Mobily už vozí jen elektromobily. Logistika největšího českého operátora přešla na elektřinu
Bezemisní dopravu začínají po logistických či spedičních firmách stále častěji vyžadovat samotní zákazníci.
Další logistická firma v Česku si opatřila flotilu elektromobilů. Po velkých společnostech jako DB Schenker, Gebrüder Weiss, Dachser či Metrans, které vesměs testují v provozu těžké elektrotahače, nasadila menší elektromobily pro rozvoz zákazníkům i firma PJ Expedis.
Ta doručuje zásilky zejména telekomunikačním společnostem, úzce spolupracuje především s mobilním operátorem T-Mobile, kterému zajišťuje spediční služby přímo na prodejny. Vedle co do počtu zákazníků největšího tuzemského operátora je dalším důležitým zákazníkem firmy třeba čínská Huawei, které provozuje centrální sklad pro výstavbu sítí.
„Od začátku srpna 2023 veškeré doručování v oblasti hlavního města Prahy zajišťujeme výhradně vozidly s ekologickým plně elektrickým pohonem a v budoucnu plánujeme jejich počet dále navyšovat,“ uvedl Martin Jeřábek z PJ Expedis.
Ročně řidiči původně děčínského podniku převezou například dva miliony mobilů a tuny SIM karet či kabelů. Pro T-Mobile vyřizují i reklamace, rozvoz smluv nebo příjem hotovostních i bezhotovostních plateb od zákazníků.
Logistika se tak z velké části týká center jednotlivých měst, které například v západní Evropě začínají už vjezd aut se spalovacím motorem omezovat.
„Chápeme centra větších měst jako klíčová z pohledu snížení emisí a zlepšení kvality života,“ uvádí pro Zdopravy.cz Jeřábek.
Firma doručuje do velkých nákupních center v rámci Prahy, ale i celého Česka. Výběr elektromobilů byl tak limitován i takovými faktory, jako je výška vozidla, jelikož mnohde je tím vjezd limitován.
Hlavní je dojezd
Společnost od srpna nasadila do provozu čtyři vozidla s plně elektrickým pohonem. Dohromady najezdí v průměru 900 km denně se stovkami jízd každý den. Celkem jde za měsíc u každého auta o zhruba 5 000 kilometrů.
Zkušenosti má firma za měsíc provozu pozitivní. „Z pohledu dojezdu, což je alfa i omegou elektrovozidla, splnily elektromobily naše očekávání. Samozřejmě společně s hlavním dispečinkem řešíme počáteční problémy, které se ale časem provozu eliminují,“ dodává.
Aby si firma zajistila nezávislost, šla cestou vlastního dobíjení rychlodobíjecím zařízením typu DC s výkonem 50 kW. „Důležitá pro nás byla jak rychlá instalace vysoce kvalitní dobíjecí stanice a efektivní správa dobíjení, tak i možnost využívání současných tankovacích karet,“ uvádí Jeřábek.
Firma uvažuje i o nasazení větších elektromobilů na delší trasy, tam by však bylo potřebné si vozidla vyzkoušet v praxi. „Důležitá je pořizovací cena vozidla, zvýšení kapacity baterií, spolehlivost vozidel při větším nájezdu či opravy.“
Dodává, že záleží i na podpoře státu, která je v současné době s výjimkou bezplatné dálniční známky nulová.
Bezemisní dopravu začínají po logistických či spedičních firmách stále častěji vyžadovat samotní zákazníci. Ti podle Jeřábka chtějí komplexní „zelený“ dodavatelský řetězec.
„Řada našich zákazníků podléhá regulaci v rámci ESG, naší snahou je klienty v této snaze maximálně podporovat,“ poukazuje zástupce PJ Expedis.
Děčínská firma PJ Expedis vznikla před více než 30 lety. Loni ji převzala investiční společnost RSBC.
Nástup vozidel na elektřinu je nyní u logistických firem v Česku razantní, zejména v oblasti těžkých elektrotahačů. Model Volvo FM nedávno testovala společnost Gebrüder Weiss, celkem najezdil 1 000 kilometrů v kopcovitém terénu.
Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.
Další velká logistická společnost Dachser pak nedávno nasadila nové vozidlo Volvo FH Electric na trasu Kladno – Hradec Králové a zpět, stejný model v srpnu testoval i Metrans.