Průlom: SŽ získala po letech pravomocné územní rozhodnutí k nové trati Plzeň – Stod
Nádraží Stod. Pramen: Správa železnic
Předmětem projektu je výstavba dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru převážně ve zcela nové stopě.
Hurá, hurá, hurá – jen houšť a větší kapky. Možná se před důchodem v 70 letech svezu 😀
Kolik let vám je?
Zde si říkám jestli se na 1. a 2. stavbu bude zhotovitel vybírat rozděleně a nebo to vypíšou jako společnou zakázku. Vzhledem k tomu že modernizace a novostavba má probíhat současně.
A ano jak se píše níže pozemky se můžou vykupovat jíž od vydání územního rozhodnutí.
Stavební povolení bych očekával někdy na podzim nebo v zimě.
Nyní se bude dělat DSP, to je tak na rok, pak se budou vykupovat pozemky, což je zhruba na 2 roky. Nicméně v těchto 2 letech lze již dělat archeologický průzkum a vybírat zhotovitele. Nejdřívější termín zahájení je ke konci roku 2026.
Pozemky můžou začít vykupovat prakticky hned, DPS nemá nic společného s potenciálním záborem pro výkup, ten je již zanesen v územně plánovací dokumentaci.
Nebylo by třeba už na čase vysoutěžit zhotovitele? Nevím v jaké fázi je tedy DSP, a beru fakt, že vykupovat pozemky jde až mj. na základě ZÚRu, ale přesně takto bych si představoval aktivní přístup k co nejrychlejší realizaci.
Na základě čeho chcete soutěžit zhotovitele, když není prováděcí dokumentace? (zatím není ani DSP)
Potřebuji kompletní DSP, abych mohl soutěžit zhotovitele? Jak to tedy dělá ŘSD, že mají vybráno předem?
Jestli se nepletu, tak provadeci dokumentace je jeste podrobnejsi nez ta pro stavebni povoleni. Pokud neni jeste ani ta mene podrobna, skutecne nelze nic soutezit.
A proč ne? Pokud dostane za úkol celé společné povolení včetně projektu…
Potřeba je dokumentace v takové podrobnosti, aby podle ní šlo sestavit výkaz výměr, který uchazeči dostanou k nacenění.
Mnohem důležitější než úsek ze Stodu k hranici. Vzhledem k laxnímu přístupu Němců je riziko, že se německé pokračování modernizace za našich životů nezrealizuje. Kdežto úsek Stod-Plzeň využijeme alespoň my na západě Čech.
Jest nutno rozlišovat mezi přístupem Berlína (který by nejradši nestavěl vůbec nic) a přístupem Bavorů (kteří už protlačili na cca dvojnásobek proti variantě 3b z bavorské studie úhrnnou délku dvojkolejných vložek mezi SAD (Schwandorf) a Furth im Wald).
To je sice hezké, nicméně to nic nemění na tom, že současné plány pro německou část spojení jsou naprostá zoufalost. V Německu je potřeba udělat novou dvoukolejnou trať v rozumných parametrech minimálně od hranic do Regensburgu. O vyhlídkové jízdy přes Schwandorf nikdo nestojí. To samé platí i o českých úsecích z Blížejova do Holýšova a od hranic do Domažlic, tam je ale pochopitelné, že nemá smysl nic vymýšlet, dokud se to nezačne hýbat i v Německu, protože ten úsek sám o sobě nemá pro Česko žádný význam.
Já myslím, že význam tam i na české straně je. A to zejména v elektrizaci.
Měl jsem na mysli úsek z Domažlic na hranice. Tam má cokoli smysl jen v návaznosti na německou stranu, jelikož tam jezdí jen náklady a Bavorské expresy.
Od hranic do Domažlic druhou kolej nemá smysl řešit jinak než tunelem. Jednak to tam nenacpete a jednak se tím vyřeší tahle hrůza: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Plzeň–Furth_im_Wald#/media/Datei:Profil_Plzeň-Furth_im_Wald.png
Jo, tunel. A zaplatíte ho vy a rozbijete prasátko. Bože.
Ta vaše hrůza je má sklon průměrně 9 promile. Kolik byste si představoval? I mezi Berounem a Plzní je víc…
Přes Schwandorf bude ta trať nadále velmi potřebná pro směr Norimberk v osobní i nákladní dopravě. Už teď je dost rychlá, takže drát a nějaké dvoukolejné úseky pomůžou.
Navíc Schwandorf sám je docela velké město, je téměř 3x větší než Domažlice!
A to město bude generovat nějakou nákladní drážní dopravu?
Rychlá? To by musela být na 160 km/h. Tam je většinou 120 km/h s rychlostními propady.
To je na české poměry setsakra rychlá trať.
Už ani ne. A jednokolejnost ji totálně zabíjí na kapacitě. A to nemluvím o jejich nočních dopravních klidech (či co to je).
Tím se naznačuje, že nebude vůle míjet města jako Furt v Lese či „Labutín“ na trase, takže většina úseků bude průchodné opravit ve stávající stopě s nějakými lokálními přeložkami.
Když už,vtak dvojkolejka všude. Už je to v TEN-T síti. Tu kapacitu pro nákladní vlaky potřebujeme každou hodinu. Zatím stále platí, že po síti TEN-T v Česku a okolí nelze jednoduše provážet vlaky 740 m dlouhé. Ani v profilu UIC GC, ani o třídě D4. A mnohde ani elektricky. Vždy je tam aspoň něco z toho nedostatečné. Anebo aspoň řev obyvatel údolí kvůli hluku. Pět plnotučné sítě TEN-T tu drážní nákladní dopravu nejen že nezvýšíme, ale ani neudržíme, soudruzi ekonomové, plánovači, politici.
Bavorsky expresy maj na nemecky strane prumernou rychlost 84 km/h, zatimco na nasi strane 64-68 km/h. Tak nevim na ktery strane je to vetsi zoufalost.
Klidně se vsadím, že kvůli elektrizaci Franken-Sachsen-Magistrale bude drát od Německa dřív v Chebu než na Kubici. Tady to Němcům dává větší smysl kvůli nákladní dopravě než nějaký Furt v Lese.
Němcům to smysl nedává.
https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/marktredwitzgrenze.html
Ale v tom článku jsou výrazy jako „prozatím“ a „do přehodnocení“. Tzn. až železnice na naší straně nebude takovej skanzen, tak jim to třeba smysl dávat začne.
Na české straně navazuje tranzitní koridor z Plzně do Chebu (jednokolejný, elektrifikovaný, vybavený ETCS L2). Je dávno hotový. Přesto to Němcům nedává smysl.
Sundejte si ty klapky z oci. Tranzitni koridor je to tak leda na papire. Jinak je to lokalka. Nas rychlovlak tam jezdi 80 km/h a kapacita je kvuli jednokolejnosti taky mizerna. Dal na Prahu to neni o mnoho lepsi.
Nechci do vasich uvah uplne hazet vidle, ale D fakt smer na Cheb nebudou resit kvuli osobni doprave. Z hlediska nakladni je nas koridor na svoje vyuziti pomerne v pohode a trolej je prakticky az na hranici.
No ale ten směr je lepší zez Plzně na Domažlice, než na Cheb.
To není koridor, ale docela sračka. Výhybny dokonce zkrátili. Kapacita dost na nic.
„Furt v Lese“ 😀 😀 Tak to si zapamatuju 😀
Je dobře, že si postavíme kapacitnejší trať, než tam mají Němci. Doufám, že je to donutí změnit názor a modernizaci provedou velkoryseji, dříve a včetně novostavby trati mimo Schwandorf. Nemusíme být vždycky všude druzí.
Pro něj je spíš priorita z Norimberku právě do Schwandorfu. Tam jim jezdí hodně lidí a je to asi ucpané.
Pro ně. 🙂 Překlep. 🙂
Zatím to vypadá, že nejblíž k elektrizaci v Bavorsku má trať Ulm-Memmingen-Kempten-Oberstdorf. Tady jsou vidět jejich priority.
Zatímco my jsme si (za jejich peníze) neopravili nejdřív svoje tratě doma v Česku. Tady jsou vidět naše priority. 🙂
Naštěstí my v Česku jsme vzor činorodosti. A je to na té trati z Plzně až na hranice taky pěkně vidět. Krásná vyhlídková jízda. Akorát se na ní ničí lokomotivy, když se sčuchnou dva vlaky.
Pár Panterů do Stodu, do Domažlic zůstane z Plzně Shark, na rychlíku Herkules na věčné časy nebo si nový německý provozovatel pořídí Vectron DM (jiný nový osobní dýzlák k dispozici nebude) a náklady opět 00nic, respektive se pojede už zes Plzně s banglí. Nádhera.
A pak že nejde stavět v nové stopě.
To si povíme za 20 let 😀 Když se to možná omylem dokončí…
Řekl kdo a kdy? Trať Soběslav – Doubí je sice asi 3x kratší než toto, ale v nové stopě byla postavena zcela v pohodě.
SŽ, odbory modernizace a strategie, které stále systematicky protlačují úpravy “v rámci stávajících drážních pozemků”
Úpravy v rámci dražších pozemků protlacuje především státní kasa.
A není to škoda, že je to celé dvoukolejka?
Kéž by zvítězil rozum, a ty Nýřany se začaly rekonstruovat až po dostavbě objížďky v podobě této novostavby!
Akorát ona to není plnohodnotná objížďka… Zbůch – Stod se musí zavřít stejně…takže udělat zároveň s tím minimálně Nýřany – Zbůch bude nanejvýš vhodné.
Ok, díky za upřesnění. Snad je i tak patrné, jak jsem to myslel.
Zdvojkolejnění dá až na pár dnů vždy dělat bez zastavení dopravy.
A ono mezi Zbůchem a Stodem dojde ke zdvojkolejnění existující trati?
A ono nedojde?
Spíš to bude nová dvojkolejka vedená částečně v koridoru stávající trati
To dělení staveb je kvůli tomuto celkem pochybné. Ale tak kdyby se aspoň v rámci první stavby začalo s úsekem Nová Hospoda – Zbůch a pak se kapacita stavebních firem přesunula na Zbůch – Stod, který by se zavřel díky tomu na kratší dobu.
Co nějaký postih pro úředníky za nečinnost?
Pokud budeš mít v zaměstnání tolik práce, že jí nebudeš zvládat i když budeš pracovat na 105 %, budeš pro sebe požadovat postih za nečinnost?
Když nestíháš, tak zrychli, a hlavně mě nevolej. By McDonald’s™.
V Budějovicích stíhají. Jak je to možný?
Ještě jim ti z předchozí generace neodešli do důchodu.
Třeba nemají podstav.
Měli na úřadě najmout lidi…
„Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup prací na povolovacím řízení na zdvojkolejnění a elektrifikaci zhruba třicetikilometrového úseku ministerstvo dopravy. To zároveň připustilo, že zdůvodnění v podobě nedostatku úředníků platí.“ Přípravu územních řízení na starosti tři úředníci, kteří zároveň musí vykonávat i jinou agendu. Krajský úřad se sice opakovaně pokoušel počet úředníků rozšířit, ale všechny pokusy byly neúspěšné. Od 19.11.2019 Krajský úřad vypsal na tyto pozice 15 výběrových řízení. Osmkrát se… Číst vice »
Už se hlasite za 25 k hrubého?
Proč lidi?
https://www.novinky.cz/clanek/internet-a-pc-software-uredniky-v-tokiu-nahradi-umela-inteligence-40434824
No, ta potíž je že tam ti úředníci nejsou. Nikdo to za ty peníze nechce dělat.
Přesně tak. „Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup prací na povolovacím řízení na zdvojkolejnění a elektrifikaci zhruba třicetikilometrového úseku ministerstvo dopravy. To zároveň připustilo, že zdůvodnění v podobě nedostatku úředníků platí.“ Přípravu územních řízení na starosti tři úředníci, kteří zároveň musí vykonávat i jinou agendu. Krajský úřad se sice opakovaně pokoušel počet úředníků rozšířit, ale všechny pokusy byly neúspěšné. Od 19.11.2019 Krajský úřad vypsal na tyto pozice 15 výběrových řízení.… Číst vice »
Nehledě na to, že stát kolikrát ani nepošle tolik peněz, kolik by bylo na ten základní plat potřeba… to samé ve školství – v televizi se řekne, že dostali přidáno třeba 10%, ale reálně se přidá 1-3% a ten zbytek se dá do nenárokové složky, na kterou ale pak stát stejně prachy nepošle, takže to prostě nedostanou…
Naštěstí máme umělou inteligenci.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/umela-inteligence-ministerstva-snizovani-administrativni-zateze-obavy-z-etiky-a-bezepcnosti.A240502_064821_domaci_vank
Holt štíhlá a levná státní správa. 😀
Konečně se to může udělat jednou pro provoz správně, tj. nejdřív postavit novou trať a pak opravovat starou. Ale ne, bude se to stavět najednou, ať si cestující pořádně zvyknou na NAD, když jí v rámci pokračování staveb směrem k Domažlicím budou mít na několik let většinu doby.
Přitom jinde se odkládají stavby kvůli nedostatku financí.
Stejně se tato stavba neobejde bez výluk, dále lze předpokládat rozsáhlejší výluky kvůli akci Stod-Domažlice.
No třeba někoho napadne prohodit expresy, v Plzni zachovat přepřah a jet přes Klatovy. Je to sice o něco delší a bude to na pár let o hodinu delší, ale na druhou stranu Klatovy budou mít na čas přímej vlak do Bavorska. Navíc by se mohli vrátit osobáky mezi Plzeň a Klatovy s tím že Berounky by končili v Plzni.
Což by znamenalo otočit o hodinu i Cheby, kvůli prokladům, a s nimi i celou návaznou dopravu. To opravdu ne.
Navíc klatovská se sype už se současným provozem, natožpak kdyby se tam nacpaly ještě mnichováky přijíždějící z říše podle náhodného výbuchu.
Ano, znamenalo by to prohodit Bavorský a Západní Expres. Mezi Prahou a Plzní je to jedno, Berounky jednou jen do Plzně a jednou do Klatov. Bavorský Expres z Domažlic včas, co se týká příjezdu z Reichu tam je víc problémů. No a co se týká Západních Expresů tak v případě prohození Expresů by v Chebu plynule mohl přejít Západní Expres v Krušnohor.
ono je spíš škoda, že se nedá najedou stavět celý úsek až do Domažlic nějak současně, prostě při jedné výluce toho zbudovat co nejvíce, ale je třeba si stále zvykat na výluky..
Spíše si uvědomit, že se to nepostaví samo. A tolik firem, aby sto dalo postavit najednou prostě není
Konečně tato stavba má platné územní rozhodnutí. Uf!
to ovšem zatím tolik neznamená, když si vezmu plán modernizace na jih od Plzně ( na Nepomuk), tam se plánovalo 23-26, zase posun, ale pravda, tam UR možná ještě nemají…
Tohle je snad třetí stavba co má uzemko a neběží tam výběrové řízení, jinak zbytek jedné nemá ani uzemko či EIu z té hromady co je plánováno. Uzemko má pak ještě NemaŠe a nějaký stavbu na Brno Přerov.
To asi nemají, no. Zejména pokud ho podali na krajský úřad v Plzni…
Tam byly hlavně první termíny naprosto mimo. Za tři roky není reálné takovou stavbu připravit.
Jenže cesta k výstavbě je ještě dlouhá. Další léta bude trvat stavební povolení, pak teprve začne Správa soutěžit zhotovitele… pak nějaké to odvolání. A v roce 2030 možná začneme stavět.