Lávka a inflace. Správa železnic vysvětluje, proč proměna smíchovského nádraží vyjde téměř dvakrát dráž

Podoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnic

Cena za tři roky stoupla téměř třikrát více, než byla kumulovaná inflace.

Česká železnice se potýká s novým problémem. I přes rostoucí schodek státního rozpočtu požaduje Správa železnic na některé investiční akce výrazně více peněz, než kolik před pár lety uváděla při představení velkých infrastrukturních projektů. Během několika let jde přitom o navýšení v řádu vyšších desítek procent, které výrazně převyšuje inflaci. V praxi pak jde o miliardy korun navíc, které by mohly být použít jinde.

Zatím posledním takovým příkladem je modernizace železniční stanice Praha-Smíchov. Správa železnic tento týden vypsala soutěž s odhadovanou cenou 4,757 miliardy korun, současně stanovila podmínku, že cena v tendru nemá přesáhnout 5,28 miliardy korun. Zatímco u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) většina velkých dálničních zakázek končí poklesem ceny o desítky procent, u Správy železnic obvykle vyšší cenou než odhad.

Nejstarší veřejně dostupný dokument o odhadované ceně této akce je na stránkách Správy železnic. V září 2020 byl odhad nákladů na stavbu 2,467 miliardy korun. V roce 2021 cena stoupla na 3,657 miliardy korun, o rok později na 4,130 miliardy korun. Projekt připravuje sdružení Metroprojekt, Sudop Praha a Sudop EU, tedy kompletně firmy skupiny Sudop Group.

Lávka za čtvrt miliardy

Mluvčí Správy železnic Jan Nevola nárůst ceny vysvětluje více důvody. Jako hlavní uvádí, že v soutěži je nově i lávka, která se připravovala samostatně.

Lávka ale nemá v projektu zásadní hodnotu: v roce 2020 ji Správa železnic nacenila na 237 milionů korun, v posledním dokumentu z roku 2022 pak na 265 milionů korun. I tak je cenový rozdíl po odečtení nákladů na lávku oproti letošní ceně v soutěži a roku 2020 zhruba dvě miliardy korun. „Dalším důvodem navýšení cen je samozřejmě inflace a navýšení nákladů na stavební práce a konstrukce,“ uvedl Nevola.

Nárůst ceny bez započtení lávky je o 82 procent. Kumulovaná inflace za celé období je 31 procent.

Deník Zdopravy.cz se bude růstu nákladů nad inflaci u projektů Správy železnic dál věnovat. Osloveno je i ministerstvo dopravy. To v květnu uvedlo, že se chystá problematikou nákladů u Správy železnic zabývat.

Tagy Praha-Smíchov Správa železnic
90 komentářů