Opravit a za pár let rozkopat. Po modernizaci nádraží za čtvrt miliardy zůstalo staré zabezpečení
Stát úspornější verzi vysvětluje snahou získat evropskou dotaci.
Organizátor veřejné dopravy ve Zlínském kraji KOVED začal loni řešit zdánlivou maličkost. Poptal u Českých drah možnost, aby v případě, kdy se do stanice Rožnov pod Radhoštěm sjedou dvě jednotky a zpět do Valašského Meziříčí se vrací jen jedna, stály každá na jiné koleji. Lidé si je občas pletli a nastoupili do nesprávného vlaku. Vzápětí ale krajská organizace zjistila, že i přes modernizaci stanice za 230 milionů korun to možné není.
„Toto téma jsme na základě podnětu od cestujících otevřeli při osobním jednání se zástupci Českých drah. Dopravce nám sdělil, že při modernizace stanice bylo zachováno mechanické zabezpečovací zařízení s ručně přestavovanými výhybkami. Vjezdy na druhou staniční kolej a odjezdy z ní jsou tedy časově a technologicky náročnější,“ odpověděl na dotaz deníku Zdopravy.cz Jan Malý z Kovedu.
Nabízí se tak otázka, proč stát investuje stamiliony korun do modernizace stanice a nechá ve stanici mechanické výhybky. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka potvrdil, že modernizaci v okleštěné verzi schválila centrální komise. „Investiční záměr schválila tak, aby stavba mohla proběhnout co nejdříve a byly využity dostupné finanční zdroje,“ uvedl Jemelka.
Další rozkopání za pár let
Jinými slovy, stát přizpůsobuje projekty na železnici nikoliv podle důležitosti projektů, ale zda jde na ně čerpat peníze z evropských dotací. Stavba tak proběhla v menším rozsahu proto, aby mohla být financována z evropského nástroje RRF. Současně je již ale jasné, že se stanice bude muset znovu rozkopat, což přinese další výluky a omezení provozu.
„Ke změně formy zabezpečení samozřejmě dojít musí a dojde k němu v dohledné době 3 let v rámci akce ‚Implementace ETCS L1 LS na trať Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí‘. Již v rámci schválené akce jsou ale zahrnuté přípravné práce (kabelovody, chráničky, …) pro změnu organizování a řízení dopravny dle předpisu SŽDC D1 tak, aby byla investice dobře využitá a vytvořeny podmínky pro hladkou návaznost druhého zmíněného projektu,“ dodal Jemelka.
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy byla v rámci stavby vybudována nová technologická budova včetně místnosti pro nouzové ovládací pracoviště.
Správa železnic završila čtvrtmiliardovou investici do rožnovské lokálky
Celkové investiční náklady dosáhly 230 milionů korun.