Leo Express oznámil první trasy, kam začne jezdit s naklápěcími soupravami Talgo
Talgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia Commons

Dopravce se vrací na Slovácko, nabídne dvakrát denně přímé spojení Prahy a Bratislavy.

Dopravce se vrací na Slovácko, nabídne dvakrát denně přímé spojení Prahy a Bratislavy.
Snad to nebude ten šrot, co je na obrázku 😆😆
Šrot? Vždyť Španělská železnice je tak o cca 20 let napřed než Česká železnice. 🤣
Jsem zvědavý a těším se. Vnitřně trochu doufám, že to dostane černý polep. To by mohlo vypadat pěkně.
Leosovi fandím, ale jídlo tam servírují těma samýma rukama co dělají úklid toalet- je pro mě nono a mýt ruce si mohou jak chtějí 😀
Víte že ty samé ruce používají při vykonávání potřeby? 🫢
Tak předpokládám, že lidé co dělají v gasrtu a nebo roznáší jídlo ve vlaku, mají nějaké cizí ruce na své potřeby? Nebo snad ne? 😁
Ty časy vůbec nejsou atraktivní pro cestování do Bratislavy. Když to pojede v 6:25 z Prahy, tak je to v Bratislavě v poledne. Když někam jedu za prací, tak buď jedu brzo ráno, abych tam byl včas, nebo jedu večer a přespím tam. Dvanáct není ani dost včas (i když možná na pracovní oběd ano) ani dost pozdě, abych už šel jen na hotel. Cestou zabiju celý den. Já bych preferoval přijít rozespalý na nádraží v 5:25 a pak to dospat ve vlaku. Ale dost možná to funguje na stanice po cestě, o kterých se v článku nepíše. No nic,… Číst vice »
Tie polohy sú výhodnejšie pre opačný smer.
Tam jde hlavně o spojení Bratislavy nebo Prahy a střední Moravy, protože tou oklikou přes Přerov až do/z Čech celou trasu nikdo rozumný jezdit nebude, když přes Brno je cesta o hodinu kratší. Spíš je podle mě až zbytečně časný odjezd ráno z Bratislavy, protože bude bez přípojů odkudkoli, a tedy bude využitelný pouze pro Bratislavany.
Supr, že Olomouc bude mít konečně přímé spojení s Bratislavou, kam nezajíždělo poslední dekády ani Béčko.
Ja si ešte pamätám Ex Istropolitan: Bratislava-N.M. – Breclav – Prerov – Praha-Hol.- Decin – Leipzig.
To už je veľa rokov …
Ano máte pravdu jezdili jsme s kolegama do tehdejšího NDR tímto vlakem….
Od 05/2026 nebudu jezdit s Leo Express na Slovensko. Odjezd 10:23 namisto odpoledniho casu odjezdu je pro me nedosazitelny. Takze Regiojet a CD se mohou tesit na noveho zakaznika a Leo Express prijde o dlouholeteho zakaznika. Celkem pekny pristup dopravce.
Asi ste to tak nemysleli, no ten komentár vyznieva, ako keby úspech/bieda spoločnosti LE stála na tom, či sa s nimi rozhodnete cestovať, alebo nie. 😀
To znamená že ty vlaky do Varšavy budou přímé z Prahy?
Ano :))
https://www.leoexpress.com/cs/kam-jezdime/jizdni-rady/vlak/vlak-praha-krakov-varsava
Nerozumiem tým stále sa opakujúcim frflancom typu „popolnica Európy“ a podobne. Dôležitejší je komfort a bezpečnosť, ak tam bude čistý, zrekonštruovaný (na dnešné potreby) interiér, pohodlné sedenie, zásuvka, wifi a zvláda to rýchlosti, na ktoré sa v tuzemsku ani nedostane, tak nech má aj 50 rokov. Väčší problém vidím v tom, keď iný nemenovaný dopravca vo svojich starých vagónoch z Nemecka kašle na údržbu takým spôsobom, že nevidím cez zafľusané okno, alebo sa mi rozpadne stolík v ruke, alebo je opierka na hlavu v kupé zaseknutá v spodnej polohe, takže sa 5 hodinovú cestu nemôžem oprieť, keďže bočné hrany opierky… Číst vice »
Ten vagón, co se v Pardubicích složil do harmoniky i s lidmi uvnitř, měl také interiér zrekonstruovaný na dnešní potřeby.
Ona samotná konstrukce vagónu má svoji omezenou životnost.
Železniční vozy mají životnost cca 40 let. Většina koupených ojetých vozů má stáří okolo 20 let. Takže se dá říct že jsou v půlce životnosti.
Skoro žádný není starý 20 let, některé jdou až do 60.let.
Kdo kupuje 60 let staré vozy?
Regiojet, Bpm z let 1962-1972, Avmz109.5 1969-1974, Bmpz, Bmpvz 1968-1973, Bvcmbz249, Bcmz, BDcm 1962-1972, tedy celkově nějakých 7-8 řad ze 60.let.
Když o tom nic nevíte, proč tu vyprávíte o průměrném stáří ojetých vozů?
… raději se zeptejte strýčka Googla na Bcüm243. 😉
Tam bol hlavným problémom nespoľahlivý diel medzi stoličkou a živákom.
Přímé spojení s největším slovenským sídlištěm s odjezdem v 6:25. Po tom bude poptávka!
Já když si to četl, tak si říkám: „Konečně řešení pro palčivou bytovou situaci v Praze! :)“
To by bylo prašť jako uhoď. Ceny bytů v Bratislavě jsou také extrémní.
Já vím. Když jsem v roce 2014 trávil delší čas v Bratislavě, přišlo mi, že to tam tehdy bylo snad i dražší než v Praze. Ta to ale rychle dotáhla.
A číst umíte? Odpolední spoj je v 6:25 z Prahy? Nepovídejte… 😀
Další second hand na Českých kolejích. Bravo! 🙂
Kdyz zaplatis vymenu vsech souprav vsech dopravcu za nove, tak ti zatleskam.
Proč všech?
Nové vlaky se teď kupují docela hodně.
Protoze stale zbyva hodne tech z Husakovy ery, nevo stejne kupovane v soucasnosti.
Kdyz chce Pavel Tmej nemeckou kvalitu vozidel, tak at se pripravi i na nemecke jizdne.
Prešiel interiér nejakou modernizáciou alebo to zostane v pôvodnom stave? Seat map vyzerá na prvú rovnako ako u RENFE. Ako bude v takom prípade riešený catering?
Interier prošel modernizací pár let před vyřazením ve Španělsku, takže bych neřekl, že pro to budou vidět důvod.
Uvidíme, je tam bistro.
Nevím,nerozumím tomu ale čím se to bude tahat?
Vectronem.
Leo Express to přímo uváděl při notifikaci nových linek, a taky je to zcela logická možnost, protože leasingovky je mají k dispozici i v MS verzi.
Tak při propadu nákladní dopravy by určitě nebyl takový problém sehnat i pronájem nebo odkup Traxů, nejspíš za nižší cenu.
Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc bude super 🙂
Myslím, že zlatým klincom bude úsek Kysak-Prešov 🙂
Na druhú stranu Leo pridáva priame vlaky do Petržalky a Prešova. To náš náhodný dopravca nedokáže. Takže klobúk dole a nech sa darí.
Protože to bude v Bratislavě nocovat, v Petržalce je to asi kde odstavit.
Celú noc v Petržalke – to budú vyzerať … ☹🤮👎
Do Petržalky je teraz znížená kapacita trate kvôli výmene koľaje BA- N. Mesto – BA UNS. Možno po jej skončení (ak nebudú meniť druhú) tam čosi pridá aj štátny moloch.
Není důležitější odpružení než počet náprav?
Nejsem strojař, ale když se podívám na obrázek rodalu, tak z něj mám tušení, že je koncipovaný na dokonalou trať. Skříň je odpružená vzduchovým pružinami, ale proti klasickým podvozkům s dvoustupňovým odpružením to celé působí dost tvrdě.
Je to nesrovnatelné komfortnější než šukafon, ale úplně to uspořádání pojezdu to nezapře. Ovšem proti B ze Zhořelce je to kosmická technologie. Pasivní naklápění boční rázy vyrovnává velmi dobře.
Mám za to, že v Británii a v Kazachstánu to koupili i na noční vlaky a nebylo to zrovna dobrý.
Já v tom jezdil jen ve Španělsku. Tam mají tratě v nesrovnatelně lepším stavu, než v tom těžce podudržovaném ostrově-muzeu. Před šesti lety (kdy jsem naposled do Uk musel) byla v údržbě tratí Správa železnic mnohem lepší než Network Rail. Renfe Trenhotely jezdily mnoho let bez nějakých stížností na komfort po celém Pyrenejském polostrově a z něj i do Francie, Itálie a Švýcarska.
Důležitý není ani tak počet náprav vlaku, jako počet náprav podvozku. Dvounápravový podvozek může výšku krátkého hrbolu vydělit dvěma. A co se týče odpružení – škoda, že tolik náprav nemá vypružení normálně dvojité, ale jen jednoduché.
Ale jistě si to najde dost cestujících, co se s tím smíří.
Když to zvládnou v Bosně tak na Slovensku taky 😉
Jenže v Bosně jezdí 80…
Jel jsem Talgem v Kazachstánu a byla to hooodně drsná jízda. Takhle neskákal ani Šukafon do Bystřice pod Hostýnem. Ale lidi byli zjevně zvyklí.
Budú jazdiť do Prešova, nie do Košíc. 😉
A?
Jozef písal „Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc bude super“.
Jazda na jednonápravových podvozkoch do Košíc nebude super, pretože do Košíc jazdiť nebude.
V jakém stavu je dualizace jednotek Stadler LE? Tuším, že by to měl realizovat Stadler v Polsku.
Také by mě to zajímalo. Doufalo se tuším ve zprovoznění 2027.
To prepnutie Žiliny na striedavinu komu pomôže?
ŽSR si dajú fajku za splnený ciel a ZSSK- Cargo môžu vyraďovať dvojičky 131 a je to škoda,pretože sú to ešte perspektívne stroje.Tak budú pendlovať len na východe Slovenska.
príprahy nič ?
131 se dají levně zedvousystémovat, když by se chtělo, případně jen část zestřídavět a část nechat dožít na postrcích, v Polsku, jako záložní rámy pro lokomotivy po nehodě.
131ky nie su 2 163ky
Jsou to Bastardi bez střídavé části a s jiným převodem. Takže by to mohlo jít, kmitočet a počet závitů a velikost jádra by byla jiná, ale v podstatě by to šlo. Ovšem na střídavé soustavě zůstane odporová regulace.
Doplním Filipa:
Kastle z moderní lokomotivy, střeva z hrbaté (130).
Co je perspektivního na mašině s odporovou regulací?
Ten odpor.
Pomôže to tomu, že to napĺňa dlhodobú koncepciu zjednotenia trakčnej sústavy. Uzol Žilina bude po veľkej modernizácii, tak logicky sa to zavŕši prepnutím na AC, ktorá dnes končí kúsok pred Žilinou.
Cargo má momentálne iné problémy než nasadenie 131. O dualizácii sa uvažovalo už pred desiatimi rokmi a navyšlo to ako perspektívne, takže asi to nebude také bolestivé.
Před 10 lety bylo zavádění střídaviny na horní části Československa pořád ale jen spíš v teoretické než praktické rovině. Kvůli vyššímu počtu kol to má výhodu i o proti novým lokomotivám, co by se vlaků Ostrava-Košice týkalo.
Zavádění je občas i v praktické rovině. Přepínání méně.
Pomůže všem, kdo mají problém s vysokými ztrátami typickými pro stejnosměr.
No já měl z a to, že to pomůže ekonomice provozu, protože na střídavině můžete rekuperovat do troleje? A taky můžete tahat těžké vlaky s výrazně nižším rizikem přepálení troleje a vyším výkonem.
Podľa info čo mám od kolegov z východu tak keď sa prepne aj zbytok východu by mali ísť do Poľska a jazdit pre PKP Cargo
A co ty ex NS IC vozy, nevíte kam půjdou?
Do šrotu.
Ty nejsou ve vlastnictví Leo Express, ale Leo Mobility. Část z nich si bude pronajímat MÁV.
Neměl MÁV kupovat Comfortjety?
Nevím, zda Comfortjety, ale určitě měl kupovat i Vectrony a nakonec z toho z finančně-politických důvodů sešlo.
Ešte by mohla byť obnovená linka z Prahy cez Staré Město u UH. do Trenčína (Nitry) tuším od Arrivy a bolo by super.
Ta linka od Arrivy bývala postrachem koridoru.
To o ní každý tvrdil (a teď se to povídá o Balticích), ale bylo tomu opravdu tak? Motorák na 120 jel téměř rovnoběžně s R vrstvou (která jela rychleji ale více stavěla) i s rychlými nákladními vlaky. A počtem cestujících to na tom bývalo lépe než Os vrstva na většině trasy.
Bez ETCS ich Sprava zeleznic na koridor nepustí.
Oprava: ETCS bude:
Arriva vybaví „švejky“ r. 845 systémem ETCS, aby mohla zajíždět do Budějovic ( https://zdopravy.cz/arriva-vybavi-svejky-systemem-etcs-aby-mohla-zajizdet-do-budejovic-261882/ )
Šlo by to předělat na 1435 a 1520 rozchod? Dokázat jezdit Kyjev/Lvov – Polsko,ČR, Německo, Rakousko přímo by určitě byla konkurenční výhoda.
Stejně by to tam 2 hodiny stálo, protože kontrola, protože schengenská hranice není žádnej holubník…
To se tu řešilo minule, závěr pokud vím byl, že asi ano, v zásadě je potřeba „jen“ těm podvozkům přidat další aretaci. Nakolik je to složitá a ekonomicky smysluplná úprava pokud vím nikdo nevěděl.
Šlo, ale muselo by se to upravit. Rozchod se dá zaaretovat jen v předem připravených pozicích a to jsou u těchto jednotek normální a iberijský rozchod.
Plus by bylo nutné postavit na hranicích potřebnou infrastrukturu. To kvůli pár jednotkám asi nikdo dělat nebude.
Co více to potřebuje, než jedna kolej, která se rozšiřuje, zužuje? Tohle by měla být poměrně jednoduchá a levná úprava kolejnic zatlučených hřeby, ne?
Zkuste YouTube, jsou tam různá videa. Zužujicí kolej nestačí, je to složitější.
https://www.youtube.com/watch?v=aAijoyqK_QM
Pro stavitele dvorkových králíkáren to bude asi překvapivé ale hřeby se používají pouze v Americe. Jinde na světě už nejsou více než 100 let legální. Zařízení na změnu rozchodu je investice v řádu milionů Eur, řešení jsou proprietární a interoperabilita tudíž velmi omezená.
Na jednej ose môžu byť len 2 rozchody (nie 3), čo by si zrejme vyžiadalo výmenu osí v TALGU, čo by asi nebola lacná záležitosť.
Smazáno pro tupost uživatele.
Ono by to chtělo číst ty články celé a ne jen titulky a názvy odstavců. Pak se člověk dozví zajímavé věci, hlavně pokud tomu textu i rozumí.
A ty asi neprosperuješ v Geografii, viď. Slovácko je domovský region Leoše a teď chce Slovácko spojit s Prahou a Bratislavou, mně to přijde srozumitelné
Leoš už ale v LeoExpresu nijak nefiguruje ne?
Nestal se snad kromě menšinového vlastníka (45%) také ředitelem?
Máte pravdu, podržel si menšinový podíl, to jsem nevěděl, měl jsem za to, že to prodal celé.
Když sem dáváte nějaký ( rádoby ) vtipný komentář, je potřeba ho doplnit o mrkajícího smajlíka. Jinak totiž ostatní čtenáři nabydou dojmu, že jste – slušně řečeno – chabého ducha.
… Aneb jak že sebe jednou větou udělat blbce.
Podle plánku to vypadá, že na linku Praha – Prešov budou od konce dubna taky nasazené Talga. Mají jich dost na to, aby zvládli vyjezdit jak linku Praha – Bratislava, tak i Prešov?
Ono už by to v té době ani nešlo projet stejnosměrným vlakem, ne?
Asi ne, to je asi taky ten důvod, proč tam celý březen a duben nebudou jezdit. Flirty se sice mají někdy dualizovat, ale je otázka, jak dlouho jim potom bude trvat schválení
Zkrátka jsme taková popelnice Evropy napříč všemi dopravci… Možná by to ani tak nevadilo nebýt vždy těch megalomanských předkeců, napříč všemi dopravci…
Pořád je dost cestujících, kteří preferují nízkou cenu jízdenek – pravděpodobně mezi ně patříte i vy. A té nedosáhnete, když budete odepisovat nový vagón za 80.000.000 Kč. Tak to prostě je.
A proto (někteří) dopravci nekupují jednotlivé vagóny, ale rovnou celé nové jednotky. 😀
Nenasadilo se u nás v posledních letech více nových vlaků než kdy v historii? Když vezmu co za zastaralé vlaky (i koncepčně) jezdí v závazkové dopravě jinde…
Zrovna na příkladu LE je vidět, že koncept s novými vlaky v ČR úspěšný nebyl. Zejména po srovnání s RJ.
A v neposlední řadě, mrkněte co si objednávají Bavoři na lince Hof-Schwandorf-Regensburger, nebo s čím jezdí Flixtrain 🙂
Co je špatného na patrové soupravě s řídicím vozem, ze kterého se neřídí motorová lokomotiva řady 218? Vozidla z druhé ruky to nejsou 🙂
Pochybný je spíš koncept s tak málo kapacitními vlaky na komerci.
Proč spoje z Bratislavy jednou zastavují jen v Otrokovicích a v Hulíně a Přerově ne a podruhé nezastavují v Otrokovicích a v Hulíně a Přerově jo?
Zřejmě se potřebují trefit do nějakého okna v jízdním řádu.
Proc nikdo nejezdi přes Valmez-Púchov? Je to kvůli objednavce statu na rychliky?
Tipl bych si že jednak kvůli nedostatku kapacity v úseku Přerov-Hranice a jednak protože z Olomouce dojedete do Půchova za dvě a půl hodiny a za podobnou dobu dojedete i do Bratislavy s přestupem v Břeclavi.
Pokud myslíte do Žiliny, tak Ostravská aglomerace generuje hodně přes půl milionu potenciálních cestujících. To na Valašsku není ani omylem.
No ja neviem, ale keď kedysi chodil ešte Košičan cez Valmez, tak sa tam pridávali aj dva vozne, dokonca je na YT hlásenie, že vlak je plne obsazen. Trasa Košice-Púchov-Praha bola Košičanom dosť vyťažená, predsa len je to aj kilometricky kratšie a teda lacnejšie.
A je to tudy rychlejší, než přes Ostravu?
Je to casove srovnatelne
Taky ještě není cela trasa Hranice-Žilina modernizovaná.
Ostravsko je väčšia aglomerácia, takže poskytuje viac substrátu pre oba smery – do Prahy i Prešova.
V podstatě celý úsek Horní Lideč – Vsetín (- Jablůnka) je jednokolejný a od příštího roku bude i úplně přerušený provoz.
Takže v rámci dekarbonizace dopravy se bude na stoprocentně elektrické štrece pálit nafta v generátorovém voze na topení, Klímu atd…🥺
Diesel se startuje je když není napájení kabelem a neunavujte se, není to automatické, stahovačka jej nenastartuje.
A tady u těch souprav napájecí kabel není (dlevyjádření jiných).
Nepravda. Omlouvám se.
Alespoň budou mít Bobina a Laminátka v barvách LE dostatek výkonu pro trakci 😀 😀 😀
To platí o Brejlovci a Zamračené s topným kabelem. U elektrických lokomotiv se nápajení topení na výkonu neprojevuje.
Čo ja zaujímavé je to, že im v Petržalke s tým dovolia toľko blokovať koľaj. Už teraz tam nechcú veľa krát dovoliť nákladným dopravcom robiť techniku, respektíve odstavovať súpravy na dlhšie z kapacitných dôvodov a teraz tam plánujú na pol dňa odstaviť súpravu.
A z čeho soudíte, že ta souprava bude stát právě tam?
Třeba z toho, že to bude dojíždět chronicky zpožděné (výluky na obou infra) a na několik hodin se nevyplatí s tím někam popojíždět, notabene, když moc není kam.
Áno, môžeme sa na to pozrieť aj takto, ale ekonomicky nevidím význam aby to cez polovicu Bratislavy vozili zasa niekam inam. No uvidíme, aká bude technológia prevádzky.
Jsou tam i sturcy.
Pane Zárubo, neznám to tam, mohl byste zkusit je blíže identifikovat? https://mapy.com/cs/letecka?x=17.1055819&y=48.1287802&z=19
Děkuji
To je vjazd do st. Petržalka od stanice BA Nove Mesto.
Ekonomicky to žádný pozitivní význam nemá, ale jak píšete, je to především otázka kapacity kolejiště.
Ekonomicky se to nevyplatí když se k těm 500 km přidá (u jednoho z těch dvou vlaků) dalších 10?
Tak když by to jelo od vlaku/na vlak, tak by to muselo jet jako Sv, což je riziko, že to někdo někde na nějaké výluce zadupe.
Protože to hnít na hlaváku nikdo nenechá.
Kdežto, když to pojede jako vlak už z Petržalky, tak budou mít všude přednost.
a nepresunie sa časť nákladnej prepravy cez Marchegg ?
No nevím, pořád tam zůstane úzké hrdlo hlavná stanica a tunely.
no ale tam si to nebude preberať zahraničný dopravca
Nákladné vlaky, ktoré pôjdu od Galanty a Trnavy bude jednoduchšie dopraviť do Viedne či ďalej po dvojkoľajke a rovine do Petržalky a cez Kittsee ako cez kopce, Hlavnú stanicu a Marchegg. Tam zostanú asi len nákladné vlaky z Volkswagenu.
lenže koridor z Maďarska do Rakúska je preťažený a od nového GVD budú končiť v Petržalke aj REx-y z Nitry a Rychliky z Prievidze
Tomu de*ilovi na GR ŽSR, ktorý podpísal predaj 3 koľají pri Panónskej ceste developerom by mal niekto dolámať ruky. 👎🤕
Nedá se to vzkřísit u Bratské?
Teoreticky možno áno. Majiteľmi pozemkov sú SR / ŽSR a mesto Bratislava. Je to však neudržovaná džungľa, kde ktovie, či sú ešte koľaje, navyše by tam musela byť vybudovaná infraštruktúra na deponovanie a zbrojenie a ani zadrôtované to nie je.
Takže bez aktivního naklápění=bez časové úspory?
Ano
Tak ono řešit časovou úsporu u dvou párů vlaků (oproti čemu vlastně?) za to naklápění asi nestojí.
Talgo má pasivní naklápění. Aktivní má pendolino.
Jak moc těžké by bylo SŽ přesvědčit, aby do ETCS pro Talgo přidala další rychlostní profil? Počítám, že to bude mít vyšší možný nedostatek převýšení než 150 mm. Jen by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.
by se teda nějak musela vyřešit lokomotíva.
Tak nějaké zrychlení by vyrobilo už jen to, když by lokomotiva minula rychlostník a pak mohla zrychlovat, do Brna určitě.
Škoda, že to přes Brno nepojede. 😁
Stačí naklápěcí sedačka.
(X2000 nemá naklápění v power head, strojvedoucí má prostě sedačku ze které nevypadne.)
To byste musel ale tu lokomotivu pro nedostatek převýšení 180 mm schválit. Jde taky o to, jak hoblujete kolejnice a třeba Vectron není zrovna lehká mašina.
No tak reálně budete v českých podmínkách jezdit 140 tam kde byste jinak jeli 120, to ještě nebude tak tragické.
Talgo umí 180 mm. Moc velký rozdíl to neudělá, ale i tak by bylo fajn využít potenciál té soupravy.
Jenže to pasivní naklápění funguje omezeně do cca. R = 1495 m poloměru a nad V = 70 km/h – takže, když se podívám na směrový profil úseku Praha – Břeclav, tak klopit se bude tak mezi Chocní a Českou Třebovou a pak tak na 1/3 oblouků mezi Českou Třebovou a Přerovem. Zavádět nový ETCS profil extra pro Talgo nemá smysl, protože jediná mašina, co může jet na nedostatek převýšení I = 183 mm, to jest Anc = 1,2 m/s2 jako má Talgo je ta, co jezdí s Talgem ve Španělsku, a to je řada S-252. A ta tady není… Číst vice »
Slušný retro z dob kdy v rádiu hráli modern talking, pro Slováky dobré. To, co kdysi vykládal Leoš o moderních vlacích (před startem LE) vypadá dnes úsměvně.
Asi tak.90% trasy vede územím ČR, nemusíte mít strach že by linku využívali jenom Slováci.
Ten ranní vlak ve 4 ráno z Bratislavy taky nebude moc populární.
Tak přímo z Bratislavy to asi moc lidí v tu hodinu nepoužije, spíš to zaplní lidi ze Slovácka směr Praha.Zlínský expres zhruba v tu dobu taky nebývá prázdný, navíc pokud bude ráno stavět ve St.Městě u UH,tak odpadne přestup v Otrokovicích.
Z BA hl. st. pôjde do Prahy
4:30 LE
4:42 EC ZSSK
5:17 RJ
Je třeba si uvědomit, že české technologie na železnici jsou tak cca 20 let pozadu oproti Španělsku, Francii atd.
Na české koleje naprostá paráda kdyby se povedlo všechny získat tak je to super
Pořád lepší než retro v podobě béček ze 70 let, co jezdí u ČD
Je to mnohem lepší než cokoli vyrobené za komoušů a to včetně rekonstrukcí.
Bude se používat ten generátorový vůz? Nebo to umí nějaké napětí které je tomu schopný dát vectron?
Áno bude sa používať
Jaké napětí potřebuje ta souprava pro napájení? Očekával jsem, že když ve Španělsku jezdila (i) pod 3000 V, šlo by jí napájet nějakým systémem dostupným z lokomotivy na síti SŽ.
1000V AC – naopak většina východní Evropy používá 3000V DC pro napájení vozů
Díky. Takže to znamená, že když ta souprava jela ve Španělsku pod 3000 V DC, napájela se z agregátu?
Beru zpět, níže jsem byl poučen, že napájecí kabel tam vůbec není. Je až na Talgo VII.
To by mne také zajímalo…
Jízdenky jsou už v prodeji, tak jsem si prošel plánek vlaku. Zajímavé mi na něm přijde to, je tvořen 12 relativně krátkými vozy, a většina z nich má WC. Takže ve vlaku pro 350 sedících cestujících je 9 záchodů, to mi přijde celkem velkorysé.
Ve srovnání s Flirty, kde na cca 240 sedadel jsou záchody jen 3.
Smazáno pro neschopnost vyjádřit názor bez vulgárních slov
Čtyři velkoprostorové vozy (cca 330 míst) mají 8 záchodů, 5 kupátek (300 míst) dokonce 10.
Je Talgo u nás schválené? Pokud ne, tak se obávám, že 30. dubna 2026 ani náhodou.
jsou to jenom vagony a proces schvalování už jede, to klidně stihnout mohou.
Pokud to stihnou, tím lépe.
Schvalovat se to asi nemusí, to už bylo kdysi schválené, když to vyrobili – maximálně bude muset mít provozovatel nebo možná pronajímatel nějaký certifikát ohledně elektromagnetické kompatibility (EMC), že provoz topení a napájení soupravy z agregátu neruší zabezpečovací zařízení v ČR. A pak možná může chtít DÚ ČR nějaké ověření, že stále platí kdysi vydané Technické podmínky od výrobce – ale tady si nejsem zcela jist, jaký je správný postup. Takže jezdit by se mělo na 99,99 % – pokud vyjde EMC kompatibilita.
A proč teda jezdí nyní po VUŽ?
Aby odzkoušeli vše potřebné co potřebují, asi nejdůležitější věci vám Dušan vypsal.
Čím to budou tahat?
Vectron, co jiného?
Traxx? 380 od ČD, ktoré by mali ísť na predaj? Variantov je viac. Aj keď si myslím aj ja, že to bude ten Vectron.
jedou přes tratě, kde už teď je výhradní provoz ETCS, takže 380 v současném stavu určitě ne.
Čímkoliv, dá se i parní mašinou nebo třeba Sergejem.
Pojazdom by k tomu pasoval šukafon. Len ten výkon a komfort… Varilo by to olej a ledva išlo 50 km/h.
Co je v tom koncovém článku na fotce, že nemá prostor pro cestující?
Elektrický generátor pro provoz na neelektrifikovaných tratích a stanoviště strojvedoucího.
spíše vlakvedoucího, ne?
Bylo to míněno jako řídicí vůz.
to ale není řídící vůz.
Generátor pro provoz na všech tratích, nemá to vůbec topný kabel. A u těch stanovištích bych si taky nebyl 100% jistej, jestli to není jen místo pro vedoucího posunu při sunutí do hlavových nádraží.
Ne, jsou to řídící vozy, které se ale v provozu ve španělsku téměř nepoužívaly a u nás ani nejsou kompatibilní vozidla.
To je docela zvláštní, protože to ani nemá okna na stranu. Nedokáži si představit z toho řídit vlak a třeba odjíždět ze stanice.
Aha, já myslel, že tam je napájecí kabel, ale teď koukám na fotky, že ten je až u Talgo VII. Děkuji.