Průlom: SŽ získala po letech pravomocné územní rozhodnutí k nové trati Plzeň – Stod

Nádraží Stod. Pramen: Správa železnicNádraží Stod. Pramen: Správa železnic

Předmětem projektu je výstavba dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru převážně ve zcela nové stopě.

Správa železnic (SŽ) se po dvou letech a osmi měsících od podání žádosti dočkala pravomocného územního rozhodnutí k nové železniční trati Plzeň – Stod, což je první stavba budoucího rychlého spojení na Mnichov. Ministerstvo dopravy v odvolacím řízení aktuálně potvrdilo územní rozhodnutí, které vydal loni v září jihočeský krajský úřad.

Ministerstvo dopravy se věcí zabývalo na základě dvou odvolání majitelů pozemků. Jejich připomínky se týkaly mimo jiné nově plánované přístupové komunikace do zahrádkářské kolonie, kácení dřevin nebo odvodu dešťové vody.

Ministerstvo například konstatovalo, že u zmíněné cesty se střetávají zájmy dvou skupin, přičemž dohoda mezi nimi se ukázala jako nemožná. V některých bodech nicméně dalo stěžovatelům (odvolání 1odvolání 2) za pravdu a územní rozhodnutí upravilo (například v případě kácení a výsadby stromů), jako celek jej ale po úpravách potvrdilo.

Snaha o získání územního rozhodnutí k železniční „výpadovce“ z Plzně na Mnichov se protáhla téměř na tři roky především kvůli nečinnosti Krajského úřadu Plzeňského kraje. Agenda tak po zásahu ministerstva dopravy skončila loni v květnu v Českých Budějovicích, tamní krajský úřad pak vydal rozhodnutí v září.

Novostavba trati Plzeň - Stod. Pramen: Správa železnic

Novostavba trati Plzeň – Stod. Pramen: Správa železnic

Předmětem projektu je výstavba nové dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru v úseku Plzeň (mimo) – Stod převážně ve zcela nové stopě, v parametrech pro rychlost 200 km/h. V rámci stavby budou vybudovány zastávky Líně, Zbůch a Chotěšov u Stoda a stanice Stod.

Stavět se původně mělo už od roku 2022, dnes Správa železnic klade stavbu do let 2025 až 2028, ačkoliv v informačním letáku se uvádí jako termín zahájení stavby letošní červenec. To ale není reálné, neboť aktuálně se stále pracuje na dokumentaci pro stavební povolení.

Téměř současně by měla probíhat i tzv. 2. stavba celého záměru, kterou je modernizace nynější trati z Plzně přes Nýřany k Chotěšovu. SŽ k ní získala územní rozhodnutí loni na jaře.

Tagy Ministerstvo dopravy Plzeň - Stod spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald trať Plzeň - Stod
86 komentářů