Chybí parkování i přestupy, ztratíme soukromí. Městské části lanovku nad Trojou nechtějí
Projekt lanové dráhy Podbaba - Troja - Bohnice naráží na odpor v rámci EIA i ztrátu priority ze strany Prahy.
Lanovka spojující Prahu 6 a Prahu 8 v místech palčivě chybějícího mostu či tramvajové trati se měla stát rychlým a levným řešením pro toho dopravně slepé místo Prahy. Nyní to vypadá, jako by se projekt stal tak trochu nechtěným dítětem minulého vedení města. To současné už ho mírně řečeno neřadí mezi priority, dopravní podnik na něm pokračuje s viditelnou skepsí a části města, kterým měl pomoci, ho dokonce odmítají.
Projekt se v roce 2020 dostal do fáze zjišťování vlivu na životní prostředí EIA. Podklady byly dokončeny teprve letos v září a kvůli nesouhlasným připomínkám proběhlo ve středu na pražském magistrátu veřejné projednání. Na něm se proti projektu kromě některých občanských sdružení postavily i městské části Troja a Praha 6.
Video: Dopravní podnik rozhýbal lanovku Podbaba – Bohnice, zatím jen virtuálně
Délka plánované lanové dráhy je 2,3 kilometru, podpírat ji má devět stožárů. Cena se může vyšplhat až na dvě miliardy. Podle předložené dokumentace se má stavět v letech 2025 až 2027. Celkem k projektu přišlo 167 vyjádření, s některými z těch negativních se paradoxně ztotožnil i pražský dopravní podnik, který má být investorem lanovky.
Nový turistický cíl?
Radnice v Troji chce v první řadě revidovat velikost mezistanice v Troji, kde bude podle ní vykáceno příliš mnoho stromů. Nepřijatelné je pro ni také vedení lanovky v přírodním parku Drahaň – Troja.
Upozornila však zejména na neexistenci řešení parkování na obou stranách lanovky. Projekt má totiž obsluhovat i ZOO a sám o sobě se podle některých stane turistickým cílem, podobně jako lanovka na Petřín. Podle trojské radnice je otázkou i „společenský zisk“ projektu a pak také ztráta soukromí lidí žijících v bytových domech v dohledu lanovky.
DPP si jde pro první důležité razítko k lanovce z Podbaby do Bohnic. Stavba má začít za dva roky
Negativní stanovisko dala k lanovce i Praha 6, kterou přitom špatná doprava na druhý břeh Vltavy trápí asi nejvíce. „Je mi to líto, museli jsme vydat negativní stanovisko. U stanice Podbaba je nutnost mít bezkolizní přestup na tramvaj či autobus. To projekt adekvátně neřeší, tramvajová zastávka je tak úzká, že se tam nevejdou ani lavičky,“ uvedl radní pro životní prostředí Petr Palacký (Zelení).
Dodal, že není možné tam najednou přivést proud lidí z lanovky na přestup. Připojil se též ke kritice absence parkování, které bude mezistanice v ZOO generovat. Doplnil, že radnice v místě preferuje most, ale zejména stavbu nové tramvajové trati, která by situaci vyřešila.
Parkování není třeba
Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského se DPP jako investor řídí zadáním města a o parkování v něm není ani slovo. „Přijde mi nepatřičné, aby DPP prosil město o parkovací dům na sídlišti, aby někdo mohl přijet autem projet se lanovkou,“ uvedl Šurovský, ale připustil, že takoví lidé existují.
Nicméně v projektu lanovky považuje nová parkoviště za nerealizovatelná a připomněl, že s nimi naopak počítají prodloužení tramvajových tratí do Zdib či do Suchdola, kde dávají lepší smysl.
„Ztotožňuji se do velké míry se stanoviskem Prahy 6. Kapacitu zastávky Podbaba nezvýšíme, to nejde,“ uvedl Šurovský. Dodal, že záměr lanovky měl na začátku na starosti investiční odbor magistrátu, až postupně se přesunul na DPP. „Poptávka po dopravě je v té oblasti intenzivní. Původní myšlenka byla, že lanovka bude rychle a levně, což je tedy otázka. Podle plánů měla být v zprovozněna právě teď,“ upozornil na to, že hlavní argument pro lanovku vlastně už moc neplatí.
Malé metro
Současný náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) se nedávno vyjádřil, že pro něj je preferovaná varianta tramvajové spojení. O tom, že lanovka není efektivním dopravním řešením mluvil na setkání s občany Dolních Chabrů v pondělí i ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ideální řešení propojení severní a západní Prahy vidí Jan Šurovský v nové tramvajové trati, které přezdívá „malé metro“, jelikož bude ražená v tunelu. „Situace se politicky změnila. Měli jsme zadání připravit lanovku a někdy v budoucnu navázat malým metrem. Nyní na lanovce pokračujeme, ale zároveň má politickou prioritu tramvajové spojení,“ vysvětlil technický ředitel DPP Povrch.
Cestování například mezi Kobylisy a Vokovicemi je podle něj nyní spíše výlet či orientační závod než rychlá cesta. Dodal však, že o konečném řešení bude rozhodovat politická preference a ta se může měnit, protože realizace bude přesahovat několik období. „Nyní řešíme jen přípustnost projektu lanovky z pohledu zákona,“ připomněl Šurovský.
Morfologie mluví pro lanovku
Projednání se zúčastnil také bývalý náměstek pro dopravu a velký propagátor projektu lanovky Adam Scheiherr (Praha Sobě). „Jako občan a zastupitel chci vyjádřit jednoznačnou podporu projektu. Morfologie je tam natolik složitá, že jakýkoliv jiný systém bude nesporně prostorově náročnější,“ uvedl jeden z argumentů pro vznik lanovky.
Tento způsob propojení lidnatých částí Prahy je podle něj prostorově úsporný a jednoduchý na výstavbu. „Lanovka má nejmenší dopad na životní prostředí i během výstavby. Nemusí se odvážet rubanina, či navážet velké množství materiálu,“ vyjmenovával Scheinherr.
Systém podle něj umožňuje snadno posílat do provozu různý počet lanovek dle vytíženosti a počtu čekajících cestujících. Šetří se tak energetická náročnost provozu. Odkloněním autobusů dojde navíc podle něj i ke snížení hluku.
Přívoz nestačí
Podle dopravních průzkumů je po spojení Bohnic, Podhoří a Prahy 6 vysoká poptávka. Nyní ji zajišťuje jen přívoz a na pravém břehu Vltavy silnice s omezenou kapacitou.
Spodní stanice lanovky by podle projektu měla vzniknout na křížení ulic Papírenská a Podbabská, nyní je na místě zemní val. V sousedství je přímý přístup od vlaku i tramvaje. Stanice by měla být akustickou clonou, vzniknou v ní obchody či parkování pro kola.
Mezistanice bude v areálu ZOO, poté lanovka vystoupá nad přírodním parkem a její horní stanice je naplánována mezi bohnickými ulicemi Lodžská a K Pazderkám.
Obrazem: Lanovku Podbaba – Troja navrhne londýnské studio William Matthews Associates
Podle dopravního podniku se po jejím zprovozněním odlehčí přestupním uzlům v centru a zkrátí se cestovní doba pro obyvatele obou částí města. Technickou studii zpracoval Metroprojekt, architektonickou pak londýnské studio William Matthews Associates. Záměr je magistrátem zařazen mezi veřejně prospěšné stavby.
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující vystoupit a nastoupit.
Pro případ nouze systém počítá s takzvanou evakuační kabinou. Nehrozí tak, že by se cestující při nečekaném uvíznutí museli dostávat ven za pomoci hasičů či vrtulníku. Evakuační kabina se k nim dostane po třetím laně a dopraví je do stanice. Hlavní součásti technologie, depo a motorové pohony jsou umístěny do stanice Troja.