Obrazem: První z 22 nových RegioPanterů pro PID. Cestující s ním svezou v létě
Nasazením nových jednotek stoupne kapacita vlaků v PID o téměř pět tisíc míst k sezení.
První z 22 nových jednotek 640.2 RegioPanter pro provoz v systému Pražské integrované dopravy je hotová a cestující by měla začít vozit v červenci nebo srpnu. Cestujícím na tratích z Prahy do Kralup nad Vltavou a Kolína přinesou velké zvýšení komfortu a mají přilákat nové zákazníky
Zástupci Středočeského kraje si tento týden novou jednotku prohlédli na zkušebním okruhu ve Velimi. „Moderní vlaky Českých drah nabídnou našim občanům ve Středočeském kraji kvalitu cestování na úrovní 21. století. Líbí se mi přehledný interiér, velmi pohodlný je nástup díky nízkopodlažnímu řešení a cestující v nich budou mít řadu dalších služeb. Nové vlaky jsou skutečně atraktivní alternativou k individuálnímu motorismu a pomohou nám uvolnit přetížené silnice ve Středočeském kraji,“ říká Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje.
České dráhy pro Středočeský kraj a Prahu objednaly celkem 22 třívozových jednotek. Obslouží od nového grafikonu spěšné vlaky z Prahy do Kolína a Kutné Hory. Druhým ramenem bude linka S4 z Prahy do Kralup nad Vltavou, Roudnice nad Labem a dál až do Ústí nad Labem. Nové vlaky doplní současných 21 700 míst k sezení poskytovaných jednotkami CityElefant na elektrifikovaných tratích o dalších 4 950 míst k sezení. To představuje navýšení kapacity elektrických vlaků PID o 18,5 %. Všechny jednotky mají být v provozu do prosincové změny jízdního řádu.
Do Kralup spojené dvě jednotky
RegioPantery mají být nasazeny také výhradně na trase Praha – Ústí nad Labem. Jednotky čeká spojování a rozpojování v Kralupech. Dál na sever pojede jedna, mezi Kralupy a Prahou ve špičce většinou zdvojené. To přinese nárůst kapacity ze 310 na 460 sedících. Mimo špičku je naopak pokles na 230 míst.
RegioPantery pro PID: Nákup přinese více vlaků do Čáslavi i větší kapacitu do Lysé nad Labem
Podle radního Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého zatím výrobce a dopravce slibují zahájení provozu první jednotky na přelom července a srpna. „Do obnovy vozidlového parku všech dopravců a do zajištění provozu všech linek v regionu investujeme ročně několik miliard korun. Brzké nasazení úplně nových vlaků do Kolína a Kralup nad Vltavou představuje konkrétní, hmatatelný výsledek našeho jednání s dopravci a úsilí zlepšovat veřejnou dopravu,“ dodal Borecký.
Vlaky v systému PID využije denně přes 100 000 lidí. „V regionu, kde se denně přepravuje ohromné množství osob do práce a do školy a jsou přetížené silnice, je to velmi důležité pro podporu veřejné dopravy a udržitelného rozvoje celého metropolitního regionu,“ dodal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Invaze RegioPanterů na českou železnici. České dráhy jich příští rok převezmou více než padesát
RegioPanter řady 640.2 je 79 metrů dlouhá třívozová jednotka pro příměstskou a regionální dopravu. Má výkon 2 040 kW a rychlost až 160 km/h, díky tomu dosahuje vysoké dynamiky jízdy. Vlaky jsou vybavené také rekuperací elektrické energie.
Nasazování nových jednotek se promítne i do vyšší ceny výkonu. V roce 2025 kraj zaplatí oproti stávající úrovni o 385 milionů korun více. V průměru se tak cena za vlakový kilometr pro celou objednávku Středočeského kraje zvýší o 28,57 Kč na 169,33 Kč/vlkm.