Chudý dálniční rok završí dvě předvánoční stříhání, nadílka přijde v roce 2024
Stavba D7 Chlumčany, zkapacitnění (duben 2023). Pramen: ŘSD
Pokud se vše podaří, dočkají se řidiči příští rok 118 nových dálničních kilometrů.
Nedovedu si představit otevření úseku u Bělotína tento čtvrtek. Jel jsem tam v sobotu a chybí tam ještě kus mostu přes železnici. Maximálně by mohli otevřít pár kiláků od Bělotína do Polomi, ale až k Dubu ani omylem.
Dožijí se dnešní 66 letí že se ještě svezou z Prahy do Českých Budějovic a z Prahy do Karových Varu po kompletní dálnici a po komplet Praźském okruhu 🤷♂️
Ne.
To asi v první řadě záleží, kolika se dožijí 🙂
Krásná práce. Je to pro mě jeden z významných důvodů, proč jsem se po 4 letech rozhodl opět koupit auto. Síť dálnic se neuvěřitelně posouvá a je to kromě většího komfortu opravdu znát na cestovních časech. Zatímco s železnicí je to spíš čím dál horší a minimálně v nejbližších 10 letech není moc naděje na nějaké zlepšení. Druhý významný důvod je cena, protože benzín stojí stejně jako před 10 lety, zatímco ta železnice mezitím zdražila na leckdy úplně absurdní částky.
Tak ono těch hodnot na posuzování je více.
S vašimi argumenty souhlasím, pro rozhodování jak cestovat po ČR je spousta důvodů proč jezdit autem a ne vlakem. Snad až na možnost parkování, kdy čím větší město, tím větší parkovací socialismus.
Jen je mi to jako ekologicky smýšlejícímu člověku jaksi líto.. Byť bych se ve vašem případě rozhodl nejspíš stejně.
Mně je to taky líto. Environmentální aspekt byl pro nás při prodeji auta před těmi 4 lety rozhodující. Dospěli jsme k tomu, že v Praze máme služby natolik dostupné, že ve městě auto nepotřebujeme vůbec, a pro cesty mimo město si poradíme vlaky a autobusy. A zpočátku to fakt nebyl problém, jenže od konce covidu v hromadné dopravě subjektivně pozoruju strašný propad služeb, spolehlivosti a k tomu obrovský nárůst cen. Zatímco se současně stále zlepšují podmínky pro auta. A pohár trpělivosti zkrátka přetekl.
Je to začarovaný kruh, přesednutí do auta vyrobí zase větší dostupnost. Tedy pro někoho.
Jen ten strašlivý propad služeb ve veřejné dopravě nevidím.
Co to blábolíte? Jak se zlepšují podmínky pro auta? Tím, že se zavádí další a další buspruhy na úkor (ostatních) motoristů? Že se zavádí (vesměs nepoužívané) cyklopruhy, se stejným důsledkem? Že se neustále se snižuje víc a víc povolená rychlost (s automatickými pokutami)? Že se budují přechody tam, kde existuje pohodlný a bezpečný podchod? Že se bez náhrady zavírá / omezuje Smetanovo nábřeží a průjezd Malou Stranou? Posledním zlepšením pro motoristy bylo otevření Blanky (kompenzované výrazným omezením provozu na Letné) a to už je přes osm let. A další úsek se ani nestaví a u vnitřního okruhu je to zabité… Číst vice »
Přejděte ty bláboly, zbourejte domy, zrušte parky, vybetonujte komplet město, rozdejte motoristům kompasy ať se jezdí podle nich.
Ale vážně, to už jsme na tom tak blbě, že budeme zlepšovat podmínky pro auta? A co tak raději zlepšit podmínky pro lidi? Nějak se v tom už nevyznám.
A v těch autech jezdí kdo, mimozemšťan alza asi, podle Vás? Vždycky když vidím dělení na „lidi“ a „auta“ tak se mi otevírá pomyslná kudla v pomyslné kapse.
Auto je prostředek k dopravě, stejně jako vlak, nebo bus. Naproti tomu člověk v dopravě je koncový uživatel. Problém auta (věc) je ten, že významně zatěžuje životní prostředí, tím ve velké míře zhoršuje podmínky pro člověka (živá bytost).
On ale psal, že používá auto rozumně, tzn na cesty Praha – cokoliv třeba 100km daleko. Ne že jezdí po městě s perfektní mhd autem jen proto aby to nebylo „sockou“. Takže nějaké omezování aut v Praze mu je (stejně jako většině lidí co nemají potřebu zabírat x nasobek zbytecneho prostoru ve veřejném prostoru) z hlediska jeho používání auta úplně jedno
Zvykejte si, bude hůř. A Smetanovo nábřeží a Malou stranu vám bohužel pořád ještě nikdo neomezil…
Asi se po Praze pořád ještě (i přes vlastnictví auta) pohybuje MHD… to není úplně nenormální.
Mě se komfort naopak neskutečně zhoršil, z nějakých 18 minut cesty do práce je cca 50. (D1 Vyškov – Brno)
Tam je to vklidu, to je jen na dobu dočasnou – cca 10-12 let odhaduji. 🙂
Benzín stojí (momentálně) stejně… Hm! A práce mechaniků a náhradní díly taky za 10 let nezdražily? Pojistka taky nešla vůbec nahoru? Parkovný taky ne? Cena garážových stání nebo vlastních garáží? Kde žijete, chci tam taky…
A zdražení železnice nějak neregistruju, nenaservíroval byste nám místo těchhle žblebtů nějaký konrkétní relace a rozdíly cen?
„Cena garážových stání nebo vlastních garáží?“
Vzhledem k panujícímu parkovacímu socializmu ve většině českých měst irelevantní.
Zdražení na železnici neregistrujete? Třeba na mé obvyklé relaci činí mezi listopadem 2019 a prosincem 2023 krásných 70 %.
Ano, ale jedine elektroauto! Stejně normální benziňák bere na dálnici 7-8L, což je fakt dost. To raději elektro, které si pak doma nabiju za cenu 5 Kč/kwh, tj cena přesně poloviční.
Šestiválcový diesel nejmenované automobilky provozovaný cely letošní rok svižně převážně na německých a českých dálnicích….průměrná roční spotřeba 6,3 litru….kde jsou prosim výhody hybridu nebo dokonce elektromobilu?
Třeba v tom, že nesmrdí jako vy.
Víte prosim jak vypadá moderní diesel? Nesmite brát jako poslední výkřik techniky buldozer Stalinec z padesátých let.Ano ty elektromobily ,které potkávám jak se hromadí u dobijecich stanic skutečně nesmrdi ,jen smrdí ty elektrárny ,které o 500 kilometru dal vyrábějí tu tzv čistou energii.
stejně tak smrdí rafinerie, které vyrábí tvou naftu
Ona smrdí i ta kobliha od kobyl ,které tahají dročky v okolí Staromáku.A kdyz se těch kobyl sejde víc tak si dovoluji tvrdit ze je tam silnější odér než z moderního dieselu.:-)
Uznávám, že diesel má na dálnici fajn spotřebu. Je myslím ale jasné, ze se prokázalo, ze diesel je celkove velmi zpáteční technologie, která nemá budoucnost
Víceméně to chápu ale nevidím to úplně všude tak růžově – sice můžu využít nový kus dálnice ve východních Čechách ale předtím na výjezdu z Prahy strávím o 20-30 minut déle než kdysi, ani když tam není nic rozestavěno. Pro příměstské cesty je to auto občas tak nešikovné a nespolehlivé, že nemodernizovaná jednokolejka získává na hodnotě.
Je to pěkné, jaké tempo se avizuje na příští rok. Otázka zní, zda li se to příští rok opravdu povede. Další otázka je, zda li se potřebné tempo podaří minimálně udržet. Ta nedokončená díra v základní dálniční sítí je stále obrovská a i tímto tempem, rozuměj tempem roku 2024, není ani dostavba kolem konce desetiletí reálná, vzhledem k tomu, že ty nejtěžší oříšky k rozlousknuti teprve přijdou (D52,D3,D0,D49)
No spíš začíná pro zadlužený stát s obrovskými mandatorními výdaji problém takovou výstavbu ufinancovat.
(Ano, mohlo by se konečně zavést to výkonové mýto i pro OA, ale tohle řešení je zbytečně logické a proto neprojde.)
Peníze pro pravici nejsou problém. Množství mínusů u vašeho příspěvku ukazuje, že si na výstavbu prostě půjčíme.
Příští rok si myslím, ze se to vážně povede. Jak D4, tak D3 vypadají takřka hotově(jezdím kolem obou)-což jsou nejdelší úseky plánované na příští rok
No minimálně na tunelu pohurka dokončení jisté není.
K nejchudším rokům patří třeba roky 2014 a 2015, kdy se otevřelo přesně 0,0 km nové dálnice. 🙂 https://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.pdf
Toto není pravda: Pokud jde o dálniční otevíračky, díky urychlení stavby u Chlumčan se počet nových kilometrů letos zaokrouhlí na 20.
ŘSD Chlumčany už nějaký ten měsíc počítá do zprovozněných až v roce 2024, takže letos zůstává 15,4 km. Lze si to na jeho webu snadno vyfiltrovat.
Je úplně jedno, že je letos „chudý“ rok a příští rok „bohatý“. Vše je ještě započato v minulém období, ty stavby začínaly či pokračovaly i během Covidu…
Ten „rekord“ bude patřit úplně jiným lidem než je Kupka, Nutella a spol…
Na druhou stranu se nyní pokračuje podobným tempem, ale zřejmě jen z toho důvodu, že by i ten největší primitiv zaznamenal případné pozastavení dálnic tak, jak to bylo u podobných vlád…
Současné tempo je super, ale s 300mld. dluhy to zase tak obdivuhodné není…
Takže zaprvé, ti předchozí hrdinové stavěli s ještě větší sekerou, zadruhé za Kupky se připravuje spousta nových projektů, aby Toustový chleba (když už používáme přezdívky) mohl stavět jako divý.
A že stavby pokračovaly během kovidu – to je nějaké hrdinství nebo co? Teď se zase staví za zpřetrhání mnoha dodavatelských vazeb kvůli války.
Které projekty se začaly připravoat za Kupky? Samozřejmě, protlačení aspoň nějaké stavby Pražského okruhu samo stačí na to, aby byl zařazen k těm lepším ministrům. To je jistě úspěch. A co dál?
Naopak, zklamal mě s jeho lavírováním ohledně Výtoňského mostu (podle mě se to snaží oddalovat tak, aby vůbec rozhodnout nemusel). Připadá mi, že o železnici víceměně zájem nejeví.
Mi jde o to, že u Kupky ostatní říkají: A co dál? a Ťoka chválí.
Sám jste vyjmenoval Pražský okruh, dále se v projektech pokračuje na D52, D35, rozšíření D1, D11.
Jinak souhlas, u železnice zklamává i mne, není tam dostatečně aktivní, ale stále lepší než projížděč lokálek Havlíček.
Dobře. Ťok už dávno ministrem není, ale plody jeho práce sklízíme teď a jsou docela dobré.
Tak mi jde o to, co se bude sklízet po Kupkovi.
Když jsme u dálnic, rád bych viděl i průlom ve středočeské části D3.
Ale jak jsme se shodli, Pražský okruh, i kdyby se mělo jednat jen o jeho JV část, je úspěch.
Pokaždé, když čtu přezdívku Nutella, tak vím, že pisatel má místo mozku marmeládu, kterou původně měl holding nachystanou do koblih.
Ušetřil jste mi práci definovat tyto jedince, díky. Ono si stačí projít historii mozkových výronů Vojtíka.
Na druhou stranu, když řeknu, že Fialu považuju za neschopného, tak to neznamená, že si nemyslím, že Babiš není mafián.
Já si zase naopak od vás myslím ze pan Fiala je nejlepší předseda vlády od listopadu a nedovedu si v současné době na jeho místě představit hysterického pana Babiše s jeho nohsledy.Ten kdo rozhýbal stavby dálnic byl pan Ťok,ale ten jak si pamatuji, mezi přílišné oblíbence pana velkouzenaře nepatřil.Jediným plusem pana Babiše je podle mne jmenováni současného ředitele ŘSD.
Znova – to, že byl Babiš neschopný, ještě nedělá z Fialy schopného předsedu vlády.
Pan Fiala je předseda KOALIČNÍ vlády..tečka.
A co jako?
Jo, příliš ustupuje Lidovcům (třeba Hladíka by měl s jeho rozhazovačnými nápady usměrnit). A to je taky důkaz jeho neschopnosti.
Důkaz katastrofàlni neschopnosti byly především čtyři roky vládnutí pana Babiše a předtím čtyři roky jeho účinkování na postu ministra financí ČR.
Co se týče dálnic,je tu dost chválený Ťok, ale tou samou logikou za zanedbanou železnici může také Ťok.
Zanedbanou železnici mají na svědomí všichni ministři dopravy. Někdo škodil méně, někdo více, ale kvalitní práci v tomhle segmentu neodváděl nikdo. V první řadě by se totiž musela zásadně zlepšit práce SŽ, tak jak se to v nedávné době podařilo na ŘSD pod vedením Mátla. A na to asi nějak není dost politické vůle…
SŽ je správce, o dopravní politice, tedy o klíčových stavbách rozhoduje MD s centrální komisí, v podstatě vláda ČR.
Závidím vám vaši naivitu, kdo reálně rozhoduje o klíčových stavbách v této zemi:-)
Mohu se mýlit, o tom žádná, potom tedy prosím o informaci.
Jinak psal jsem o ofi postupu, do hlavy jednotlivců nevidím.
Chápu, ale realita je složitější. Sudop, AŽD, Sosna…
To beru, ale tak jednoduché to zas asi není. Nejsme (na rozdíl od Švýcarska) žádný dopravní ostrov, jsme součástí unie, která nemá špetku dopravní politiky. Naše monopoly asi staby nelevňují, ale kudy povede tranzit, kolik čeho na koleje asi zásadně neovlivní.
Ano, ale velmi špatný správce. A až příliš dobře placený.
Ano, ale já psal o něčem jiném.
Dříve byla černá díra výstavba dálnic a nyní se předražene zakázky prehoupli do zeleznic. Dle me je to tím, že:
1. Matl je člověk na svém místě.
2. Od doby kdy Metrostav dostal od soudy zakaz vystavby, tam se zde rozhodla cenova válka od uznání referenci MI.
3. U dalnicni vystavby se zničili monopoly – je třeba se podívat kdo je dodavatel technologii na železnici v CR. Pořád to jsou ty same firmy! Náhoda? Nemyslím si. Proc by měli slevnovat, když ví, že jsou jedini co vyrobí a jedini co komponenty dodají.
Možná je chválený Ťok, protože tam byl nejdéle ze všech ministrů za předchozích 20 let, takže měl šanci něco připravit a prosadit. Taky ale přišel na post ministra z nějaké stavební firmy.
Ať žije Dan Ťok !!!!! Díky němu totiž může nekonfliktní Kupka stříhat pásky.
Stříhat se může hlavně díky Mátlovi a ŘSD pod jeho vedením. Bez něj by byli za šašky oba, tak jako na železnici.
Pan Ťok měl to štěstí ,že se vyskytl v pozici MD mezi dalšími nominanty Hnutí pro všechny ANO 2011,vesměs velmi smutným postavami ,tedy panem Prachařem ,Kremlîkem a superministrem Havlíčkem Zlatoústým .Zde v této sestavě silně ovlivňované známým mikromanažerem ,se prakticky nedalo neuspět.
česká doprava měla štěstí, že tak vydržel pracovat pod mikromanažerem. Mohl jsem k němu mít milion výhrad (a měl), ale s odstupem času aspiruje mezi nejlepší ministry dopravy v historii ČR.
21.12.2023 Dálničnî obchvat Bludova
To ale není dálnice, oficiálně silnice I. třídy.
Která bude dle všeho „uzivatelsky přívětivější“ než D35 v úseku Mohelnice-Olomouc(mimo)
Souhlas:)
Vsadím boty, že po dokončení celého úseku Mohelnice-Šumperk se to přeznačí na dálnici vzhledem k tomu, že to má lepší parametry, než úsek Olomouc – Mohelnice alias původní silnice pro motorová vozidla, které jsou dnes po většinou dálnicemi.
Nestane se tak, I/44 se staví v kategorií S21,5/110 s malinko krajnici a SOS zalivy. V této kategorií se z dalnic staví jen preshranicni úsek D11 a samozřejmě pak jsou jako D oznacene některé nejstarsi úzké úseky.. Spousta novejsich eRek preznacenych na dálnice má ale lepší parametry než nova I/44, protoze se stavělo v kategorií R24,5 nebo pak R25,5, které mají plnohodnotnou krajnici, prikladem budiž vsechny useky D55, D6, severní D7, ale i stará D10 má normální krajnici a navrhovou rychlost jako jiné dalnice…
Ano, máte pravdu, nevšiml jsem si, že to dělají jen 21,5 m – jezdím tam vždy jen za tmy a deště:-) Nicméně zas třeba D46 má místy jen 20,5 m nebo jinde je bez připojovacích pruhů, které se teprve postupně dodělávají. Takže minimálně tuto dálnici I/44 svými parametry převyšuje.
D46 převyšuje prakticky každý nový 4-pruhový úsek jedničky. Protože takové zatáčky jako jsou na D46 se na 4-pruhové silnici prostě už nenavrhují. 🙂 Kdybychom to chtěli nějak sjednotit v rámci celé republiky, tak by se buď měly do dálnic přehodit ty souvislé úseky 4-pruhových jedniček (I/35, I/68, I/44,… někdy snad I/73) nebo D46 přehodit do silnic první třídy. Já bych byl pro druhou variantu, ta D46 opravdu nemá mezi dálnicemi co dělat. Pokud je člověk totiž zvyklý na komfort našich skutečných dálnic (ať už první třídy – původní D, nebo druhé třídy – původní R), tak po najetí na D46… Číst vice »
Chudák pan ministr už musí mít úplně tupé nůžky…
Je tak zaměstnán stříháním pásek(*), že nestihne rozhodnout o Výtoňském mostu jak slíbil? 🙂
(*) pásek za stavby, na kterých on má minimální zásluhu – protože se naplánovaly a schválily ještě za minulé vlády (ať ta byla jakkoliv strašná).
Nutno podotknout, že co se realizace D 35 týče, tak tam se zase Kupka kompenzuje a zasévá pro dalšího ministra na bohaté žně.
Na každou akci fasuje nové. Stejně jako kladívko na zahájení. Slušný kšeft, dodávat tyto rituální předměty.
Pan ministr by měl hlavně poděkovat svému předchůdci.
.. za skoro jedinou věc (i na silnicích), co se mu podařila.
Nestavme toho ministra na nějaký piedestal, zase. Snad si pamatujete jeho výroky o D1 ve vysokohorském prostředí, že na nich není možné odklízet sníh, nebo na tu blamáž s elektronickými dálničními známkami.
Ale no tak, příprava staveb tohoto druhu se u nás táhne tak dlouho, že byste musel sáhnout hodně do minulosti, abyste dokázal určit, který ministr dopravy reálně přispěl nejvíce k tomu, že se letos nějaký úsek dálnice otevře. A rozhodně bych se nebál jít před obě funkční období AB. Prostě to u nás za dané situace nemůže fungovat jinak, než že si aktuální ministr připíše zásluhy za něco, k čemu přispěla v zásadě celá generace jeho předchůdců. 😕
Ze by měl pan Kupka poděkovat panu Havličkovi? A za co?
že odešel:-)
Kéž by se podobně rozvíjely i naše železnice..
Bohužel, ale pořád lepší než nic..
Také si říkám, jak by bylo krásné, kdyby SŽ zlepšila zdvojkolejnila alespoň těch 20 km ročně a příští rok by otevřela 100 km novostaveb/rekonstrukcí se zlepšenými parametry. Bohužel, zatím se to stane leda tak ve snu.
Rozšiřujeme silnice, ne železnice. Tak je to i podle mnohých příznivců železnice správně, tak co…
Ukažte mi příznivce železnice, co nechce rozšiřovat železnici (ale silnice ano).
František asi považuje tyhle infantilní podsuvy za vhodnou formu zviditelnění se…
No tak hromady šotoušků brečí kvůli 810, žádá o podporu lokálek, smutní nad romantickou starých tratí a oblouku, které je škoda narovnat, teskní nad výhledem bez protihlukovych stěn a klikatých tratí bez tunelů. Chtěli by, jako za starých časů, sedět v béčku u otevřeného okna a pomalu jet krajinou. Jenže, co z těch nesmyslů je rozšiřování a zlepšování železnice?
A ještě vedle vodní kanál… Ta doprava je jen jedna, a pokud ji teď úspěšně motivujeme využívat místo kolejí silnice, k čemu pak další koleje? K trvalému růstu objemů a spotřeby až do kolapsu?