Pro nákladní dopravce bez automatického spřáhla je budoucnost temná, zní z Bruselu

Digitální automatické spřáhlo. Foto: Německé ministerstvo dopravy BMDVDigitální automatické spřáhlo. Foto: Německé ministerstvo dopravy BMDV

Nemůžeme nadále žít v 19. století, upozorňují šéfové železničních úřadů. Dopravci se však hrozí obrovských nákladů.

Zatímco železniční dopravci se hrozby plošné povinnosti zavedení digitálního automatického spřáhla (DAC) děsí, evropské úřady ho považují za technologickou nutnost, která má pomoci konečně přesunout nákladní dopravu z kamionů na koleje.

Jsem přesvědčen, že digitální automatické spřáhlo je naprostou nutností, pokud chceme, aby železniční nákladní doprava byla konkurenceschopná vůči silniční,“ řekl pro Zdopravy.cz Kristian Schmidt z ředitelství Evropské komise pro pozemní dopravu.

Nový systém spojování vozů má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojení rychlejší a levnější.

Nemůžeme nadále žít v 19. století s technologií, která byla vynalezena před staletími. Žádný jiný region na světě nebude takto stagnovat,“ dodal Schmidt.

Jenže povinné zavedení DAC dopravci vesměs odmítají, upozorňují na obrovské investiční náklady, které navíc nepokrývají dotace. Sedm různých sdružení byznysu železniční nákladní dopravy z pěti evropských zemí nyní na společném jednání předali generální ředitelce DG MOVE Evropské komise memorandum skupiny DAC – Hlas rozumu. V tom požadují, aby investice do automatizace zůstaly nepovinné.

Češi automatické spřáhlo finančně nepodpoří, povinné zatím nebude

Pokud započteme všechny náklady na vybavení a údržbu našich vozů, nemáme šanci náklady přenést na naše zákazníky. Tímto nepomůžeme přesunu zboží na ekologickou železnici,“ uvedl například jednatel druhého největšího železničního nákladního dopravce v Česku Metrans Rail Martin Hořínek.

Podle něj se mluví až o 35–40 tis. eurech za vybavení DAC u jednoho vagonu.

Přínosy v delším horizontu

Podle Schmidta je však analýza nákladů a přínosů přechodu na DAC naprosto jasná.

Jediný důvod, proč jsme na ně už nepřešli, je ten, že máme roztříštěný železniční systém 25 členských států, které se kvůli tomu musejí koordinovat,“ posteskl si ředitel.

Podle něj je problém v tom, že přínosy budou vidět až v delším horizontu. Náklady se budou díky tomu provozovatelům vracet dlouho, a na dopravce tak dopadnou různě. Není to tak, že když zainvestují, tak z toho zítra budou profitovat.

Digitální automatické spřáhlo? Ať je jeho pořízení dobrovolné, říká METRANS

Ten krok je však důležitý pro společnost jako celek, pro návrat dopravy na železnici. Takže to, co musíme udělat, je ujistit všechny, včetně českých dopravců, že to není sci-fi nebo experiment,“ vyzývá Schmidt.

Pionýrské vlaky

Uznává však, že povinné zavedení není cestou. Místo toho se připravuje dobrovolný provoz takzvaných pionýrských vlaků. „Provozovatelé už navrhli 50 takových vlaků, které budou mít za úkol během několik let vyzkoušet, zda spřáhlo za všech klimatických podmínek komerčně obstojí a skutečně funguje,“ popisuje ředitel Schmidt.

Digitální automatické spřáhlo. Foto: ČD CargoDigitální automatické spřáhlo na novém nákladním voze od Tatravagónky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKlasické spřáhlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sám věří, že právě to pak ukáže budoucnost a přesvědčí skeptiky. „Pokud provozujete nákladní přeshraniční dopravou a chcete konkurovat silniční dopravě, měli byste se připojit. Myslím si totiž, že budoucnost nákladní dopravy bez digitálních automatických spřáhel je temná,“ uzavírá Schmidt.

Evropa je poslední

Navzdory nervozitě mezi nákladními dopravci se tak povinné zavedení DAC nechystá.

Naše agentura ERA nemá žádnou možnost něco povinně nařizovat, do norem TSI se tato povinnosti nezařadila,“ potvrdil Zdopravy.cz ředitel Evropské železniční agentury Josef Doppelbauer.

I pro něj je však klasické spřáhlo opravdový anachronismus. „V Severní Americe se nepoužívá od roku 1893, v Japonsku od 30. let, v bývalém Sovětském svazu od 50. let. Evropa je tedy v současnosti jediná,“ říká Doppelbauer.

Sedm sdružení dopravců a majitelů kolejových vozidel se spojilo do boje proti digitálnímu spřáhlu

Aby tento anachronismus zmizel, musí jeho náhrada spolehlivě fungovat a zároveň musí být ekonomicky dostupná. To je podmínkou,“ chápe obavy dopravců šéf ERA.

Je však přesvědčen, že se všemi svými výhodami se DAC bude financovat samo, a zavádění by tak nemělo být povinné, ale řízené čistě ekonomicky.

Pětkrát dražší než ETCS

DAC představuje nový systém spojování vozů, který má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojování rychlejší a levnější.

Nákladní dopravci ale k němu mají ambivalentní vztah. Uznávají jeho užitečnost a bezpečnost, nicméně poukazují na obrovské náklady, které by si povinné zavedení DAC vyžádalo.

Upozorňují, že by to v Evropě znamenalo přestrojit více než 400 tisíc vozů takřka v jeden okamžik. Náklady by podle jejich odhadů byly pětkrát vyšší než u osazování vozidel systémem ETCS. Třeba jen v případě ČD Cargo by šlo údajně o investici ve výši 13 až 18 miliard korun.

Tagy ČD Cargo ERA Metrans nákladní železniční doprava
372 komentářů