Srovnání cen jízdenek v MHD: Žebříček ukazuje, která česká města jsou nejdražší

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: MastercardAutomat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard

Porovnali jsme všechna česká města nad 30 000 obyvatel. Rozdíly jsou překvapivě veliké.

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ldx

Tak Liberec si jistojist2 musí vrátit náklady na přebudování rozchodu těch tramvají 🤡

Klas

Ono to není úplně vypovídající. V Plzni má téměř 40 % obyvatel (a návštěvníků) právo jezdit MHD zdarma, jen z titulu svého věku nebo držení průkazu ZTP a ZTP/P. Zejména seniorů je v Plzni procentuálně prý skoro nejvíce z celé ČR. Takže se to nějak musí „nahnat“ na ceně jízdného pro ostatní (jednou si to zaplatí z daní, podruhé z jízdného :-).

Ruda

Písek má jízdenku za 10,4 jen s čipovou kartou dopravce, jinak 12 (bankovní kartou).

Dos22

Pardubice jsou, co se týče MHD, rozporuplné zavedly systém pípni a jeď, jednoznačně plus na druhou stranu zpomalilo se tím odbavení ve vozidle, na druhou stranu na časové jízdenky je nutno mít Pardubickou kartu nebo virtuální, chceš obojí? Zapomeň jsme v roce 2024 to nefunguje, vyber si jen jedno, pokud máš plastovou kartu, tak ve chvíli kdy si aktivuješ virtuální, tak tu plastovou deaktivujeme, zrušíme. Automaty na jízdenky máme jen ve středu města, ale opovaž se chtít jízdenku u řidiče, to ti to od 1.4.2024 pěkně osolíme, za tu drzost chtít jízdenku si zaplatíš 50,-. Máš papírovou jízdenku a chceš… Číst vice »

Dos22

Samozřejmě v noci ještě SMS jízdenka, ta taky platí.

Michal Bartoníček

„jednoznačně plus na druhou stranu zpomalilo se tím odbavení ve vozidle“
Já v tom teda plus nevidím.

Dos22

Plus vidím v širších možnostech platby, samozřejmě už je na posouzení zda to zpomalení za to stálo. A samozřejmě těm, kdo byli zvyklí si dobíjet Pardubickou kartu vzali možnost dostat se jednorázově do mínusu, druhý zápor, který obzvlášť v počátcích dělal problémy, protože nebyl komunikován.

Karl vB.

V diskusi zaznívá kritika na vypovídací hodnotu přehledu jízdného v článku. Musím se ale autora článku, pana Nevyhoštěného zastat. Zkuste si sami naklikat stánky s ceníkem jízdného, bude stačit pouze u krajských měst, a zjistíte, že: – přehled cen základního jízdného je v některých městech vcelku jasný na první pohled, u jiných je to jasné možná tak tvůrci, vedení dopravního podniku a místním MHD-Šoto – skoro každé město má základní jízdenku definovanou jinak z hlediska času, území/ pásma a provedení/ způsobu zakoupení Z toho „guláše“ se doopravdy nedá udělat nějaký objektivní souměřitelný přehled s vypovídací hodnotou. Nelze porovnávat ani počet… Číst vice »

plk

V Liberci je hlavně problém, že ta elektronická jízdenka v mnoha spojích koupit nejde. A revizoři místo aby lidi učili jak jízdenky koupit a omlouvali se za nefunkční zařízení, tak rozdávají pokuty.

občan

Zdražení jízdenek může být nenápadné. Třeba postupné zrušení 20 a 30minutové jízdenky a ponechání jen hodinové. Ve městě, kde ani jedna cesta z okraje do centra netrvá více než 20 minut. Odstranilo se taktizování o minutu, ale zůstala jen ta dražší cena.

Jan Sova

Jak je to v té Ostravě s tou platební kartou?
Známý tam občas jezdí a nevěděl si moc rady jak má postupovat. Jestli i při nástupu/výstupu přikládat kartu ke čtečce – tj. za jednu jízdu 2x ?
Nebo pouze při nástupu – tj. pouze jednou ?
Prý ty informace co si četl uvnitř vozidla nebyly stoprocentně jasné, navíc mu to prý odečítalo dost vysoké částky.

Kicruj

Obecně platí, že vždycky při nástupu do vozidla (i když se přestupuje) Při výstupu to má cenu, jen pokud je to do desíti minut od nástupu. Záleží co myslí dost vysokými částkami. Jízdenka je v Ostravě aktuálně za 30kč (10 minutový za 23), celodenní stojí 100kč -> víc nelze projet (ale musí se to platit jednou kartou, a to opravdu fyzicky tou jednou, když jednou pípnu mobilem a příště hodinkama, a pak akrtou, jsou to pro DPO tři různé karty). U té celodenní je občas výhodnější poslat si SMS -> zejména pokud mám jistotu, že to projedu, a zůstávám v… Číst vice »

Baraba

Mi se nikdy žádné ani dost vysoké částky neodepisovaly. Při přiložení karty se Vám akorát „odepíše“ 0 CZK (ověření platnosti karty) samotné jízdné se stahuje většinou den, dva poté. Clearingové centrum DPO pošle jednu částku za celý den – max celodenní jízdné (pokud používáte jednu fyzickou kartu celý den)

Co se týče „pípání“ tak je to jedno, můžete 2x, stačí jednou. Pokud pípáte i při výstupu, tak můžete občas chytit desetiminutovou jízdenku….

Marana_CZE

Proč není v tabulce i přepravní výkon dané jízdenky? Kolik km/zón/zastávek/času jsem schopen na danou jízdenku ujet. Tohle je nic nevypovídající srovnání, které nám jen řekne, za kolik je nejlevněji jízdné (bez ohledu na to, jestli jedu tři zastávky nebo tři zóny). Nechtěli byste to doplnit do tabulky? Nebo ještě lépe, udělat srovnání jízdenek, které se dají srovnat (30 minut 1 zóna /60 minut 2 zóny/90 minut 3 zóny)?

Baraba

to vám taky moc nepomůže, protože 10 minut v Praze, Brně je úplně něco jiného než 10 minut třeba v Přerově (v jednom městě to je tak na přesun od nádraží k prvním domům, jinde projedete celým městem) a navíc jednotlivé dopravní podniky mají docela nesrovnatelné tarify

RHh

A co Ústí nad Orlicí? 🙂

Petr

Tak zrovna Znojmo ji má za 20 Kč

malejjarda

Za 20 je při platbě v hotovosti. Při nákupu kartou z validátoru je za 12.

Marek Janík

a Poseidonem 11

Zdeněk

Třebíč má 12 pouze u čipové karty dopravce, platební karta a hotovost je za 15

Josef

Za 12 Kč je i při platbě platební kartou, nejen čipovou kartou dopravce. 😉

Řidič ČSAD Střední Čechy

Naštěstí už nevydávám studentské jízdné. Přijde 25 letý floutek a chce jez za 10Kč do Prahy? Říkám ať si nasere, oni si pak stěžujou, ale naštěstí my řidiči jsme nenajraditéní

mcerny_ta

To je pravda…

Lukáš F.

Člověk ve 25 letech snad nemůže být student?

Tomáš z MB

Naprosto legálně, i když studujete nejrychleji, jak to jde (jsem podzimní, tedy jsem šel do školy skoro v 7 letech):
6 či 7 předškolní
9 základní – nebo 5
4 gymnázium – nebo 8
6 medicína
– a stačilo někde škobrtnout a posl. rok by si člověk platil zdravotní a sociální. I takto to je 26 let knap. Stačí si ošklivě zlomit nohu … a bum. všechny výhody studenta v trapu. Ale flákač na nějakém podezřelém Bc. může všechny roky studovat dvojmo (2x opakuje a 1x rozloží).

Marana_CZE

Chápeme, že Vaše nejvyšší dosažené vzdělání je Vysoká Škola Života (VŠŽ), takže vůbec netušíte, jak to na té skutečné VŠ funguje :). Ve 25 vychází i mně studium (Bez odkladu) na vysoké škole ;). Navíc řídiči narozdíl od studujících na VŠ, kterých je nedostatek, nahraditelní jsou 😀

Lidka

V Ústí n.L. jezdíme za 24Kč,máte tam chybu,těch uvedených 21,20Kč,platilo před rokem a to na jízdenku z mobilního telefonu!

Jan Sůra

Platí i nyní.

qwertz

srovnavat ceny nejlevnejsi jizdenky je nesmysl. nekde to je 10 min, jinde to muze byt hodina

PetrD

Nebo do konečné zastávky.

Nixon99

To je takové srovnání/nesrovnání. Jakékoliv srovnávání má efekt jen tehdy, pokud je vztaženo ke správně zvolené základně. To se učí na střední ekonomické a když by to nevěděl vysokoškolák v prvním ročníku, šel by ke zkoušce znovu. V tomto případě je logické vztáhnout cenu jízdného k ročnímu objemu výkonů – tím se dostanu k tomu podstatnému – co za uváděnou cenu cestující dostane. A to je oč tu běží.

ArF

Přesně něco v tomto duchu jsem chtěl napsat. Ono je rozdíl zaplatit v Táboře 16 Kč za 10 minut. Což v malém městě může být celkem dostačující, ale obecně za 10 minut nedojedete městskou dopravou víc jak 3 nebo 4 km. Naproti tomu v Praze dojedete za 30 Kč třeba Metrem B z Černého Mostu na Stodůlky – 18 km.

Jiří

Černý most _ Stodůlky 24km, 40 minut. 40 korun, zajímavé by bylo kolik stojí minuta jízdy, případně kilometr jizdy.

babilon

Pokud se potřebuji svézt dvě zastávky (což přesně toto řeší tento článek), tak je mi nějaký roční objem výkonu ukradený. Stejně tak je mi houby platné, že třeba jízdenka platí hodinu.

Kryštof J.

Ta Opava je špatně.

Jan Sůra

V čem?

Zdeněk

Bude, prosím, opraven ten nesmysl s Opavou za 10Kč? 10Kč je až druhá cesta. Vary nemají 20 minut za 20 Kč už rok. V Ústí je zase srovnání jízdenky, která vůbec v zóně Ústí neplatí. Pardubice a Hradec mají tarify, co ještě neplatí, nechápu….

Jan Sůra

Kde se v této tabulce v Opavě návštěvník dozví, že 10 Kč je druhá cesta?
https://www.mdpo.cz/pro-cestujici/cenik-jizdneho

Zdeněk

Aha, takže Vás nezajímají fakta. Super přístup. Že to má MDPO nešťastně uvedeno je jedna věc, že si to neověříte a postavíte na tom článek, je smutné.

Šalina na Špilas

Ve článku je Opava za 20 Kč.

Zdeněk

Protože to na podnět několika zdejších diskutérů opravili

Jan Sůra

Fakta nás zajímají. Ale zkuste odpovědět na moji otázku.Nás prudíte, že to máme špatně a MDPO to má „nešťastně uvedeno“?

Zdeněk

Já Vás prudím, že upozorňuji na chyby? Super přístup…. Nevěděl jsem, jak to tam mají uvedeno, mám z ceníku ODIS, tam je to napsané jasně, tak se nedivte, že jsem 2x upozorňoval, když jsem čerpal ze zdroje, kde je to správně. Navíc teď máte dobrý námět na článek, jak MDPO klame cestující

Šalina na Špilas

Zde máte samozřejmě pravdu. Pouze v „excelové“ tabulce v článku máte uvedeno, že jízdenka za 20 Kč je 30 minutová. Bohužel, ač to bylo vládnoucí garniturou na Opavském magistrátu při optimalizaci MHD slibováno, tomu tak není a jedná se o jízdenku na jednotlivou jízdu. Tak to je drobný detail, který je chybně.

Zdeněk

Ústí a Vary to mají uvedeno správně, u Vás je to přesto špatně.
https://www.dpkv.cz/assets/cms/dpkv_tarif_1_5.pdf
https://dpmul.cz/cestovani-mhd/jizdne-mhd/cenik-jizdneho

Zdeněk

Díky za opravy

Jan Sůra

Ústí je správně nebo jaký je problém?

Apten

Opava i to znají.Proto to tady říkáme,že to je špatně.Jedna jízda 20Kč a přestup na jinou linku +10 Kč.Tabulky nejsou vsevedouci

Frantík

Byl jsem dost překvapený, že v Polsku stála jízdenka na metro jenom 4 PLN. Dokonce jsem ještě mohl mít slevu na studenta, ale nechtěl jsem to riskovat.

PetrM

Co je na tom tak překvapivého?

Martin Hroch

Takže v podstatě 22 Kč. A předpokládám Varšava.
A předpokládám, že 20 min jízdenka?
To je tak těžké uvést trošku víc informací?
Váš komentář má v podstatě nulovou hodnotu…

www

to není jízdenka na metro ale časová 20minutová, přestupní na celou MHD v metropoli, platí v tramvajích, vlacích, metře, městských a metropolitních autobusech a nestojí 4zloté ale 3,40zlotých https://www.wtp.waw.pl/ceny-i-rodzaje-biletow/

Jesenik

V Chomutově 18kč.

Jakub

Přesně tak. Za 21 je při platbě v hotovosti, za 18 kartou.

Jakub Hudousek

Jako fajn, ale rozdíl mezi Opavou a Prahou v rozloze měst je veliký, proto taky dává smysl, že Pražská MHD bude dražší. Jako další věc bych také uvedl četnost spojů (až na vyjímky)

Zdeněk

V Opavě stojí jízdenka 20Kć, přestup pak 10 Kč, takže při přestupu stejná cena jak Praha na 30 minut

jirka

V Praze je jízdenka omezena 30 minutami. Pro Pražáka je nejvýhodnější roční ta stojí 3650 kč. Tedy desetikorunu na den.

František

Cena za provoz MHD je více méně fixní – platíte za autobus i kdyz jede prázdný. Smysl zdražovat má až tehdy, pokud by spoje byly stále plné.

Osobně jsem spise fanouškem dotování dopravy třeba cenou parkovného aut, než ji zvedat pro všechny. Jízdné by spíše mělo být symbolické, ať občasní uživatele nechají auto doma.

Jakub

V článku je chyba. Opava je jedním z nejdražších měst. Pro Opavu uvádíte dětské jízdné, základní jízdné je 20 Kč! Vždy. Až pokud přestoupíte do 30ti minut od zakoupení základní jízdenky (20 Kč) zaplatíte 10Kč. Celková cena přestupní jízdenky je tedy 30 Kč. Druhá nejdražší! Hloupý dopravní podnik to špatně komunikuje.

jiný Petr

Spíš to dopravní podnik velmi dobře komunikuje, když vytváří dojem, že je levný, i když není.

Šalina na Špilas

Což mimochodem je přesně v souladu s politikou místní radnice. Bohužel dle průzkumů takto možná v dalších volbách dopadne i stát, ono uskupení má v Opavě téměř jednobarevnou vládu.

W14

Dostanu mínusy? Přehled k ničemu. Nejlevnější jízdenky ano, ale s jakou platností a kde? Buď bych odvíjel cenu na km, nebo na čas (u těch počtu kilometrů by to bylo fakt zajímavé).

Jan Sůra

Udělejte dokonalý přehled, rádi zaplatíme.

Jméno.m

S kým se musím vyspat, abych měl takto levné jízdné v Opavě? Realita je samozřejmě úplně jiná.

Eeee.e.

To by mě taky zajímalo,za 10 Kč jezdily v Opavě děti a to již pár let zpátky. Kdo dával tyto zaručené informace průzkumníkům by mě zajímalo. Nehledě na to,že kolikrát to zaúčtované jízdné ani neodpovídá… A přestupní zrušili dávno…

PetrH

Vysátí konta po odbavení na MHD terminálu? Co je to za nesmysl?
I když je fakt, že já si nechávám na účtu tak málo peněz, že platba jízdenky běžnou kartou by mi jej mnohdy taky vysála…

Michal Bartoníček

Jaký je rozdíl mezi tím strojkem ve vozidle a původním automatem jízdenek, kde byly informace taky napsány drobným písmem? Nosím brýle. A pokud si je sundám, uvidím na tom automatu na zastávce taky barevnou změť. Do toho ještě musím vyndat drobné, nasypat je to automatu, polovina z nich propadne.
Vám už asi hodně let je, ale jste ojedinělý případ a na tom nelze založit celý systém. Nejedná se o požární bezpečnost, která musí být připravena stoprocentně pro všechny případy, i ty ojedinělé.

Michy

Pardon, ale pokud máte podobně závažný problém se zrakem, určitě nebudete platit běžné jízdné.

Platím kartou – všude, nejen v čr, vše, co lze.
Se zneužitím jsem se ještě nesetkal.

Pokud vám neustále vysávají konto, holt se proti vám spikl vesmír a připlatíte si.

j.k.

proboha nedělej už Ostravě ostudu, my tu fakt nejsme všichni takoví ocasi

PetrM

až budu mít před očima jen barevnou změť ve formě obdélníků, tak se rozhodně nebudu courat venku, sorry jako

Michal Bartoníček

Taky je mi vás líto, že to nedokážete pochopit. Ale třeba se k tomu ještě dopracujete.

karel.f

Data jsou z loňska a momentálně již neplatí.

roman

Já znám spoustu lidí v důchodovém věku, ale ani jednoho který by neuměl používat platební kartu. Cizinci bezkontaktní platby umí, protože je to standart skoro ve všech MHD.

Ten Ten Ten

Tak to rozhodně není, asi málo cestujete. A důchodců, kteří to nezvládají nebo nechtějí zvládat, je pořád dost.

plk

Spíš mají obavy to použít.

roman

platební karta je nástroj, platidlo jsou peníze.

E 91.3

Ten Kolín by stál za podrobnější rozbor: kolik činí úspory za neexistující systém prodeje jízdenek a kontrolu tarifní kázně ve srovnání s tím, o kolik tržeb provozovatel přišel. A jaké s tím má město zkušenosti? Příliv cestujících? Bezdomovci v MHD?

Aileeen

Myslím si, že ji dotyčný má taky, jen prostě potřeboval vymýšlet neexistující problémy.

Michal Bartoníček

Protiargumenty? A kolika lidí se váš problém týká? Pořád je to málo na to, co je DPO schopen obětovat. Přibydou jiní cestující, kterým nastavený systém bude vyhovovat.
Jinak MHD nemají využívat úplně všichni. Nerad bych v tramvaji potkal umaštěného malíře se štaflemi a kýblem barvy. Pro takové lidi MHD opravdu není určena.

Michy

Ve střední ano, mimo střední Evropu se tento systém používá také.
Holt se Ostrava do bezpapírového systému přesunula dříve, než ostatní města.

Pokud někdo kartu nechce používat, jeho volba. Může si poslat SMS nebo koupit tu předplacenou kartu v automatu za 200.
Pokud si zase vymyslíte, že to nejde, tak to holt máte blbý – pat pat na hlavičku.

Michy

Podobní jedinci se často objevovali pod články, když se v Ostravě tento systém zaváděl.
Apokalypsa, lidé nebudou mít dostupnou MHD…
Příklad někoho, kdo jede do Ostravy jednou za čas, nemá platební kartu, nemá mobil a má jen 66 korun v drobných – atd.
Reálně se tedy po zavedení bezpapírového systému nestalo vůbec nic, samozřejmě.

Michy

Tak určitě.

jkt

Myslim, ze v kodexu diskutera takovehle odpovedi zakazujete :).

plk

Je to pro mne trochu komplikace u dětí. Jsou schopny jet do Ostravy samy vlakem, ale kartu ani možnost plateb v telefonu nemají. Ale babička to ráda zachrání a dojede pro děti na nádraží autem.

Petr

U nás ale není ani zákonná povinnost vlastnit hotovost.

Michy

Ale ano, proč lžete: https://ibb.co/0rW3cRb

Michy

Tak ještě jednou a lépe (byl tam odkaz na EP, ne běžné jízdné, byť cena je stejná): https://ibb.co/zb2bStb

Michy

Kdo by jim to neměl strpět?

Místní jezdí na dlouhodobé kupóny, zbytek si zvládne pořídit jízdenku platební kartou/přes SMS/vámi zmíněná možnost hotově.

To, že si někdo vymýšlí okrajové use case, aby se nenudil, nikoho naštěstí nezajímá.

Michy

Ale to je pak problém integrace, ne způsobu odbavování jízdenek.
Já si pamatuju, když (po začátku integrace kdysi) šlo i v obcích na Hlučínsku normálně nastupovat všemi dvěřmi a používat klasické časové jízdenky.
To, že to pak už směřovalo jen horším směrem, opravdu nesouvisí se samotným elektronickým jízdným.

Michy

Holt ti vámi jmenovaní MHD nepojedou, nebo si o něco připlatí, když bezhotovostní způsob nechtějí.
Je rok 2023.

Modré zábradlí

U nás už je rok 2024.

Michy

Tady už taky, neotočil jsem si kalendář – díky 😉

noerf

Zajímavá tabulka by byla, kdyby byl vidět i poměr kolik je poměr tržeb z jízdného k celkovým tržbám provozu MHD.

MrMarkus

Také by mě ten ekonomický pohled zajímal, akorát to moc nejde srovnávat s velkými městy. Tramvajové trasy vedené po vlastním tělese a zejména pak metro tvoří v dopravě vlastní vrstvu, díky čemuž nejen dobře slouží cestujícím, ale také ulevují chodu samotného města. Není možné, aby ve špičkách byly ulice města paralyzované a pro město je nutnost takový systém větší mírou dotovat. Dalo by se pokračovat příměstskými vlaky.

TrBus

Počet cestujících v českobudějovické MHD stoupl loni o deset procent a dostal se tak na čísla, jaká měl dopravní podnik před pandemií covidu. Předloni svezla městská firma 51 milionů cestujících. Tržby z jízdného stouply loni o 20 milionů, když v roce 2022 byly 123,7 milionu.
Zdroj: https://budejcka.drbna.cz/zpravy/doprava/40841-s-budejovickou-mhd-jezdilo-loni-stejne-cestujicich-jako-pred-covidem.html?utm_source=copy

Martin1

Vy nevidíte, kdo ten článek napsal? Jen, že oslovujete úplně někoho jiného. 😉

danaceks

I kdyby měly Pardubice zdražit dvojnásobně, pořád je mnohem důležitější integrovat MHD, které zajíždí hluboko do regionu, než se snažit motivovat lidi cenou za něco, co většinově nefunguje…

Zdeněk

Proč u Pardubice dáváte do žebříčku jízdenku na 3 zastávky (navíc se špatnou cenou) a u Jihlavy, která má jízdenku na 4 zastávky uvádíte v žebříčku jízdenku na 30 minut?

Eugen

Navíc Jihlava do 4 zastávek stojí v základu 14 Kč / Kartou pak 15 Kč.

Trolejbus CZ

Cena 11 korun bude platit od dubna

Trolejbus CZ

Cena 11 korun bude platit od dubna.

Alexandr

Nejspíš proto, že v Jihlavě se z vlakového nádraží na jízdenku za 14 Kč do centra dojet nedá. Hlavní nádraží je moc daleko a městské nádraží zase není vůbec obsluhované MHD. Jiná situace je na autobusovém nádraží, to je tak blízko centru, že jízdenka na 4 zastávkové úseky stačí. Dokonce je na AN i automat, byť bere jenom mince a je schovaný tak, aby jej přespolní pokud možno nenašli. 👎 SMS jízdenky v Jihlavě neexistují a za nástup do vozidla zadními dveřmi bez jízdenky se účtuje „příplatek“ 800 Kč, což případného turistu moc potěší. 😉

Zdeněk

Můžu se zeptat, kde jste vzali Karlovy Vary 20 minut za 20 Kč? Už rok stojí 25. A Ústí na 45 minut nestojí 15, ale 21,60… Pardubice na tři zastávky nestojí 11, ale 12…

Trolejbus CZ

Stojí 10, od dubna bude stát 11.

Trolejbus CZ

Pardubice 3 zastávky stojí 10, od dubna to bude 11.

Zdeněk

Aha, omylem jsem viděl 3 zastávky na 2 zóny, ale stejně to nemění nic na tom, že nemají uvedenou aktuální cenu. Přeci nelze srovnávat co platí teď a co bude platit za dva měsíce.

Michal Bartoníček

Jako srovnávací tabulka je to samo o sobě dobré, pro přehlednost, kde se jak co vyvíjí. Jinak je pro další účely myslím nepoužitelná. Ale třeba jsem jen krátkozraký. Nejsem si jistý, jestli je nespokojenost vlivem zdražování jízdného. Ono se sice někde říká, že lidi přesednou do aut, když jízdenka na tramvaj zdraží o 2 Kč. Ale tak to není. Daleko hůř lidi snášejí omezování spojů, takže nějaké pozvolné zdražování (ne jako to udělali v Olomouci) určitě překousnou. Že jízdenka stojí 20 Kč, jak je uvedeno v souhrnu, je sice dobrá informace, ale co s ní dál? Je to věc, která… Číst vice »

Luboš Beneš

Resp. to ještě přepočítat na 1 obyvatele a osobokm. Náklady na MHD provozované 3 busy budou jinde než u 100 busů a 50 tram, nebo u metra.

Michal Bartoníček

To je nápad. 🙂

Ten Ten Ten

V Prostějově je to taková dobrá tradice.

Martin Hroch

Osobně bych byl pro to, aby se do grafu zahrnulo více možností.
Ano Pardubice jsou zmíněné v textu , ale myslím že by bylo fér je dát i do grafu dvakrát.
Třeba k takovému divadlu to již není jen na 3 zastávky a tak by bylo fér i ten graf rozšířit.
A to samé u ostatních měst.

karolina

Souhlas, to samé platí i pro Brno. Za mě akorát tabulka nejlevnějšího jízdného, za které se nedostanu pomalu nikam.

schpeck

V Brně jízdenka za 20 Kč stačí na projetí většiny tras v rámci města. Kde tady vidíte problém?

Jedlík

U toho Liberce: Pokud pojedu MHD z nádraží do centra a koupím si jízdenku v automatu na zastávce tramvaje, tak při platbě kartou zaplatím 28 Kč. V tramvaji zaplatím kartou také 28 Kč. Tato varianta se nezohlednila.:-(. Sazba 34 Kč je za papírovou jízdenku z trafiky nebo platba v hotovosti v automatu.

Jan Sůra

Nezohlednila, protože dosud nejsou všechny vozidla MHD vybavena automatem na nákup kartou. O počtu automatů na zastávkách ani nemluvím.

Jedlík

Tím pádem je příkladná cesta z nádraží do centra k ničemu.Automat na nádraží je, v tramvaji lze platit kartou.

Jan Sůra

Není ve všech tramvajích, automat není ve směru na Hanychov.

O M

1) Ve všech tramvajích je terminál pro platbu kartou
2) Všichni si můžou koupit kartou jízdenku za 28 Kč prostřednictvím aplikací DPMLJ nebo Idolka.

Cituji z článku: „V našem srovnání upřednostňujeme úhradu platební kartou….Neřešili jsme přitom, zda je jízdenka papírová, virtuální, zakoupená v automatu či přímo u řidiče. Volili jsme tu nejlevnější.“

Jan Sůra

ad 1) Od nádraží nejezdí jen tramvaje.
ad 2) Neřešili jsme nákupy přes aplikace. Zejména pak rozhodně ne přes Idolku, jejíž (ne) funkčnost je dostatečně známa (i s vědomím, že v poslední době došlo ke zlepšení funkčnosti)
Chápu, že jako člen Starostů pro Liberecký kraj máte nutkavou potřebu obhajovat kroky vašich kolegů, příště si ale budu vašeho názoru vážit, až se podepíšete. To, co v Liberci předvádí Starostové s dopravou, je v lepším případě k smíchu. Jen škoda, že se stydíte za to podepsat se skutečným jménem.

Ondřej Makara

1) Reagoval jsem jen na váš komentář, že ve všech tramvajích nelze platit kartou – lze 2) Pokud jste neřešili nákup přes aplikace, tak OK, špatně jsem si vyložil slovo „virtuální“. Snad co nejdříve bude možné opravdu ve všech vozidlech MHD platit kartou a 28 bude pro vás relevantní údaj. K dalšímu: Nejsem člen SLK a rozhodně nemám nutkavou potřebu nic obhajovat. MHD není v gesci SLK. Pro mě osobně bylo 34 přespříliš, ale je pravda, že po zprovoznění nových odbavovacích zařízení nebude dávat žádný smysl, aby si někdo kupoval papírovou jízdenku. Rozhodně se nestydím podepsat skutečným jménem, ale nemám… Číst vice »

Jan Sůra

OK, tramvaje jsou má chyba.
I 28 Kč a neexistence jízdenky na kratší dobu než 60 minut je totální úlet. Jste uveden na stránkách SLK, že jste za ně kandidoval.

Ondřej Makara

Je to tak, ale nejsem členem.

Krátkodobá / několikazastávková jízdenka v tarifu chybí, otázka je dopad do příjmů.

Je evidentní, že vedení města chce zvýhodňovat držitele dlouhodobých předplatných na úkor jednotlivého jízdného. V dalším díle při srovnání ročních předplatných z toho už Liberec snad nevyjde tak tragicky.

(Moje chyba, teď jsem si všiml, že explicitně píšete, že aplikace nebudete brát v úvahu.)

Jan Sůra

Zvýhodňování držitelů dlouhodobých předplatných je jistě fajn, ale vzhledem k velikosti Liberce je stále velký segment lidí, který MHD využívá jen občas a jinak jde pěšky. Pokud se nyní rozhodne pro cestu, MHD prohrává na celé čáře. A to říkám jako velký podporovatel veřejné dopravy. Ale co čekat od města, kde vedení MHD nepoužívá.

plk

V druhém voze někdy terminál není. Včera nefunkční automat na jízdenky. Jsem na DPMLJ hodně naštvaný. Půl roku jsem to toleroval, ale v lednu mi došla trpělivost a na revizora, který dal minulý týden pokutu jedné mi neznámé paní, protože se jí aktivovala jízdenka minutu po nástupu do autobusu, jsem už seřval.

plk

V Liberci je to s MHD tragédie. Za půl roku nebyli schopni spustit nový odbavovací systém. Což by se dalo tolerovat, kdyby se omluvili a nedávali nesmyslné pokuty za to, že se člověku aktivovala elektronická jízdenka 1 min po nástupu do autobusu. Včera nefungující automat na jízdenky v tramvaji po platbě kartou, řidič neřešil. Půl roku nefungující elektronická peněženka na nové IDOL kartě, nemožnost koupit jízdenku kartou v mnoha autobusech. Aplikace IDOL často zlobí, neaktivuje včas jízdenku.

Martin Hroch

A nebylo by lepší to alespoň uvést v textu?
Na začátku jste si stanovili určité podmínky a ty u Liberce porušujete.
A to jen díky tomu, že jste pravděpodobně znalý místních poměrů. Což u ostatních měst pravděpodobně nejste a tak nevíte kde mají umístěné automaty a zdali mají opravdu všechny vozidla vybavena terminálem na nákup jízdenky (nebo je to jen přední terminál u řidiče) a podobné věci.
Cena 28 Kč je v platném ceníku pro platbu kartou.
U jiných měst třeba uvádíte cenu která bude platit v budoucnu.
Proč v případě Liberce, který postupně vozidla těmito terminály vybavuje děláte výjimku?

plk

Liberec už to dělá půl roku a pořád to nefunguje. Katastrofa. A místo omluvy vedení města a DPMLJ za nefungující odbavovací systémy, kontroly a pokuty od revizorů.

Martin Hroch

Tak Hradec Králové zaváděl nový odbavovací systém taky skoro půl roku.
Nějak se jim povedlo to nedávno zprovoznit. Ač díky časové jízdence stejně nevím jestli již funguje vše co naslibovali nebo jen část.
Minimálně ještě nedávno (měsíc zpátky) nefungovala IREDO karta a platit kreditní kartou šlo jen u řidiče.

V. P.

Domnívám se, že cenu 34 Kč v médiích nějak komentoval primátor s tím, že to byla chyba zdražit z 28 Kč až na 34 Kč, a jízdenky do doby, než budou fungovat automaty na jízdenky nebo odbavovací zařízení na platební karty, bude cena 28 Kč. Ale jaká je skutečnost, nevím. Na stránkách DPMLJ je bohužel stále částka 34 Kč. Já sám mám roční jízdenku.

Jan Sůra

O tarifu rozhoduje Rada města. Pokud pan primátor nyní soudí, že to je chyba, je to pouze a jeho problém. Nové odbavovací zařízení dosud neschválil Korid LK. Česky se současné situaci říká bordel.

Jedlík

Na co potřebuje modelový cestující automat směr Hanychov, když jede z nádraží do centra? Všechny tramvaje jsou v Liberci vybaveny terminálem na platební karty!! Proč by měl využívat autobus, který ho zaveze přes Babylon jen na Fügnerku? Tramvaj ho vezme přes celé centrum i když má obchodní schůzku v okolí radnice, Šaldova náměstí, Tržního náměstí, ve Zlatém Lvu, v hotelu Liberec, na úřadu práce, na krajském úřadě

plk

To by automat musel fungovat a být npř. i v druhém voze. Včera v Buse 18 taky nešla koupit jízdenka kartou.

Vojtěch Přichystal

Chybí vám v grafu Jablonec n. N…

Jenda

V grafu mi nejvíc chybí Kolín, který by podle mě stálo za to zvýraznit.

Jenda

Zvýraznit jsem myslel ve smyslu zaměřit se na to, jak to tam funguje.

Krakonoš

Jednoduše. Dříve se platilo u dospělého 14Kč za jednotlivou jízdu v hotovosti, 11Kč při platbě kartou. Dárci krve s potvrzením jezdili zdarma. Od 1.1. 2023 se vedení města rozhodlo MHD více dotovat, a tak v ní dnes nikdo jízdné neplatí (včetně „přespolních“) a nástup je všemi dveřmi.

Jenda

Děkuji, tomu rozumím. V Kolíně se občas obejvím. Já spíš mysel, jak to občané a město celkově hodnotí. Jak moc to ovlivňuje městskou kasu, jestli se musela navýšit frekvence spojů, jak se projevilo urychlení odbavení, jestli jsou řidiči spokojenější, jestli to přitáhlo do autobusů lidi, kteří by jinak jeli autem.
Čeho jsem si tam všiml je, že odbavení příměstských spojů často zdržuje nástup cestujících, kteří nejsou ochotni za jízdu zaplatit 20 korun a následně vystupují a čekají na MHD.

Krakonoš

Osobně jsem vysledoval rychlejší odbavení a plnější spoje. Jejich četnost se nenavýšila (což by se IMHO např. o víkendu na lince 1 udělat mělo). Řidiči jsou dle mě rádi, že se nemusí bavit s lidmi (dokonce už většinou ani neotevírají první dveře). Kolik lidí to přetáhlo z aut netuším, ale někoho asi ano. Důležité je, že se že spojů nestala pojízdná noclehárna pro bezdomovce a nepřizpůsobivé, jak se mnozí báli.

M19

Ten článek je o srovnání cen nejlevnějších jizdenek.

Jenda

No a o dopadu té nejlevnější jízdenky tu teď diskutujeme. Fascinující že?

M19

Ne. Odvádíte téma jinam. To je to fascinující, jak drze lžete.

TrBus

Ad) Most a Litvínov. Uvedená cena jízdenky je jen pro jednu zónu (tj. buď Most nebo Litvínov či okolní obce), pro cestu mezi Mostem a Litvínovem včetně stojí jízdenka 35 Kč s platností 90 min. (třízónová).

ldx

Nejdražší v republice. Ale jinak mají tramvaje hezké 🤡

MHDnázor

Cena je pořád směšně nízká. Myslím si, že by každý mohl platit 1000 a více Kč měsíčně pokud by byla MHD rychlá, kvalitní a čistá. Což ve většině měst je…
Pořád s porovnáním auta je to směšně levné. Čecháčci by chtěli vše nejlíp zdarma…….

Vectron

Promiňte,jsem ošetřující lékař tohoto blázna,pardon pacienta🤔😂,který se nedopatřením dostal na veřejnou síť,již se to nebude opakovat 😉s politováním Dr.Chocholoušek

M19

Já myslím, že jen trollíte. Každý opravdu nemůže platit 1000 Kč a více měsíčně za MHD. Čecháček budete nejspíš vy sám. Rychlá, kvalitní a čistá je už dnes.

Michal Bartoníček

V poplatcích za auto by řidič mohl platit daleko více, aby se započetly veškeré náklady, které s údržbou silniční sítě souvisí. Nechlácholte se představou, že tomu tak dnes je. 🙂
A nesrovnávejte podle sebe. Že byste chtěl všechno zadarmo, neznamená, že tak uvažuje každý. 😉

Aileeen

Tak fajn, započtěme veškeré dopravě poměrně náklady související s jejím provozem… a stejně zase vyjde auto nejlíp.

Michal Bartoníček

No, nevyjde. 😀

mcerny_ta

To srovnání je k ničemu… V Táboře za 16 nedojedu skoro nikam, v Praze za 30 dojedu i docela daleko. Podle grafu je ale Tábor super levnej, Praha skoro nejdražší… Jestli tohle k něčemu někomu je, nevím…

Juraj

Ano, ale ono se to v kontextu srovnává docela těžko. Článek uvádí, že use case je z nádraží do historického centra.

Z vlastní zkušenosti ale víc než cenu řeším možnosti nákupu. Levné jízdné je celkem k ničemu, pokud musím kupovat v hotovosti u řidiče nebo hledat trafiky, kde zrovna mají jízdenky.

Martas

Zrovna v Táboře už to naštěstí pochopili a všechny busy mají platební terminál, jen tam jdou koupit tuším pouze 2 dražší jízdenky (20,- a 24,-). Ale jak píše kolega za těch 16 korun se na páteřní trase dostanete z kraje tak do půlky města. V rámci daného use casu je těch 16,- správně

TrBus

V Táboře stojí 60 min. jízdenka 24 Kč, v Praze 30 minut za 30 Kč, 90 minut za 40 Kč.

SYN

No a v Brně když si tu jízdenku „obtížně“ koupíte SMSkou (což je dostupné asi 95% populace) tak vám ji za stejnou cenu prodlouží na 20 minut (i když, asi 1min se oplatí pro jistotu obětovat nákupem když vidím spoj přijíždět). Anebo teda investovat snahu do aplikace, to už jsou možnosti jako 40min za 24Kč což už stačí na většinu cest, nebo 75min za 29,- což často stačí i na návrat…

Jenda

Někteří lidé s firemními tarify (kterých je v Česku asi docela dost) premium SMS ani nemohou mít aktivovány.

M19

Tak si holt v Brně koupíte lístek ve vozidle kartou.

jouda

Lidé s firemními tarify mohou použít aplikaci Poseidon. V té je např. pro zóny 100+101 cena 19,50 Kč za 45/60 minut.

Antonín

Srovnání je opravdu pouze o cenně nejlevnější jízdenky, jinak se asi srovnat nedá – v Táboře přejdu pěšky z jednoho konce města na druhý za hodinu, nebo zaplatím za MHD, jak uvádíte, 24,- Kč. U nás v Praze dojedete za 40,- Kč z Újezdu nad Lesy (absolutní východ) na letiště, je to těsně pod 90 minut, ale pěšky bych to šel minimálně půl dne – je to skoro 40 km. A podobně jih – sever ze Zbraslavi do Březiněvsi i když tady je pro pěší chůzi vzdálenost o pár km kratší. A když nespěchám a nemám těžké zavazadlo a samozřejmě… Číst vice »

Antonín

ceně

SYN

No, a když třeba NEMUSÍTE jet moc daleko (třeba jen tak 5-10 zastávek)? Prostě jako odpovídá to, v Praze je všechno větší… a taky dražší.

Apten

V Opavě musíte koupit jízdenku za 15Kč a když do 30 min přestoupite na jinou linku,tak doplacite 10Kč.Tak že pokud jedete od Globusu k nemocnici zaplatíte 25Kč.Ale pokud pojedete z Kateřinek k nemocnici tak zaplatíte 15Kč.Z Kateřinek jede trolejbus přímo,ale od Globusu se musí přestupovat .
Tak vám nemůže Opava vyjít nejlevněji.Minimum je 15Kč.

Jirik

Globus, Katerinky…celej Liberec koukam:)

Apten

Jo i Nohavica o lince v Opavě do Kateřinek zpiva https://youtu.be/UJiMRAq_r_Y?si=a5utdojJYV2IEuSz

Martin

A to než zavedli v Opavě krajské číslování, tak tam do Kateřinek jezdila i linka č.13 🙂

Apten

To je nyní linka 213 a ta jezdí přes Kateřinky na Karlovec.Kdysi se točila u Sádraku.

Apten

Teď jsem se díval na web MDPO a tam je cena 20Kc za jízdu +10Kc za přestup .
Tak Vám to ani tak nevychází.
Tabulka k ničemu.