Video: Správa železnic ukázala budoucí podobu vysokorychlostní trati do Ostravy

VRT Moravská brána u Ostravy. Foto: Správa železnicVRT Moravská brána u Ostravy. Foto: Správa železnic

Přes nový GIS portál mohou lidé připomínkovat trasu rychlotrati.

Veřejnost může poprvé vidět, jak by měla vypadat budoucí část vysokorychlostní trati z Prahy do Ostravy v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě a Ostrava-Svinov. Lidé mohou současně přes nový portál posílat připomínky k plánovanému vedení trasy. Trasa je nazvána jako VRT Moravská brána II.

Video s vizualizací zveřejnila Správa železnic na svém YouTube kanále. Návrh již zohledňuje připomínky veřejnosti, obcí, spolků nebo ekologů. Obyvatelé v okolí budoucí trati tak získají jasnější představu o tom, jakým způsobem bude železnice začleněna do krajiny nebo jak budou řešena mimoúrovňová křížení.

Správa železnic současně spustila v pořadí již čtvrtý geografický informační systém (GIS), který kromě vedení trati umožňuje přidání dotazů a připomínek ke konkrétním místům na mapě. Portál bude zobrazovat vždy aktuální verzi návrhu VRT.

GIS pro úsek VRT Moravská brána II umožňuje uživatelům zobrazení různých typů podkladových map – například základní katastrální nebo hlukovou mapu. Díky legendě mohou lidé jednoduše rozlišit jednotlivé prvky infrastruktury, jako jsou silnice, mosty, tunely apod. Mapa rovněž znázorňuje, zda je trať navržena v zářezu nebo na náspu.

On-line portál zobrazuje vždy poslední technický návrh vycházející z aktuálního stavu projektování i projednání záměru v regionu. Dotazy či připomínky může do GIS portálu přidat každý uživatel. Experti Správy železnic se jimi budou v další fázi projekčních prací zabývat.

Svůj interaktivní portál mají i další úseky připravované sítě VRT. Využívat jej mohou například obyvatelé v okolí VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany nebo VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi. Správa železnic jejich spuštění předpokládá postupně u všech připravovaných vysokorychlostních tratí.

https://www.youtube.com/watch?v=H_zEQCr-3IQ

Zahájení v roce 2026

Nová vysokorychlostní trať o délce 46 kilometrů kopíruje z velké části stávající koridor. Součástí záměru je trakční napájecí stanice Kletné a údržbová základna v areálu železniční stanice Ostrava-Vítkovice. Správa železnic dokončila dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí.

Trasa nové trati vede převážně v souběhu s dálnicí D1. Se stávající koridorovou tratí se má propojit na severním zhlaví stanice Hranice na Moravě. Plánuje se také odbočka Odra a výhybna Polanka nad Odrou. Součástí stavby bude i ekodukt pro migraci zvěře. Projekt zahrnuje i vybudování zázemí pro údržbu vysokorychlostních tratí v Ostravě-Vítkovicích.

Správa železnic podle dokumentu počítá se zahájením stavby v lednu 2026 a dokončením stavby v roce 2032. Trať na 320 km/h bude sloužit pouze dálkové osobní dopravě. Nákladním a regionálním vlaků bude dále sloužit stávající koridor.

VRT Moravská brána u Ostravy. Foto: Správa železnicVRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II: Pohled na křížení trati VRT přes dálnici D1 tzv. galeriovým mostem v oblasti mezi Bílovem a Studénkou (vpravo zástavba Studénky). Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, trakční měnírnu vlevo, dálnici D1 a rozvodnu Kletné, v pozadí vlevo zástavba Hladkých Životic. Foto: RTNextVizualizace záměru VRT Moravská Brána II, pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT v oblasti Oderských rybníků (rybník Cíp), v pozadí dálnice D1, objekt lokality U Čurdy, za dálnicí Medvědí jezero a zástavba Mankovic. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT směrem do Hranic na Moravě, ekodukt přes stávající koridorovou železniční trať a další úpravy, vlevo zástavba obce Střítež nad Ludinou. Foto: RT NextTrasa VRT Moravská Brána II. Foto: dokumentace pro EIA
Tagy GIS portál Správa železnic VRT Moravská Brána
110 komentářů