Podcast: Kraj může tleskat, že letiště nestojí daňové poplatníky vůbec nic, říká šéf Letiště Brno Milan Kratina
Není to tak, že řeknete Ryanairu: „Chci Manchester, dej mi ho.“ Je to tak, že on řekne: „Mám tu okno a je to zrovna Bergamo. Chcete?“
Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz je tentokrát o provozu letiště v brněnských Tuřanech, o jeho rozvoji i o strategii pro česká regionální letiště. Hostem u mikrofonu je Milan Kratina, zakladatel finanční skupiny Accolade a předseda představenstva Letiště Brno.
Akciová společnost Letiště Brno je správcem a provozovatelem letiště v Tuřanech, skupina Accolade ji koupila v roce 2017. Spolu se vstupem do letiště získala smlouvu s Jihomoravským krajem na pronájem letiště do roku 2052.
„Na letišti docházelo ke generační výměně mezi třemi rodinami, které ho vlastnily, a byly tam také určité spory mezi letištěm a Jihomoravským krajem. Nám se povedlo se všemi dohodnout a letiště převzít. Investujeme do jeho provozu vysoké desítky milionů korun ročně. Jihomoravský kraj může tleskat, že má funkční model, který nestojí daňové poplatníky vůbec nic,“ říká Kratina.
Velkým tématem jsou u regionálních letišť pravidelné linky. „Když se podíváte na Ryanair nebo Wizz Air, tak oni mají excel s čísly. A v číslech uvidí, že se jim právě uvolnil prostor na tříhodinový let z Barcelony. Udělají kružnici, ve které jsou stovky letišť, a ty si srovnají. Jedním z čísel je potenciální load faktor a důležitý je i předpokládaný výnos z letenek. To není tak, že vy řeknete Ryanairu: ‚Chci Manchester, dej mi ho.‘ Je to tak, že on řekne: ‚Mám tu okno a je to zrovna Bergamo. Chcete? A co proto uděláte?‘“ popisuje Kratina a prozrazuje i další detaily vyjednávání s aerolinkami.
V rozhovoru také probíráme, jaký je zájem cestujících o linku z Brna do Londýna nebo o zimní chartery Čedoku do Thajska, a kdo jsou cestující, kteří ji využívají.
Otevíráme i strategické téma, jak se postavit k budoucnosti regionálních letišť v Česku. „Měli bychom mít jedno hubové letiště, a to se jmenuje Praha-Ruzyně. Mělo by mít určitě dvě dráhy a mnoho dálkových letů. A pak by měla být i diskuse, jakou konektivitu má mít český daňový poplatník. Letiště Ostrava platí desítky milionů korun Lotu, aby létal s Ostraváky do svého hubu ve Varšavě. My bychom měli regionálními letišti ale plnit Prahu. Jenže už nemáme národního dopravce,“ popisuje svou představu letecké strategie pro Česko Milan Kratina.
A dodává: „Pokud mají regionální letiště plnit úlohu, že z Brna přes Prahu můžete letět do New Yorku, tak by tam měla být nějaká forma provozu aspoň třikrát za den. Aby lidé věděli, že se dostanou na hubové letiště, z kterého pak poletí dál. Když už se rozhodneme, že chceme utrácet peníze daňových poplatníků, pak by ta letadla měla létat do Prahy. To je o strategickém přemýšlení České republiky.“
Detailně diskutujeme také o situaci českobudějovického letiště, o které měla Accolade zájem. „Pokusím se to rozlétat, to je ekonomicky nejhorší varianta, ale politicky nejprůchodnější. Regionální letiště v Evropě, aby bylo ziskové a dlouhodobě udržitelné, musí mít v rozmezí 700 000 až jeden milion pasažérů za rok,“ říká Kratina.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
4. minuta: Investice Accolade do rozvoje letiště v Brně
7. minuta: Budoucnost leteckého carga v Brně
12. minuta: Co stojí za rostoucími počty cestujících na brněnském letišti
18. minuta: Jaký je zájem cestujících o aktuálně jedinou pravidelnou linku z Brna do Londýna a proč nepřežila linka Brno – Berlín
25. minuta: Jak se vyjednává s leteckými dopravci o nových linkách
32. minuta: Jak se daří najímat sezónní pracovníky pro práci na letišti
35. minuta: Zásobování brněnského letiště leteckým palivem po železnici
41. minuta: Jak vnímá Milan Kratina snahu rozlétat letiště v Českých Budějovicích
47. minuta: Milan Kratina odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz
58. minuta: Jak to bude s otevřeným polygonem u západočeského Stříbra, který tu chce skupina Accolade postavit pro testování autonomních automobilů