Slevy budou platit i z celostátního tarifu, s obdobou IN50 se nepočítá

Cestující na nádraží v Plzni. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraCestující na nádraží v Plzni. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Deník Zdopravy.cz přinesl minulý týden charakteristiku i první příklady chystaného systému jednotného tarifu (SJT) na železnici. Načež se vynořila řada

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
To

Mám obavy, že až začne platit celostátní tarif, tak slevy 75% už nebudou aktuální…

Adam Goliáš

dobry den , nějak se v těch desitkach ruzných jízdenek ztrácím . celý systém je dle mého názoru extrémne uživatelsky nepřívětivý. for example: jízdenka Pečky -Luhačovice u pokladny i v e- shopu pres 420kč . Po počátečním šoku jsem stravil na internetu přes hodinu hledáním alternativy. Nejvýhodnější byl Leo , ale příjezd byl až po poledni a to mi nevyhovovalo . Nakonec jsem zvolil kombinaci jizdenek čd . Pha Ostrava 130 kč , Pečky-Kolin 24kč , Olomouc -Luhačovice asi 90kč . vyysledek o cca 150kč levnější . V rychliku do Ovy mi blokuji mistenku celou cestu i když jsem využil… Číst vice »

Majkl

Doba je nepřívětivá těm, kteří se neinformují. Vy jste se informoval a ikdyž jste u toho strávil mnoho času, tak jste ušetřil. Liberalizace trhu krom pozitiv nese i negativa v tomhle roztříštění, které řešeno státním tarifem bude procházet postupně vývojem. Osobně jsem toho nazoru, že takovéhle kombinace cen, slev a komerčních slev vám nikdo nenabídne. Jde o službu jako každá jiná a osobně nezávidím zaměstnancům osobní přepravy se orientovat v tomhle guláši cen a slev.

K.S.

Pokud bude nadále možné používat tarif ČD, Regiojetu, IDS xyz etc., tak bych v tom problém, tak zásadní, neviděl. Ano, prodraží se ad-hoc cesta přes několik různých sítí spojů, ale co kdo čekal? Že bude na státním tarifu platit IN karta? Že se tím nabefelují slevy ČD ostatním, nebo že to povede k tomu že ČD získají zpět monopol? Křičeli tu mnozí po státním tarifu a když je, tak se zase vztekají že je. Tak co tedy lidi chcete? Všeobjímající ČSD? P.S. Myslím že když se tedy státní tarif zavádí, tak by se státem nabefelované slevy měly vztahovat jen na… Číst vice »

coudy

Tak se čekalo že když se tak inspirují ve Švýcarsku tak jízdné se s cestovní vzáleností bude snižovat. A ne že z toho udělají nějaký paskvil.

železničář v důchodu

A můžete nám uvést aspoň jeden relevantní důvod přijatelný pro poskytovatele přepravních služeb, který by vysvětlil, proč by se jízdné mělo s cestovní vzdáleností snižovat? Podle mě je právě tarif založený na jednotné sazbě jízdného a „nástupním poplatku“ docela spravedlivý a logický – a možná bych dokonce zavedl ještě i to, že u dálkových vlaků vyšších kategorií by pro cesty na krátké vzdálenosti (do třeba 100 km) bylo nutno platit příplatek, jako to pro cesty do (snad) 50 km vyžadovaly (a možná dosud vyžadují) DB, pokud by ty vlaky nebyly nezbytně nenahraditelnou přímou součástí ZDO.

a8n

Chtěl jste spíš napsat pokutu za to, že chce člověk jet rozumně rychle.

železničář v důchodu

Nechtěl – ale pokud chcete mocí mermo použít termínu „pokuta“, tak tedy pokuta za to, že cestující na krátké vzdálenosti zbytečně znepříjemňují cesty „dálkovým“ cestujícím, a navíc je kvůli nim třeba zbytečně tahat poloprázdné delší soupravy i na úsecích, kde už nejsou využity.

K.S.

Jak píše železničář, není důvod, nebo spíš nějaký extra velký, k tomu poskytovat slevy s rostoucí délkou cesty, ona inspirace neznamená, mimo jiné, kopie. Podle mne je lineární tarif mnohem lepší než všemožné pásma a klesající ceny a pod.

železničář v důchodu

Já bych i v případě jednotného státního tarifu byl schopen akceptovat třeba i nějaké speciální slevy, například typu „množstevní“ nebo „věrnostní“ (které, pokud vím, poskytovali „priváti“), třeba jako „každá 10. jízda ve stejné relaci zdarma“, apod,, nebo i nějaké „účelové“ slevy, například typu „sleva z jízdného 25 % na vybraných tratích“ (na koncových lokálkách, apod.), a samozřejmě bych nepočítal jízdné za úseky projeté nechtěným „závlekem“ tam a zpět z provozních důvodů, ale vše by muselo být poskytováno na základě předem jasně daných pravidel automaticky a bez toho, že by cestující musel levnějšího jízdného dosahovat „dělením jízdenek“ a podobnými komplikačními cestami… Číst vice »

železničář v důchodu

„Myslím že když se tedy státní tarif zavádí, tak by se státem nabefelované slevy měly vztahovat jen na lístky státního tarifu.“
S tím nelze než souhlasit – jednotliví dopravci ať si klidně poskytují své vlastní „komerční“ slevy, ale „na vlastní triko“: proč by jim je měl „dotovat“ státní rozpočet

Bery

Ale lide se nevztekaji, ze statni tarif je (tedy teprve bude), ale ze bude dokonce drazsi, nez soucasne moznosti, ktere maji u CD. To, co si od liberalizace slibuji je, ze s nastupem konkurence budou kvalitnejsi sluzby , pri zachovani stejnych moznosti cestovani (na jednu jizdenku napric republikou), ale za mnohem NIZSI ceny, nez na jake dosahnou u CD. A ono to vypada na pravy opak, pritom cena je pri pravidelnem cestovani klicova. To je pak skutecne lepsi celou liberalizaci stopnout a odsunout na smetiste dejin, protoze kyzeny efekt snizeni cen neprinese a na nemecke platy jen tak nedosahneme.

a8n

Prodraží se zásadně. V mém případě téměř o 60 % ze 132 Kč jednou jízdenkou (IN50) na 20+179+25 Kč (za předpokladu, že závazkové jízdné u RJ bude někde na úrovni IN25).

a8n

U stávající ceny jsem zapomněl započítat 30 Kč jako podíl ceny IN50, takže zdražení bude „jenom“ 38 %.

Pavel Mráček

Nezlobte se na mě, ale v tom případě tu zhoršení oproti současnému stavu prostě je. Teď, když stále ještě ČD jezdí na většině sítě, se (nestudentovi / jedůchodci) vyplatilo si pořídit IN 25, i když jel (příklad) z ČB do Prahy třeba jen párkrát za rok, další cesty už byly jen levnější… IN 50 se zase vyplatila při dojíždění po obdobné trase řekněme jednou za týden. A hlavně, když už si někdo tu slevu pořídil, tak se pak cítil víc motivován jet zase vlakem, „aby ji využil“. Nic takového tento zázračný státní tarif nenabízí a mnoha lidem tak způsobí spíš… Číst vice »

železničář v důchodu

„O tohle se právě měl postarat ten státní tarif, aby cestujícím nabídl stav jako před ní, a tady je přitom patrné, že to bohužel nedělá).“
Tak by to asi platilo v případě, že by ten jednotný státní tarif vznikl už před začátkem „české železniční pseudoliberalizace“ a jeho uznávání by bylo podmínkou pro zapojení se jednotlivých dopravců do systému kvalitní a přednostní (před „komerční“ dopravou) ZDO s páteřním systémem konstruovaným na centrální úrovni – pokoušet se o to de facto už „post festum“ se zpožděním možná už skoro 20 roků příliš nadějí na splnění Vašich představ neskýtá …

K.S.

Ne zcela souhlasím s tím že by ZDO měla mít přednost, pokud si do ZDO někdo navymýšlí třeba 10 vlaků, tak je to problém, spíš by to mělo být tak že přednost bude mít jen jeden vlak ZDO v daném časovém kvantu, otázka jestli to má být hodina, půlhodina, nebo čtvrthodina. To by mohlo přinutit některá nejmenovaná města a kraje k navyšování kapacity souprav místo zahušťování počtu spojů.

železničář v důchodu

Takový zbytečně komplikovaný systém se mi nelíbí a byl by nepraktický zejména při provozních poruchách: železnice jako „státní“ instituce (síť tratí) má sloužit veřejnosti k plnění jejích přepravních potřeb, nikoli (a už vůbec ne především) ke „kšeftování“ privátních subjektů – pro ně musí stačit to, co nevyužijí ty přepravní potřeby společnosti v podobě kvalitní a co nejširší (nikým a ničím neomezované) ZDO.

Petr 766

IN-25 se právě prakticky vůbec nevyplatí už pořizovat. Maximálně tam, kde neexistují nějaký akční jízdenky, ale tam zase kolikrát se dá jet třeba za nějaký IDS apod.
Občas sice vyjde ta IN25 výhodněji, ale už ji asi třetím rokem nemám a vůbec mi to nevadí.

jan

Toto je prostě skandální. Pro běžného zákazníka s IN25 to znamená zdražení o víc jak 50%. A častého uživatele železnice s IN50 100%. To je prostě neskutečné a mělo by se proti tomu demonstrovat. A to jsem to počítal i na kratší relací, než na Praha Ostrava. Takže tu je pseudoliberalizace, kdy stát jako pseudo by měl něco ušetřit na dotacích – ale já tvrdím, že neušetří – neefektivitou, ale zaplatí to cestující. A s 15 letými smlouvami nebude umět nikdo hýbat. Uvědomte si dvě věci. A) Státní jízdné je nutné – protože jinak se cestujícímu oddělí vlaky krajů a… Číst vice »

K.S.

A) Není, nikdo nebrání aby se kraj dohodl s provozovatelem státního rychlíku na uznávání dokladů IDS, viz IDS JmK, je to o tom co se rozhodne kraj (ne)zaintegrovat. EC, pokud vím, nejsou nikde v IDS. B) Na jedné trati, nebo jedné lince? To je totiž sakra velký rozdíl! Na jedné trati těžko, to by neprošlo kvůli koridorům a mezinárodní dopravě, na jedné lince (R1, R2…) to smysl dává zcela jednoznačně. Pro to že to pak osolí ale nemáte důkaz, jen strašení, víte jaká bude smlouva? Co to bude obsahovat etc.?! Jak víte že tam nebude nějaké zastropování růstu a ceny?… Číst vice »

železničář v důchodu

Nechápu, proč tady tak šílíte: nikdo Vás přece nebude nutit kupovat si jízdenky za jednotný státní tarif, budete klidně moci jezdit i nadále na jízdenky podle tarifů jednotlivých dopravců – jediný rozdíl bude v tom, že nyní na jízdenky podle těch tarifů jezdit musíte, ale pak už muset nebudete a budete mít aspoň možnost si z aspoň něčeho vybrat.

Poutnik99

Ono to je o zadání „zakázky“/dotace. Pokud se do smlouvy specifikuje i přeshraniční úsek, nic nebrání provozu ve více krajích.

Jinak železnici zatím nevnímám jako luxus, ale levnou alternativu dopravy. A nový tarif vítám, předpokládám, že budu roční abonent…

Petr 766

A on někdo brání ČD poskytovat své KOMERČNÍ slevy dál, pokud na trati jezdit bude dál? Pokud přijde nový dopravce, tak stejně většinou jezdí na krajský IDS tarif, takže tam taky problém není. Prostě komerční sleva ČD nebude platit u jiného dopravce. Proč taky. Většinou stejně komerční jízdné u soukromníků vychází levněji než u ČD sleva s In-kartou. Studenti a důchodci mají slevy všude, takže těm je to jedno (bez ohledu na to, že s nastavením slev jako jsou dnes nesouhlasím) a zbytek bude jezdit buď spoji, které si řeší kraj jako základní obslužnost a cestující nemající slevu od státu… Číst vice »

železničář v důchodu

„EC apod. není základní obslužnost.“
Což ovšem v ČR není vůbec pravda – a v leckterých oblastech byste bez jejich zapojení do ZDO asi tu ZDO vůbec nedokázal efektivně (i ekonomicky) a pro uživatele VHD přijatelně zajistit.

Bery

„Chápeme inspiraci švýcarským Halbtax Aboonnement, ale cena jízdného ve Švýcarsku je mnohem vyšší.“
Zato platy tam jsou asi mnohem nizsi… 😛 To je logika…

coudy

No hlavně že se inspirují ve Švýcarsku. Cena jízdného se zvyšující se přepravní vzdáleností klesá, cestující tak obdrží slevu ve výši 8 až 25 %. Tarifní systém je na spodním cenovém prahu, což podporuje poptávku a zvyšuje se tak počet přepravených cestujících. A o tom si zde můžeme nechat zdát aby cena klesala když se pojede dál. 😉

Martin Chovanec

Ve Švýcarsku se hlavně Halbtax uznává i na akční jízdenky… Takže se tam dá dostat třeba na cenu 1,25 Kč / km při vzdálenostech okolo 200 km.

Jiří

Jak budou vůbec definovány vozové třídy? Ty mají komerční dopravci definovány rozdílně a myslím si, že by nebylo vhodné držet se stávajících dvou stupňů, ale na některých trasách (Praha – Ostrava, Praha – Brno – Břeclav) nabízet cestovní třídy tři.

coudy

Tuhle blbost si vymyslel Jančura. V případě že bude uznávat jednotnou jízdenku tak v jeho druhé třídě vás posadí do
low-cost neb není druhá třída jako druhá třída. A jak tu bylo psáno dopravci na komerčních spojích tu jízdenku nemusí uznávat a tak do OV pojedete osobákama případně nějakým rychlíkem.

Pavel Mráček

Pozor, Jančura přece za druhou třídu vydává i Relax (nebo minimálně za něj od státu rýžuje peníze), tak by vás měl přece posadit i tam. Druhá třída jako druhá třída 😉

Bery

Na to jsem zvedavej, kdyz na MD v podstate tvrdil, ze standard a low cost jsou jen slevy z relaxu, tak za statni tarif by mel cestujici jet u nej v relaxu, nebo by mel temto cestujicim cast ceny vracet. Tak uvidime co z toho vyleze… treba se ukaze, kde je pravda, ale spis tipuju, ze se v tomto pripade do statniho tarifu radeji nepripoji 😀

coudy

Ano na MD tvrdí takové blbosti že jim RJ napovídal že to je oproti slevám IN ale cestující se slevou IN 25 nebo 50 jede stále ve stejném voze kdež to u RJ se levou IN 50 u ČD v RJ jedete v low-costu 😀
A někde jsem četl jak Jančura prohlásil že nechce cestující dělit na bohaté a chudé 😀 ale těmi tarifi to výrazně popírá…

babilon

Anebo to odliší cenou místenky.

Ondřej

Tři třídy? Jakože by začli zařazovat vozy s dřevěnými lavicemi?

AAA

třetí třída se štěnicema, druhá třída bez štěnic a první třída bez štěnic a s ramínkama