Kufry nakládají hasiči i ředitelé, hrozba stávky trvá. Loni to bylo s náborem horší, říká manažer

Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na pražském letišti dál trvá stávková pohotovost.

Vedení Letiště Praha jednalo v úterý dopoledne na mimořádné schůzce se zástupci Odborového svazu pozemní a letecké dopravy. Ten na pražském letišti vyhlásil stávkovou pohotovost.

Dlouhodobě je podceňován počet zaměstnanců, vedení letiště se spoléhá na přesčasy,“ kritizoval místopředseda odborového sdružení Marek Sedlák.

Člen představenstva Letiště Praha Pavel Východský však oznámil, že požadavky odborářů musí vedení projednat a další kroky vyplynou až ze schůzky za týden. „V úterý budeme v jednáních pokračovat, abychom věděli co je reálné a co není. Stávková pohotovost dále platí. Ujišťuji však cestující, že na provozu letiště se nic nemění,“ uvedl po jednání Východský. Dodal, že letiště momentálně odbavuje o 30 procent více provozu než před rokem.

Budeme v pohotovosti, dokud se nedohodneme,“ řekl za odbory Marek Sedlák. Důvodem je podle něj dlouhodobé neodborné vedení ruzyňského letiště v personální oblasti a řízení lidských zdrojů. „Na podstav zaměstnanců jsme upozorňovali už na jaře a vedení nás ujistilo, že to má pod kontrolu,“ dodal.

Letiště Praha zaměstnává přibližně 2 700 lidí. Odborový svaz pozemní a letecké dopravy je největší ze čtyř odborových organizací sdružujících zaměstnance ruzyňského letiště. Podle Sedláka sdružuje přibližně 400 z nich. Ostatní organizace se však ke stávkové pohotovosti nepřipojily. „Máme však podporu našich kolegů z letišť Karlovy Vary, Pardubice i České Budějovice,“ dodal Sedlák.

Pomáhají i ředitelé

Na letišti se minulý týden vystupňovala situace poté, co dceřiná společnost Czech Airlines Handling neměla dostatek zaměstnanců nakládky a vykládky zavazadel, kteří by pokryli provozní špičku v důsledku velkých zpoždění letadel způsobených evropským řízením letového provozu Eurocontrol.

Pomáhají všechny druhy zaměstnanců, lidé od hasičů, z IT, z centrálního nákupu. Jde o desítky lidí nejen ve třídírně, ale i na ploše,“ řekl k situaci Východský.

Podle něj pomáhali i lidé z vedení. „Dokonce jeden člen představenstva a výkonní ředitelé, zkrátka kdo měl čas.“ Vypomáhající za to dostanou slíbené odměny, podle Východského je však někteří dokonce odmítli.

Východský zároveň připomněl, že problémy nedostatkem zaměstnanců a jejich náborem jsou letos výrazně nižší než loni. „Snižujeme koeficient zaměstnance na pasažéra, jsme méně zatížení než loni,“ řekl překvapivě manažer.

Poté však dodal, že se to týká zejména zaměstnanců bezpečnostní kontroly, kteří spadají přímo pod Letiště Praha a nikoliv lidí z Czech Airlines Handling, kde se podobný koeficient nesleduje.

Lidé nám nechodí na směny, na osvědčení se čeká i dva měsíce. Proč nemá letiště dost nakladačů

Na závěr dodal, že se po tlaku ministerstva dopravy podařilo urychlit i proces udílení osvědčení o spolehlivosti od Úřadu pro civilní letectví. „Začali preferovat nové žádosti oproti obnovování těch stávajících,“ popsal manažer krok, který by mohl pomoci v náboru chybějících pracovníků.

Tagy Jiří Pos letiště praha Letiště Václava Havla Praha
41 komentářů