Plzeň míří k zákazu parkování kamionů, dopravci se stížnostmi neuspěli
Město vysvětluje opatření stížnostmi lidí na nedostatek míst k parkování nebo hluk.
Kamionoví dopravci nesouhlasí s připravovaným zákazem parkování v Plzni, které oznámil magistrát. Má platit od července v celém městě pro vozy nad 12 tun. Podle náměstka primátora Aleše Tolara (STAN) řidiči v ulicích stále častěji odstavují kamiony na povinné přestávky. Město vyčlení plochu pro 100 aut na konci Domažlické třídy, na výjezdu z Plzně. Další odstavná parkoviště si do června mohou zřídit soukromníci na svých pozemcích nebo v nevyužitých průmyslových areálech, řekl Tolar ČTK.
Na radnici se podle něj množí stížnosti lidí, kteří nemají kde zaparkovat. „A ráno kamiony túrují motory a řidiči, kteří tam spí, dělají nepořádek,“ uvedl. Do sídlišť a okrajových částí jich jezdí stále víc, protože odpočívadla a plochy u D5 jsou přeplněná. Na všech vjezdech do Plzně tak budou od půlky roku dopravní značky, které budou informovat řidiče o tom, že na městských plochách nemohou řidiči vozy nad 12 tun odstavit. Mohou zastavovat jen na nakládku a vykládku nebo Plzní projíždět. Policie souhlasila, ale vymínila si, že město musí dát čas ke vzniku náhradních ploch.
„Při jednáních o obsluze města, tranzitu a parkování vozidel jsme upozorňovali na to, že je nutné nejprve najít nebo vytvořit vhodná parkovací místa pro kamiony, než dojde k omezení jejich parkování,“ uvedl v dopise náměstkovi primátora Jiří Hurník, ředitel regionálního pracoviště Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Pod stanoviskem jsou podepsáni zástupci regionální komise Česmad, tedy 11 velkých dopravců. Podle nich nevznikne žádná nová parkovací kapacita, kterou mělo být třeby rozšíření dálniční odpočívky Šlovice. „Naopak pronájem a oplocení jediného využívaného parkoviště na Domažlické zřejmě přinese snížení jeho kapacity,“ uvedl Hurník. Dopravci, kteří zajišťují zásobování podniků a obchodů, nemají podle něj žádné jiné možnosti krátkodobého parkování ve městě.
Chystaný plošný zákaz parkování nákladních vozidel od 1. července 2024 podle Česmadu jen posune problém s nedostatkem parkovacích míst jinam – na sjezdy a nájezdy na dálnice, do blízkých obcí a na méně frekventované komunikace. „Předpoklad, že se ve městě vyskytují privátní zóny, kde jejich majitelé jsou ochotni pronajímat plochy pro stání nákladních vozidel, bude podle našich zkušeností fungovat jen u dlouhodobých stání. To není řešení pro dopravce, kteří zásobují firmy a obchody v Plzni nárazově,“ uvedl Hurník. Dopravci proto žádají město, aby odložilo plošný zákaz parkování do doby, než budou vybudovány nebo zajištěny vhodné kapacity pro vozidla obsluhující podniky a obchody.
Tolar, který se se zástupci Česmadu sešel, ČTK řekl, že od nich nezazněly žádné zásadní argumenty a město termín zákazu neposune. „Také praxe z ostatních měst mě utvrzuje, že se to můžeme rozjet. Chápu, že je to pro ně nekomfort, ale mají půl roku na to, aby si řešení zařídili,“ řekl. Dopravci podle Tolara musí tlačit na firmy, které obsluhují, aby přijaly nějaká opatření. „Zatím všichni jedou v režimu, že to ve městě možné je. Ale ve chvíli, kdy to nepůjde, tak se řešení najdou,“ uvedl. Odstavná parkoviště mohou být soukromá, v průmyslových areálech nebo u cílových odběratelů.