Leo Express oznámil první trasy, kam začne jezdit s naklápěcími soupravami Talgo
Talgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia Commons

Dopravce se vrací na Slovácko, nabídne dvakrát denně přímé spojení Prahy a Bratislavy.
Dopravce se vrací na Slovácko, nabídne dvakrát denně přímé spojení Prahy a Bratislavy.
Podle autora článku není Bratislava na Slovensku, ale na Slovácku.
Ono by to chtělo číst ty články celé a ne jen titulky a názvy odstavců. Pak se člověk dozví zajímavé věci, hlavně pokud tomu textu i rozumí.
A ty asi neprosperuješ v Geografii, viď. Slovácko je domovský region Leoše a teď chce Slovácko spojit s Prahou a Bratislavou, mně to přijde srozumitelné
Podle plánku to vypadá, že na linku Praha – Prešov budou od konce dubna taky nasazené Talga. Mají jich dost na to, aby zvládli vyjezdit jak linku Praha – Bratislava, tak i Prešov?
Ono už by to v té době ani nešlo projet stejnosměrným vlakem, ne?
Asi ne, to je asi taky ten důvod, proč tam celý březen a duben nebudou jezdit. Flirty se sice mají někdy dualizovat, ale je otázka, jak dlouho jim potom bude trvat schválení
Proc nikdo nejezdi přes Valmez-Púchov? Je to kvůli objednavce statu na rychliky?
Tipl bych si že jednak kvůli nedostatku kapacity v úseku Přerov-Hranice a jednak protože z Olomouce dojedete do Půchova za dvě a půl hodiny a za podobnou dobu dojedete i do Bratislavy s přestupem v Břeclavi.
Pokud myslíte do Žiliny, tak Ostravská aglomerace generuje hodně přes půl milionu potenciálních cestujících. To na Valašsku není ani omylem.
Čo ja zaujímavé je to, že im v Petržalke s tým dovolia toľko blokovať koľaj. Už teraz tam nechcú veľa krát dovoliť nákladným dopravcom robiť techniku, respektíve odstavovať súpravy na dlhšie z kapacitných dôvodov a teraz tam plánujú na pol dňa odstaviť súpravu.
A z čeho soudíte, že ta souprava bude stát právě tam?
Áno, môžeme sa na to pozrieť aj takto, ale ekonomicky nevidím význam aby to cez polovicu Bratislavy vozili zasa niekam inam. No uvidíme, aká bude technológia prevádzky.
Jsou tam i sturcy.
Ekonomicky to žádný pozitivní význam nemá, ale jak píšete, je to především otázka kapacity kolejiště.
Takže bez aktivního naklápění=bez časové úspory?
Ano
Tak ono řešit časovou úsporu u dvou párů vlaků (oproti čemu vlastně?) za to naklápění asi nestojí.
Talgo má pasivní naklápění. Aktivní má pendolino.
Jak moc těžké by bylo SŽ přesvědčit, aby do ETCS pro Talgo přidala další rychlostní profil? Počítám, že to bude mít vyšší možný nedostatek převýšení než 150 mm. Jen by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.
by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.
Talgo umí 180 mm. Moc velký rozdíl to neudělá, ale i tak by bylo fajn využít potenciál té soupravy.
Slušný retro z dob kdy v rádiu hráli modern talking, pro Slováky dobré. To, co kdysi vykládal Leoš o moderních vlacích (před startem LE) vypadá dnes úsměvně.
Asi tak.90% trasy vede územím ČR, nemusíte mít strach že by linku využívali jenom Slováci.
Ten ranní vlak ve 4 ráno z Bratislavy taky nebude moc populární.
Na české koleje naprostá paráda kdyby se povedlo všechny získat tak je to super
Pořád lepší než retro v podobě béček ze 70 let, co jezdí u ČD
Bude se používat ten generátorový vůz? Nebo to umí nějaké napětí které je tomu schopný dát vectron?
Áno bude sa používať
Jaké napětí potřebuje ta souprava pro napájení? Očekával jsem, že když ve Španělsku jezdila (i) pod 3000 V, šlo by jí napájet nějakým systémem dostupným z lokomotivy na síti SŽ.
1000V AC – naopak většina východní Evropy používá 3000V DC pro napájení vozů
Díky. Takže to znamená, že když ta souprava jela ve Španělsku pod 3000 V DC, napájela se z agregátu?
Beru zpět, níže jsem byl poučen, že napájecí kabel tam vůbec není. Je až na Talgo VII.
To by mne také zajímalo…
Jízdenky jsou už v prodeji, tak jsem si prošel plánek vlaku. Zajímavé mi na něm přijde to, je tvořen 12 relativně krátkými vozy, a většina z nich má WC. Takže ve vlaku pro 350 sedících cestujících je 9 záchodů, to mi přijde celkem velkorysé.
Ve srovnání s Flirty, kde na cca 240 sedadel jsou záchody jen 3.
Aby ses z toho neposral.
Je Talgo u nás schválené? Pokud ne, tak se obávám, že 30. dubna 2026 ani náhodou.
jsou to jenom vagony a proces schvalování už jede, to klidně stihnout mohou.
Pokud to stihnou, tím lépe.
Čím to budou tahat?
Vectron, co jiného?
Traxx? 380 od ČD, ktoré by mali ísť na predaj? Variantov je viac. Aj keď si myslím aj ja, že to bude ten Vectron.
jedou přes tratě, kde už teď je výhradní provoz ETCS, takže 380 v současném stavu určitě ne.
Co je v tom koncovém článku na fotce, že nemá prostor pro cestující?
Elektrický generátor pro provoz na neelektrifikovaných tratích a stanoviště strojvedoucího.
spíše vlakvedoucího, ne?
Bylo to míněno jako řídicí vůz.
Generátor pro provoz na všech tratích, nemá to vůbec topný kabel. A u těch stanovištích bych si taky nebyl 100% jistej, jestli to není jen místo pro vedoucího posunu při sunutí do hlavových nádraží.
Ne, jsou to řídící vozy, které se ale v provozu ve španělsku téměř nepoužívaly a u nás ani nejsou kompatibilní vozidla.
Aha, já myslel, že tam je napájecí kabel, ale teď koukám na fotky, že ten je až u Talgo VII. Děkuji.