Správa železnic získala rozhodnutí k demolici zánovní dálnice D3 kvůli tunelu
Dle původních plánů měla dálnice zahrnovat i zárodek železničního tunelu, takzvaný hluchý most.
Správa železnic (SŽ) uspěla u Krajského úřadu Jihočeského kraje a získala územní rozhodnutí k demolici zánovní dálnice D3 u Ševětína. Rozkopání dálnice bude nutné kvůli stavbě Chotýčanského tunelu na IV. koridoru, který dálnici podejde.
Dotčený úsek dálnice Ševětín – Borek, který se otevřel v prosinci 2019, měl dle původních plánů zahrnovat i zárodek železničního tunelu. Takzvaný hluchý most by umožnil výstavbu tunelu bez narušení dálnice a provozu na ní. Od toho se ale nakonec upustilo, dle vysvětlení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebylo jisté, že se nová trať vůbec bude stavět.
Správa železnic tak musela loni požádat o změnu územního rozhodnutí ke koridorovému úseku Nemanice – Ševětín (NemaŠe), jehož bude Chotýčanský tunel (4 775 m) součástí. Tunel dálnici podejde přesně v místě a způsobem, se kterým počítaly původní plány. Dálnici bude ale třeba na krátkém úseku zbourat a znovu postavit.
„Stavební jáma pro podchod D3 je zhruba obdélníkového půdorysného tvaru se šířkou 17 m, délkou cca 143 m a proměnlivou hloubkou mezi cca 11,4 až 14,4 m … Navržený postup výstavby křížení dálnice D3 zachovává stálý provoz na dálnici v minimálním režimu dopravy 1+1,“ stojí v rozhodnutí krajského úřadu.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru. Vedle zmíněného Chotýčanského tunelu bude součástí stavby i další tunel, Hosínský, o délce 3 120 metrů. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Vláda nedávno schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to děje na dálnici D4). Půjde o vůbec první projekt PPP v režii Správy železnic při budování tratě.
Stavební práce by měly začít v roce 2026, hotovo by mělo být v roce 2031. Následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku.
Rozhodnutí ve prospěch PPP celý projekt o několik let odsunulo. Při klasickém financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury se ještě loni počítalo se zahájením stavby v roce 2024.