Online: Kupec, Jančura, Svoboda. Debata o liberalizaci železnice

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Desítky zájemců přilákal seminář o liberalizaci osobní železniční dopravy, kterou v budově Sněmovny pořádá poslanec ODS Zbyněk Stanjura. O budoucnosti

Desítky zájemců přilákal seminář o liberalizaci osobní železniční dopravy, kterou v budově Sněmovny pořádá poslanec ODS Zbyněk Stanjura. O budoucnosti české železnice diskutují zástupci dopravců, SŽDC nebo drážního regulátora. 

Seminář, jehož je deník Zdopravy.cz mediálním partnerem, lze sledovat živě na facebookovém profilu Zbyňka Stanjury. Nejdůležitější výroky přinášíme v textové podobě. 

https://www.facebook.com/ZbynekStanjura/videos/345320046246104/

17:48 V závěru se ještě strhla všeobecná debata, kterou už řada účastníků nemá sílu sledovat. Tím končí i přenos Zdopravy.cz.

17:38. České dráhy jsou nejlepším dopravcem ve středoevropském regionu, udělaly největší pokrok, řekl na závěr Radim Jančura s tím, že nechce jen kritizovat. 

17:33 Stanjura upozornil, že se v celé debatě zapomíná na cestujícího. Podle něj nemá obavy o tom, že by České dráhy nezvládly liberalizaci, spíše se obává nástupu velkých státních dopravců na tuzemský trh. 

17:25 Tomáš Tyll jako právní zástupce ŽESNAD.cz tvrdí, že jde o nesmysl. Upozornil, že osobní dopravci jsou zvýhodněni například v platbách za trakční elektřinu. Poděkoval generálními řediteli SŽDC, že začal řešit systémové změny. Podle Tylla se na koleje musí vejít oba druhy dopravy.

17:25 Jančura tvrdí, že nákladní vlaky jsou dnes zvýhodněny, protože nákladní vlaky „ošoupávají“ tratě více než osobní. 

17:23 Radim Jančura tvrdí, že dieselový provoz je příliš drahý a stát by měl investovat do elektrizace. Naváží se do Regionov Českých drah. „To snad ani vlaky nejsou.“ Zastal se tak motoráků Arrivy, do kterých se obul šéf ČD Kupec..

17:18 Emanuel Šíp z Hospodářské komory kritizuje, že se nedodržely vůbec původní harmonogramy otvírání trhu. 

17:07 Köhler kritizuje stav železničního průmyslu, dodavatelům podle něj trvá příliš dlouho, než vlaky vyrobí, a i proto musí alternativní dopravci často používat ojeté vozy. 

17:05 Podle Köhlera některé předpisy zbytečně zpomalují rozvoj železnice, jako příklad uvádí výměnu světel pro jednotky Stadler Flirt pro provoz v Polsku. 

17:00 Peter Köhler z Leo Expressu tvrdí, že je zhrozený, jak je železniční doprava u nás zpolitizovaná. Upozorňuje, že výkony na železnici začaly růst po nástupu soukromých dopravců. Podle něj je železnice u nás stále podhodnocená. 

16:59 Kupec se pustil do nabídky RegioJetu v Ústeckém kraji, podle něj neodpovídá nákladům. 

16:58 Kupec:  Zapomeňte na to, pane Jančuro, že strojvedoucí přejdou k vám. Strojvedoucí u nás mají přes 20 % přesčasů, máme jich nedostatek, takže není důvod, aby šli k vám

16:55 Kupec upozorňuje, že nejde jen o pozemky pod kolejemi, ale i pozemky okolo nádraží. „Nemůžeme převádět pozemky zadarmo nebo za korunu jen proto, že si to někdo přeje,“ dodal Kupec. 

16:54 Podle Kupce nemají ČD šanci obstát čistě cenou, protože jsou znevýhodněny například režijkou. „My jsme minulý týden vytahovali vaše vlaky z koridoru, a kdyby nebylo nás, tak jste tam zůstal,“ řekl Kupec v narážce na ledovku minulý týden. 

16:53 Kupec: Snažíme se přesvědčit objednatele, že jsme silným a spolehlivým dopravcem. Máme uzavřít přes 50 smluv, jednáme s lidmi, kteří často železniční dopravě příliš nerozumí. Máme pokryto 41 % výkonů po 2019, v regionální železniční dopravě přijdeme o 4 %.  

16:51 Kupec reaguje, že ho nepřekvapuje, že Jančura ví, co a jak mají dělat. „Opět jste pojmenoval svého nepřítele, tím jsou České dráhy. Jsme národním dopravcem, který poskytuje síťovou službu,“ řekl Kupec. Podle něj situace míří do stavu, jaký je v Anglii. 

16:50 Režijky je podle Jančury navždy potřeba vyřešit tím, že je budou mít zaměstnanci všech dopravců nebo nikdo.

16:47 Jančura by si podle svých slov rád koupil některé staré lokomotivy ČD, které jinak ČD šrotují. Podle něj ČD prodaly státu či na trhu majetek za 20 miliard. ČD mají podle něj obrovskou výhodu, že banky vnímají firmu jako stát. 

16:44 Jančura se obrací na šéfa ČD Miroslava Kupce, proč tvrdí, že soukromníci si neúčtují náklady na údržbu. „Poprosil bych vás, abyste neříkal takové blbiny,“ řekl Jančura, který kroutí hlavou. 

16:43 Jančura mluví o mýtech o soukromých železničních dopravcích, například vyzobávání rozinek. „Praha – Ostrava není žádná rozinka. ČD tam prodělávají, Leo tam prodělává, my jsme tam prodělávali,“ řekl Jančura. 

16:41 Jančura se pouští do kritiky prodeje majetku Českých drah zpět státu. Podle něj EK rozhodla, že se prodej majetku z ČD musí prodávat výnosovou metodou, což vedlo k velkému poklesu cen například u nádraží.

16:35 Začíná debata mezi dopravci. Radim Jančura připomíná, že obvykle jeho přítomnost vzbuzovala spíše úsměv a až později ho začal brát vážně. Přímé zadání, které provedlo nyní MD, je podle něj dobrou formou soutěže. 

16:22 Podle Stanjury by neměly České dráhy dostat ani korunu za pozemky pod kolejemi. Přítomný šéf ČD Miroslav Kupec na to reagoval z publika, že je to strašné. Po okřiknutí Stanjurou se omluvil s tím, že to není strašné. 

16:20 Dotazy z facebooku: neměla by se privatizovat celá železnice? Podle Svobody je to nesmysl. 

16: 14 Výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek upozornil, že současná podoba liberalizace vede ke snižování kapacity české železnice. 

16:12 Svoboda mluví o přechodu napájecích soustav, akce si vyžádá 20 miliard korun. Postupovat bude od východu. 

16:06 SŽDC chystá podle Svobody přepočítávání propustnosti všech tratí, aby odpovídalo více současnému stavu. 

16:01 Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC. Mluví o hrozbě velké finanční zátěže pro dopravce kvůli zavádění ETCS. Podle něj chtějí v příštích týdnech spustit provoz podle ETCS mezi Kolínem a Břeclaví. Upozornil na vysoké náklady s jeho zavedením. „Technologie ETCS pro náš vůz MUV stojí stejně, jako celý vůz,“ řekl Svoboda. 

15:59 Kodym považuje za důležité začít řešit problém nevyužívaných tratí. 

15:55 Kodym upozornil na fakt, že stále nedošlo k oddělení infrastruktury od dopravců (např. pozemky). 

15:51 Předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavel Kodym mluví o nutnosti spravedlivých soutěží. Upozorňuje na problém kapacity. „Nebude dlouho trvat, kdy se bude jezdit místo z Prahy do Ostravy z Kolína do Ostravy, protože nebude mezi Prahou a Kolínem kapacita,“ podotkl Kodym. 

15:41 Mluví zástupce Evropské komise, který nemá být veřejně citován. Mluví pouze o směrnicích atd. Podle něj jsou dvě třetiny železničních služeb v závazku veřejné služby. 

15:35 V nabídkách takzvaných tržních konzultacích jsme získal nabídky, které nám ušetří 300 milionů korun. České dráhy podle něj budou mít po nových smlouvách podíl 88 % na dopravních výkonech objednaných ministerstvem dopravy. 

15:32 Němec vysvětluje, proč se rozhodli pro postup takzvaných rozstřelů na vybrané linky. Podle něj jsou požadavky na kapacitu a kvalitu vlaků plně odpovědností objednatele. 

15:29 Stát nechce soutěžit všechny linky najednou, má harmonogram postupného soutěžení jednotlivých linek do 2034. 

15:27 Do roku 2033 musí být všechny zakázky na veřejné služby vysoutěženy. 25. prosinec 2023 je poslední termín, kdy je možné využít výjimky a smlouvy uzavřít na základě přímého zadání. 

15:25 Doplatek na dálkové linky se podle Němce pohybuje od 57 Kč za vlakový kilometr až na 202 Kč / vlkm. 

15:22 Ladislav Němec, náměstek ministra dopravy, představuje základní fakta o objednávce dálkové dopravy. Upozorňuje, že volný přístup dopravců na některé dálkové linky předčil očekávání ministerstva a že to vede k problémům s kapacitou. 

15:15: Pavel Peterka, šéf Liberálního institutu, prezentuje výsledky ankety, podle které většina oslovených očekává zlepšení kvality služeb, naopak se obávají zhoršení nákupu jízdních dokladů. 

15:11 Stanjura tvrdí, že konkurence je zdravá a má dopad na kvalitu a cenu poskytovaných služeb. „Jen je to složitější, než slevy na jízdném. Ze soutěží budou profitovat hlavně cestující,“ tvrdí.

15:08 Zbyněk Stanjura konstatoval, že za poslední roky se toho příliš v liberalizaci nestalo.  Kritizuje, že se neustále posouvá termín skutečných soutěží a neustále se mění i linky, které se plánují soutěžit. Stát by podle něj měl soutěžit provoz linek na delší dobu. „Pro vládu jsou soukromí dopravci stále takoví podezřelí,“ říká Stanjura. 

Tagy liberalizace železnice
27 komentářů