Místo lanovky urychleme nový tramvajový most do Troje, volá Praha 8. Chce zjistit, zda se dá vůbec postavit

Vpředu silniční most ÚČOV, vzadu historický most polní drážky. Pramen: ŘVCVpředu silniční most ÚČOV, vzadu historický most polní drážky. Pramen: ŘVC

Radnice chce magistrát "pošťouchnout" v tramvajovém propojení Prahy 6 a 8. Do té doby volá po autobusové lince tunelem Blanka.

Radnice Prahy 8 požaduje po pražském magistrátu co nejdříve zahájit řízení EIA posuzující vliv staveb na životní prostředí pro zamýšlený tramvajový most z Podbaby do Troje. Chce zjistit, zda je možné tramvajovou trať a most vůbec vystavět.

Radnice rovněž vyzývá, aby Praha dočasně zavedla autobusovou linku spojující obě městské části tunelem Blanka. Výzvu ve středu schválili zastupitelé městské části.

Zejména minulé vedení radnice prosazovalo nahradit chybějící spojení lanovkou z Podbaby přes Troju do Bohnic. Úředníci magistrátního odboru ochrany prostředí ale záměr letos v únoru v řízení EIA zamítli.

Nepřijatelná. Magistrátní úředníci „zařízli“ lanovku Podbaba – Bohnice

Podle dřívějších vyjádření magistrátu i dopravního podniku je zavedení veřejné dopravy v těchto místech technicky velmi náročné. Tramvaj z Podbaby bude vyžadovat nový most přes Vltavu a téměř kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Lanovka měla být rychlým dočasným řešením, jelikož tramvajová trať se nezačne realizovat dříve než v roce 2030.

Právě posudek EIA se může stát pro zamýšlený most osudným. Lanovka kladné stanovisko EIA nezískala kvůli přílišnému zásahu do krajinného rázu. Podle bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra je však tento zásah u mostu ještě větší.

Chybí parkování i přestupy, ztratíme soukromí. Městské části lanovku nad Trojou nechtějí

Podle něj bude muset mít most velké předpolí. „On vlastně začíná stoupat už v rámci ulice Podbabská a už tam se vytváří mostní estakáda. Myslím si, že to bude mít mnohem větší zásah i vzhledem třeba k přírodní chráněné památce Baba,“ uvedl v rozhovoru pro Zdopravy.cz.

Tramvajová trať bude podle něj také velmi nákladná. „Je to vlastně 700 metrů dlouhý tramvajový most přes dvě ramena řeky s navazujícím kilometrovým tunelem s maximálním stoupáním. Jeho náklady jsou minimálně čtyřikrát vyšší než samotná lanovka.“

Podle něj tramvajový trať s mostem rozhodně nevznikne v následujících 10 letech.

Lanovka je nejekologičtější druh dopravy, v krajině ani není vidět. Zamítnutí EIA ohrožuje i další stavby, říká Scheinherr

Pošťouchnutí

Podle radního Tomáše Slabihoudka (TOP 09), který kolegům z radnice Prahy 8 dokument k projednání předložil, jde radnici o to, aby město začalo projekt tramvajového mostu připravovat. „Je to spíš takové pošťouchnutí, aby na tom začali opravdu pracovat,“ řekl radní pro ČTK.

V (řízení) EIA a projektu chci vidět, že to (zavedení tramvaje) nezhorší ekologii a nepřijdeme v Bohnicích o stromy a zároveň to neomezí dopravu,“ řekl místostarosta Jiří Vítek (Patrioti pro Prahu 8).

Opoziční zastupitelé na zasedání navrhli, aby Praha 8 jako dočasné řešení do doby dokončení mostu s tramvajemi požadovala, aby z osmé městské části jezdila do šesté městské části nová autobusová linka. Její trasa by vedla ulicí V Holšovičkách a tunelem Blanka.

Podle opozičního zastupitele Jana Šimbery (8ŽIJE A Praha sobě) jde o rychlé a jednoduché řešení. „Neberte to jako snahu zpomalit přípravu stavby mostu. Autobusová linka by měla být dočasné řešení,“ řekl.

Opoziční zastupitel Martin Štěrba (Piráti) doplnil, aby vedení Prahy 8 apelovalo na město a Správu železnic, aby vznikla železniční zastávka U Kříže, která by zlepšila cestování z Libně do Podbaby.

Autobusy mohou být v podzemí problém

Místostarosta Vítek upozornil, že zavedení linky tunelem Blanka by mohlo narazit na bezpečnostní opatření, protože je podle něj složité evakuovat větší množství lidí z dopravního prostředku. „Jako profesionální hasič jsem zažil několik cvičení a není to nic jednoduchého,“ řekl. Opoziční zastupitel Michal Trník (8ŽIJE a Praha sobě) ale poukázal na to, že i nyní Blankou projíždí autobus na letiště.

Nové expresní linky tunelem Blanka a delší autobusy, plánuje v Praze Ropid

Podle plánu vedení metropole pojede z Podbaby do Troje tramvajová trať po novém mostě, který bude stát přes Vltavu ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem do Bohnic. Náklady by měly být podle předpokladů ve výši 6,5 miliardy korun, stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.

S využitím servisu ČTK

Tagy kanál Troja - Podbaba Nové tramvajové tratě v Praze Praha 8
120 komentářů