Ofenziva elektrotahačů. Další logistická firma v Česku testuje Volvo FM, obstálo i v kopcích

Gebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GWGebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GW

Společnost Gebrüder Weiss v Česku otestovala elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů.

Další logistická firma v Česku zkouší nasadit na své trasy elektrický tahač. Po společnostech DB Schenker a Dachser testovali na českých silnicích model Volvo FM Electric 4×2 v červenci i logistici z Gebrüder Weiss. Tahač během zkušebního provozu najezdil po tuzemsku celkem 1 000 kilometrů v terénu s různým profilem.

Volvo FM Electric má v běžných podmínkách provozu kapacitu akumulátorů 540kWh a výrobcem udávaný dojezd až 300 km. Uveze až 44 tun a do návěsu, který byl využitý během testování, lze naložit 33 palet. Pro test společnost využila mobilní DC nabíječku a výkonu 43 kW.

Trasa s nízkou průměrnou rychlostí a kopcovitým terénem podle firmy napomáhala vysoké hodnotě rekuperace, která dosahovala 14,8 % z času jízdy a dosáhla hodnoty 341 kWh. Díky výkonu elektromotoru a 12rychlostní převodovce tahač neměl se stoupáním na trase problém.

Testovací jízdy proběhly podle vedení české pobočky pro konkrétního zákazníka. „Na jejich základě jsme pro něj připravili nabídku, a pokud se rozhodne ji využít, tahač koupíme. Jeho prostřednictvím pak budeme právě tomuto zákazníkovi dodávat zboží,“ uvedl pro Zdopravy.cz obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR Jan Kodada.

Potvrzuje tak trend, že někteří zákazníci bezuhlíkovou dopravu svého nákladu aktivně vyžadují a logistici se často musí jejich požadavkům přizpůsobit.

Firma v tiskové zprávě uvádí, že řidič při nočním provozu ocenil hlavně tichý a plynulý chod elektrického pohonného ústrojí, které navíc nevytváří žádné vibrace.

Při průměrné spotřebě nafty 32 l/100 km jsme na 1000kilometrové trase ušetřili 841 kg CO2,“ doplňuje Kodada.

Potenciál na kratší přepravy

Hlavní potenciál vozů na elektrický pohon vidí firma především při přepravách v maximální vzdálenosti do 200 kilometrů.

V běžném provozu společnost dodávky a 17paletová vozidla s elektrickým pohonem nasazuje ve Vídni a nyní nově i v Maďarsku a Chorvatsku.

Nedávno v Česku testovala také bezemisní vodíkový nákladní vůz, který už dva roky používá na běžných rozvozových trasách ve Švýcarsku. Další tři nákladní vozy s vodíkovým pohonem budou do konce 2023 rozvážet zásilky také v Německu. V Rakousku a v Chorvatsku také za zákazníky na poslední míli vyráží nákladní elektro tříkolky.

Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.

Další velká logistická společnost Dachser pak nedávno nasadila nové vozidlo Volvo FH Electric na trasu Kladno – Hradec Králové a zpět.

Gebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GWGebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GWDachser nasadí v Česku nové vozidlo Volvo FH Electric. Foto: Dachser ČRDachser nasadí v Česku nové vozidlo Volvo FH Electric. Foto: Dachser ČRDachser nasadí v Česku nové vozidlo Volvo FH Electric. Foto: Dachser ČRDachser nasadí v Česku nové vozidlo Volvo FH Electric. Foto: Dachser ČRVolvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker. Foto: DB SchenkerVolvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker. Foto: DB Schenker
Tagy elektromobilita elektrotahač logistika nákladní doprava Volvo Trucks
56 komentářů