to říct. To je pořád dokola to samé. Několik let jsou stejné otázky zodpovězené a pořád se na to někdo ptá nebo to nechápe. Vždycky jsem si myslel, že všichni okolo jsou chytřejší než já. Ale podobné události mě utvrzují, že žiju mezi idioty.

Jaaa

Vždycky se najde někdo, kdo neposlouchal, nebyl u toho nebo ho to nezajímalo.

Lidem se všechno musí omílat furt dokola. Furt a furt a furt a furt. Pokud s lidmi pracujete, musíte to vědět…

Michal Bartoníček

Vím. A proto s nimi nepracuju.
Jestli ho to nezajímalo nebo neposlouchal, pak nemá nárok na námitky. Natož aby se ně odpovídalo.

Kuba2

Tak nic neříkejte, to není povinné.

Michal Bartoníček

Ani váš komentář nebyl povinný. 🙂

Martin Hanzal

Aby vám ten rychlovlak neuhranul krávy, vy voli…

Sněhulák

Proč pořád na tomto serveru bují taková hloupost, kterou nikdo neargumentoval.
Co si třeba přečíst to co 1 obcí a 2 městům vadí.

Ferda Vomáčka

Vidláci navždy… Ženský přestanou rodit a krávy přestanou rodit. Osvěta zbytečná, problémy stejné jako v roce 1850…

xyz

Ani jedno z uvedeného nikdo z představitelů těch měst/obcí neříká.

A jak i vyplývá z jednoho z vyjádření, tak nejde o (rodilé venkovské) „vidláky“, ale naopak i o lidi, kteří staví nové domy (např. přestěhováním se z měst), viz zmínka o Nových Hodkovicích (mmch. o počet obyvatel Hodkovic nad Mohelkou za posledních 20 let převážně roste, https://obyvateleceska.cz/liberec/hodkovice-nad-mohelkou/564061, navzdory neexistenci VRT).

Ares

To je snad ještě horší..

Frantisek X

No ideální to není, ale to žádná dálková trať sama o sobě nezastaví, včetně vyvolané dojížďky auty, když bude stanice někde mimo, nebo zůstane napojená jen do jednoho směru (obecně). Na to jsou potřeba jiné nástroje.

Jaaa

Tak oni vlak nepotřebují, když mají nové skvostné P+R parkoviště přímo uprostřed Liberce. 😉

kix

dneska než dojdete do Turnova, tak už ztrácíte na auto 30 „minut,“ řekl ke změnám hejtman“ to nesmí hejtman srovnávat s helikoptérou. Jízdní doba Liberec-Turnov se zastavením v Rychnově je aktuálně pro jednotky 845 32 minut..i s 843 se to dalo v extrému zajet i za 30 minut.. tak to auto do Turnova asi musí levitovat, jinak nevím, kde nabral ten čas..

xyz

Možná k tomu už (metodicky správně) přičetl průměrnou dobu přesunu od průměrného libereckého výchozího bodu cesty k libereckému nádraží (vč. rezervy pro včasný přesun).

kix

liberecké nádraží není zas tak mimo, sice to není přímý střed města, ale geometricky celkem ano, pak ten přesun se musí započítat i autem, protože zrovna průtah Libercem je právě v těsné blízkosti toho nádraží a zase budeme tak kde sme ted..půl hodiny navíc je prostě kravina a to se bavíme o lenochodech 845, s RS1 se to dá zajet i pod půl hodiny

Stráťa

Liberecké nádraží není zas až tak mimo ale stejně na něm většina cestujících nebydlí a musí na něj přijet…

kix

většina cestujících nebydlí ani na té dálnici a také se k ní musí nějak dostat a zrovna v Liberci to tím autem někdy bývá na dost dlouho, prostě tvrzení, že vlak ztrácí v Turnově na auto 30 minut je kravina..jo samozřejmě vymyslet by se to dalo, kdo bydlí u nájezdu u makra a musel by MHD na nádraží a pak vlakem, tak by to vyšlo, ale to není průměr Liberce. Z Liďáků ve špičce by klidně i tramvaj+vlak mohl být do toho Turnova i rychlejší než auto..

zdroj

Nádraží – nádraží se startem a vypnutím motoru, při dodržení nesmyslné devadesátky okolo Hodkovic 16 minut

kix

no ta podle vás nesmyslná 90 vám přidá asi nějakých 15 vteřin zdržení..to je fatk tragédie největší. Tak tady je potřeba spíše počítat směr Praha, takže Ohrazenice jsou z průtahu nějakých 12minut

zdroj

Tak při úplně prvním otevření čtyřpruhu tam bylo 130 km/h, pak 110 km/h (asi projektovaný stav). Z důvodu, kluzkého asfaltu nyní 90 km/h. Pokrok jak kráva, maximální rychlost jak na rozbité silnici mezi vesnicemi. Kdyby tam dali za mokra 90 km/h nemám problém, ale narovnáme oblouk s odbočkou na Jablonec a snížíme rychlost? To ty prachy mohlo ŘSD utopit někde jinde.

Oldřich Sládek

Je úplně jedno, o jaký projekt jde. Ať už jde o Domažlice, Všejanskou spojku, Ústí nad Labem, Černošice, Brno, přesmyk v Libni, most na Výtoni, cokoliv… Po zkušenostech, co mám, už by mě překvapil jen opak. V tomhle státě prosadit bezproblémově jakoukoliv liniovou stavbu je nadlidský výkon.

Anonym ze severu

Tady je problém prosadit JAKOUKOLIV změnu, která je v zájmu „normální“ veřejnosti. Nejde jen o liniové stavby, ale i třeba ghetta a sociálně vyloučené lokality, …

Martin Předota

Skoro bych s Vámi souhlasil, ale zkusím zásadní otázku. Kolik bylo variant k dispozici, kolik jich viděla veřejnost apod.? Já osobně vidím zásadní problém v tom, že se něco v Praze upeče a už jede válcovací buldozer, aby se to prosadilo přesně tak, jak se to v Praze upeklo.

Třeba by mě zajímalo, jestli se prověřoval tunel za Hodkovicemi do Proseče (Zastávka za Tratí https://mapy.cz/s/gurobutuza) a tam pořádná modernizace tratě do Liberce. Mělo by to tu výhodu, že by se pořádně modernizovala část spojení mezi Libercem a Jabloncem.

Michal M

Když do Jablonce jezdí tramvaj, k čemu potřebujete ještě železnici?

Jiřik

Protože v tom Jablonci tramvaj končí, a i třeba lidi z Tanvaldu se do toho Liberce chtějí dostat slušnou dopravou.

Bohumil Pokorný

Tsk první studie to řešila již před 21lety.V Hodkovicích jsem tenkrát s místními navrhovanou trasu osobně prošel a dohodli jsme se.Jenže od té doby uplynulo téměř čtvrt století nečinnosti a teprve teď Dobrá správa objevuje objevené. Železnice má a bude mít problém všude,neboť vždy v trase nové nebo modernizované železnice byla celkem nedávno postavena nějaká nová silniční stavba,místní mají od té doby většinou negativní zkušenosti a navíc žili v domnění,že s tou silnici u nich takové stavby skončí a budou mít klid.A všude v okolí velkých měst se budují sídliště z rodinných domků. A najednou VRT,přesmyk,přeložka,spojka, překladiště.Lidem vadí i zastávky… Číst vice »

Omega

Pane Sládku, kdyby se lidem nelhalo a nevymýšlely podobné kraviny jako výše uvedená, tak by to třeba bylo lepší. Podívejte se třeba na řešení obsluhy Jablonce, což je při vší úctě k Liberci významný cíl jako město velikosti Karlových Varů nebo třeba i té Mladé Boleslavi, která je uznávána jako neopominutelný bod na trase do Liberce. A přesto si Správa železnic dovolí přijít s dementní myšlenkou, že k napojení na tuhle bájnou superdráhu stačí stávající lokálka s rychlostmi 50 – 60 km/h a přestupem v Liberci, vytuněná o pár výhyben ve Vratislavicích a Proseči. Vždyť než vlak z Jablonce dojede… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Do Jablonce se jezdilo a i nadále se jezdit bude autobusem. Tady prostě železnice směrem do Prahy nikdy konkurenceschopná nebude. I kdyby byla V-max na VRT Liberec – Praha 300 km/h, tak to celkovou cestovní dobou autobus nepřekoná.

Stráťa

„Do Jablonce se jezdilo a i nadále se jezdit bude autobusem. Tady prostě železnice směrem do Prahy nikdy“

To co píšete o Jablonci platí i o Liberci. Tam se taky jezdilo a nadále bude jezdit autobusem pokud vzdáme všechny snahy o postavení použitelné trati.

Pastýř

V tomhle státě prosadit bezproblémově digitální automatické spřáhlo je nadlidský výkon. Je úplně jedno, o jakou verzi jde. Po zkušenostech, co mám, už by mě překvapil jen opak.

Vlastní medicína.

Oldřich Sládek

Píšete naprostý nesmysly.

marcel.stancl

Příliš se to odkládá.

none

No jeste ze se proti tomu nekdo ozval..
Ale byl by klid 🙂 Spat by se chodilo po setmeni, radio nic, tv nic.. To by byl krasny zivot.
Takze drzim palce, bojujte, blokujte pokrok co to jen pujde. A kdyz to uz nepujde, oslovte deti zemi, braty slunce, svagry mesice 🙂
My mame takovy stesti, ze v dobe zavadeni elektriny nebyla spolecnost vyspela jako je ted.

Petr David

Pokud srovnáváte dvě doby, srovnáváte nesrovnatelné. V době zavádění elektřiny bylo liniových staveb poskrovnu, staveb bylo výrazně méně , ekologická, hygienická, bezpečnostní… omezení byla málem nulová.
Rovněž, kdo si co představuje pod slovem pokrok není tak jednoznačné.

none

Srovnavam to, ze pokud by driv lidi kecali do vseho jako ted, mame jen prasne cesty.
Bud chceme stavet a nejak se to uz udela (nahrady, vykupy s omluvou) a nebo pockame az to vsechno bude 3x drazsi a zkusime to zasa a zase.
Jsme tak mala zemicka, ze 50m2 tu patri nemin trem lidem.

Petr David

Dotaz. Když se stavěla v 19. století železnice, tak lidi dávali své pozemky díky uvědomění, nebo za solidní peníze za metr?

Hoermalmeister

Řekl bych, že ani jedno. Nicméně nebylo by to na místě? Já jsem si každopádně zvykl na to, že naši spoluobčané nikdy přehnaně uvědomělí nebudou. Jsem mladý, dostuduju, a ať si tady spoluobčané klidně žijí pěkně postaru, každý na svém políčku za domem. Svět je velký.

Ondřej

Ovšem. Koho by to napadlo. Oni čekají na lepší trať už od Habsburků, ale neee, musej mít prostě miliony stížností. Ideálně v místech, kde bude v tunelu…

Nemazat se s tím, schválit koridor v plný šířce a bude. Jinak akorát bude někde tunel kvůli geologickým podmínkám vybočovat a dojde k dalšímu 5letému zpoždění, protože se budou muset ZÚR zase aktualizovat.

Sněhulák

Očekávám, že lidem by tunel pod domy nevadil, ale neví proč by nad tratí (tunelem) mělo být 300 metrů ochranné pásmo, a jestli jim kvůli tomu nezruší řízení o stavebním povolení.

Hans N.

Zaráží mě ochranné pásmo široké až 300 m. To zní skoro děsivě. Proč tolik pro dvě koleje?

none

No protoze tam urcite vykaci stromy, aby to tam nestalo jako po kazdem vetsim desti, viz dnesni hlavni koridor u Zabori. Snad maji ve vlacich dost jidla a piti na preziti. Brzo bude cesta vlakem o strach.

V. P.

Protože tam musíte nějak ty dvě koleje v patřičných parametrech nandat do koridoru (oblouky v daleko větších poloměrech než je to dnes). Stačí na něco narazit v IGP a pak musíte s tratí hnout a projeví se to pak na celé trase. Není to jen o šíři tratě.

Oldřich

Jen upresnim, draha ma standardne pokud se nepletu ochranne pasmo 60m, a svete div se stavet se da i v nem… Pro ostatbi 300m je proste nyni REZERVA nez bude projekt a trat postavena… Aby se tam proste pri tom projektovani vesli v patricnych parametrech… Oni nyni pri vymezovani prostoru nemohou uvazovat napr jen s 50 m… Tam se pak nemusi vejit… Je ale smutne pokud tato rezerva byt docasne ale u nas na desitky let ma zasahnou do stávajících stavebnich parcel tj. chyba…

Sněhulák

Takže desítky let než se to postaví budeme blokovat a pak možná uvolníme, není to důvod proč se bouří. Když k tomu navíc přidáme šibeniční lhůtu pro námitky, tak to celé jde silou a zákonitě to musí narazit na odpor.

V. P.

Domnívám se, že když srovnám to, co se realizovalo v rámci přípravy za minulých 20 let (16 studií nikam vedoucím), tak nyní to má již spád. Je důležité, že záměr byl schválen přes Centrální komisi MD a že koridor je od letoška součástí sítě TEN-T, což nám zajistí spolufinancování z EU. Teď hlavně podrobně vyprojektovat a s obcemi dohodnout vedení klíčových úseků, kde jsou problémy s vedením koridoru.

Ondra K.

Jenže, kór v zastavěném území je ta šířka koridoru úplně laciná munice pro odpůrce stavby.

Sněhulák

Pak se nedíváte odporu Liberce. Proč tedy rovnou nevyblokovat jen 50 metrů ve kterých to skutečně povede.

Ondra K.

Rovnou stanovit přesnější koridor by byla pro SŽ práce navíc.

Alibaba

To není ochranné pásmo, ale spíš územní koridor vymezený pro projektování.
Ochranné pásmo bude známé až po vyprojektování osy koleje a bude 100 m na každou stranu. (zákon 266/1994 Sb. v platném znění §8 odstavec 1b)

Sněhulák

Hm 100 metrů od osy krajní koleje je dohromady přes 220 m, to není velký rozdíl od 300

Alibaba

Osovka je 4 m, takže 204 m.
Rozdíl v tom je, v ochranné pásmu lze stavět, pokud splníte podmínky dráhy (hlavně ji něčím neohrozit).
Územní koridor je spíš úplná stavební uzávěra (viz jiní přispěvatelé), dokud se přesně nevymezí pozemky pro dráhu.

xyz

Tak zrovna (mmch. jednokolejná, jest tak?) Všejanská spojka by v koncepčně žádoucím případě vůbec neměla být součástí RYCHLÉHO spojení Praha – Liberec. Skutečně rychlé spojení by bylo nějakým koridorem poblíž D10. A jednokolejná spojka „mimo Turnov“? Já bych na to pohlížel jinak – přepravní proudy Praha – Liberec(ko) jsou tak silné, že naopak ta „spojka“ je nedílnou součástí hlavní tratě, zato směrem na Turnov by šlo o dvě „spojky“ (od Liberce a od MB), které případně můžou být jednokolejné. Turnov na rychlé trati Praha – Liberec lze do určité míry (ne zcela) brát jako Jihlavu vůči rychlé trati Praha –… Číst vice »

milbi

Dvoukolejná elektrifikovaná Všejanská spojka umožní zavedení přímých vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi přes Milovice.

xyz

O. K., jako příměstské/regionální spojení to není špatné, ale i jako spojení Prahy s MB to (v konkurenci D10) není nic moc.

Dominic

Na celém úseku Praha-Mladá Boleslav-(Turnov)-Liberec budou jednokolejné úseky jen mezi stanicí Bakov nad Jizerou a odbočkou Zálučí, mezi Příšovicemi a Turnovem, mezi Turnovem a Doubí u Turnova a mezi Příšovicemi a Doubí u Turnova (takový jednokolejný trojúhelník). Já bych si také nejraději z Prahy do Liberce představoval VRT, ale realita je taková, že současná železnice je tam v dost prehistorickém stavu a na řešení regionální dopravy a navíc VRT prostě nebudou peníze. Myslím, že můžeme být rádi za tohle a snad někdy se to zrealizuje. Zrovna na Mladoboleslavku je regionální železnice dost potřebná a tato trať má šanci (ať už… Číst vice »

xyz

Pojem „nebudou peníze“ je z mého pohledu docela zajímavý, když např. „budou peníze“ na existenci dvou dvoukolejek Brno – Přerov či na výstavbu fungl nové trati (ve zcela nové stopě) „od Hrušovan k Hrušovanům“.

Ta poslední věta je hodně falešné dilema, protože i z té novostavby tratě (slovo VRT jste použil vy, ne já) by u MB byly spojky za účelem vedení přímých vlaků jednak Praha – MB – Česká Lípa, též Praha – MB – Mladějov či obecně Praha – MB – Bakov – M. Hradiště – dále směr Turnov/Hodkovice.

Dominic

Tady u této tratě je problém, že spojuje 3 velká města, která nejsou od sebe až tak daleko, se silnou dopravou (zatím automobilovou) mezi těmito městy i z jejich okolí do center. Je to oblast s velmi vysokou hustotou osídlení. I když schválená trať není perfektní, myslím že je to rozumný a dosažitelný kompromis. Kdyby se stavěla nová trať jen pro hodinový takt Praha-MB-Liberec tak by to ekonomicky nikdy nevyšlo, protože rychlé spojení s následným tragickým pomalým spojení do menších měst (ať už Milovice, Nymburk z MB nebo Liberce, nebo Bakov, Hradiště, Turnov ze všech směrů) by cestující do vlaků… Číst vice »

xyz

Proč jen pro hodinový (a ne půlhodinový) takt Praha – Liberec + proč k tomu nepřičtete jednotlivé úsekovky (Praha – bez zastavení MB – dále Česká Lípa, Praha – bez zastavení MB – dále Mladějov, Praha – bez zastavení MB – dále zastávkově Turnov, dále HK – Jičín/Semily – Turnov dále bez zastavení Liberec, Praha – po nové trase k Turnovu – dále Turnov – Tanvald/Semily atd. atd.)? Mmch. právě pro cokoliv severně od MB (nejde jen o Liberec) je důležité, aby Praha – MB bylo co nejrychlejší = ideálně podél dálnice (kde by mmch. nějaká nižší vrstva obsloužila –… Číst vice »

Dominic

Spíš je otázka kolik by se přímou trasou podél dálnice ušetřilo minut, max 10? Vyplatilo by se to za ty peníze, např. na úkor stavby Všejanské spojky? Pro třeba MB je spíš důležitější spojení do Lysé/Milovic než do těch Benátek i když by si Benátky určitě rychlé spojení do Prahy zasloužily.

xyz

„Spíš je otázka kolik by se přímou trasou podél dálnice ušetřilo minut, max 10?“
Rychlá přímá trať na 200 – 250 km/h bez nutnosti jet skrz MB vs. byť zmodernizovaná trať na… všude 160 (vč. úseku Lysá – Milovice, Všejany – Bezděčín atd.?)?

Mimochodem Praha – MB přes Milovice je celkově „vychýlená trasa oproti přímé linii“.

Jinak jde obecně o falešné dilema, kdy jedna modernizace s druhou se nevylučují (ostatně viz i ty dvě dvoukolejky Brno – Přerov) – tzn. sugestivní otázka a falešné dilema v jednom.

xyz

** A ještě bych zapomněl – tím pádem se veškeré rychlé vlaky od MB (tzn. od Liberce, ale i České Lípy apod.) nacpou mezi příměsto mezi Milovicemi a Prahou, takže i hrozba jejich zpomalování (už při tvorbě JŘ) kvůli „poskakování za příměstem“, anebo naopak zpomalení příměsta v podobě předjíždění těmi rychlými spoji.

Tzn. přesně to, čím je argumentováno ohledně výstavby VRT různými směry okolo Prahy, tak toto bude jako cílový stav navrhovaných staveb (!) učiněno z Prahy přes Milovice k Mladé Boleslavi.

Dominic

Ten průjezd MB je docela důležitý, protože okolí Bondy centra je v podstatě centrum města a je to cíl drtivé většiny lidí která do MB míří. Já vím že nejlepší by byla jedna trať přes Benátky i druhá přes Milovice, ale asi největší důvod proč se rozhodlo jak se rozhodlo je Škodovka a směr její nejobsluhovanější směr MB-Nymburk. Spojení záměrů MB-Nymburk a MB-Praha do víceméně jednoho ušetří nějaké peníze (pro osobáky/s-bahn to určitě dává smysl) a třeba se v budoucnu nějaké rychlejší tratě dočkáme.

xyz

Ale i toto je falešné dilema, kdy z centra MB do Prahy může jet dostatek přímých spojů po přímé rychlé trati, aniž by ty vlaky musely přijet od Liberce. Podobně tak to může platit i ve směru jízdy na rychlou trať směr Liberec. Svým způsobem to podle mě dopadlo nejhorší kombinací: – nedostatečná konkurenceschopnost vůči autům – potenciální kolize příměstské vs. bezzastávkové meziregionální dopravy – stejně je to dlouhodobě odsouváno (Všejanskou spojku a „5. koridor“ blahé paměti pamatuji z Binkových článků v ČD pro Vás před cca 20 lety) (a poněkud se tu „neměří stejným metrem“ oproti VRTkovým směrům a… Číst vice »

Jirka Z

Jak můžete chtít po SŽ, která není schopná prosadit přes různé nimby ani jednoduchou spojku územím téměř nikoho přes bývalý vojenský prostor, aby v reálném čase prosadila a postavila zcela novou rychlou trať hustě obydleným územím kolem D10? To je spíš z říše scifi. A pokud by se to někdy v budoucnu nějakým zázrakem podařilo, nic nebrání tomu, aby fungovaly obě vedle sebe.

xyz

Můžu to po ní chtít úplně stejně tak, jako ta samá Dobrá správa zvládne obdobné tratě vybudovat z Prahy do Brna, Ústí nad Labem či „výhledově“ k Pardubicím + jako je zvládne vybudovat z Brna k Rakvicím či „výhledově“ k Přerovu (a od něj o to dříve do Ostravy).

Frantisek X

Přímé vlaky odevšad do Prahy (vč. třeba Mladějova!) bez zastavení cestou v MB? To nedává moc smysl – řešit každý jeden vztah extra vlakem – navíc délky jednoho, dvou vozů?

xyz

Se zastavením v MB. Však píšu, že by to jelo přes MB-městě (z Mladějova tedy s úvratí; z Č. Lípy i z Turnova po staré trati přes MB-město bez úvratě).

Frantisek X

Následným spojením do měst na trase? Větší města by měla být na novou trať dle možností napojena. Problém jsou akorát Benátky nad Jizerou, kde původní trať vede vysoko na kopci, je relativně pomalá a o jedné koleji, a vlečka přímo do města – byť jen pro náklad – byla zrušena a „nahrazena“ obsluhou auty po dálnici.

Vectron

Čekal někdo něco jiného?chceme jezdit rychle,pohodlně…,ale ať to jezdí přes někoho jiného,ne přes nás!tak to tu u nás chodí no…já bych to udělal jak v Číně,nikoho se neptat a jít přes mrtvoly s odkazem na veřejný zájem🤔😉

Libor

Začít můžeme u vás. Pokud stát nahradí plnou cenu pozemků, proč ne. Hlavně aby nezkoušel tradiční, s prominutím vým*dy typu minimální cena atd.

A špatných zkušeností je dost, já mám jednu s SÚS JMK, kteří se ani neptali a prostě mi kousek pole zalili asfaltem a betonem při opravě propustku silnice, který si prostě jen tak rozšířili i do cizích pozemků. A donutit je aby si ten kousek odkoupili za cenu odpovídající hodnotě před asfaltováním (mimo jiné byla od nich na celém tom pozemku plomba skrz veřejnou cestu) byl boj na deset měsíců. A to šlo o blbých 20m2.

Bram

Už je to tady, krávy v Libereckém kraji přestanou kvůli nové trati dojit :-):-):-).

Ondra K.

Pokud stát chce trasovat železnici přes pozemky, které byly nejspíš vcelku nedávno rozprodány na stavební parcely, nelze se tomu odporu vůbec divit. Návrh na vymezení 300 m širokého koridoru v zastavěném je taky „fajn“. Chápu, že koridor usazený v územně plánovací dokumentaci nemá podrobnobnost projektové dokumentace pro povolení záměru, ale vymezit 300 m na šířku mi připadá trochu moc.

Honza

Klasika, chceme rychlé vlaky do Liberce, ale koleje už ne….

Jan Hašek

Tak nejak mám pocit, že se počítá s tím, že do Liberce se vlakem nejezdí. Všichni už si na tento úzus zvykli.

petr.sladek

Je otázka, jestli nějaké polovicate řešení pomůže. Pokud nebude jízdní doba mininalne srovnatelná, stejně bude většina používat auto/bus a jen se vyhodí spousta peněz do kanálu 🙁

Frantisek X

No hlavně to chce spolehlivost a „nezazdění“ ostatních vazeb preferencí pouze dojížďky osob do Prahy.

ten_ktery_kraci

Už někdo konečně umlčte ty burany! Tady jde o spojení krajského města s naším hlavním městem, copak těm vesničanům uniká jak je tento projekt pro tuto zemi zásadní??Nějaké bezvýznamné vidlákovy, kde dožívá pár důchodců, prostě musí jít stranou. To je prostě historicky nevyhnutelný fakt, že celonárodní zájmy mají přednost před těmi regionálními, tak nevím proč se těm pár omezencům vůbec dává hlas. Jejich hlavičky beztak nevidí dál než za plot své chatrče nebo do místní putyky, takže stěží docení skutečný význam události, která se na ně řítí.

Petr David

Každý člověk si hájí své. Umlčovat lidi chtěli komáři a já jsem rád za to že se v tomto doba změnila. Jsem fanda železnice, to ale neznamená, že nectím debatu.

Libor

…ale s takovými soudruhy, se soudruzi vypořádáme! Ať si nemyslí, že se o nich neví! Ať si nemyslí, že je pracující lid nechá, aby podkopávali to, co svou prací vybudoval!

Os5600

Já bych ukončil spíše tento paskvilní projekt. Který z trati Liberec – Praha dělá poloVRT jen na 200 km/h a zároveň zcela zlikviduje v úseku Turnov – Liberec základní dopravní obsluhu, protože se má několik úseků původní trati bez náhrady zrušit a obce jako Rádlo, Jeřmanice, Pilínkov, Sychrov, Rychnov u Jablonce nad Nisou a Sedlejovice přijdou o kvalitní regionální železniční spojení. Místo toho je budou čekat autobusy s menším pohodlím a bez toalet. S horší dopravní obslužností. Takže absolutně žádná výhra.

xyz

Hlavně může jít o falešné dilema, kdy do Rychnova by mohly regionální vlaky zajíždět (např. po vzoru korutanské části Koralmbahn, mimochodem nedávno jsem po ní jel a protihlukové stěny i na viaduktu přes Drávu, takže člověk ani neví, že jede přes most; kromě „závlekového“ Bleiburgu jsou nová, resp. „přesunutá“ nádraží víceméně všechna v polích).

Frantisek X

A přesun nádraží do polí pomůže čemu? Výhled z vlaku a na něj krytý stěnou pomůže čemu? Možná by bylo dobré myslet právě na detaily a potřeby i jiných spojení než „vše jen do Prahy a zpět“. Zachování obsluhy původních stanic při obcích, případně jejich přiblížení pro místní obsluhu, v uzlech u větších sídel pak vazby na dálkovou trať se spolehlivými přípoji, případně přímými vozy/spoji…

Alibaba

Já si taky myslím, že není třeba starou trať rušit, naopak taky elektrizovat a zahustit zastávky.
Ale taky není třeba rušit projekt nové tratě na 200.

xyz

Zrovna mezi Turnovem a Libercem je i vícero obcí s novou výstavbou rodinných domků. Rozhodně ne nějaké „vymírající obce“.

Ukázkou budiž i protestující Čtveřín, jehož počet obyvatel narostl za posledních 20 let o více než 50 % https://obyvateleceska.cz/liberec/ctverin/544531

Luboš Beneš

Nejhorší na tom je, že po letech zdržování jim nakonec ta stavba zvýší hodnotu nemovitostí a navíc získají skvělé spojení. Ale teď se bude řešit kde co aby se to nepostavilo. Taky spodní vodu tunel zcela jistě ovlivní.

Stráťa

Železnice pod okny zvyšuje hodnotu nemovitosti? Zase tolik šotoušů na světě není.

Frantisek X

Skvělé spojení, na něž se budou moci leckde také nově tak akorát dívat? 🙂