Invaze RegioPanterů na českou železnici. České dráhy jich příští rok převezmou více než padesát

RegioPanter ve Šternberku. Pramen: FB Správy železnicRegioPanter ve Šternberku. Pramen: FB Správy železnic

Škoda slibuje dohnat zpoždění v dodávkách.

Příští rok čeká České dráhy velká modernizace vlaků pro regionální dopravu v elektrické trakci. Dopravce má převzít od Škody Group více než 50 jednotek RegioPanter v různých verzích. Dodávku dalších jednotek oznámil v tiskové zprávě. Půjde o jednotky v součtu s více než 150 vozy.

V roce 2024 nás čeká rekordní obměna regionálních vlaků. V jediném roce převezmeme více než 50 nových bezbariérových elektrických jednotek RegioPanter. Ty zamíří hned do šesti krajů České republiky. Ze začátku roku budou pokračovat dodávky do Olomouckého kraje, kde díky novým vlakům na jaře 2024 ukončíme provoz starších souprav, například legendárních Tornád. Následovat budou vlaky pro Královéhradecký kraj, od léta plánujeme přebírat dalších pět jednotek pro Jihočeský kraj, 22 jednotek pro Prahu a Středočeský kraj a ještě před koncem roku má zamířit pětice nových RegioPanterů také do Zlínského kraje. Díky tomu odstavíme v uvedených regionech desítky starších osobních vozů a množství elektrických lokomotiv,“ popsal předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Příští rok se tak naplní dvě rámcové smlouvy na dodávku celkem 110 jednotek.

Dodávky jednotek nabraly letos oproti smlouvě zpoždění. Kvůli tomu přišel Moravskoslezský kraj o dotaci na pořízení nových vlaků pro trať Ostrava – Opava.

Moravskoslezský kraj přijde o dotaci 227 milionů korun na nové RegioPantery, Škoda je podle ČD nedodala včas

Dvě jednotky týdně

„V příštím roce chceme dohnat malé, několikatýdenní zpoždění v dodávkách elektrických jednotek RegioPanter pro České dráhy a předat všem českým regionům nové vlaky podle plánu. Abychom vše zvládli, plánujeme v průběhu některých měsíců předávat Českým drahám nové vlaky s kadencí až dvou jednotek týdně,“ řekl Tomáš Ignačák, President Regionů CZ/SK a Central East ve Škoda Group.

Škoda podle něj s předstihem vyrobila také vlak pro Prahu a Středočeský kraj, který má mírně odlišný interiér a kapacitu. „Proto musí vykonat ještě další dodatečné zkoušky, a musí být schválena tato odlišná varianta typu Škoda 20 Ev,“ dodal Ignačák.

Obrazem: První RegioPanter v „pyžamu“. Ve Středočeském kraji vyjedou příští rok

Elektrické jednotky RegioPanter jsou bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí wifi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízí také dobíjení elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Jednotky pro Prahu a Středočeský kraj jsou upravené pro specifické potřeby největší aglomerace v zemi. Oproti standardnímu vybavení RegioPanterů budou v barevném provedení dle požadavků Pražské integrované dopravy. Budou mít větší první třídu, vnitřní kamerový systém a systém počítání cestujících.

147 RegioPanterů

Jednotky dodané v roce 2024 obslouží například tratě z Olomouce přes Přerov do Valašského Meziříčí a Vsetína, z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou a Týniště nad Orlicí, z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Roudnice nad Labem, Lovosic a Ústí nad Labem nebo z Prahy do Kolína, Kutné Hory a Čáslavi, z Českých Budějovic do Rybníka a Lipna nad Vltavou nebo z Přerova přes Otrokovice a Staré Město u Uherského Hradiště do Břeclavi.

Na konci příštího roku budou České dráhy disponovat celkem 147 elektrickými jednotkami RegioPanter v různých provedeních. Budou mít dohromady 374 klimatizovaných vozů s více než 28 000 místy k sezení.

Tagy České dráhy RegioPanter Škoda Group
162 komentářů