Srovnání cen jízdenek v MHD: Žebříček ukazuje, která česká města jsou nejdražší
Porovnali jsme všechna česká města nad 30 000 obyvatel. Rozdíly jsou překvapivě veliké.
Nastavování cenových tarifů je ve všech městech provozujících MHD vždy velké politické téma. Každé zdražování je obyvateli, a tedy i voliči, vnímáno negativně. Jen málokde se však systém městské dopravy obejde bez rozsáhlých dotací z rozpočtu, a proto je nastavení ceníku klíčovým parametrem v hospodaření samospráv.
Města se obvykle snaží nějakým způsobem zvýhodňovat své obyvatele před návštěvníky, většinou se tak děje prostřednictvím relativně levnějších časových kupónů. Jsou však municipality, kde si uvědomují, že by ani turisté či nepravidelní uživatelé hromadné dopravy neměli být zaskočeni cenou za krátkou jízdu, třeba jen do centra města.
Právě na tento druh cestujících jsme se v prvním díle našeho velkého srovnání zaměřili. Představme si, že náš modelový cestující právě dorazil například vlakem na místní nádraží a potřebuje se dostat do centra, kde má schůzku s obchodním partnerem nebo si chce prohlédnout renesanční kašnu na náměstí.
Hledá tak nejlevnější a nejjednodušší řešení, jak se po městě dopravit na kratší vzdálenost. Nepočítá se tak s různými městskými kartami, aplikacemi či výhodnými tarify navázanými na jakoukoliv registraci. Jízdenka je pro plnoletého cestujícího bez nároku na specifické slevy. Zkrátka rychlý a jednoduchý nákup jízdenky.
Z čeho jsme vycházeli
V našem srovnání upřednostňujeme úhradu platební kartou. Jednak je to pro většinu lidí nejkomfortnější platební varianta, hlavně však ze srovnání vyplynulo, že řada dopravních podniků nabízí v tomto případě levnější cenu jízdenky. Neřešili jsme přitom, zda je jízdenka papírová, virtuální, zakoupená v automatu či přímo u řidiče. Volili jsme tu nejlevnější.
Z následujícího grafu tak jednoznačně vyplývá, že nejhorší podmínky má náš modelový cestují v Liberci. Ten zdražil jízdenky nedávno a nově je tak suverénně nejdražším městem v Česku. Na opačném konci je pak Přerov. Následují města, která nabízí levné, většinou nepřestupní jízdenky, někdy omezené počtem zastávek.
V animovaném grafu chybí Kolín, jelikož má jednotlivé jízdné v MHD jako jediné ze zkoumaných měst zdarma. Roční kupon pak nabízí za jednu korunu i Frýdek-Místek, tomu se budeme věnovat ve druhém díle článku.
Do srovnání jsme zařadili všechna krajská města. Doplnili jsme je dalšími systémy MHD z municipalit, kde žije více než 30 000 obyvatel.
Následující tabulka pak podrobněji ukazuje, z jakých dat jsme vycházeli.
Srovnání měst podle ceny krátkodobého jízdného.
Zatímco naprostá většina měst nabízí pouze krátkodobé časové jízdenky, hlavně v těch menších jsou stále v nabídce i jednorázové jízdenky na jednu jízdu konkrétním spojem. Ty umožňují většinou nepřestupní cestu, někdy omezenou počtem ujetých zastávek. Pokud město nabízí obě možnosti, volili jsme tu levnější.
Blíží se další zdražování
Část měst také vedle vlastního tarifu umožňuje platnost regionálních krajských tarifů, které se mohou lišit a často být i výhodnější. V tomto případě jsme však volili „městskou“ variantu, jelikož nám jde o i čas.
Zdražují pokuty a někde i jízdné. Přehled ukazuje, jak se v Česku od ledna změnily ceny MHD
Vycházeli jsme z nejaktuálnějších veřejných tarifů. Řada měst totiž kvůli inflačním tlakům v uplynulých měsících a týdnech MHD zdražovala. V případě Hradce Králové jsme pak do přehledu použili již upravený ceník, který bude platit od března. Totéž se týká Pardubic, tam se ceník podle nedávného rozhodnutí města navýší od dubna.
Pardubice budou mimochodem i po změně ceníku nabízet vůbec nejlevnější jednorázovou jízdenku ze všech krajských měst. Za jízdu mezi maximálně třemi zastávkami dá cestující po zdražení při platbě platební kartou 11 korun. Nad tři zastávky to pak bude 18 Kč, první přestup je zdarma.
V dalším díle našeho cenového srovnání MHD se zaměříme na dlouhodobé časové kupóny, které mohou využívat pravidelní cestující v konkrétním městě.
Aktualizace:
Do přehledu jsme doplnili Jablonec nad Nisou. U Hradce Králové jsme doplnili nejlevnější 10minutovou jízdenku, u Ústí nad Labem centrální tarifní zónu. V případě Karlových Varů jsme upravili aktuální cenu, stejně jako v Opavě.