Řešte parkování na sídlištích, vyzval zastupitel Hřiba. Zdražení to vyřeší samo, míní náměstek
Pomoci by měl speciální fond na rozvoj parkování, do kterého by šlo pět miliard ročně.
Pražští zastupitelé z výboru pro dopravu řešili na svém minulém zasedání výzvu pro náměstka primátora Zdeňka Hřiba, aby řešil koncepční rozvoj parkování na sídlištích. To je podle člena výboru Ondřeje Prokopa z ANO špatně organizované, kapacity jsou poddimenzované a sídliště trpí zahlceností prostoru auty. Nástrojem by k tomu měl být nový Fond pro budování a rozvoj parkovacích kapacit.
Podle Prokopa by do něj mělo přitékat minimálně pět miliard korun ročně. Alespoň třetina částky by pak měla pocházet z parkovného vybraného v zónách placeného stání v Praze. Další peníze by mohl dodat stát, ministerstvo dopravy či soukromníci.
Z peněz fondu by čerpaly městské části na projekty parkovacích domů, podzemních i nadzemních garáží, rozšiřování či úpravy stávajících parkovacích kapacit a přeměnu veřejného prostoru, který by se měl úpravami parkovacích míst zkultivovat.
Cílem je podle zastupitele snížit počet nevhodně či volně stojících aut na ulicích a zlepšení „propustnosti sídlišť“. Návrh Prokopa usnesení však nakonec nezískal na výboru podporu.
Podle Hřiba je totiž klíč k vyřešení problémů s parkováním na sídlištích jiný. „V okamžiku, kdy se navýší cena parkovného a začne se za uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru platit férová cena, tak se tento problém parkování vyřeší,“ uvedl pro Zdopravy.cz náměstek pro dopravu.
Podle něj poté po zdražení začne dávat smysl soukromá výstavba parkovacích kapacit. „Ta nedává smysl, pokud nyní město rozdává veřejný prostor na uskladnění soukromého majetku zadarmo nebo skoro zadarmo,“ míní Hřib.
Zpoplatnění, omezení i nová privilegia. Reforma parkování v Praze je hotová, čeká na kritiku
Dodává, že i v centru Prahy je velké množství podzemních parkovišť, které nejsou plně obsazené, protože parkování na povrchu je příliš levné. To už dříve pro Zdopravy.cz potvrdila i Česká parkovací asociace na základě dlouhodobých dat o obsazenosti parkovišť v centru.
Normální je platit
Hřib už v minulosti naznačil, že cena za parkování v Praze by měla výrazně stoupnout. „Je třeba uplatnit princip řádného hospodáře. Parkování dnes dotujeme více než MHD. Komerční cena na okraji Prahy je 2 000 za auto na měsíc. Když to srovnáte s cenou za parkování ve veřejném prostoru 1 200 Kč za rok, tak vám dojde, že ta dotace, kterou máte oproti komerční ceně, je neuvěřitelně vysoká,“ řekl Hřib v podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Náměstek připouští, že parkování na sídlištích je problém a měl by se řešit. „Tento problém však musí řešit především politické reprezentace městských částí, které by měly zavést modré zóny tak, aby parkování v místě bylo primárně určeno pro tamní rezidenty,“ říká náměstek.
Politici městských částí podle něj měli vysvětlovat lidem, že je normální za parkování na ulici platit, protože jde o uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru. „Bez odvahy městských částí k tomuto kroku ale problém vyřešit nelze,“ uzavírá Hřib.
Dobíječky na sídliště
Na sídlištní parkoviště tvrdě dolehne také postupný přechod k elektromobilitě. Na rozdíl od lidí žijících v rodinných domech si totiž obyvatelé sídlišť budou muset svá vozidla dobíjet
ve veřejném prostoru.
Elektromobily mohou v Praze letos dál parkovat zdarma. Nabíječky najdou řidiči v lampách
Praha se v posledních letech snaží vytipovávat místa, kde se při rekonstrukci veřejného osvětlení posiluje rozvodná síť, aby mohly být pouliční lampy postupně doplněny o dobíjecí stanice.
TSK také v nedávné době začala do své správy přebírat parkoviště, která dříve dlouhodobě provozovali na městském pozemcích soukromníci. Město se tak snaží sjednotit standardy a zajistit na nich právě osazení dobíjecími stanicemi. Podle náměstka by jejich množství mělo jít ruku v ruce s nárůstem počtu elektromobilů a předcházet mu.
Praha 6 zdražuje návštěvnické parkování. Jezděte raději MHD, je kvalitní, vyzývá radní