Nový „hlavák“ přehledně: Terminál Smíchov si vyžádá 13,5 miliardy, hotov má být za pět let

Smíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSmíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zchátralé jižní křídlo výpravní budovy včetně muzejního protiatomového krytu pod ním bude zbouráno.

Provizorní nástupiště 3B a dvojitá úvrať. Tak poprvé pocítí cestující velkou přestavbu Smíchovského nádraží na Terminál Smíchov, který má být největším přestupním uzlem veřejné dopravy v metropoli. Proměna nádraží si vyžádá dle dnešních předpokladů 13,5 miliardy korun z rozpočtů Správy železnic (SŽ) a pražského magistrátu a potrvá pět let.

Zmíněné provizorium se týká linky S65 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy, která vede po Pražském semmeringu (trať 122). Využívá přitom zastávku Praha-Smíchov severní nástupiště, odkud je přímé napojení na semmering. Toto nádraží se ale ruší, koleje už stavbaři snášejí (stěhovat se musí i RegioJet).

Proto bude motorák od 7. října přesměrován do stanice Smíchov k dočasnému nástupišti. Z nádraží se na svou trasu dostane dvojitou úvratí, čímž se mu prodlouží doba jízdy. Přestavba nádraží přinese mimo jiné i přímé napojení na semmering.

Jde ale jen o začátek velkého budování přestupního uzlu, kterým má v budoucnu procházet až 110 tisíc cestujících denně. Tím se vyrovná hlavnímu nádraží, pro které existují podobné predikce. Hlavní nádraží nicméně zůstane i v budoucnu především železniční stanicí, kdežto Terminál Smíchov dostane novou, autobusovou vrstvu. Na střeše vznikne autobusové nádraží, které se sem přesune z dnešní lokality Na Knížecí (tam se počítá s náměstím a rezervou pro veřejnou budovu, nejspíš knihovnu).

Další citelná změna nastane 9. října, kdy se uzavře lávka, která nad kolejištěm spojuje Nádražní a Radlickou ulici. O deset dní později má být lávka během noční akce snesena. Nahradí ji nová blíže ke stanici, která bude fakticky přilepena na severní fasádu terminálu. Podle zástupců Správy železnic a magistrátu půjde spíše o pobytový prostor, odkud bude přímý bezbariérový přístup na nástupiště a k autobusovému nádraží nad nimi.

Velké budování začne se zahájením 2. etapy stavby příští rok. Vedle stavby nové lávky za odhadovaných 270 milionů začne v režii Správy železnic i pětimiliardová modernizace stanice. Ceně se věnoval deník Zdopravy.cz v polovině srpna. Aktuálně běží tendr na zhotovitele, SŽ předpokládá uzavření smlouvy do konce roku. „V první i druhé etapě už budeme připravovat základy a pilíře pro budoucí autobusový terminál nad nádražím,“ říká Patrik Karadi, správce stavby 1. etapy za Správu železnic. Kromě modernizace kolejiště dojde také na přestavbu nástupišť na bezbariérová. Přibude 4. ostrovní nástupiště s jazykem, bude tedy mít tři nástupní hrany.

Stavba bude probíhat za provozu s částečnými výlukami. Ty největší přijdou v roce 2025, a to kvůli mostům přes Nádražní a Strakonickou ulici. Na nových mostech budou tři koleje. Vedlejší most, po kterém vedla přes Nádražní ulici rušená trať na severní nástupiště, bude zachován, zájem má o něj magistrát. Most bude pootočen a povede po něm cyklostezka. Výluky si také vyžádá budování lávky, které bude postupovat od Dobříšské ulice. Tam má také vzniknout parkovací dům. Pražané se budou muset obejít bez spojky, kterou dnes lávka představuje, do roku 2027.

Autobusový terminál, který dá celé lokalitě vnější vzhled, neboť ji „zabalí“ do úhledné krabičky, chce začít město stavět příští rok. Město chce získat do konce roku stavební povolení a vypsat tendr. „Ambiciózní plán je začít v polovině příštího roku stavět,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Na střeše bude instalována fotovoltaická elektrárna. Podle Hofmana střecha představuje plochu téměř sedmi fotbalových hřišť. V přípravě se mimo jiné řešily připomínky Řízení letového provozu, které mělo obavy z oslňování pilotů. Tomu měla zabránit šikmá instalace skel, nakonec vše řeší právě elektrárna, která paprsky neodráží a město si díky ní sáhne na příslušné dotace. Magistrát počítá i s úpravami okolí. „Nádražní ulice by se měla výrazně zklidnit, je koncipována jako pěší zóna s velkým množstvím zeleně,“ řekl Hofman.

Samostatnou etapu představuje rekonstrukce výpravní budovy, která proběhne v letech 2026 až 2028 a kterou rovněž zastřeší autobusový terminál. Zchátralé jižní křídlo včetně muzejního protiatomového krytu pod ním bude zbouráno, místo něj vznikne budova pro obchod a služby. Součástí plánu je i výměna stropní desky stanice metra, kterou provede pražský dopravní podnik. Otazník stále visí nad stavbou nového sídla Správy železnic. Definitivní slovo bude mít centrální komise ministerstva dopravy, místo u Smíchovského nádraží bude pro stavbu připraveno.

Všichni zúčastnění se shodují v tom, že stavba Terminálu Smíchov nemá v Praze v posledních desetiletích obdoby. Deník Zdopravy.cz přitom položil dotaz, zda může nádraží v případě uzavření mostu pod Vyšehradem skončit jako hlavové. „Vůbec si tu situaci neumím představit,“ reagoval Karadi.

Grafika k výstavbě Terminálu Smíchov. Pramen: Město PrahaEtapy budování Terminálu Smíchov. Pramen: Správa železnicTerminál Smíchov a Nádražní ulice, vizualizace. Pramen: Správa železnicTerminál Smíchov, vizualizace. Pramen: Město PrahaSmíchovské nádraží po modernizaci, vizualizace. Pramen: SŽTerminál Smíchov, vizualizace. Pramen: Město PrahaPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiLávka přes Smíchovské nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSmíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDemontáž kolejí, Smíchov - společné nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Terminál Smíchov

1. etapa modernizace / květen-listopad 2023 / 60,8 mil. Kč
– odstranění infrastruktury společného nádraží včetně dopravní kanceláře
– přesun zázemí dopravce RegioJet
– snesení lávky pro pěší
– výstavba provizorního nástupiště pro vlaky linky S65 Praha – Rudná
– úprava zabezpečovacího zařízení pro potřeby fungování stanice v průběhu stavby

2. etapa modernizace / únor 2024-2027 / 5 mld. Kč
– hlavní část prací – Správa železnic aktuálně hledá zhotovitele (včetně nové lávky, která bude přimknuta k severní straně terminálu)
– kompletní rekonstrukce a přestavba kolejiště celé stanice
– nové technologie – zabezpečovací a sdělovací zařízení, informační systémy, trakční vedení apod.
– výstavba nových nástupišť bez bariér a jejich zastřešení
– modernizace podchodů

2. etapa: výstavba lávky / únor 2024– září 2026 / 270,6 mil. Kč
– vznikne nová lávka a pobytový prostor bez bariér
– poloha bude blíže k nádražní budově
– propojení přednádraží, nové čtvrti a terminálu Dobříšská

Nádražní budova / 2026–2028 / 1,1 mld. Kč
– odstranění jižní části budovy (včetně protiatomového krytu) a její náhrada čtyřpodlažní novostavbou
– přesun zaměstnanců řízení provozu do severní části, která je řešena v rámci modernizace stanice
– platforma autobusového terminálu stavebně překryje současnou budovu
– modernizace odbavovací haly se zachováním dobových prvků

Autobusový terminál / 2024–2028 / 7,1 mld. Kč
– investice hlavního města Prahy
– překryje železniční stanici
– nahradí autobusové nádraží Na Knížecí

Náklady všech staveb Terminálu Smíchov
Celkem: cca 13,5 mld. Kč

Tagy Hlavní město Praha Smíchovské nádraží Správa železnic Terminál Smíchov
133 komentářů