Podcast: Kraj může tleskat, že letiště nestojí daňové poplatníky vůbec nic, říká šéf Letiště Brno Milan Kratina
Letiště Brno. Zdroj: BRNO Airport
Není to tak, že řeknete Ryanairu: „Chci Manchester, dej mi ho.“ Je to tak, že on řekne: „Mám tu okno a je to zrovna Bergamo. Chcete?“
Kde začít. To co pan Kratina vyslovil je opravdu k smíchu. Prémie, o kterých hovoří, že jsou za sezónu, zaměstnanci dostanou o Vánocích, takže jsou ve finále spojeny i s vánočními prémiemi a to na řadu přichází ještě vyhrožování od vedení, pod jakými podmínkami ty odměny dostanou. V zimním období jsou hodiny do mínusu, tudíž ty prémie člověk ve výplatě ani nepozná 😀 ale jo, dle něho máme vlastně dost. Oddřená celá sezóna, kdy se člověk nezastaví, přestávky žádné a ještě k tomu neplacené, zázemí s vybavením pro zaměstnance z doby kamenné, kdy si i židle člověk musí přinést z… Číst vice »
Tak hlavně, že management letiště má neustále na nový firemní auta, ale aby zvýšili platy zaměstnancům, kteří odřou celou sezónu bez možnosti si udělat přestávku to ne! O letištní technice, která je v hrozném stavu ani nemluvě. A vymlouvat se na odměny, které byly jako vánoční prémie, který má každá firma…a navíc odměny ve výplatě nejsou vůbec znát.
Opravdu výsměch!!
Škoda, že se přes ty obecně známé klišé nedostalo na můj dotaz ohledně salonku v Brně. Aspoň jsem ho tedy na konci neslyšel (a celou hodinu poslouchat nebudu, pardon). Tak díky, příště se zas zeptám.
Evidentně v Brně pan Ondřej Kubala a nikdo Zdopravy nelétá a možná ani nebyl. Kdyby to viděli, ptali by se, dali by ten žalostný kumbál do nadpisu 🙂
Až to potrvá aspoň tolik let, kolik to předtím dotovali, tak zatleskám…
Někteří diskutující zde v různých souvislostech píší o odmítnutí linky letištěm. To lze? Pokud to lze, tak na jakém základě?
Mezinárodní veřejné letiště samozřejmě odmítnout linku nemůže. Nicméně, rozvoj nových linek je konzultativní proces mezi letišti a leteckými společnostmi. A pokud je letiště dotázáno (jakože v případě Berlína bylo), jestli nějaká linka dává, nebo nedává smysl, tak má možnost se k potenciální lince vyjádřit. Z veškereých dostupných dat bylo zcela zřejmé, že linka Berlín-Brno smysl nedává. Pouze někteří lidé zoufale potřebobvali do médií a krajským zastupitelům vykázat nějakou novou linku, tak do toho nechali Ryanair jít s vědomím, že bude krvácet. Z dlouhodobého hlediska naprosto kontraproduktivní přístup.
Děkuji za odpověď, vidím to stejně.
Brněnské letiště daňové poplatníky nestojí vůbec nic, na druhou stranu Acolade si investice do letiště započítává proti platbě nájemného a Jihomoravskému kraji tak ve výsledku za pozemky pod letištěm, za pozemky pod čtvrtou největší solární elektrárnou ani za pozemky pod logistickými halami toho moc nezaplatí. 😉 Provozovatel letiště by dle nájemní smlouvy s krajem měl všechny zisky investovat zpět do rozvoje letiště a možná proto část služeb (odbavení cargo letů, provoz restaurací a placeného parkoviště) poskytuje jiná firma Acolade, která navíc ani nedodržuje zákonnou povinnost zveřejňování účetních závěrek. U dokumentace pro halu pro FedEx byl Acolade přistižen při uvádění lživých… Číst vice »
Co tady pořád někteří melete za sracky ohledně navázáni letu do Prahy. V podcastu bylo jasne zmíněno, kdyby jsme měl pořádného síťového dopravce, tedy ČSA, mnoho dálkovým linek a plno dalšího, v žádném případě ne teď. To jste všichni tak hluší?? Bylo zmíněno za daných situaci, které snad nikdy nebudou, jinak dekuji za skvělý podcast
Díky za zajímavý podcast s úrovní odpovídající poučenému publiku. MK vypadal, že ví, o čem mluví. Akorát v jedné věci s ním nesouhlasím – v navázání na PRG. O porovnání nabídky destinací s VIE nemá význam se rozepisovat, ale důležitá je dostupnost. Dopravit se na letiště Vaška Veškrny je docela ruská ruleta – buď nevyzpytatelná D1 (auto, bus), nebo o něco více spolehlivý vlak. No jo, ale z vágusonu nebo Deflorence pak musím dvěma metry plus auto/troejbusem z Velekravína, když si teda odmyslím taxi, za který bych dal málem tolik, co za letenku, případně letištní bus. Přímo na Schwechat dojedu… Číst vice »
Vůbec nechápu, proč jste pro tak obyčejné sdělení potřeboval nadávat. Ale těch otázek by bylo více. Třeba kde byste na Veleslavíně sháněl auto, když jste už z Brna přijel vlakem, že ..
Tak podle mne to bylo myšleno tak, že na Veleslavíně , je nutno přestoupit z metra A na autobus 119 (resp. trolejbus)… Takto jsem to pochopil já. Taky jsem z Brna, taky zásadně lítám jen z Vídně. Z Vídně proto, protože z Brna lítá jen Londýn a dostat se z Brna na letiště v Praze je zbytečně komplikované, zdlouhavé a hlavně cesta po D1 je rizikovější kvůli zácpám. Ale taky se mi hodně nelíbí, když někdo mluví o někom/něčem dehonestujícím způsobem. Asi mu to ve IV. cenové dělá chlapácké ramena, ale tady na odborném fóru mu takto jinak dobré myšlenky… Číst vice »
Btw.z Florence je možno jet jednou trasou metra, na Zličín. Ano, je to časově delší.
Až na ty místopisné názvy se s váma dá souhlasit.
Je to sice akademická diskuze, protože PRG už hub není a nikdy znovu nebude, ale i kdyby tam byl bázovaný síťový dopravce s vhodnou flotilou, tak PRG není z hlediska ekonomického fungování feedingových linek vůbec ideální pro OSR a tím méně pro BRQ. Feedingová linka přepravuje mix cestujících, kteří v uzlu přestupují a těch, jejichž cesta tam začíná nebo končí (tedy point-to-point). Takže ideální feedingová linka by neměla být příliš dlouhá ani příliš krátká. Příliš dlouhá kvůli nákladům, jelikož z transferových cestujících je logicky vždy nižší výnos (cena letenky se dělí mezi dva úseky a často i mezi dva dopravce).… Číst vice »
V Rakousku funguje napojení na hub ve Vídni i z letišť jako je Graz. Nepředpokládám, že zrovna tam vůbec existuje P2P. Proč se jim to vyplatí? Upřímně to nevím, zajímá mě to.
… ale už nefunguje z Lince a Salcburku. Graz má tu smůlu (nebo štěstí?), že z něj (zatím) nevedou koleje přímo na letiště VIE, ale je nutné přesedat na Wien Hbf a jízdní doba je 3h – 3:15h. Ze Salcburku a Lince ty vlaky jedou přímo na letiště VIE. (Asi dva spoje za den tam dělají úvrať a není nutné přesedat). Pokud bychom srovnávali GRZ-VIE s linkami v minulosti BRQ-MUC a BRQ-PRG, tak z a do Grazu cestují OBĚMA SMĚRY cestující ochotní zaplatit výrazně více za přískok do hubu, aby nemuseli po zemi. U Brna byl tento koupěschopný tok pouze… Číst vice »
Někde jsem četl (možná tady), že Austrian docela nadávali, že v léte nefungovaly linky právě z Lince nebo Salzburku. Lidi nebyli ochotni jezdit do Vídně, místo toho využívali jiná letiště. Ale proč ty linky nefungovaly, netuším. Možná politicky tlak, aby se více využívaly koleje? Nepamatuju si.
Nebylo to náhodou tak, že Austrian tu linku do Lince a Salcburku musel zrušit v době covidu, když chtěl Austrian airlines po Rakousku pomoc v podobě peněz, tak Rakousko řeklo, ze jim pomůže v případě, když zruší vnitrostátní linky, které lze ujet vlakem do 3 hodin? Mělo to ale opačný efekt. Lidé raději začali létat z Mnichova
Ano, mate pravdu. Trochu jsem to popletl. Díky za upřesnění!
Čistě empiricky bych jako určitou výhodu pro GRZ asi doplnil i služební cesty do oblasti Mariboru. Lidi, které tam potkávám tvrdí, že Lublaň je drahá a v podstatě nepoužitelná, GRZ je jen drahý. Osobní zkušenost nemám, jezdím tam autem a kolegy odjinud si obvykle vyzvednu cestou na Schwechatu. Ale z dálnice je vidět, že nový dvoukolejný koridor se staví i dál za Grazem, směr Jugo, a jde jim to docela od ruky.
Taky jsem se o to zajímal. Ale trend je zrušit to a nahradit VRT. Jen co dokončí železniční tunel Semmering a zkrátí jízdní doby Vídní a Grazem. Dvanáct párů přímých spojů jezdí z Grazu přímo na letiště Vídeň už teď. A na dalších je nutno přestoupit na Hbf.Podobně lítal Austrian 4x denně do Lince a Salzburku. Teď jezdí v půlhodinovém taktu a jízda trvá z Lince 1,5 hodiny. (200-250kmh) Navíc mají ministryni dopravy za zelené, takže mimo jiné plány na severojižní dálniční obchvat Vídně byly zastaveny a masivně se investuje do výstavby tratí na 250kmh – například Koralmbahn mezi Grazem… Číst vice »
I nad vnitrostátní leteckou dopravou v Rakousku se dost smráká.
V podcastu ale přece nikdo nemluví o tom, že by se měly zavést vnitrostátní linky. Dávalo by to smysl, pokud by se z Prahy stalo hubové letiště (což se v tuto chvíli o Praze říct opravdu nedá). O hubovém letišti můžeme mluvit ve chvíli, kdy bude mít Praha ideálně dvě dráhy a mnohem více dálkových letů. Pak by bylo nasnadě zajistit konektivitu českým daňovým poplatníkům – tedy ideálně nabídnout vnitrostátní lety do našeho hubového letiště v Praze. Teď například Ostrava utrácí peníze daňových poplatníků a platí Lotu za to, aby létal s Ostraváky do hubového letiště Lotu ve Varšavě, což… Číst vice »
Prima rozhovor, díky za něj. Je docela fajn uvědomit si některé zákonitosti fungování regionálního letiště, které někdo provozu je vlastní triko bez státní či krajské subvence. Absence vize státu v otázce správy a budování dopravní infrastruktury popisuje MK velmi trefně.
na vlastní triko, chachacha. kraj to pronajal za pusu na padesát let, za desítky milionů vykupuje pozemky pod letištěm od šmelinářů, to se to pak podniká, když nám jiní všechno obstarají, abych parafrázoval feldkuráta Katze
oproti Českým Budějovicím… jo tam se jim to podniká ještě líp.
to, že České Budějovice to patlají ještě hůř, než Brno, neznamená, že to, co se děje v Brně, je v pořádku
Jakou má mít stát vizi, když regionální letiště jsou v majetku krajů? Jestli jste rozhovor poslouchal pozorně, tak Kratina je takový podnikatel babišovského typu… plno keců, ale přísátý na subvence je pevně a neochvějně.
Tohle je fakt hloupost – z Ostravy by měl LOT létat na vlastní riziko, pokud toho není schopen, měli by do Katowic lidé jezdit vlakem a tam by případné dotace dávaly smysl.
A zavádět vnitrostátní letecké linky nedává smysl vůbec, to se řeší VRT. Navíc Praha stejně není žádný hub, to bychom ještě měli dotovat nějakého národního leteckého dopravce?
Lidé z Brna a okolí mohou létat a také létají z VIE.
V podcastu ale přece nikdo nemluví o tom, že by se měly zavést vnitrostátní linky. Dávalo by to smysl, pokud by se z Prahy stalo hubové letiště (což se v tuto chvíli o Praze říct opravdu nedá). O hubovém letišti můžeme mluvit ve chvíli, kdy bude mít Praha ideálně dvě dráhy a mnohem více dálkových letů. Pak by bylo nasnadě zajistit konektivitu českým daňovým poplatníkům – tedy ideálně nabídnout vnitrostátní lety do našeho hubového letiště v Praze. Teď například Ostrava utrácí peníze daňových poplatníků a platí Lotu za to, aby létal s Ostraváky do hubového letiště Lotu ve Varšavě, což… Číst vice »
Představa že bude létat linka Ova – Brno – Pha a ještě min 3x denně je hodně utopická. Od toho snad doufám má být Vrt.
Faktem je, že feeder Brno-Schwechat se nemusí dělat letecky. Do budoucna bude možné po zemi i Brno-LKPR pod 2 hodiny s intervalem spojů 1x za hodinu, což pobere především point2point v relaci Brno-Praha, v tomhle směru ta nula zůstane nulou. Jen je teda u vlaku trochu problém s odbavením. Doklady se udělat dají za jízdy, ale bagáž rámem až na letišti. Dovedl bych si ale představit prioritní odbavení pro cestjící s jízdenkou a letenkou.
Jenže létat můžete začít dnes a kdy budeme mít tu VRT?
Ale samozřejmě, dokud nebude v Praze hub nějaké aerolinky, tak je to nesmysl.
S VRT Brno-Praha v nejbližších 20-30letech vůbec nepočítejte. Nejdále je realizace na Jižní Moravě a tam je nejoptimističtější termín za cca 10let.
moc tomu nerozumím, jako že regionální letiště by měly plnit český HUB – Ruzyni? Na to jsme dost malá země a malé osídlení těchto regionálních oblastí…
… a pak prijdou internetovi experti, kteri prijdou s tom, ze Brno udelalo chybu a linku do XXX melo odmitnout – a jeste ryanairu vysvetlit, ze to delaji blbe.
Jestli jste dobře četl nebo poslouchal, tak Ryanair řekl: Můžete mít Berlín – chcete, nebo ne? A tam mělo letiště svobodnou volbu odpovědět v souladu s tím, co průměrně informovaný pracovník v letectví měl a musel vědět o potenciálu linky Brno-Berlín. Této svobodné volby letiště nevyužilo a dobrovolně prohloubilo svůj reputační problém pravidelných linek z Brna (který vy, jako internetový odborník zvýrazňěný zelenou barvou, bez hlubší znalosti problematiky, popíráte).
A proc by to letiste delalo? Pro letiste je to cisty vydelek, ktery neni spojen s prakticky zadnymi naklady navic.
A ten vas fiktivni reputacni problem vubec nikoho nezajima – jste jediny, kdo ho porad resi, ackoli je to zjevny nesmysl.
„Nikdy jsem to neviděl, takže to neexistuje.“ Vy mě bavíte, člověče:))) Čím méně o tom víte, tím vehementněji a častěji sem chodíte svoji nevědomost ventilovat. O reputačním problému byste věděl, pokud byste kdy s nějakou aerolinkou osobně jednal. Z dosavadních příspěvků usuzuji, že tuto osobní zkušenost nemáte. Change my mind.
Uz jsem vam to psal u predchozigho clanku.
Jedine riziko toho bylo, ze se ukaze, ze berlin – brno je nesmysl.
Coz se ukazalo. A jediny dopad toho je a bude, ze uz se nejspis nikdo nebude pokouset o rozlitani linky brno – berlín. Coz by se ale nepokousel tak jako tak.
Tot asi vse k tomu vasemu reputacnimu riziku.
A protože nic jako reputační riziko neexistuje, tak už Wizz Air obnovil do Brna linky z Lutonu a Eindhovenu, na Barceloně si do Brna tvrdě konkurují Vueling a Ryanair, a Volotea po dvou sezonách beznadějně vyprodaného Palerma přidává do Brna i Neapol a Cagliari.
Ja si zas myslim, ze je to jen o nedostatecne poptavce letenek za normalni pro aerolinky vydelecne ceny. Kdyz ted pujdou Ryanairu dobre prodeje Bergama, urcite nejakou linku prida. Tak ten, kdo chce v Brne vice linek, ma moznost podporit koupi letenky. V okoli Bergama je toho vic nez dost od Milana po Gardu, pro kazdeho neco.
V Bergamu jsem byl asi 8x, okolí znám jak své boty včetně Milána, ale nejsem si jistý, že zrovna toto je správná destinace z Brna. Ano Češi si tam možná zaletí na víkend, ale Italové do Brna ve větší míře nepřiletí, protože prostě není důvod a to může být a zatím byl kámen úrazu pro takovou linku. Já jsem zastáncem toho, že pro Brno je ideální linka tam, kde žije a pracuje hodně Čechů a to je za mě Manchester, Dublin, případně Amsterdam a jako bonus jsou to i zajímavé turistické destinace o nic horší než Milán nebo Bergámo a… Číst vice »
Pokud toto bylo na rozhodnutí letiště, tak souhlasím s tím, že v rámci reputace mělo takovou linku odmítnout, to je holý fakt. Čemu ale nerozumím a co mi nedává smysl, že zrovna Ryanair vymyslí takovou s prominutím blbost jako je linka Brno – Berlín, není přece možné aby management Ryanairu jen tak for fun poslal své letadlo na takovou linku, u které bylo předem jasné, že nemůže fungovat. Kdo platil ty náklady na provoz? Věřím tomu, že ta hrstka pasažéru to určitě nazaplatila, bylo to tedy na účet Ryanairu a nebo Brno slíbilo nějaké dotace které ten provoz pokryly a… Číst vice »
To právě je úlohou regionálních letišť, místních samospráv a centrál cestovního ruchu připravit pro dopravce průzkumy poptávky, odhady počtu cestujících, popis jejich cestovních zvyků (na víkend? na týden? jen v létě? celoročně?) a naservírovat mu to na stříbrném podnose, aby měl lepší informace k rozhodování (Ryanair za toto peníze neutrácí a – jak je jeho dobrým zvykem – externalizuje je na jiné subjekty). JMK o různých studiích a průzkumech hovořil, zmiňoval i destinace s největší poptávkou. Berlín nebyl ani na pátém, ani na dvacátem, ani na padesátém místě. Zato byla u některých lidí zoufalá snaha „vykázat výsledek“ a oznámit jakoukoli… Číst vice »
Jenže Praha už není od bankrotu ČSA hub a nemá smysl zavádět rotace mezi regionálními letišti a Ruzyní. Stačí se podívat kolika lety denně si stahují síťové aerolinky naše cestující do svých center. Lufthansa létá 5x denně Frankfurt, KLM bude dokonce létat šest krát denně do Amsterodamu, o Londýnu a British Airways nemluvě. Brno se musí zasíťovat do Star aliance nebo Skyteamu případně Oneworld. Není jiné cesty pokud nechtějí stagnovat na současných počtech cestujících.
Letiště stagnovat nebude, pokud budou CK stále pumpovat nové destinace a rozšiřovat lety do destinací stávajících. To platí o všech regionálních letištích.
A pokud by jakákoliv linka síťového dopravce létat začala, nemyslím si, že by se zásadně projevila počtech cestujících.
Brno sa nikde zasieťovať nemôže.To môže akurát aerolinka. Lowkosti to maju předně ako to popisuje.
Kdyz by se jim podarilo litat pravidelne do Warsaw, Istanbulu a Mnichova, tak to asi taky staci …
No a koupaky (Egypt, Turecko … mozna Recko).
Brno se může zasíťovat do VRT. Vždyť mají za oknem hub – Vídeň.
Já z toho cítím nějaký somr o dotace na feeder do Prahy, což mi v situaci, kdy mají za rohem Scwechat s 3x větší nabídkou naprosto nedává smysl…
Tak na Ruzyň se z Brna vlakem/natož VRT nikdy nepodívaji… To letadlo, kde lidí budou pořád odbavení a v Schengen zone trochu smysl dává.
Proč ne?
Házíte systematicky vidle do výstavby VRT?