Slevy budou platit i z celostátního tarifu, s obdobou IN50 se nepočítá
Deník Zdopravy.cz přinesl minulý týden charakteristiku i první příklady chystaného systému jednotného tarifu (SJT) na železnici. Načež se vynořila řada
Deník Zdopravy.cz přinesl minulý týden charakteristiku i první příklady chystaného systému jednotného tarifu (SJT) na železnici. Načež se vynořila řada dotazů, z nichž nejčastější se týkal možnosti uplatňování 75procentních slev pro seniory, žáky a studenty do 26 let.
„Slevy budou zavedeny v souladu s aktuálními požadavky cenového výměru, které jsou platné v době použití slev,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo dopravy tak podle ní počítá s tím, že seniorské a mládežnické slevy bude možné uplatňovat i z nového celostátního tarifu.
To se týká jednotlivých jízdenek. U dalších druhů jízdenek ale ministerstvo ještě jasno nemá. V systému jednotného tarifu bude možné koupit vedle jednotlivých jízdenek i časové jízdenky (síťové, traťové i zónové). U nich zatím rozhodnuto nebylo. Například síťová jízdenka ve druhé třídě na celý rok bude stát 22500 korun (ČD dnes 19990 korun), takže v případě uznání slevy 75 procent by dotyčný mohl celý rok, kdekoliv a s kýmkoliv cestovat za 5625 korun.
Ministerstvo nepočítá s tím, že by bylo možné z národního tarifu uplatňovat věrnostní slevy typu českodrážní IN50. „Cílem SJT je nabízet atraktivní nabídky pro cestující, ale zároveň i to, aby i dopravci (a to včetně komerčních) vnímali systém jako přijatelný,“ sdělila Rezková. IN50 má podle ní spíše charakter komerční slevy. „Chápeme inspiraci švýcarským Halbtax Aboonnement, ale cena jízdného ve Švýcarsku je mnohem vyšší. SJT bude nabízet běžné jízdenky, nebo GA, oproti švýcarskému modelu ale GA i pro kratší dobu,“ doplnila mluvčí. Zkratka GA se používá pro jízdenku, která platí na celé síti (Generalabonnement). V rámci SJT bude typ jízdenky GA platit zatím pouze na železnici.