Nový Hlavák: Nevzhlednou nádražní halu nahradí největší dřevostavba v Česku

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects

Přeměna bude radikální. Nové vizualizace ukazují, jak má vypadat proměna haly, parku i tramvajová trať.

V pražském Centru architektury a městského plánování se v pondělí poprvé veřejně představil vítězný architektonický návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním.

V mezinárodní soutěži, která byla vyhlášena loni v červnu, zvítězili architekti z kodaňského studia Henning Larsen Architects ze skupiny Ramboll. Svou práci nazvali „Šťastný Hlavák“. Nyní dopracují návrh do podoby architektonické studie a poté i projektové dokumentace.

Navrhovaná podoba celého území podle studia klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů.

Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce, která přináší propojení prostoru Vrchlického sadů, odbavovací haly nádraží a plánované tramvajové zastávky. Fakticky z velké části nahradí dolní odbavovací halu, odkud se vychází do Vrchlického sadů. Studio zároveň rozdělilo Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také podle autorů přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území.

Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty a přináší řešení pro udržitelnou správu celého území, například díky efektivnímu hospodaření s dešťovou vodou nebo novým přístupem k parku jako interpretaci historického členění.

„Jsme hrdí, že můžeme představit novou bránu do města, která bude srdečně vítat jeho obyvatele i návštěvníky. Krása zadání spočívala v jeho holistické povaze, která nás vyzývala k propojení jednotlivých oblastí do soudržného celku. Společně jsme se snažili co nejlépe propojit městský prostor a vytvořit jednotné a funkční místo,“ uvedl Jacob Kurek, ředitel Henning Larsen pro globální trh.

Podle něj bude z nového vestibulu místo, kde se budou lidé setkávat a trávit čas. Návrh přenáší některé umělecké prvky z haly do parku, například ikonickou dlažbu využívá i na novém náměstí.

Poměrně radikální návrh

Do soutěže přišlo 26 přihlášek, hodnoticí komise poté vybrala pět postupujících a následně tři finalisty.

Týmy architektů, urbanistů a krajinářů měly za úkol navrhnout rekonstrukci odbavovací haly nádraží, urbanistické řešení parku a podobu nové tramvajové trati od Národního muzea do Bolzanovy ulice.

„Vítězný návrh precizně identifikuje současné problémy celého území a přináší na ně odpověď. Hodnoticí komisi zaujala harmonie mezi architekturou, urbanismem, krajinářstvím a dopravou, což má potenciál přinést cestujícím a obyvatelům Prahy mnohem transparentnější prostor, který pro ně bude příjemnější a pohodlnější,“ popisuje přínosy návrhu předseda hodnotící komise Jaroslav Wertig.

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects

Ačkoli se podle něj návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou.

Jde tak vlastně o tři projekty v jednom, které zastřešuje název Nový Hlavák. Soutěž společně vypsaly pražský magistrát, dopravní podnik a Správa železnic. Pražští zastupitelé vítěze schválili minulý týden, vítězné studio nyní uzavře separátní smlouvy se všemi třemi zadavateli.

Dopracování studie bude vycházet z požadavků zadavatelů i z názoru veřejnosti vycházejícího ze druhého kola participace. Ta proběhne na přelomu letošního a příštího roku. Předpokládaný začátek přestavby je v roce 2028 a podle předběžných odhadů by měla stát dvě miliardy korun.

Největší dřevostavba v Česku

Na vítězném návrhu komise ocenila komplexnost a ucelenost řešení napříč tématy. Návrh podle komise otevírá a prosvětluje odbavovací halu a zlepšuje přehlednost a plynulost pohybu cestujících v ní, což halu i park připraví na očekávaný nárůst počtu cestujících v dalších desetiletích.

Správa železnic hovoří o potřebě kompletní rekonstrukce nové odbavovací haly od roku 2016, kdy pražské hlavní nádraží převzala do majetku. Podle SŽ byla předchozí rekonstrukce, zajišťovaná firmou Grandi Stazioni a završená v roce 2011, nekvalitní a nedostatečná.

Největší bolestí je střecha, kterou zatéká, nedostatečná je podle SŽ například také vzduchotechnika. Práce na střeše začnou nenápadnou nultou etapou, která spočívá v odstranění plotu u chodníku z Vinohrad.

„Co mě na návrhu zaujalo nejvíce, je komfortní propojení s Fantovou budovou. Věřím, že se tak znovu dočká své slávy a stane se opět využívanou součástí komplexu hlavního nádraží v Praze,“ komentuje nyní plánované změny generální ředitel Správy Železnic Jiří Svoboda.

Přeměna Vrchlického sadů a nové tramvajové trati zase začala už loni zajištěním pozemků, které byly původně ve správě Prahy 1.

„Z neatraktivní odbavovací haly schované v nechvalně proslulém Sherwoodu zmizí temná zákoutí a už to nebude jen neosobní dopravní terminál,“ říká náměstek primátora Zdeněk Hřib. Dodává, že město bude pracovat na lepším zapojení magistrály včetně vybudování nového přechodu přímo před Fantovou budovou.

Připomíná, že nový terminál bude pravděpodobně největší dřevostavbou v Česku, což podtrhuje jeho ekologický rozměr.

Nová tramvajová trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (zde jsou už položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu Hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova.

Na druhém místě se v soutěži za dánským studiem umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office.

Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPRVrchlického sady, pohled od magistrály. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy Magistrát hlavního města Prahy Nové tramvajové tratě v Praze Nový Hlavák Praha hlavní nádraží Správa železnic Vrchlického sady
550 komentářů