Hledá se stavitel Terminálu Smíchov. Zakázka za osm miliard má zabalit nádraží „do krabičky“
Zahájení stavby se předpokládá na konci příštího roku, dokončení do konce roku 2030.
Pražští radní schválili vypsání zakázky na stavební práce na Terminálu Smíchovské nádraží. Cílem tendru s předpokládanou cenou osm miliard korun bez DPH je podle magistrátu vybudovat na jednom místě moderní železniční nádraží s přestupním hubem na metro, tramvaje a autobusy. Součástí bude i rozsáhlé P+R parkoviště.
Vedle Prahy bude do přestavby nádraží investovat i Správa železnic, ta vypsala v srpnu zakázku za 5,2 miliardy. Celkové náklady se tak budou blížit nevídané částce 13,5 miliardy korun.
„Dnes jsme se posunuli o další krok blíže k realizaci moderního dopravního terminálu na Smíchově tak, abychom jej mohli co nejdříve začít stavět v koordinaci s dalšími subjekty,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Na Smíchově dosud existují dva velké přestupní terminály veřejné dopravy, kromě Smíchovského nádraží je to autobusová stanice Na Knížecí. Ta by se měla do Terminálu Smíchov integrovat.
Nádražní zakázka roku. Správa železnic hledá firmu na proměnu stanice Praha-Smíchov
Terminál má sloužit i jako cílové místo městských a příměstských autobusových, trolejbusových i elektrobusových linek. Vznikne zde i zázemí pro dálkovou autobusovou dopravu, zmíněné P+R parkoviště bude pro 950 aut. Na střeše terminálu v budoucnu podle Hřiba vyroste také solární elektrárna.
Střecha totiž představuje plochu téměř sedmi fotbalových hřišť. V přípravě se mimo jiné řešily připomínky Řízení letového provozu, které mělo obavy z oslňování pilotů. Tomu měla zabránit šikmá instalace skel, nakonec vše řeší právě elektrárna, která paprsky neodráží a město si díky ní sáhne na příslušné dotace.
P+R vznikne západně od nádraží, terminál dálkové a regionální autobusové dopravy bude umístěn nad nástupišti železniční stanice. V plánu je také přestavba stávajícího přednádražního prostoru v ulici Nádražní, doplnění zázemí terminálu a vybavení služeb včetně odstavů pro autobusy.
Na mnohamiliardové stavbě se podílí pražská TSK, dopravní podnik, ROPID a Správa železnic. Koordinuje se také s developerskou společností Sekyra Group, která vlastní okolní rozsáhlé pozemky, kde na místě bývalého nákladového nádraží staví postupně celou novou čtvrť.
Cena roste
Odhadovaná cena se oproti původním plánům zvýšila, podle Hřiba je to dáno výrazným rozšířením záměru. Náklady jsou tak podle něj opodstatněné. „Potřebujeme nabídnout dojíždějícím zejména z jiných regionů možnost, jak se dostat do Prahy pohodlně,“ řekl novinářům po jednání rady.
Praha chce usilovat o peníze z EU i od vlády, jelikož projekt nebude sloužit jen Pražanům. Autobusový terminál dá celé lokalitě vnější vzhled, neboť ji „zabalí“ do úhledné krabičky. Zahájení stavby se předpokládá na konci příštího roku a dokončení do konce roku 2030.
Přestavba nádraží si vyžádá komplikovaná provizorní řešení, podrobně jsme o nich a o harmonogramu projektu informovali zde.
Nový „hlavák“ přehledně: Terminál Smíchov si vyžádá 13,5 miliardy, hotov má být za pět let
SŽ kromě rekonstrukce nádražní budovy a nástupišť vybuduje i nový podchod a lávku přes železnici. Ta spojí Smíchov, Radlice, budoucí parkovací dům a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a prostranstvím Na Knížecí. Původní lávka byla letos demontována, nově bude sloužit v Mladé Boleslavi. Pražané se budou muset obejít bez spojky, kterou lávka představovala, do roku 2027.
Největší výluky přijdou kvůli stavbě v roce 2025, a to kvůli mostům přes Nádražní a Strakonickou ulici. Na nových mostech budou tři koleje. Vedlejší most, po kterém vedla přes Nádražní ulici rušená trať na severní nástupiště, bude zachován, zájem má o něj magistrát.
Rekonstrukce výpravní budovy proběhne v letech 2026 až 2028. Zchátralé jižní křídlo včetně muzejního protiatomového krytu pod ním bude zbouráno, místo něj vznikne budova pro obchod a služby. Součástí plánu je i výměna stropní desky stanice metra, kterou provede pražský dopravní podnik.