Z Hamburku až do „poslední míle“ elektricky. Bateriový tahač testuje v Česku i Metrans

Metrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: MetransMetrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: Metrans

Tahač byl nasazen na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km.

Skupina Metrans, jejíž součástí je i druhý největší tuzemský nákladní železniční dopravce Metrans Rail, otestovala na přelomu srpna a září rozvozy kontejnerů elektrickým bateriovým tahačem.

Dopravce Hamr Art jezdící pro český Metrans terminál využíval zapůjčený vůz Volvo FM Electric. Vůz byl osazen šesti bateriemi s kapacitou 540 kWh a celkovým reálným dojezdem 300 kilometrů v plném zatížení. To představuje 44 tun celkové hmotnosti soupravy.

Tahač byl podle firmy nasazen na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km od terminálu, a denní nájezd tak byl průměrně 250 km denně. Firma tak otestovala i elektrickou dodávku přímo zákazníkovi, která bývá označována jako „poslední míle“.

„Jsme kousek blíž ke zcela ekologické dopravě z Hamburku až do skladu našeho zákazníka, uvedl jednatel Metrans Rail Martin Hořínek.

Připomněl, že přeprava kontejnerů je v takovém případě zcela bezemisní, pokud se k překládce používají i portálové elektrické jeřáby.

„Je to cesta, která si zaslouží ji dále zkoušet a prověřovat, i když počáteční pořizovací náklady na E-Trucky jsou zatím ve srovnání s klasickým diesel tahačem zásadně rozdílné, dodal Hořínek.

Denní rozvozy z terminálu k zákazníkům a noční nabíjení jsou podle něj na využití elektrotahačů ideální.

Metrans, který patří hamburskému přístavu, dál zvyšuje své působení na evropském trhu, nedávno koupil chorvatského dopravce Adria Rail, součástí je i akvizice terminálu u Bělehradu.

Skupina provozuje 19 terminálů ve střední Evropě, týdně vypraví více než 600 pravidelných vlaků.

Ofenziva elektrotahačů

Nástup elektrotahačů je nyní u logistických firem v Česku razantní. Volvo FM nedávno testovala společnost Gebrüder Weiss, celkem najezdil 1 000 kilometrů v kopcovitém terénu.

Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.

Další velká logistická společnost Dachser pak nedávno nasadila nové vozidlo Volvo FH Electric na trasu Kladno – Hradec Králové a zpět.

Metrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: MetransMetrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: Metrans
Tagy elektromobilita elektrotahač Metrans Metrans Rail
46 komentářů