„Části trupu by se mohly rozpadnout.” Boeing čelí vážnému obvinění
Na údajné problémy Boeingu v montáži upozornil jeden z jeho inženýrů. Věc už řeší americký Federální úřad pro letectví.
Boeing musí čelit další kritice, že zanedbává kvalitu výroby. Jeden z inženýrů společnosti objevil výrazné nedostatky při montáži letounů 787 i 777. Jako první o tom informovala americká média.
Podle Sama Salehpoura, který ve firmě pracuje jako inženýr kvality už 40 let, jsou části trupů obou typů letadel nesprávně spojeny a po několika tisících nalétaných hodin by se mohly za letu rozpadnout.
Za problémy má stát pozměněný způsob montáže a spojování velkých částí trupů. Inženýr tvrdí, že různé části trupů jsou dodávány od různých výrobců, kvůli nepřesnostem však do sebe přesně nezapadají.
„Skákali po kusech letadla“
„Doslova jsem viděl lidi skákat po kusech letadla, aby se srovnaly,“ řekl Salehpour. „Skákáním deformujete díly tak, aby se otvory dočasně srovnaly. Takhle se nestaví letadlo,“ dodal inženýr s tím, že nechce, aby Boeing selhal, ale aby uspěl a zabránil haváriím.
Celkově se mohou problémy týkat prý více než čtyř set Boeingů 777 a tisícovky Dreamlinerů.
Souvislost se zastavením dodávek před čtyřmi lety?
The Seattle Times napsaly, že údajné nedostatky Boeingů 787 souvisí s malými trhlinami na spojích sekcí trupu, které Boeing objevil v roce 2020. Nález tehdy vedl k zastavení dodávek Dreamlinerů na téměř dva roky, aby se mohlo pracovat na nápravě. Salephour však tvrzení Boeingu o vyřešení dementoval s tím, že řešení problém spíše skrylo, než aby jej vyřešilo.
Salephour podle The Seattle Times uvedl, že na začátku programu 787, počínaje rokem 2012, inženýři dovolili, aby k sobě byly části trupu při konečné montáži před měřením mezer přitlačeny nadměrnou silou, „aby to vypadalo, že mezery neexistují“.
Úřady rozjely prověřování
Stížnost podanou letos v únoru již prověřuje americký Federální úřad pro letectví (FAA). Boeing sice bezprostřední nebezpečí odmítá, potenciální dlouhodobá rizika prý pečlivě analyzuje a do obou strojů vkládá plnou důvěru.
Salephour dostane možnost slyšení v americkém Kongresu, kde promluví 17. dubna. Šéf senátního výboru pro domácí bezpečnost Richard Blumenthal k tomu pro The New York Times uvedl, že opakovaná šokující obvinění o výrobních selháních Boeingu poukazují na otřesnou absenci bezpečnostní kultury a praktik, kde je zisk upřednostňován před vším ostatním.
Z problémů personální zemětřesení
Stroje americké společnosti Boeing se v poslední době potýkají s problémy opakovaně. Federální úřad pro letectví (FAA) po sérii potíží podnikl ve firmě audit. Zaměřil se na kontrolu procesů na montážních linkách v továrně nedaleko Seattlu.
Pro úřady byl impulsem incident na letu AS 1282 společnosti Alaska Airlines, kterému ve vzduchu vypadla záslepka nahrazující nouzový východ. O několik týdnů později pak letadlo typu Boeing 737-800 přistálo na letišti Medford v americkém Oregonu bez části svého vnějšího pláště. I touto událostí se zabývá FAA. Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) také vyšetřuje incident, při kterém se Boeingu 737 MAX letecké společnosti United Airlines zasekly pedály směrového řízení během přistání na letišti Newark.
Za chyby se platí. Boeing odškodnil Alaska Airlines 160 miliony dolarů
Kvůli sérii problémů se firma nevyhne personálnímu zemětřesení. Jisté už v tuto chvíli je, že na konci roku skončí generální ředitel Boeingu Dave Calhoun. Spolu s ním odejdou ze své funkce i předseda představenstva Larry Kellner a vedoucí divize dopravních letadel Stan Deal.
Boeing je pod intenzivním dohledem laické i odborné veřejnosti a médií od chvíle, kdy se v letech 2018 a 2019 zřítila dvojice jeho letadel v Indonésii a Etiopii. Zahynuly při tom stovky lidí.
Série problémů láme vaz vedení Boeingu. Skončí i generální ředitel Calhoun