Tři tunely, tři estakády a rychlost 200 km/h. Správa železnic vybrala projektanty části trati z Brna do Přerova
Projekční práce vyjdou o desetinu dráž, než byl odhad. Poprvé se spojily AFRY a Sudop Praha.
Sdružení Sudop Brno, AFRY CZ a Sudop Praha se stalo vítězem jedné z největších projekčních zakázek na české železnici v letošním roce. Za 545 milionů korun bez DPH připraví dokumentaci pro stavební povolení pro část trati z Brna do Přerova, konkrétně pro úsek Blažovice – Vyškov.
Vítězství vyplývá z registru smluv, Správa železnic ho potvrdila v tiskové zprávě. Vítězná cena je o zhruba desetinu vyšší, než byla předpokládaná hodnota zakázky, a to 497 milionů korun.
Jde o celkem 22 kilometrů dlouhý úsek, kde dojde ke kompletnímu zdvojkolejnění a výstavbě nové trati na 200 km/h téměř kompletně v nové stopě. Projekt zahrnuje také instalaci nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení, doplněného evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.
Připravovaný úsek začíná před stanicí Blažovice, kde navazuje na stávající dvoukolejnou trať ve směru na Šlapanice, a končí ve Vyškově. Vede zhruba v koridoru stávající trati, bude ale výrazně napřímen a celý úsek zdvoukolejněn. Na trase se počítá se třemi tunely: Holubickým (980 m), Rousínovským (700 m) a Habrovanským (437 m). Součástí budou tři rozsáhlé mostní estakády od dvou set do šesti set metrů délky. Všechny přejezdy v tomto úseku nahradí podjezdy nebo nadjezdy. Kompletní přestavba čeká také vyškovské nádraží.
Trať má být v budoucnu součástí sítě vysokorychlostních tratí, přesto bude postavena jen na 200 km/h. Záměr projektu je zde. Náklady byly v roce 2020 odhadnuty na 29 miliard korun bez DPH.
Obnovení příměstských vlaků Brno – Vyškov
S dokončením stavby dojde k obnově regionální vlakové linky z Brna do Vyškova. Proto se postaví nové zastávky v Blažovicích, Holubicích, Rousínově a Lulči, které budou výrazně blíže centrům obcí. Stávající jednokolejka bude zrušena. Správa železnic očekává, že k podání žádosti o stavební povolení dojde v roce 2025, stavba pak začne v roce 2026.
Celá trať Brno – Přerov je rozdělena na pět etap. Nejblíže stavbě jsou dva úseky u Přerova. Pro úsek z Nezamyslic do Kojetína už je vydané územní rozhodnutí a projektanti pracují na dokumentaci pro stavební povolení. Na dokumentaci pro stavební povolení se pracuje už i pro úsek Kojetín – Přerov, kde došlo k zadání zakázky letos v dubnu.
Nejvzdálenější je zatím stavba úseku z Brna do Blažovic. Projekt teprve čeká na schválení Centrální komise ministerstva dopravy, až poté se bude zpracovávat dokumentace pro územní rozhodnutí.
Hotovo nejdříve v roce 2033
Trať, která spojuje druhé a třetí největší město republiky, tedy Brno a Ostravu, je dnes mezi Brnem a Přerovem jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí, cesta do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá déle než hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná. Od roku 2006 už kvůli tomu nejezdí ani osobní vlaky z Brna do Vyškova a nahrazuje je nízkokapacitní autobusová doprava. Aktuální infografika Správy železnic ukazuje dokončení modernizace v roce 2033.
Studie proveditelnosti, na jejímž základě se přestavba trati na dvoukolejnou s rychlostí 200 kilometrů za hodinu připravuje, vznikla už v roce 2015. Její přípravu nezdržují ani různé spolky jako v případě řady jiných dopravních staveb.
Zakázka je malým průlomem v rozestavení na trhu železničních projektantských firem. AFRY se dosud snažilo soutěžit samostatně či s jinými menšími společnostmi, poprvé šlo do velkého tendru s firmou ze skupiny Sudop Group, která ovládá většinu železničních projekčních zakázek. Bývalý člen představenstva Sudop Praha Petr Lapáček byl pravomocně odsouzen za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Firma se od něj nedistancovala, i po odchodu do důchodu zůstal členem firemního časopisu.