SŽDC ukázala novou podobu vyšehradského mostu. Stávající vydrží jen pět let
Kolem železničního mostu pod Vyšehradem přes Vltavu začíná být opět horko. Ministerstvo kultury v těchto týdnech finišuje s rozhodováním, zda
Kolem železničního mostu pod Vyšehradem přes Vltavu začíná být opět horko. Ministerstvo kultury v těchto týdnech finišuje s rozhodováním, zda ho ponechá pod památkovou ochranou, Správa železniční dopravní cesty mezitím upozornila na novou studii, podle které vydrží most jen pět let.
Na materiál Kloknerova ústavu jako první upozornil server Aktualne.cz „Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ sdělil Aktuálně.cz ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko. Podle studie vydrží provoz vlaků maximálně pět let.
Už na jaře SŽDC přišla s tím, že je potřeba most zbourat. „Průzkum prokázal, že stávající nosná konstrukce je ve výrazně horším stavu, než se původně předpokládalo. Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let,“ uvedla tehdy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Památkáři ale bourání mostu odmítají. Osud mostu teď závisí hlavně na rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší konec památkové ochrany. Nový náměstek pro dopravu v Praze Adam Scheinherr včera na svém facebookovém profilu uvedl, že prý je již rozhodnuto a že se budou snažit most zachránit. Rozhodnutí ale ministerstvo kultury dosud nevydalo. „O tom, že bychom zrušili prohlášení železničního mostu v Praze na Výtoni za kulturní památku, nic nevím – ještě ani nemáme všechna předepsaná stanoviska, potřebná pro rozhodnutí, informaci tedy zatím potvrdit nemohu,“ řekla Simona Cigánková, mluvčí ministerstva kultury.
SŽDC už na svém facebookovém profilu představila i novou podobu mostu. Podle návrhu bude tříkolejný. Čtyřkolejný, který by více odpovídal budoucímu nárustu železnice v Praze, není možný postavit. „Čtyři koleje se nevejdou, pokud se mají zachovat současné podpěry mostu. A to je požadavek památkářů,“ uvedla SŽDC na facebooku.
Most byl od loňska uzavřen pro pěší, TSK letos dokončila rekonstrukci jedné z lávek.