Dlouhé čekání na zrušení přejezdu ve Studénce. Povolení se blíží, stavba začne ale nejdříve příští rok
Stavba začne příští rok na jaře v případě "hladkého průběhu".
Ještě nejméně rok bude trvat, než z české železnice začne mizet jeden ze symbolů jejího nebezpečí. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) se sice chystá již v příštích týdnech rozhodnout ve stavebním řízení, samotná stavba je ještě daleko.
DESÚ na úřední desce oznámil, že již má shromážděny veškeré podklady pro vydání rozhodnutí ve věci a rozhodnutí vydá po uplynutí správních lhůt, tedy v tomto případě po 7. 3. 2024. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic má v posledních letech u prioritních staveb často již vysoutěženo a čeká jen na razítko stavebního úřadu, v tomto případě čeká Správu železnic (SŽ) k zahájení stavby dlouhá cesta.
„Vypsání soutěže na zhotovitele této stavby předpokládáme letos na podzim, zahajujeme přípravu zadávací dokumentace. Stavební práce by pak v případě hladkého průběhu soutěže mohly začít na jaře příštího roku. Aktuálně běží majetkoprávní vypořádání se zainteresovanými subjekty,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Správa železnic chystá na místě přejezdu podjezd. Mluví se o něm od roku 2015, kdy došlo k tragické srážce Pendolina s kamionem. Nyní je jisté, že i v době desetiletého výročí od tragédie tu budou auta ještě jezdit dále.
Přípravu dlouho blokovaly spory o pozemky, loni na podzim Správa železnic dohodla s majiteli parcel, společností AK 1324. Podle informací v registru smluv zaplatí SŽ za pozemky 31 milionů korun.
Přejezd ve Studénce je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.
Jen několik stovek metrů od železničního přejezdu se v roce 2008 stalo jiné tragické železniční neštěstí. Mezinárodní rychlík tam tehdy narazil do trosek zříceného silničního mostu. Nehoda se vyžádala devět obětí a bezmála sto zraněných.