Přehledně: Česko si půjčuje dalších 13 miliard na lepší železnici. Podívejte se, na jaké stavby
Část půjčky půjde na již téměř dokončené projekty.
Evropská investiční banka (EIB) podepsala s ministerstvem financí smlouvu o půjčce ve výši 13 miliard korun (527 milionů eur) na rozsáhlou modernizaci železniční sítě.
Financování má zkvalitnit tratě po celé zemi a posílit transevropskou dopravní síť (TEN-T) vybudováním tří hlavních koridorů napříč republikou. Jde o druhý balík peněz na modernizaci české železnice, celkem EIB může uvolnit až 48,8 miliardy korun. První část půjčky ve výši 24 miliard korun byla schválena na podzim roku 2023. Tisková zpráva ministerstva neuvádí, jak bude půjčka úročena.
Peníze zamíří do více než tří desítek různých projektů, z velké části půjde o projekty instalace ETCS. Úvěr poslouží také na modernizaci železničních přejezdů, případně jejich náhradu mimoúrovňovým křížením. Velká část projektů je již hotova.
Rekordní úvěr. Češi si u EIB půjčují 24 miliard na modernizaci železnice
„Železnice se řadí k energeticky nejúčinnějším druhům nákladní i osobní dopravy, a proto ji potřebujeme rozšířit,“ uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris.
„Modernizace a zvýšení kapacity železniční infrastruktury patří mezi hlavní priority naší vlády, nutnost investic ale přesahuje možnosti našeho státního rozpočtu. Úvěr Evropské investiční banky nám pomůže postupovat rychleji a v podstatně větším rozsahu tak, aby naše železniční síť umožňovala kvalitnější přepravu osob i zboží. Vzhledem k připravované stavbě vysokorychlostních tratí chceme s touto institucí spolupracovat dlouhodobě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Seznam projektů, které budou financovány z EIB
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov
Modernizace a dostavba žst. Masarykovo nádraží
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Pardubice
Modernizace železničního uzlu Pardubice
Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně)
Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně)
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)
Optimalizace traťového úseku Havířov (včetně) – zastávka Havířov střed
Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov
Rekonstrukce mostu v km 18,582 trati Ústí nad Labem – Most
Rekonstrukce mostu v km 3,040 trati Ústí nad Labem – Střekov – Ústí nad Labem západ
Rekonstrukce trati vč. protihlukových opatření v části úseku Litoměřice město – Velké Žernoseky
Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled
Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova
Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo)
Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo)
Rekonstrukce žst. Brno – Královo Pole
Rekonstrukce žst. Vsetín
Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Praha hl. n.
Prodloužení podchodů v žst. Praha hl. n.
Sanace nestabilního úseku Valašská Polanka – Horní Lideč v km 20,019 – 21,248
Vybavení drážních vozidel MUV 75 palubními jednotkami ETCS
ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov
ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo)
ETCS Milovice – Praha hl. n. (mimo)
ETCS Pardubice (mimo) – Hradec Králové (mimo)
ETCS Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna
ETCS+DOZ Votice – České Budějovice
Optimalizace traťového úseku Děčín východ (mimo) – Děčín-Prostřední Žleb
ETCS státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy n Vlt.
GSM-R + ETCS Hranice na Moravě – Horní Lideč – Střelná
GSM-R Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
Kybernetická bezpečnost Správy železnic
Náhrada přejezdu P6532 v km 204,392 trati Přerov – Olomouc