Dokument: Silnice na Šerlich není užší než před opravou. Kraj řeší s CHKO možnost solení
Kraj v rozsáhlém stanovisku vysvětluje, co vše se na silnici na Šerlich změnilo a jaké úpravy se provedly.
Ze silnice II/311 z Deštného v Orlických horách se během posledních dnů stala zřejmě nejsledovanější komunikace této kategorie v zemi. Důvodem je její otevření do předčasného užívání po rekonstrukci a následující komplikace zejména kvůli šířce komunikace. O víkendu zde došlo ke dvěma nehodám, průjezdnost kritizují hlavně řidiči autobusů. Královéhradecký kraj dnes v rozsáhlém dokumentu shrnul úpravy silnice a další plány s komunikací. Materiál přinášíme v kompletním znění bez úprav.
1. Projekt
S ohledem na chráněnou krajinnou oblast, jíž předmětná silnice prochází, byl v zadání projektu na její rekonstrukci zohledněn požadavek CHKO Orlické hory na minimalizaci zásahu do přírodního prostředí sousedních pozemků a okolí vodního toku z důvodu výskytu chráněných rostlin. A tedy i minimalizaci případných nových záborů.
Současně silnice vede horským terénem, kde je z jedné strany strmý svah a z druhé zářez se svahem, který musí být odvodněn tak, aby voda nepoškodila konstrukční vrstvy komunikace a nesnižovala tím únosnost a životnost vozovky.
Samotná realizace byla provedena podle projektové dokumentace, která byla zadána v roce 2016 s následnou aktualizací mostního objektu (SO 201). Dále se řešila aktualizace vlastností asfaltových vrstev s ohledem na životní prostředí a novou vyhlášku, a také rozsah oprav a sanací konstrukce vozovky včetně úpravy soupisu prací a rozpočtu.
K projektové dokumentaci jsou doloženy kompletní stanoviska všech dotčených orgánů a jednotlivých správců inženýrských sítí. Projekt má pravomocné stavební povolení.
Stavební práce kraj zahájil 2. května 2023. V rámci stavby kromě rekonstrukce vozovky prošel celkovou rekonstrukcí most. Dále došlo k obnově nefunkčního odvodnění komunikace i propustků. Směrové a prostorové uspořádání komunikace zůstalo stejné. Součástí stavby byla také obnova svislého a vodorovného dopravního značení.
Po dokončení stavby byla silnice spuštěna do zkušebního provozu, z něhož vzešly podněty, které byly následně zohledněny v rámci dokončovacích prací. Kraj práce nad rámec projektu doobjednal ještě před konečným převzetím stavby. Kompletně hotové budou v průběhu tohoto týdne.
První nehody na nově opravené silnici na Šerlich. Autobus a auto se vedle sebe nevešly
Dokončovací práce
Zpevněné plochy – výhybny
Během minulého týdne bylo na místech, kde to umožňuje terén, dokončeno 20 zpevněných ploch ze štěrkodrti rozšiřujících silnici o 0,5 až 2 m do výhyben v obloucích, některá místa tvoří plochu před točkou, kde je možné vyhnutí a počkání, než točku opustí větší vozidlo. Přibyla také jedna zpevněná plocha z kamenné dlažby.
Zpevněná asfaltová část není v žádném místě užší, než byla silnice před rekonstrukcí. V některých místech je asfaltová část dokonce širší o 0,2 m oproti projektu.
Doobjednaná realizace výhyben nad rámec projektu představuje částku do 500 tisíc korun. Přesné vyčíslení bude na základě zaměření skutečného provedení.
Problém s vyhnutím je v sedmi nejostřejších obloucích, kde problém nemají osobní vozidla. Směrové oblouky mají šířku vozovky v rozmezí mezi 5,5 až 7,5 m. Největší problém je v prvních dvou ostrých zatáčkách ve směru od Zákoutí, které mají nejmenší poloměry, proto je zapotřebí většího rozšíření, kterého se docílí zkrácením nebo odsazením svodidel. Tato úprava přispěje ke zlepšení průjezdu.
Již v průběhu stavby bylo řešeno zpevnění krajnic z kamenné dlažby do betonu místo původní štěrkodrti, čímž mají větší únosnost a umožňují najetí vozidel do krajnice a zároveň toto zpevnění brání při větších srážkových úhrnech vymílání, respektive erozi krajnice. Tyto vícepráce byly uzavřeny v hodnotě 1,2 milionu korun včetně DPH a jsou zahrnuty do celkově uváděné ceny za dílo ve výši 84,5 milionu korun.
Úprava svodidel a další
V tomto týdnu probíhá na trase úprava svodidel na celkem sedmi místech. Tam, kde je to možné, budou osazena dále od asfaltové konstrukce vozovky při splnění minimální šířky krajnice za svodidlem a minimální délky svodidla pro plnou účinnost. Následně dojde ke zpevnění krajnice ve větší šířce.
Dále se řeší možnost zatrubnění některých vnitřních příkopů v ostré zatáčce, a tím i rozšíření zpevněné plochy.
Předpokládané převzetí stavby je 4. 12. 2023, kdy budou všechny dokončovací práce hotové.
Svislé dopravní značení
Pro další zvýšení bezpečnosti provozu v tomto horském úseku kraj jedná s policií a silničním úřadem o návrhu souboru opatření v rámci svislého dopravního značení. A to zejména osazení dopravního značení, které upozorní řidiče jedoucí ze Šerlichu do Deštného v Orlických horách na nutnost dát přednost protijedoucím vozidlům, která budou stoupat a budou se vyskytovat v prudkém oblouku.
Dále kraj navrhuje zdůraznit nutnost zimní výbavy v zimním období, osazení značky v místech výhyben a značky upozorňující na velký podélný sklon vozovky.
Jednání s dopravci
Kraj informuje dopravce AUDIS BUS o stavebních úpravách a jedná o plánu zimní údržby. Dispečink údržby silnic sleduje aktuální stav ošetření vozovky a hlásí průběžně stav řidičům autobusů. Řidiči sypačů sledují skrze mobilní zařízení aktuální polohu autobusů pomocí aplikace IREDO. Tak dochází k jejich vzájemné koordinaci.
Provoz linkových autobusů v rámci uplynulého víkendu:
V sobotu 25. 11., kdy mělo jet na trase Deštné–Šerlich celkem 17 spojů, dva páry spojů nejely z důvodu mimořádností na silnici. V neděli ze 17 spojů nejel pouze jeden pár spojů, kdy se řidič po dohodě s dispečinkem rozhodl, že nahoru na Šerlich nepojede z důvodu, že spojem nejel žádný cestující.
Všechny ostatní linkové spoje o víkendu Šerlich obsloužily.
Zimní údržba
Z pohledu zimní údržby probíhá v současné době jednání s CHKO Orlické hory o možnosti solit vozovku na této trase. Aktuálně se na tomto úseku používá inertní materiál, který by se v budoucnu mohl kombinovat právě se solí, a tím ještě více zlepšit sjízdnost vozovky.
Víkendové kolize na silnici Deštné–Šerlich
Poslední měsíc se zabýváme nejen zveřejněnými podněty, ale do důsledků i všemi skutečnostmi vyplývajícími ze zkušebního provozu silnice Deštné–Šerlich při dokončování posledních prací. Bylo tomu tak i v případě několika kolizních situací, které v posledních dnech na tomto úseku nastaly.
Z informací ověřených ze zdrojů, které se jejich vyšetřením a odstraněním zabývaly (policie, hasiči), vyplývá, že primárně nesouvisely s rekonstrukcí, ale v prvním případě šlo spíše o nepozornost, ve druhém bylo příčinou nepřizpůsobení způsobu jízdy osobního vozidla, kdy řidič autobusu musel zareagovat vyhnutím částečně mimo silnici.
Zimní údržba mimochodem na tomto úseku probíhala od ranních 6:00 do 10:00, kdy hustě sněžilo a sypač za tu dobu úsek projel celkem 5x (naposledy 30 minut před zmíněnou nehodou). Nehody se naštěstí obešly bez zranění.
Obdobné kolizní situace a nehody se na této silnici děly i v minulosti, a zde stejně jako na všech ostatních silnicích platí, že je v prvé řadě třeba nejen dodržovat pravidla, ale také přizpůsobit jízdu a vybavení vozidla aktuální situaci včetně klimatických podmínek. V horských oblastech pak platí nezbytná vzájemná ohleduplnost dvojnásob.
Zcela nepochopitelný pro nás je včerejší incident, kdy na silnici vedoucí na Šerlich najel kamion, který zde uvízl a zablokoval komunikaci. Vyproštěn byl až s pomocí hasičů. Na této trase za tohoto ročního období těžká nákladní doprava nejezdí, a událost proto bereme jako nedbalost a neznalost řidiče. Znovu proto musíme apelovat na ohleduplnost a dodržování pravidel na horské silnici tohoto typu.