Podcast: Parkování dnes dotujeme více než MHD, říká náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib

Zdeněk Hřib. Foto: FB Zdeňka HřibaZdeněk Hřib. Foto: FB Zdeňka Hřiba

Kolem roku 2030 město nebude mít peníze už na další velkou infrastrukturní stavbu.

Hostem dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz byl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Ve více než hodinovém rozhovoru rozebíráme všechny možné problémy pražské dopravy: od infrastruktury po městskou hromadnou dopravu až po individuální automobilovou dopravu.

Jedním z hlavních témat je parkování v Praze. Město chystá jeho velkou reformu. Hřib chce více pravomocí v této oblasti přesunout na městské části. „O využití ploch by měli rozhodovat lidé v daném místě, ne jen magistrát. Mým cílem je dát více pravomocí městským částem, proto chci dvousložkovou část ceny. Magistrátní složka by sloužila na opravy silnic, složka pro městskou část by byla hlavně regulační,“ řekl Hřib. Městská část by si svoji složku stanovila sama.

Hřib ale naznačuje, že cena za parkování v Praze by měla výrazně stoupnout. „Je třeba uplatnit princip řádného hospodáře. Parkování dnes dotujeme více než MHD. Komerční cena na okraji Prahy je 2 000 za auto na měsíc. Když to srovnáte s cenou za parkování ve veřejném prostoru 1 200 Kč za rok, tak vám dojde, že ta dotace, kterou máte oproti komerční ceně, je neuvěřitelně vysoká. Je to dotace na uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru,“ řekl Hřib.

V podcastu došlo i na téma pražských problematických mostů. Jisté například je to, že do stavby nového už přes Libeňský most tramvaje neprojedou. „Na původní inundační most tramvaje nemohou, jsem rád, že se podařilo situaci odchytit dříve, než došlo k pádu mostu. Teplotní změny mají velký vliv na jeho stav,“ podotkl Hřib. V případě Výtoňského železničního mostu je podle Hřiba nutné, aby přes Vltavu vedly tři koleje a vznikla nová zastávka Výtoň.

V podcastu řešíme i financování velkých dopravních staveb v Praze. Podle Hřiba padnou do roku 2030 všechny úspory hlavně na stavbu metra D, a nelze tak čekat, že budou peníze na stavbu Městského okruhu. „Kolem roku 2030 město už nebude mít peníze na další velkou infrastrukturní stavbu. Praha nebude bez státu schopna okruh dostavět,“ dodal Hřib. V rozhovoru řešíme i to, jak se budou vybírat priority. Podle Hřiba bude hlavní podpora MHD. Jen v roce 2022 dalo město 23,6 miliardy korun do jejího provozu, letos to bude již 27 miliard korun.

Otázkou proto zůstává, zda nezdražit jízdné, zejména pak roční kupón. Hřib tvrdí, že jeho cena se bude řešit, stejně jako to, které skupiny mají dopravu zdarma. Pokud by musel řešit dilema omezování spojů nebo zdražování, jednoznačně by šel cestou zvýšení ceny.

Součástí podcastu je více než čtvrt hodina odpovědí na otázky čtenářů.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
1. minuta: Libeňský most a jeho budoucnost
8. minuta: Výtoňský most
11. minuta: Financování dopravy v Praze
18. minuta: Priority v dopravních stavbách
21. minuta: Soutěž na metro D
26. minuta: Ceny jízdného
30. minuta: Rozvoj tramvajových tratí v Praze
32. minuta: Lanovka do Bohnic
37. minuta: Zóny placeného stání
47. minuta: Mýto v centru
49. minuta: Odpovědi na otázky čtenářů

Tagy podcast Cesty Zdopravy.cz praha Zdeněk Hřib
505 komentářů