Leo Express oznámil první trasy, kam začne jezdit s naklápěcími soupravami Talgo

Talgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia CommonsTalgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia Commons

Dopravce se vrací na Slovácko, nabídne dvakrát denně přímé spojení Prahy a Bratislavy.

199 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Snad to nebude ten šrot, co je na obrázku 😆😆

Lakatoš

Šrot? Vždyť Španělská železnice je tak o cca 20 let napřed než Česká železnice. 🤣

Petr Šimek

Jsem zvědavý a těším se. Vnitřně trochu doufám, že to dostane černý polep. To by mohlo vypadat pěkně.

Donnie

Leosovi fandím, ale jídlo tam servírují těma samýma rukama co dělají úklid toalet- je pro mě nono a mýt ruce si mohou jak chtějí 😀

Roman

Víte že ty samé ruce používají při vykonávání potřeby? 🫢

Lombardo

Tak předpokládám, že lidé co dělají v gasrtu a nebo roznáší jídlo ve vlaku, mají nějaké cizí ruce na své potřeby? Nebo snad ne? 😁

Honza S.

Ty časy vůbec nejsou atraktivní pro cestování do Bratislavy. Když to pojede v 6:25 z Prahy, tak je to v Bratislavě v poledne. Když někam jedu za prací, tak buď jedu brzo ráno, abych tam byl včas, nebo jedu večer a přespím tam. Dvanáct není ani dost včas (i když možná na pracovní oběd ano) ani dost pozdě, abych už šel jen na hotel. Cestou zabiju celý den. Já bych preferoval přijít rozespalý na nádraží v 5:25 a pak to dospat ve vlaku. Ale dost možná to funguje na stanice po cestě, o kterých se v článku nepíše. No nic,… Číst vice »

Addams

Tie polohy sú výhodnejšie pre opačný smer.

GVD

Tam jde hlavně o spojení Bratislavy nebo Prahy a střední Moravy, protože tou oklikou přes Přerov až do/z Čech celou trasu nikdo rozumný jezdit nebude, když přes Brno je cesta o hodinu kratší. Spíš je podle mě až zbytečně časný odjezd ráno z Bratislavy, protože bude bez přípojů odkudkoli, a tedy bude využitelný pouze pro Bratislavany.

Petr0003

Supr, že Olomouc bude mít konečně přímé spojení s Bratislavou, kam nezajíždělo poslední dekády ani Béčko.

Addams

Ja si ešte pamätám Ex Istropolitan: Bratislava-N.M. – Breclav – Prerov – Praha-Hol.- Decin – Leipzig.
To už je veľa rokov …

Pepé

Ano máte pravdu jezdili jsme s kolegama do tehdejšího NDR tímto vlakem….

Fedo40

Od 05/2026 nebudu jezdit s Leo Express na Slovensko. Odjezd 10:23 namisto odpoledniho casu odjezdu je pro me nedosazitelny. Takze Regiojet a CD se mohou tesit na noveho zakaznika a Leo Express prijde o dlouholeteho zakaznika. Celkem pekny pristup dopravce.

Ou Ou

Asi ste to tak nemysleli, no ten komentár vyznieva, ako keby úspech/bieda spoločnosti LE stála na tom, či sa s nimi rozhodnete cestovať, alebo nie. 😀

Lukáš

To znamená že ty vlaky do Varšavy budou přímé z Prahy?

Tomáš B

Nerozumiem tým stále sa opakujúcim frflancom typu „popolnica Európy“ a podobne. Dôležitejší je komfort a bezpečnosť, ak tam bude čistý, zrekonštruovaný (na dnešné potreby) interiér, pohodlné sedenie, zásuvka, wifi a zvláda to rýchlosti, na ktoré sa v tuzemsku ani nedostane, tak nech má aj 50 rokov. Väčší problém vidím v tom, keď iný nemenovaný dopravca vo svojich starých vagónoch z Nemecka kašle na údržbu takým spôsobom, že nevidím cez zafľusané okno, alebo sa mi rozpadne stolík v ruke, alebo je opierka na hlavu v kupé zaseknutá v spodnej polohe, takže sa 5 hodinovú cestu nemôžem oprieť, keďže bočné hrany opierky… Číst vice »

Petr

Ten vagón, co se v Pardubicích složil do harmoniky i s lidmi uvnitř, měl také interiér zrekonstruovaný na dnešní potřeby.
Ona samotná konstrukce vagónu má svoji omezenou životnost.

Roman

Železniční vozy mají životnost cca 40 let. Většina koupených ojetých vozů má stáří okolo 20 let. Takže se dá říct že jsou v půlce životnosti.

Flek

Skoro žádný není starý 20 let, některé jdou až do 60.let.

Roman

Kdo kupuje 60 let staré vozy?

Flek

Regiojet, Bpm z let 1962-1972, Avmz109.5 1969-1974, Bmpz, Bmpvz 1968-1973, Bvcmbz249, Bcmz, BDcm 1962-1972, tedy celkově nějakých 7-8 řad ze 60.let.

tarten

Když o tom nic nevíte, proč tu vyprávíte o průměrném stáří ojetých vozů?

tarten

… raději se zeptejte strýčka Googla na Bcüm243. 😉

Addams

Tam bol hlavným problémom nespoľahlivý diel medzi stoličkou a živákom.

Petr

Přímé spojení s největším slovenským sídlištěm s odjezdem v 6:25. Po tom bude poptávka!

vlachjan

Já když si to četl, tak si říkám: „Konečně řešení pro palčivou bytovou situaci v Praze! :)“

MHD

To by bylo prašť jako uhoď. Ceny bytů v Bratislavě jsou také extrémní.

vlachjan

Já vím. Když jsem v roce 2014 trávil delší čas v Bratislavě, přišlo mi, že to tam tehdy bylo snad i dražší než v Praze. Ta to ale rychle dotáhla.

M19

A číst umíte? Odpolední spoj je v 6:25 z Prahy? Nepovídejte… 😀

Pavel Tmej

Další second hand na Českých kolejích. Bravo! 🙂

Addams

Kdyz zaplatis vymenu vsech souprav vsech dopravcu za nove, tak ti zatleskam.

tarten

Proč všech?

Nové vlaky se teď kupují docela hodně.

Addams

Protoze stale zbyva hodne tech z Husakovy ery, nevo stejne kupovane v soucasnosti.
Kdyz chce Pavel Tmej nemeckou kvalitu vozidel, tak at se pripravi i na nemecke jizdne.

Samo

Prešiel interiér nejakou modernizáciou alebo to zostane v pôvodnom stave? Seat map vyzerá na prvú rovnako ako u RENFE. Ako bude v takom prípade riešený catering?

Flek

Interier prošel modernizací pár let před vyřazením ve Španělsku, takže bych neřekl, že pro to budou vidět důvod.

Krakonoš

Uvidíme, je tam bistro.

petr

Nevím,nerozumím tomu ale čím se to bude tahat?

Juraj

Vectronem.
Leo Express to přímo uváděl při notifikaci nových linek, a taky je to zcela logická možnost, protože leasingovky je mají k dispozici i v MS verzi.

Flek

Tak při propadu nákladní dopravy by určitě nebyl takový problém sehnat i pronájem nebo odkup Traxů, nejspíš za nižší cenu.

Jozef

Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc bude super 🙂

Stočený elektromotor

Myslím, že zlatým klincom bude úsek Kysak-Prešov 🙂

Na druhú stranu Leo pridáva priame vlaky do Petržalky a Prešova. To náš náhodný dopravca nedokáže. Takže klobúk dole a nech sa darí.

Lukáš Chytil

Protože to bude v Bratislavě nocovat, v Petržalce je to asi kde odstavit.

Addams

Celú noc v Petržalke – to budú vyzerať … ☹🤮👎

Addams

Do Petržalky je teraz znížená kapacita trate kvôli výmene koľaje BA- N. Mesto – BA UNS. Možno po jej skončení (ak nebudú meniť druhú) tam čosi pridá aj štátny moloch.

Stráťa

Není důležitější odpružení než počet náprav?

Kubrt

Nejsem strojař, ale když se podívám na obrázek rodalu, tak z něj mám tušení, že je koncipovaný na dokonalou trať. Skříň je odpružená vzduchovým pružinami, ale proti klasickým podvozkům s dvoustupňovým odpružením to celé působí dost tvrdě.

Zahn

Je to nesrovnatelné komfortnější než šukafon, ale úplně to uspořádání pojezdu to nezapře. Ovšem proti B ze Zhořelce je to kosmická technologie. Pasivní naklápění boční rázy vyrovnává velmi dobře.

vlachjan

Mám za to, že v Británii a v Kazachstánu to koupili i na noční vlaky a nebylo to zrovna dobrý.

Zahn

Já v tom jezdil jen ve Španělsku. Tam mají tratě v nesrovnatelně lepším stavu, než v tom těžce podudržovaném ostrově-muzeu. Před šesti lety (kdy jsem naposled do Uk musel) byla v údržbě tratí Správa železnic mnohem lepší než Network Rail. Renfe Trenhotely jezdily mnoho let bez nějakých stížností na komfort po celém Pyrenejském polostrově a z něj i do Francie, Itálie a Švýcarska.

tarten

Důležitý není ani tak počet náprav vlaku, jako počet náprav podvozku. Dvounápravový podvozek může výšku krátkého hrbolu vydělit dvěma. A co se týče odpružení – škoda, že tolik náprav nemá vypružení normálně dvojité, ale jen jednoduché.

Ale jistě si to najde dost cestujících, co se s tím smíří.

_mm

Když to zvládnou v Bosně tak na Slovensku taky 😉

Petr

Jenže v Bosně jezdí 80…

JirkaJJ

Jel jsem Talgem v Kazachstánu a byla to hooodně drsná jízda. Takhle neskákal ani Šukafon do Bystřice pod Hostýnem. Ale lidi byli zjevně zvyklí.

Addams

Budú jazdiť do Prešova, nie do Košíc. 😉

Stadler

A?

Addams

Jozef písal „Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc bude super“.
Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc nebude super, pretože do Košíc jazdiť nebude.

noerf

V jakém stavu je dualizace jednotek Stadler LE? Tuším, že by to měl realizovat Stadler v Polsku.

tarten

Také by mě to zajímalo. Doufalo se tuším ve zprovoznění 2027.

Martin Horníček

To prepnutie Žiliny na striedavinu komu pomôže?
ŽSR si dajú fajku za splnený ciel a ZSSK- Cargo môžu vyraďovať dvojičky 131 a je to škoda,pretože sú to ešte perspektívne stroje.Tak budú pendlovať len na východe Slovenska.

Filip

príprahy nič ?

Flek

131 se dají levně zedvousystémovat, když by se chtělo, případně jen část zestřídavět a část nechat dožít na postrcích, v Polsku, jako záložní rámy pro lokomotivy po nehodě.

Filip

131ky nie su 2 163ky

M474003

Jsou to Bastardi bez střídavé části a s jiným převodem. Takže by to mohlo jít, kmitočet a počet závitů a velikost jádra by byla jiná, ale v podstatě by to šlo. Ovšem na střídavé soustavě zůstane odporová regulace.

Alibaba

Doplním Filipa:
Kastle z moderní lokomotivy, střeva z hrbaté (130).

Gogo

Co je perspektivního na mašině s odporovou regulací?

tarten

Ten odpor.

Juraj

Pomôže to tomu, že to napĺňa dlhodobú koncepciu zjednotenia trakčnej sústavy. Uzol Žilina bude po veľkej modernizácii, tak logicky sa to zavŕši prepnutím na AC, ktorá dnes končí kúsok pred Žilinou.

Cargo má momentálne iné problémy než nasadenie 131. O dualizácii sa uvažovalo už pred desiatimi rokmi a navyšlo to ako perspektívne, takže asi to nebude také bolestivé.

Flek

Před 10 lety bylo zavádění střídaviny na horní části Československa pořád ale jen spíš v teoretické než praktické rovině. Kvůli vyššímu počtu kol to má výhodu i o proti novým lokomotivám, co by se vlaků Ostrava-Košice týkalo.

tarten

Zavádění je občas i v praktické rovině. Přepínání méně.

tarten

Pomůže všem, kdo mají problém s vysokými ztrátami typickými pro stejnosměr.

vlachjan

No já měl z a to, že to pomůže ekonomice provozu, protože na střídavině můžete rekuperovat do troleje? A taky můžete tahat těžké vlaky s výrazně nižším rizikem přepálení troleje a vyším výkonem.

Tomas

Podľa info čo mám od kolegov z východu tak keď sa prepne aj zbytok východu by mali ísť do Poľska a jazdit pre PKP Cargo

MHD

A co ty ex NS IC vozy, nevíte kam půjdou?

Jan

Do šrotu.

Plecháč

Ty nejsou ve vlastnictví Leo Express, ale Leo Mobility. Část z nich si bude pronajímat MÁV.

vlachjan

Neměl MÁV kupovat Comfortjety?

​🇦​​🇳​​🇴​​🇳​​🇾​​🇲​​🇳​í ​🇦​​🇱​​🇰​​🇴​​🇭​​🇴​​🇱​​🇮​​🇰​

Nevím, zda Comfortjety, ale určitě měl kupovat i Vectrony a nakonec z toho z finančně-politických důvodů sešlo.

Adam

Ešte by mohla byť obnovená linka z Prahy cez Staré Město u UH. do Trenčína (Nitry) tuším od Arrivy a bolo by super.

panZdenda

Ta linka od Arrivy bývala postrachem koridoru.

Twix

To o ní každý tvrdil (a teď se to povídá o Balticích), ale bylo tomu opravdu tak? Motorák na 120 jel téměř rovnoběžně s R vrstvou (která jela rychleji ale více stavěla) i s rychlými nákladními vlaky. A počtem cestujících to na tom bývalo lépe než Os vrstva na většině trasy.

Addams

Bez ETCS ich Sprava zeleznic na koridor nepustí.

Addams

Oprava: ETCS bude:
Arriva vybaví „švejky“ r. 845 systémem ETCS, aby mohla zajíždět do Budějovic ( https://zdopravy.cz/arriva-vybavi-svejky-systemem-etcs-aby-mohla-zajizdet-do-budejovic-261882/ )

Flek

Šlo by to předělat na 1435 a 1520 rozchod? Dokázat jezdit Kyjev/Lvov – Polsko,ČR, Německo, Rakousko přímo by určitě byla konkurenční výhoda.

Petr

Stejně by to tam 2 hodiny stálo, protože kontrola, protože schengenská hranice není žádnej holubník…

SaulGoodman

To se tu řešilo minule, závěr pokud vím byl, že asi ano, v zásadě je potřeba „jen“ těm podvozkům přidat další aretaci. Nakolik je to složitá a ekonomicky smysluplná úprava pokud vím nikdo nevěděl.

Jan

Šlo, ale muselo by se to upravit. Rozchod se dá zaaretovat jen v předem připravených pozicích a to jsou u těchto jednotek normální a iberijský rozchod.

Plus by bylo nutné postavit na hranicích potřebnou infrastrukturu. To kvůli pár jednotkám asi nikdo dělat nebude.

Flek

Co více to potřebuje, než jedna kolej, která se rozšiřuje, zužuje? Tohle by měla být poměrně jednoduchá a levná úprava kolejnic zatlučených hřeby, ne?

Kubrt

Zkuste YouTube, jsou tam různá videa. Zužujicí kolej nestačí, je to složitější.

Kubrt
Zahn

Pro stavitele dvorkových králíkáren to bude asi překvapivé ale hřeby se používají pouze v Americe. Jinde na světě už nejsou více než 100 let legální. Zařízení na změnu rozchodu je investice v řádu milionů Eur, řešení jsou proprietární a interoperabilita tudíž velmi omezená.

Addams

Na jednej ose môžu byť len 2 rozchody (nie 3), čo by si zrejme vyžiadalo výmenu osí v TALGU, čo by asi nebola lacná záležitosť.

Jan Borský

Smazáno pro tupost uživatele.

Joe

Ono by to chtělo číst ty články celé a ne jen titulky a názvy odstavců. Pak se člověk dozví zajímavé věci, hlavně pokud tomu textu i rozumí.

Hoermalmeister

A ty asi neprosperuješ v Geografii, viď. Slovácko je domovský region Leoše a teď chce Slovácko spojit s Prahou a Bratislavou, mně to přijde srozumitelné

vlachjan

Leoš už ale v LeoExpresu nijak nefiguruje ne?

tarten

Nestal se snad kromě menšinového vlastníka (45%) také ředitelem?

vlachjan

Máte pravdu, podržel si menšinový podíl, to jsem nevěděl, měl jsem za to, že to prodal celé.

Mirek

Když sem dáváte nějaký ( rádoby ) vtipný komentář, je potřeba ho doplnit o mrkajícího smajlíka. Jinak totiž ostatní čtenáři nabydou dojmu, že jste – slušně řečeno – chabého ducha.

Dan

… Aneb jak že sebe jednou větou udělat blbce.

Radek M.

Podle plánku to vypadá, že na linku Praha – Prešov budou od konce dubna taky nasazené Talga. Mají jich dost na to, aby zvládli vyjezdit jak linku Praha – Bratislava, tak i Prešov?

Twix

Ono už by to v té době ani nešlo projet stejnosměrným vlakem, ne?

Radek M.

Asi ne, to je asi taky ten důvod, proč tam celý březen a duben nebudou jezdit. Flirty se sice mají někdy dualizovat, ale je otázka, jak dlouho jim potom bude trvat schválení

Kovošrot rulezz

Zkrátka jsme taková popelnice Evropy napříč všemi dopravci… Možná by to ani tak nevadilo nebýt vždy těch megalomanských předkeců, napříč všemi dopravci…

Daniel Jablonecký

Pořád je dost cestujících, kteří preferují nízkou cenu jízdenek – pravděpodobně mezi ně patříte i vy. A té nedosáhnete, když budete odepisovat nový vagón za 80.000.000 Kč. Tak to prostě je.

tarten

A proto (někteří) dopravci nekupují jednotlivé vagóny, ale rovnou celé nové jednotky. 😀

Twix

Nenasadilo se u nás v posledních letech více nových vlaků než kdy v historii? Když vezmu co za zastaralé vlaky (i koncepčně) jezdí v závazkové dopravě jinde…

Beny

Zrovna na příkladu LE je vidět, že koncept s novými vlaky v ČR úspěšný nebyl. Zejména po srovnání s RJ.

A v neposlední řadě, mrkněte co si objednávají Bavoři na lince Hof-Schwandorf-Regensburger, nebo s čím jezdí Flixtrain 🙂

Twix

Co je špatného na patrové soupravě s řídicím vozem, ze kterého se neřídí motorová lokomotiva řady 218? Vozidla z druhé ruky to nejsou 🙂

tarten

Pochybný je spíš koncept s tak málo kapacitními vlaky na komerci.

Jan Blaha

Proč spoje z Bratislavy jednou zastavují jen v Otrokovicích a v Hulíně a Přerově ne a podruhé nezastavují v Otrokovicích a v Hulíně a Přerově jo?

Lukáš Chytil

Zřejmě se potřebují trefit do nějakého okna v jízdním řádu.

Ondra

Proc nikdo nejezdi přes Valmez-Púchov? Je to kvůli objednavce statu na rychliky?

vlachjan

Tipl bych si že jednak kvůli nedostatku kapacity v úseku Přerov-Hranice a jednak protože z Olomouce dojedete do Půchova za dvě a půl hodiny a za podobnou dobu dojedete i do Bratislavy s přestupem v Břeclavi.

Daniel Jablonecký

Pokud myslíte do Žiliny, tak Ostravská aglomerace generuje hodně přes půl milionu potenciálních cestujících. To na Valašsku není ani omylem.

Thalys

No ja neviem, ale keď kedysi chodil ešte Košičan cez Valmez, tak sa tam pridávali aj dva vozne, dokonca je na YT hlásenie, že vlak je plne obsazen. Trasa Košice-Púchov-Praha bola Košičanom dosť vyťažená, predsa len je to aj kilometricky kratšie a teda lacnejšie.

vlachjan

A je to tudy rychlejší, než přes Ostravu?

Stadler

Je to casove srovnatelne

Flek

Taky ještě není cela trasa Hranice-Žilina modernizovaná.

Addams

Ostravsko je väčšia aglomerácia, takže poskytuje viac substrátu pre oba smery – do Prahy i Prešova.

vbb

V podstatě celý úsek Horní Lideč – Vsetín (- Jablůnka) je jednokolejný a od příštího roku bude i úplně přerušený provoz.

Robert Šalda

Takže v rámci dekarbonizace dopravy se bude na stoprocentně elektrické štrece pálit nafta v generátorovém voze na topení, Klímu atd…🥺

Zahn

Diesel se startuje je když není napájení kabelem a neunavujte se, není to automatické, stahovačka jej nenastartuje.

Alibaba

A tady u těch souprav napájecí kabel není (dlevyjádření jiných).

Zahn

Nepravda. Omlouvám se.

Zdenoy

Alespoň budou mít Bobina a Laminátka v barvách LE dostatek výkonu pro trakci 😀 😀 😀

Alibaba

To platí o Brejlovci a Zamračené s topným kabelem. U elektrických lokomotiv se nápajení topení na výkonu neprojevuje.

Mates

Čo ja zaujímavé je to, že im v Petržalke s tým dovolia toľko blokovať koľaj. Už teraz tam nechcú veľa krát dovoliť nákladným dopravcom robiť techniku, respektíve odstavovať súpravy na dlhšie z kapacitných dôvodov a teraz tam plánujú na pol dňa odstaviť súpravu.

Kubrt

A z čeho soudíte, že ta souprava bude stát právě tam?

F. K.

Třeba z toho, že to bude dojíždět chronicky zpožděné (výluky na obou infra) a na několik hodin se nevyplatí s tím někam popojíždět, notabene, když moc není kam.

Mates

Áno, môžeme sa na to pozrieť aj takto, ale ekonomicky nevidím význam aby to cez polovicu Bratislavy vozili zasa niekam inam. No uvidíme, aká bude technológia prevádzky.

Tomáš Záruba

Jsou tam i sturcy.

nedulezite

Pane Zárubo, neznám to tam, mohl byste zkusit je blíže identifikovat? https://mapy.com/cs/letecka?x=17.1055819&y=48.1287802&z=19
Děkuji

Peter

To je vjazd do st. Petržalka od stanice BA Nove Mesto.

Kubrt

Ekonomicky to žádný pozitivní význam nemá, ale jak píšete, je to především otázka kapacity kolejiště.

Twix

Ekonomicky se to nevyplatí když se k těm 500 km přidá (u jednoho z těch dvou vlaků) dalších 10?

Lukáš Chytil

Tak když by to jelo od vlaku/na vlak, tak by to muselo jet jako Sv, což je riziko, že to někdo někde na nějaké výluce zadupe.
Protože to hnít na hlaváku nikdo nenechá.
Kdežto, když to pojede jako vlak už z Petržalky, tak budou mít všude přednost.

Filip

a nepresunie sa časť nákladnej prepravy cez Marchegg ?

Kubrt

No nevím, pořád tam zůstane úzké hrdlo hlavná stanica a tunely.

Filip

no ale tam si to nebude preberať zahraničný dopravca

Addams

Nákladné vlaky, ktoré pôjdu od Galanty a Trnavy bude jednoduchšie dopraviť do Viedne či ďalej po dvojkoľajke a rovine do Petržalky a cez Kittsee ako cez kopce, Hlavnú stanicu a Marchegg. Tam zostanú asi len nákladné vlaky z Volkswagenu.

Filip

lenže koridor z Maďarska do Rakúska je preťažený a od nového GVD budú končiť v Petržalke aj REx-y z Nitry a Rychliky z Prievidze

Addams

Tomu de*ilovi na GR ŽSR, ktorý podpísal predaj 3 koľají pri Panónskej ceste developerom by mal niekto dolámať ruky. 👎🤕

tarten

Nedá se to vzkřísit u Bratské?

Addams

Teoreticky možno áno. Majiteľmi pozemkov sú SR / ŽSR a mesto Bratislava. Je to však neudržovaná džungľa, kde ktovie, či sú ešte koľaje, navyše by tam musela byť vybudovaná infraštruktúra na deponovanie a zbrojenie a ani zadrôtované to nie je.

thomas.horky

Takže bez aktivního naklápění=bez časové úspory?

Zoffrey

Ano

Twix

Tak ono řešit časovou úsporu u dvou párů vlaků (oproti čemu vlastně?) za to naklápění asi nestojí.

Daniel Jablonecký

Talgo má pasivní naklápění. Aktivní má pendolino.

Jihočeský velkoměšťan

Jak moc těžké by bylo SŽ přesvědčit, aby do ETCS pro Talgo přidala další rychlostní profil? Počítám, že to bude mít vyšší možný nedostatek převýšení než 150 mm. Jen by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.

Al de Baran

by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.

Flek

Tak nějaké zrychlení by vyrobilo už jen to, když by lokomotiva minula rychlostník a pak mohla zrychlovat, do Brna určitě.

Lukáš Chytil

Škoda, že to přes Brno nepojede. 😁

pony

Stačí naklápěcí sedačka.

(X2000 nemá naklápění v power head, strojvedoucí má prostě sedačku ze které nevypadne.)

Jihočeský velkoměšťan

To byste musel ale tu lokomotivu pro nedostatek převýšení 180 mm schválit. Jde taky o to, jak hoblujete kolejnice a třeba Vectron není zrovna lehká mašina.

pony

No tak reálně budete v českých podmínkách jezdit 140 tam kde byste jinak jeli 120, to ještě nebude tak tragické.

Plecháč

Talgo umí 180 mm. Moc velký rozdíl to neudělá, ale i tak by bylo fajn využít potenciál té soupravy.

Dušan

Jenže to pasivní naklápění funguje omezeně do cca. R = 1495 m poloměru a nad V = 70 km/h – takže, když se podívám na směrový profil úseku Praha – Břeclav, tak klopit se bude tak mezi Chocní a Českou Třebovou a pak tak na 1/3 oblouků mezi Českou Třebovou a Přerovem. Zavádět nový ETCS profil extra pro Talgo nemá smysl, protože jediná mašina, co může jet na nedostatek převýšení I = 183 mm, to jest Anc = 1,2 m/s2 jako má Talgo je ta, co jezdí s Talgem ve Španělsku, a to je řada S-252. A ta tady není… Číst vice »

MajsterN

Slušný retro z dob kdy v rádiu hráli modern talking, pro Slováky dobré. To, co kdysi vykládal Leoš o moderních vlacích (před startem LE) vypadá dnes úsměvně.

jakub

Asi tak.90% trasy vede územím ČR, nemusíte mít strach že by linku využívali jenom Slováci.

Jan Tichavský

Ten ranní vlak ve 4 ráno z Bratislavy taky nebude moc populární.

Palavan

Tak přímo z Bratislavy to asi moc lidí v tu hodinu nepoužije, spíš to zaplní lidi ze Slovácka směr Praha.Zlínský expres zhruba v tu dobu taky nebývá prázdný, navíc pokud bude ráno stavět ve St.Městě u UH,tak odpadne přestup v Otrokovicích.

Addams

Z BA hl. st. pôjde do Prahy
4:30 LE
4:42 EC ZSSK
5:17 RJ

Lakatoš

Je třeba si uvědomit, že české technologie na železnici jsou tak cca 20 let pozadu oproti Španělsku, Francii atd.

Martin

Na české koleje naprostá paráda kdyby se povedlo všechny získat tak je to super

Dete

Pořád lepší než retro v podobě béček ze 70 let, co jezdí u ČD

Zahn

Je to mnohem lepší než cokoli vyrobené za komoušů a to včetně rekonstrukcí.

Jan

Bude se používat ten generátorový vůz? Nebo to umí nějaké napětí které je tomu schopný dát vectron?

Dome_fcst

Áno bude sa používať

Kubrt

Jaké napětí potřebuje ta souprava pro napájení? Očekával jsem, že když ve Španělsku jezdila (i) pod 3000 V, šlo by jí napájet nějakým systémem dostupným z lokomotivy na síti SŽ.

Zoffrey

1000V AC – naopak většina východní Evropy používá 3000V DC pro napájení vozů

Kubrt

Díky. Takže to znamená, že když ta souprava jela ve Španělsku pod 3000 V DC, napájela se z agregátu?

Kubrt

Beru zpět, níže jsem byl poučen, že napájecí kabel tam vůbec není. Je až na Talgo VII.

L.P.

To by mne také zajímalo…

Zbyněk

Jízdenky jsou už v prodeji, tak jsem si prošel plánek vlaku. Zajímavé mi na něm přijde to, je tvořen 12 relativně krátkými vozy, a většina z nich má WC. Takže ve vlaku pro 350 sedících cestujících je 9 záchodů, to mi přijde celkem velkorysé.

Zbyněk

Ve srovnání s Flirty, kde na cca 240 sedadel jsou záchody jen 3.

Chronosphere

Smazáno pro neschopnost vyjádřit názor bez vulgárních slov

Last edited 1 měsíc by Jan Sůra
vbb

Čtyři velkoprostorové vozy (cca 330 míst) mají 8 záchodů, 5 kupátek (300 míst) dokonce 10.

Rabín

Je Talgo u nás schválené? Pokud ne, tak se obávám, že 30. dubna 2026 ani náhodou.

Kicruj

jsou to jenom vagony a proces schvalování už jede, to klidně stihnout mohou.

Rabín

Pokud to stihnou, tím lépe.

Dušan

Schvalovat se to asi nemusí, to už bylo kdysi schválené, když to vyrobili – maximálně bude muset mít provozovatel nebo možná pronajímatel nějaký certifikát ohledně elektromagnetické kompatibility (EMC), že provoz topení a napájení soupravy z agregátu neruší zabezpečovací zařízení v ČR. A pak možná může chtít DÚ ČR nějaké ověření, že stále platí kdysi vydané Technické podmínky od výrobce – ale tady si nejsem zcela jist, jaký je správný postup. Takže jezdit by se mělo na 99,99 % – pokud vyjde EMC kompatibilita.

Ahojj

A proč teda jezdí nyní po VUŽ?

Alibaba

Aby odzkoušeli vše potřebné co potřebují, asi nejdůležitější věci vám Dušan vypsal.

Tom

Čím to budou tahat?

Juraj

Vectron, co jiného?

Mates

Traxx? 380 od ČD, ktoré by mali ísť na predaj? Variantov je viac. Aj keď si myslím aj ja, že to bude ten Vectron.

Kicruj

jedou přes tratě, kde už teď je výhradní provoz ETCS, takže 380 v současném stavu určitě ne.

Alibaba

Čímkoliv, dá se i parní mašinou nebo třeba Sergejem.

knedlo

Pojazdom by k tomu pasoval šukafon. Len ten výkon a komfort… Varilo by to olej a ledva išlo 50 km/h.

Caprad

Co je v tom koncovém článku na fotce, že nemá prostor pro cestující?

Kubrt

Elektrický generátor pro provoz na neelektrifikovaných tratích a stanoviště strojvedoucího.

Movia

spíše vlakvedoucího, ne?

Kubrt

Bylo to míněno jako řídicí vůz.

Movia

to ale není řídící vůz.

Lars

Generátor pro provoz na všech tratích, nemá to vůbec topný kabel. A u těch stanovištích bych si taky nebyl 100% jistej, jestli to není jen místo pro vedoucího posunu při sunutí do hlavových nádraží.

RS Zero

Ne, jsou to řídící vozy, které se ale v provozu ve španělsku téměř nepoužívaly a u nás ani nejsou kompatibilní vozidla.

jkk

To je docela zvláštní, protože to ani nemá okna na stranu. Nedokáži si představit z toho řídit vlak a třeba odjíždět ze stanice.

Kubrt

Aha, já myslel, že tam je napájecí kabel, ale teď koukám na fotky, že ten je až u Talgo VII. Děkuji.