Chudý dálniční rok završí dvě předvánoční stříhání, nadílka přijde v roce 2024

Stavba D7 Chlumčany, zkapacitnění (duben 2023). Pramen: ŘSDStavba D7 Chlumčany, zkapacitnění (duben 2023). Pramen: ŘSD

Pokud se vše podaří, dočkají se řidiči příští rok 118 nových dálničních kilometrů.

Motoristé se v předvánočním týdnu dočkají ještě dvou stříhání pásek na nových dálničních úsecích, čímž se završí letošní na nové dálnice chudý rok.

První na řadě je úsek dálnice D7 u Chlumčan, kde by se měl rituální tanec s páskou a nůžkami odehrát v pondělí v 9:00. Následně se nový úsek otevře řidičům.

Původně se měl nový 4,5 kilometru dlouhý úsek otevírat až příští rok v srpnu, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se ale dohodlo se zhotovitelem (Metrostav Infrastructure), že k tomu dojde už letos. Jediný zádrhel se týká mostu u Chlumčanského mlýna (přes Smolnický potok), který bude zpočátku sloužit jen v polovičním profilu, v celém profilu se otevře příští rok.

Projekt spočívá především v přestavbě dnešní dvoupruhové silnice I. třídy (I/7) na čtyřpruhovou dálnici v posunuté stopě. Proto jej ŘSD také označuje jako „D7 Chlumčany, zkapacitnění“. Úsek na východě navazuje na úsek u Sulce, který byl uveden do provozu v roce 2009, na západě se pak napojí na (rovněž letos otevřený) dálniční obchvat Loun.

Na druhé stříhání má dojít podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla ve čtvrtek na opačné straně republiky u Bělotína, kde se silnice I/48 postupně mění na dálnici D48. Otevíračka se týká pětikilometrového úseku Bělotín – Dub. Čas stříhání pásky ŘSD zatím neupřesnilo.

Pokud jde o dálniční otevíračky, díky urychlení stavby u Chlumčan se počet nových kilometrů letos zaokrouhlí na 20. Vedle zmíněného obchvatu Loun (6,1 km) a úseků určených k otevření příští týden byl letos v plném profilu dokončen i obchvat Frýdku-Místku (II. etapa) na D48 (4,3 km). K dokončeným dálničním stavbám ŘSD počítá o novou odpočívku Chotýčany na D3 severně od Českých Budějovic.

A zatímco letošní rok je podprůměrný, ten příští mají naopak nastat dálniční žně. Pokud se vše podaří, dočkají se řidiči příští rok 118 nových dálničních kilometrů. To nemá od začátku budování českých dálnic obdoby. Vedle dálnice D3 na jihu Čech se to týká například dlouhého úseku D4, který buduje soukromý investor v rámci projektu PPP, nebo dálnic D48 a D55. Přehledně to deník Zdopravy.cz zpracoval v polovině listopadu.

Dosud vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7.

Tagy Chlumčany obchvat D48 D48 MÚK Bělotín–Rybí D7 ŘSD
89 komentářů