Úzkokolejky jako embéčko, na tahu je Drážní úřad. Investor mluví o 85 milionech

Jindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan PíšalaJindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan Píšala

Společnost Swietelsky Rail zdarma opravila například přejezdy, výhybky, geometrickou polohu koleje nebo odstranila náletové dřeviny.

Na šest a půl hodiny se v pátek protáhla schůze věřitelů Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) na Krajském soudu v Českých Budějovicích. K hlavním bodům patřilo schvalování znaleckého odhadu hodnoty předlužené firmy a také žádost o prodloužení lhůty pro předložení reorganizačního plánu. Obojí mělo nečekané vyústění.

Plán od konce ledna připravuje tým věřitele Jana Kysely, který během prezentace pro soud poprvé naznačil, v jaké výši by se mohla pohybovat záchranná investice. Investor Good thing by odkoupil majetkovou podstatu, tedy především nemovitosti a vozidla, za částku v rozmezí 65 až 85 milionů korun.

Odmítavou reakci vzbudila především spodní hranice. „Pro nás jako pro dlužnici nedává číslo 65 milionů smysl,“ uvedl právní zástupce JHMD Petr Kališ. Připomněl, že jen pohledávky za majetkovou podstatou (tedy vzniklé po vyhlášení insolvenčního řízení) činí přes 20 milionů. „V této variantě by nebyli uspokojeni ani zajištění věřitelé, je to hluboko pod hranicí posudku,“ doplnil soudce Zdeněk Strnad.

Právě zmíněný posudek od společnosti Statikum se stal během jednání předmětem kritiky. Nabídl především dvě částky. Zhruba 112 milionů by měl dle posudku vynést likvidační konkurs, tedy rozprodej firmy po částech, 143 milionů by pak činil výnos při prodeji jako celku na základě jedné smlouvy. Uspokojení věřitelů by pak činilo 64 milionů v prvním případě a 115 milionů ve druhém případě. Podle některých přítomných advokátů nicméně posudek nenapověděl, jaká je skutečná hodnota firmy na trhu.

„Posudek nám nedává reálný obraz,“ řekl Kališ s tím, že může dojít ke zmatení věřitelů. Insolvenční správce David Jánošík pak na jeho dotaz doplnil vlastní zkušenost, podle které se firmy jako celek v konkurzu prodávají za polovinu až dvě třetiny odhadu.

„My už se reálně pohybujeme možná lehce nad horní hranicí,“ doplnil Kysela k nabízenému rozmezí investice 65 až 85 milionů v prezentaci s tím, že s čísly se stále pracuje. Dodal, že přináší vrabce v hrsti, který ale stále ještě může uletět, zatímco případný tučný holub na střeše (dle posudku) je velice nejistý. Jiný investor podle něj na trhu není, rozhodnutí je nicméně na věřitelích.

Vrabec přitom může uletět především kvůli nemožnosti provozování vlaků, neboť firma nemá osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Žádá o něj skrze svou dceru Správa úzkokolejných drah (SÚD) u Drážního úřadu, který na tratích také vykonal státní dozor. Drážní úřad ovšem nedávno upozornil na nedostatky v dokumentaci, k fyzickému stavu tratě hodlá vydat v příštích dnech protokol.

Právě to vede soudce Strnada ke skepsi, pokud jde o rychlé zahájení provozu. Strnad proto uvedl, že hodlá vyčkat na zmíněný protokol ke stavu tratí, a pak rozhodnout o prodloužení lhůty pro předložení reorganizačního plánu. Předkladatelé v čele s Kyselou žádali prodloužení lhůty o maximální možnou dobu do 27. září s tím, že by pravidelně soudu reportovali o stavu věcí. Soud by pak mohl kdykoliv lhůtu zkrátit.

Soudce nicméně trval na svém, že o lhůtě rozhodne až po zprávě Drážního úřadu. „Soud by rád lhůtu prodlužoval se znalostí stavu dráhy, tedy v jakém je stavu a zda to lze napravit. Pokud se ukáže, že náprava není možná ani v maximálně možné lhůtě, pak nemá cenu to prodlužovat,“ řekl soudce. Ujistil přitom Kyselova právního zástupce Michala Žižlavského, že do nového rozhodnutí lhůta nevyprší (měla vypršet právě 31. května). Žižlavský nicméně s poukazem na „procesní opatrnost“ reorganizační plán „vykouzlil“ a nesvázaný předal soudci, což ten označil za nečekané vyústění. Žižlavský dodal, že plán se bude ještě doplňovat.

Pro reorganizační plán je osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy klíčové. Bez něj podle Kysely investoři peníze do firmy nedají. Kysela a spol. jsou přitom přesvědčeni, že nedostatky budou rychle vyřešeny a osvědčení vydáno. Společnost Swietelsky Rail, která je součástí reorganizačního plánu jako údržbář tratí a kupec SÚD, tvrdí, že dala trať do pořádku. Opravila například přejezdy, výhybky, geometrickou polohu koleje nebo odstranila náletové dřeviny. A to zdarma. „Bereme to jako investici a důkaz našeho vážného zájmu,“ uvedl šéf Swietelsky Rail CZ Viliam Perknovský.

Swietelsky Rail je prý připravena zdarma vyřešit i budoucí výtky, pokud nějaké přijdou od DÚ. Žižlavský doplnil, že je v ekonomickém zájmu navrhovatelů, aby byly všechny problémy rychle vyřešeny. Kyselu přirovnal k rytíři, který musí rychle doběhnout do cíle, ale má na sobě brnění.

Soudce připustil, že získání osvědčení je administrativně náročné. V tomto smyslu vyjádřil pro předkladatele pochopení a doplnil názor, že vše by bylo mnohem jednodušší, kdyby firma o licenci nikdy nepřišla. „Je to jako embéčko po dědovi. Když ho máte na starých značkách, je to fajn, ale zkuste ho dnes nově znovu přihlásit,“ padl na jednání další příměr.

Na jednání se při hlasování vyjevily dva zásadní názory věřitelů, mezi kterými je například Raiffeisenbank (RB), Česká správa sociálního zabezpečení nebo finanční úřad. Věřitelé jednoznačně podpořili Kyselovu žádost o maximální prodloužení lhůty a podobně jednoznačně odmítli schválit znalecký posudek. Druhé rozhodnutí vedlo k akademické debatě, zda je pro schválení reorganizačního plánu posudek nutný. Soudce vyjádřil názor, že nutný je, Žižlavský a zástupce věřitelů si myslí, že nutný není a zpracování nového posudku by dále zatížilo už tak finančně vyčerpanou firmu. Soudce debatu uzavřel s tím, že „zde není přesný stav poznání … a je třeba prozkoumat judikaturu“.

Firma je přitom finančně na dně. Na účtu má 360 000 a měsíční výdaje vzrostly na milion. Krátkodobě mají pomoci zakázky pro dílnu, Kysela rovněž ohlásil uzavření smluv s dopravcem Gepard Express na pronájem vozidel a firmou Good thing na pronájem nemovitostí. Smlouvy ještě budou schvalovat věřitelé. Do konce roku by mělo jít o více než osm milionů, u vozidel ovšem začne plnění až s jejich vyjetím.

Vyjetí vlaků je základem reorganizace, která má stát na investorovi Good thing. Ten koupí majetek JHMD (kromě sporných pohledávek za Krajem Vysočina a čtyř vagonů, o které se vede spor s Klubem přátel jindřichohradeckých úzkokolejek), čímž mají být uspokojeni věřitelé a zároveň zbydou peníze na provoz.

Good thing majetek následně převede na svazek obcí podél tratí (jeho založení 28. května Kysela soudu oznámil), který jej bude investorovi 30 let splácet s úrokem 10 procent. Good thing si přitom bude pronajímat nemovitosti pro cestovní ruch a bude provozovat komerční (parní vlaky), Gepard Express (či posléze někdo jiný dle objednávky krajů) bude jezdit v závazku veřejné služby. Obce by měly splácet dluh z výnosů tratě. Jednání vedou předkladatelé i se Státním fondem dopravní infrastruktury, který by měl dle jejich představ přispívat na údržbu.

Podle Žižlavského reorganizace skončí do 60 dnů od uzavření kupní smlouvy s investorem. „Jde o to najít balanc, kdy to nebude přestřelené ani na jedné straně a každý se v tom bude cítit přiměřeně bezpečně,“ řekl v průběhu jednání Kysela s tím, že řešení by mělo být na desítky let dopředu. Postavení obcí přirovnává k člověku, který si koupí byt na hypotéku, byt pronajme a hypotéku splácí z nájmu.

Soudce Strnad vyjádřil názor, že takto to může fungovat, dokud je v bytě nájemník. Tento způsob reorganizace se podle něj „velmi blíží, až hraničí se sanačním konkursem“. Rozdíl je podle Strnada pouze procesní.  V sanačním konkursu se firma prodává jako celek, nabídne se zájemcům na trhu. Kyselův tým u soudu uvedl, že mimo reorganizaci investovat nebude.

JHMD skončily v insolvenci v září 2022, o měsíc později ukončily provoz a postupně přišly o všechny potřebné „papíry“. Dnes soud eviduje 74 věřitelů a dluh 349 milionů korun. JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně na Pelhřimovsku a do Nové Bystřice na Jindřichohradecku.

Seriál o JHMD v potížích najdete pod tagem insolvence JHMD, rozhovor s Janem Kyselou zde.

Jindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan PíšalaNostalgický provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Autor: Jan PíšalaÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkorozchodná drezína MUV 69ú na splítce. Pramen: JHMDJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, přípojný vůz Balm/ú. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor PalkoJHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak JHMD z Nové Bystřice do Jindřichova Hradce v lesích u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, podzimní ráno na nádraží Chválkov na trati Jindřichův Hradec - Obrataň. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, přípojný vagon Balm/ú. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 v Jindřichově Hradci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, úsek s normálním i úzkým rozchodem, takzvaná splítka, u Jindřichova Hradce. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, stanoviště strojvedoucího lokomotivy T47.0. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy insolvence JHMD JHMD
32 komentářů