Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dálnice D3 už má 70 kilometrů, otevřel se úsek Ševětín – Borek

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeská dálnice D3 je ode dneška o 11 kilometrů delší. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo motoristům v plném profilu úsek Ševětín – Borek, čímž vznikl nepřerušovaný více než 70 kilometrů dlouhý úsek D3, který vede od hranic středočeského a jihočeského kraje až k severnímu sjezdu do Českých Budějovic. Jediné krátké zúžení je v Táboře, kde stát vede letitý spor o sjezd.

Dálnice je náhradou za stávající silnici I/3, z níž se v úseku Ševětín – Borek stal pravý pás (ve směru od Prahy) dálnice. „Zprovozněním části mezi Ševětínem a Borkem pomyslně uzavíráme jednu etapu, kdy jsme dokončili dálniční spojení Českých Budějovic a Tábora,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.

Striktně úředně vzato přitom dnešní slavnostní akt nebyl dálniční otvíračkou, neboť značka dálnice už je na obou stranách úseku od loňska. Dosud ale šlo o dálnici v polovičním profilu. Stavba se přitom výrazně prodražila. Zatímco smluvní cena vzešlá z tendru činila 933 milionů bez DPH, dnes ŘSD uvedlo cenu téměř 1,3 miliardy bez DPH. Důvodem může být problém s pozemkem, který si ŘSD samo zavinilo. Otvíračka zároveň byla urychlená, původní termín byl až na jaře 2020.

Dálnice D3 v úseku Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD
Dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek. Pramen: ŘSD

Dálnice D3 se přitom na jihu Čech čile buduje. Už letos v červnu se otevřel úsek Bošilec – Ševětín. Ve výstavbě pak je dalších 20 kilometrů dále na jih, konkrétně jde o obchvat Českých Budějovic (Úsilné – Hodějovice – Třebonín). Ten by měl být hotov v září 2022. „V intenzivní přípravě jsou i tři zbývající části ke státní hranici  Rakouskem. Na devítikilometrový úsek mezi Třebonínem a Kaplicí jsme připraveni v příštím roce zahájit soutěž na zhotovitele,“ doplnil Mátl.

Celkem má dálnice D3 od Prahy po hranice s Rakouskem měřit 172 kilometrů. Ve Středočeském kraji je ale zahájení stavby v nedohlednu.

D3 Ševětín – Borek

Hlavní trasa:

délka: 10,7 km

kategorie: D 27,5/120

plocha vozovek: 323 070 m2

počet stavebních objektů: 75

zhotovitel: EUROVIA CS

aktuální cena stavby: 1 276 mil. Kč bez DPH (cena stavby podle smlouvy 933 mil. bez DPH)

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

Paráda, dneska jsem tam poprvé projel. Už nemusím do práce přes Úsilné a Hrdějovice. Poslední dobou je to tam doslova o hubu.

Přemek

Dálnice za miliardy, a co kapacitní napojení na aglomerace pražského typu? Při vší úctě, obchvat Budějic je brnkačka, navrhoval jsem jej před devíti lety jako součást komplexu dopravy v regionu. Problém je ale na severním konci , kde se pracuje od stolu a nikoli v terénu, což je při trasování a přípravě stavby v rekreačním extravilánu zásadní chyba.

liberal shark

O umístění, projekt a realizaci obchvatu Budějovic se bojovalo několik desítek let.

Tonda

Dokáže si,ale někdo představit od roku 2025 jak bude vypadat dále cesta do Prahy od ukončení dálnice? To bude naprostá katastrofa. Kolaps dopravy na I/3. Jinak dálnice super. Krásná dálnice a bezpečnost především.

Medvěd

Vyjedeš z ČB na ten kruhák rovně, najedeš na D3 a od Mezna budeš s autem poslakovat až k D1. Potom se rozjedeš a v Praze tě sejme úsekový měření. D3 u Benešova možná začnou stavět…

jirka

myslím že problém bude už teď když je to celé souvisle hotové až do ČB

LKB

Palec hore. RSD Ceske Budejovice pracuji jako na dratkach.

libor

proti tomu kolem Benešova to bude peklo…

František

A dál v Praze už to peklo je. Dělají si to ale sami, nadto i jiným…

Chorobný prokrastinátor

Na bleskový přesun mezi ucpanými ČB a ucpanou Prahou výborný počin. A provoz na ni bude hlavně místní, viz. JČ kraj s naprosto zoufale neprovázanou veřejnou dopravou, takže v jejich úseku bude pacientů dost a dost.