Česko bude mít další testovací trať. Chomutov propojí s německým polygonem Annaberg
Přeshraniční testování je podle expertů klíčové pro zapojení českého průmyslu do mezinárodních projektů.
Zástupci české Správy železnic (SŽ) se dohodli se svým německým protějškem DB Netz na nové testovací trati. Povede přes Krušné hory a bude sloužit ke zkušebním jízdám pro testování nových technologií na železnici.
Na české straně ji bude tvořit 35 kilometrů trati 137 z Chomutova do Vejprt. Na té německé bude pokračovat do města Annaberg-Buchholz. Tam se napojí na testovací polygon Living Lab provozovaný německým správcem železniční infrastruktury DB Netz.
Tvoří ho 25 kilometrů dlouhá trať do obce Schwarzenberg, která je bez veřejné dopravy. Od roku 2018 slouží k „živým zkouškám“ nové zabezpečovací, sdělovací a komunikační techniky. Je na ní řada oblouků a přejezdů při sklonu až 25 promile. Testují se zde mimo jiné i zabezpečovače ETCS vyšších úrovní, ale i autonomní vlaky či 5G sítě.
„Nedávno po trati projel vlak řízený na dálku z centra kosmického výzkumu Technické univerzity v Braunschweigu,“ popisuje Sören Claus, který je v rámci DB Netz výkonným ředitelem projektu Smart Rail Connectivity Campus v Annabergu. O projektu prodloužení testovací trati do Česka hovořil minulý týden na workshopu organizovaném ČVUT.
„Zkušební trať DB Netze v Annaberg-Buchholz se stane prodloužením do ČR skutečně evropským drážním polygonem připraveným odpovědět na výzvy interoperability národních železničních infrastruktur. A to především pro budoucí moderní přeshraniční provoz v připravovaném Krušnohorském tunelu,“ říká Rudolf Heidu z Fakulty dopravní ČVUT, který workshop pořádal.
Trať bude konkurencí zejména pro tuzemskou společnost AŽD. Ta provozuje zkušební trať u Kopidlna a také Švestkovou dráhu z Čížkovic do Obrnic, kde testuje své technologie.
Otevřené prostředí pro firmy i školy
Přeshraniční memorandum o spolupráci se bude podepisovat v úterý v rámci Konference sdělovací a zabezpečovací techniky na železnici.
„Hlavním cílem projektu je vytvořit otevřené prostředí pro testování nových technologií pro všechny průmyslové subjekty, startupy a univerzitní projekty,“ popisuje pro Zdopravy.cz tisková mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Zmíněná trať byla podle ní vybrána záměrně, jelikož se jedná o přeshraniční spojení, což umožňuje otestovat návaznost technologií obou správců infrastruktury. „Navíc je zde minimální rozsah železniční dopravy,“ dodává mluvčí.
Letos zde dopravce Die Länderbahn provozoval v sezóně od dubna do října tři páry osobních vlaků denně, avšak pouze o víkendech. Soupravy jezdily mezi Chomutovem a obcí Cranzahl přibližně 10 kilometrů od hranic.
Technicky náročná trať z roku 1872 stoupá na hřeben Krušných hor a poblíž Kovářské překonává nadmořskou výšku 875 metrů. Dále klesá k vejprtskému nádraží ve výšce 715 metrů.
„Úspěšně otestované produkty průmyslového vývoje mohou získat schválení pro použití v ČR, SRN i celé EU,“ popisuje účel dohody mluvčí SŽ.
Podle ní je to klíčové pro zapojení českého průmyslu nejen do Krušnohorského tunelu, ale i dalších přeshraničních a mezinárodních projektů.