Průlom: SŽ získala po letech pravomocné územní rozhodnutí k nové trati Plzeň – Stod

Nádraží Stod. Pramen: Správa železnicNádraží Stod. Pramen: Správa železnic

Předmětem projektu je výstavba dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru převážně ve zcela nové stopě.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Huh

Hurá, hurá, hurá – jen houšť a větší kapky. Možná se před důchodem v 70 letech svezu 😀

BeHe

Kolik let vám je?

Lukav

Zde si říkám jestli se na 1. a 2. stavbu bude zhotovitel vybírat rozděleně a nebo to vypíšou jako společnou zakázku. Vzhledem k tomu že modernizace a novostavba má probíhat současně.
A ano jak se píše níže pozemky se můžou vykupovat jíž od vydání územního rozhodnutí.
Stavební povolení bych očekával někdy na podzim nebo v zimě.

Petr

Nyní se bude dělat DSP, to je tak na rok, pak se budou vykupovat pozemky, což je zhruba na 2 roky. Nicméně v těchto 2 letech lze již dělat archeologický průzkum a vybírat zhotovitele. Nejdřívější termín zahájení je ke konci roku 2026.

Rei

Pozemky můžou začít vykupovat prakticky hned, DPS nemá nic společného s potenciálním záborem pro výkup, ten je již zanesen v územně plánovací dokumentaci.

Rei

Nebylo by třeba už na čase vysoutěžit zhotovitele? Nevím v jaké fázi je tedy DSP, a beru fakt, že vykupovat pozemky jde až mj. na základě ZÚRu, ale přesně takto bych si představoval aktivní přístup k co nejrychlejší realizaci.

Berry

Na základě čeho chcete soutěžit zhotovitele, když není prováděcí dokumentace? (zatím není ani DSP)

Rei

Potřebuji kompletní DSP, abych mohl soutěžit zhotovitele? Jak to tedy dělá ŘSD, že mají vybráno předem?

Tom Matto

Jestli se nepletu, tak provadeci dokumentace je jeste podrobnejsi nez ta pro stavebni povoleni. Pokud neni jeste ani ta mene podrobna, skutecne nelze nic soutezit.

Jaaa

A proč ne? Pokud dostane za úkol celé společné povolení včetně projektu…

Ondra K.

Potřeba je dokumentace v takové podrobnosti, aby podle ní šlo sestavit výkaz výměr, který uchazeči dostanou k nacenění.

Lukáš Kníže

Mnohem důležitější než úsek ze Stodu k hranici. Vzhledem k laxnímu přístupu Němců je riziko, že se německé pokračování modernizace za našich životů nezrealizuje. Kdežto úsek Stod-Plzeň využijeme alespoň my na západě Čech.

Martin

Jest nutno rozlišovat mezi přístupem Berlína (který by nejradši nestavěl vůbec nic) a přístupem Bavorů (kteří už protlačili na cca dvojnásobek proti variantě 3b z bavorské studie úhrnnou délku dvojkolejných vložek mezi SAD (Schwandorf) a Furth im Wald).

XXXD

To je sice hezké, nicméně to nic nemění na tom, že současné plány pro německou část spojení jsou naprostá zoufalost. V Německu je potřeba udělat novou dvoukolejnou trať v rozumných parametrech minimálně od hranic do Regensburgu. O vyhlídkové jízdy přes Schwandorf nikdo nestojí. To samé platí i o českých úsecích z Blížejova do Holýšova a od hranic do Domažlic, tam je ale pochopitelné, že nemá smysl nic vymýšlet, dokud se to nezačne hýbat i v Německu, protože ten úsek sám o sobě nemá pro Česko žádný význam.

aaabbb

Já myslím, že význam tam i na české straně je. A to zejména v elektrizaci.

XXXD

Měl jsem na mysli úsek z Domažlic na hranice. Tam má cokoli smysl jen v návaznosti na německou stranu, jelikož tam jezdí jen náklady a Bavorské expresy.

Martin

Od hranic do Domažlic druhou kolej nemá smysl řešit jinak než tunelem. Jednak to tam nenacpete a jednak se tím vyřeší tahle hrůza: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Plzeň–Furth_im_Wald#/media/Datei:Profil_Plzeň-Furth_im_Wald.png

Blahoš

Jo, tunel. A zaplatíte ho vy a rozbijete prasátko. Bože.

Projektnat

Ta vaše hrůza je má sklon průměrně 9 promile. Kolik byste si představoval? I mezi Berounem a Plzní je víc…

Twix

Přes Schwandorf bude ta trať nadále velmi potřebná pro směr Norimberk v osobní i nákladní dopravě. Už teď je dost rychlá, takže drát a nějaké dvoukolejné úseky pomůžou.

Tomáš

Navíc Schwandorf sám je docela velké město, je téměř 3x větší než Domažlice!

qěcy

A to město bude generovat nějakou nákladní drážní dopravu?

Johnny Cash

Rychlá? To by musela být na 160 km/h. Tam je většinou 120 km/h s rychlostními propady.

Kuba2

To je na české poměry setsakra rychlá trať.

qěcy

Už ani ne. A jednokolejnost ji totálně zabíjí na kapacitě. A to nemluvím o jejich nočních dopravních klidech (či co to je).

Vrták

Tím se naznačuje, že nebude vůle míjet města jako Furt v Lese či „Labutín“ na trase, takže většina úseků bude průchodné opravit ve stávající stopě s nějakými lokálními přeložkami.

qěcy

Když už,vtak dvojkolejka všude. Už je to v TEN-T síti. Tu kapacitu pro nákladní vlaky potřebujeme každou hodinu. Zatím stále platí, že po síti TEN-T v Česku a okolí nelze jednoduše provážet vlaky 740 m dlouhé. Ani v profilu UIC GC, ani o třídě D4. A mnohde ani elektricky. Vždy je tam aspoň něco z toho nedostatečné. Anebo aspoň řev obyvatel údolí kvůli hluku. Pět plnotučné sítě TEN-T tu drážní nákladní dopravu nejen že nezvýšíme, ale ani neudržíme, soudruzi ekonomové, plánovači, politici.

Petr

Bavorsky expresy maj na nemecky strane prumernou rychlost 84 km/h, zatimco na nasi strane 64-68 km/h. Tak nevim na ktery strane je to vetsi zoufalost.

Johnny Cash

Klidně se vsadím, že kvůli elektrizaci Franken-Sachsen-Magistrale bude drát od Německa dřív v Chebu než na Kubici. Tady to Němcům dává větší smysl kvůli nákladní dopravě než nějaký Furt v Lese.

Pavel Filip
Petr

Ale v tom článku jsou výrazy jako „prozatím“ a „do přehodnocení“. Tzn. až železnice na naší straně nebude takovej skanzen, tak jim to třeba smysl dávat začne.

Pavel Filip

Na české straně navazuje tranzitní koridor z Plzně do Chebu (jednokolejný, elektrifikovaný, vybavený ETCS L2). Je dávno hotový. Přesto to Němcům nedává smysl.

Petr

Sundejte si ty klapky z oci. Tranzitni koridor je to tak leda na papire. Jinak je to lokalka. Nas rychlovlak tam jezdi 80 km/h a kapacita je kvuli jednokolejnosti taky mizerna. Dal na Prahu to neni o mnoho lepsi.

Tom Matto

Nechci do vasich uvah uplne hazet vidle, ale D fakt smer na Cheb nebudou resit kvuli osobni doprave. Z hlediska nakladni je nas koridor na svoje vyuziti pomerne v pohode a trolej je prakticky az na hranici.

qěcy

No ale ten směr je lepší zez Plzně na Domažlice, než na Cheb.

qěcy

To není koridor, ale docela sračka. Výhybny dokonce zkrátili. Kapacita dost na nic.

Radim

„Furt v Lese“ 😀 😀 Tak to si zapamatuju 😀

qěcy

Je dobře, že si postavíme kapacitnejší trať, než tam mají Němci. Doufám, že je to donutí změnit názor a modernizaci provedou velkoryseji, dříve a včetně novostavby trati mimo Schwandorf. Nemusíme být vždycky všude druzí.

Pavel Filip

Pro něj je spíš priorita z Norimberku právě do Schwandorfu. Tam jim jezdí hodně lidí a je to asi ucpané.

Pavel Filip

Pro ně. 🙂 Překlep. 🙂

Johnny Cash

Zatím to vypadá, že nejblíž k elektrizaci v Bavorsku má trať Ulm-Memmingen-Kempten-Oberstdorf. Tady jsou vidět jejich priority.

Pavel Filip

Zatímco my jsme si (za jejich peníze) neopravili nejdřív svoje tratě doma v Česku. Tady jsou vidět naše priority. 🙂

Pavel Filip

Naštěstí my v Česku jsme vzor činorodosti. A je to na té trati z Plzně až na hranice taky pěkně vidět. Krásná vyhlídková jízda. Akorát se na ní ničí lokomotivy, když se sčuchnou dva vlaky.

Johnny Cash

Pár Panterů do Stodu, do Domažlic zůstane z Plzně Shark, na rychlíku Herkules na věčné časy nebo si nový německý provozovatel pořídí Vectron DM (jiný nový osobní dýzlák k dispozici nebude) a náklady opět 00nic, respektive se pojede už zes Plzně s banglí. Nádhera.

Jaaa

A pak že nejde stavět v nové stopě.

Huh

To si povíme za 20 let 😀 Když se to možná omylem dokončí…

Twix

Řekl kdo a kdy? Trať Soběslav – Doubí je sice asi 3x kratší než toto, ale v nové stopě byla postavena zcela v pohodě.

Jaaa

SŽ, odbory modernizace a strategie, které stále systematicky protlačují úpravy “v rámci stávajících drážních pozemků”

Míření

Úpravy v rámci dražších pozemků protlacuje především státní kasa.

BND 30

A není to škoda, že je to celé dvoukolejka?

Pán jeskyně

Kéž by zvítězil rozum, a ty Nýřany se začaly rekonstruovat až po dostavbě objížďky v podobě této novostavby!

M H

Akorát ona to není plnohodnotná objížďka… Zbůch – Stod se musí zavřít stejně…takže udělat zároveň s tím minimálně Nýřany – Zbůch bude nanejvýš vhodné.

Pán jeskyně

Ok, díky za upřesnění. Snad je i tak patrné, jak jsem to myslel.

qěcy

Zdvojkolejnění dá až na pár dnů vždy dělat bez zastavení dopravy.

Twix

A ono mezi Zbůchem a Stodem dojde ke zdvojkolejnění existující trati?

qěcy

A ono nedojde?

Tomáš

Spíš to bude nová dvojkolejka vedená částečně v koridoru stávající trati

Kuba2

To dělení staveb je kvůli tomuto celkem pochybné. Ale tak kdyby se aspoň v rámci první stavby začalo s úsekem Nová Hospoda – Zbůch a pak se kapacita stavebních firem přesunula na Zbůch – Stod, který by se zavřel díky tomu na kratší dobu.

Geralt

Co nějaký postih pro úředníky za nečinnost?

bkv

Pokud budeš mít v zaměstnání tolik práce, že jí nebudeš zvládat i když budeš pracovat na 105 %, budeš pro sebe požadovat postih za nečinnost?

Kamui

Když nestíháš, tak zrychli, a hlavně mě nevolej. By McDonald’s™.

tondovo

V Budějovicích stíhají. Jak je to možný?

Martin

Ještě jim ti z předchozí generace neodešli do důchodu.

bkv

Třeba nemají podstav.

FrenkyUL

Měli na úřadě najmout lidi…

Martin

„Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup prací na povolovacím řízení na zdvojkolejnění a elektrifikaci zhruba třicetikilometrového úseku ministerstvo dopravy. To zároveň připustilo, že zdůvodnění v podobě nedostatku úředníků platí.“ Přípravu územních řízení na starosti tři úředníci, kteří zároveň musí vykonávat i jinou agendu. Krajský úřad se sice opakovaně pokoušel počet úředníků rozšířit, ale všechny pokusy byly neúspěšné. Od 19.11.2019 Krajský úřad vypsal na tyto pozice 15 výběrových řízení. Osmkrát se… Číst vice »

qěcy

Už se hlasite za 25 k hrubého?

David

No, ta potíž je že tam ti úředníci nejsou. Nikdo to za ty peníze nechce dělat.

Martin

Přesně tak. „Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup prací na povolovacím řízení na zdvojkolejnění a elektrifikaci zhruba třicetikilometrového úseku ministerstvo dopravy. To zároveň připustilo, že zdůvodnění v podobě nedostatku úředníků platí.“ Přípravu územních řízení na starosti tři úředníci, kteří zároveň musí vykonávat i jinou agendu. Krajský úřad se sice opakovaně pokoušel počet úředníků rozšířit, ale všechny pokusy byly neúspěšné. Od 19.11.2019 Krajský úřad vypsal na tyto pozice 15 výběrových řízení.… Číst vice »

Radim

Nehledě na to, že stát kolikrát ani nepošle tolik peněz, kolik by bylo na ten základní plat potřeba… to samé ve školství – v televizi se řekne, že dostali přidáno třeba 10%, ale reálně se přidá 1-3% a ten zbytek se dá do nenárokové složky, na kterou ale pak stát stejně prachy nepošle, takže to prostě nedostanou…

Jaaa

Holt štíhlá a levná státní správa. 😀

Kuba2

Konečně se to může udělat jednou pro provoz správně, tj. nejdřív postavit novou trať a pak opravovat starou. Ale ne, bude se to stavět najednou, ať si cestující pořádně zvyknou na NAD, když jí v rámci pokračování staveb směrem k Domažlicím budou mít na několik let většinu doby.
Přitom jinde se odkládají stavby kvůli nedostatku financí.

Pavel

Stejně se tato stavba neobejde bez výluk, dále lze předpokládat rozsáhlejší výluky kvůli akci Stod-Domažlice.

krteček

No třeba někoho napadne prohodit expresy, v Plzni zachovat přepřah a jet přes Klatovy. Je to sice o něco delší a bude to na pár let o hodinu delší, ale na druhou stranu Klatovy budou mít na čas přímej vlak do Bavorska. Navíc by se mohli vrátit osobáky mezi Plzeň a Klatovy s tím že Berounky by končili v Plzni.

Kuba2

Což by znamenalo otočit o hodinu i Cheby, kvůli prokladům, a s nimi i celou návaznou dopravu. To opravdu ne.
Navíc klatovská se sype už se současným provozem, natožpak kdyby se tam nacpaly ještě mnichováky přijíždějící z říše podle náhodného výbuchu.

krteček

Ano, znamenalo by to prohodit Bavorský a Západní Expres. Mezi Prahou a Plzní je to jedno, Berounky jednou jen do Plzně a jednou do Klatov. Bavorský Expres z Domažlic včas, co se týká příjezdu z Reichu tam je víc problémů. No a co se týká Západních Expresů tak v případě prohození Expresů by v Chebu plynule mohl přejít Západní Expres v Krušnohor.

libor

ono je spíš škoda, že se nedá najedou stavět celý úsek až do Domažlic nějak současně, prostě při jedné výluce toho zbudovat co nejvíce, ale je třeba si stále zvykat na výluky..

Karel

Spíše si uvědomit, že se to nepostaví samo. A tolik firem, aby sto dalo postavit najednou prostě není

Bram

Konečně tato stavba má platné územní rozhodnutí. Uf!

libor

to ovšem zatím tolik neznamená, když si vezmu plán modernizace na jih od Plzně ( na Nepomuk), tam se plánovalo 23-26, zase posun, ale pravda, tam UR možná ještě nemají…

Tomáš Škrov

Tohle je snad třetí stavba co má uzemko a neběží tam výběrové řízení, jinak zbytek jedné nemá ani uzemko či EIu z té hromady co je plánováno. Uzemko má pak ještě NemaŠe a nějaký stavbu na Brno Přerov.

Michal M

To asi nemají, no. Zejména pokud ho podali na krajský úřad v Plzni…

a8n

Tam byly hlavně první termíny naprosto mimo. Za tři roky není reálné takovou stavbu připravit.

aaabbb

Jenže cesta k výstavbě je ještě dlouhá. Další léta bude trvat stavební povolení, pak teprve začne Správa soutěžit zhotovitele… pak nějaké to odvolání. A v roce 2030 možná začneme stavět.