RegioPantery pro PID: Nákup přinese více vlaků do Čáslavi i větší kapacitu do Lysé nad Labem

Vizualizace jednotek RegioPanter EMU 240 v barvách PID. Foto: České dráhyVizualizace jednotek RegioPanter EMU 240 v barvách PID. Foto: České dráhy

Nové jednotky budou v barvách Pražské integrované dopravy.

Středočeský kraj od prosince 2024 výrazně rozšíří počet přímých spojů mezi Prahou a Čáslaví. Vyplývá to z dodatku ke smlouvě s Českými drahami, ve které kraj řeší pořízení 22 nových jednotek RegioPanter. Dodatek byl zveřejněn v registru smluv.

Dodatek kromě termínů a anonymizovaného finančního modelu řeší i plánovaný jízdní řád. Ten ukazuje, že dojde k prodloužení řady vlaků mezi Prahou-Masarykovým nádražím a Kolínem až do Čáslavi. Dosud je přímé spojení mezi oběma městy jen díky rychlíkům linky R9 objednávanými ministerstvem dopravy. Díky nákupu dvousystémových jednotek už bude moci dopravce pokračovat dál za Kutnou Horu, kde je styk dvou napájecích soustav: střídavé a stejnosměrné.

Jízdní řád počítá s hodinovým taktem ráno ve směru do Prahy a odpoledne z Prahy. Celkem půjde o jedenáct párů přímých spojů v pracovní dny. RegioPantery mají být nasazeny také výhradně na trase Praha – Ústí nad Labem, jednotky se budou spojovat v Kralupech, dál na sever pojede jedna, mezi Kralupy a Prahou ve špičce většinou zdvojené. To přinese nárůst kapacity ze 310 na 460 sedících. Mimo špičku je naopak pokles na 230 míst.

Uvolnění jednotek CityElefant z této trasy přinese rozšíření spojů na trase z Kolína přes Nymburk do Prahy a dál do Benešova (nyní ve většině trasy jako linka S9). Dojde také k častějšímu zdvojování vlaků mezi Prahou a Lysou nad Labem.

Navýšení ceny za kilometr

Dodatek řeší i barevnou podobu jednotek, získají stejně jako ostatní nové vlaky šedo-červené schéma Pražské integrované dopravy (PID). První třída má být na obou koncích jednotky.

Zařazení novych vozidel schválili v březnu zastupitelé kraje. Podle dodatku nakoupí České dráhy třívozové jednotky RegioPanter (řada 640) s kapacitou 230 sedících cestujících. „Nové jednotky vyjedou na konci roku 2024 a výrazně tak pomohou jednotkám CityElefant,“ řekl náměstek hejtmanky pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

České dráhy již se Škodou Transportation uzavřely objednávku na 22 jednotek, uplatnily opci z velké rámcové smlouvy na 60 jednotek. Nové jednotky budou dvousystémové a vybaveny zabezpečovačem ETCS Level 2. Pořizovací cena jedné jednotky činí zhruba 165 milionů korun.

Nasazování nových jednotek se promítne i do vyšší ceny výkonu. V roce 2025 kraj zaplatí oproti stávající úrovni o 385 milionů korun více. V průměru se tak cena za vlakový kilometr pro celou objednávku Středočeského kraje při objemu 16 815 360,30 vlakových kilometrů zvýší o 28,57 Kč na 169,33 Kč/vlkm.

Tagy České dráhy EMU 240 IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava RegioPanter Středočeský kraj
140 komentářů