Dvě povinná parkovací místa na byt. Vyhláška k novostavbám vzbudila paniku
Ministerstvo se brání, že chtělo dát větší volnost obcím a šlo jen o doporučené počty.
Ministerstvo pro místní rozvoj přichystalo novou technickou vyhlášku, které má určit pravidla pro nově povolované bytové stavby. Velkou pozornost vzbudily hlavně normy pro parkování. Nově by musel mít každý byt větší než 70 m² zajištěna dvě parkovací stání. Po kritice v připomínkovém řízení se MMR rozhodlo vyhlášku přepracovat.
Byty s rozlohou mezi 60 a 79 m² jsou v Česku nejčetnější. Výjimku z pravidel vyhláška připouštěla jen pro Prahu, Brno a Ostravu, které mají mít vlastní přepisy. „Pokud by byla vyhláška schválena v podobě předložené MMR, bude to mít fatální důsledky,“ uvádí architektka Anna Vinklárková z organizace Arnika.
Bydlení by podle ní výrazně zdražilo, neboť vytvoření parkovacího stání v podzemních garážích vyjde přibližně na milion korun, který se promítne do ceny bytu. „Navíc bude podporováno využívání aut,“ dodává.
V současnosti požadavek na druhé parkovací stání vzniká až u bytů nad 100 m². Podle Arniky stání v podzemních garážích zabírají včetně odpovídajícího podílu příjezdové komunikace a rampy až 30 m². Pokud budou dvě, budou paradoxně zabírat stejný obestavěný prostor jako tři čtvrtiny bytu.
Čím víc parkování, tím víc aut
Připomínky k výpočtu parkovacích stání i k absenci stání pro kola podal i spolek AutoMat. „Jak se již mnohokrát potvrdilo, platí, že čím více parkovacích míst, tím více aut v provozu. To se neslučuje s klimatickými závazky vlády ani řady měst,“ argumentuje Michal Kalina z AutoMatu.
Podle něj má ministerstvo jít cestou motivace k udržitelné dopravě. V západoevropských městech se povinně řeší parkovací místa pro kola, ministerstvo je přitom zcela opomíjí.
Tisková mluvčí MMR Veronika Hešíková uvádí, že ve vyhlášce uvedené počty parkovacích míst měly sloužit jen jako vodítko pro obce a navíc šlo o čísla doporučená. „Hlavním smyslem navrhované úpravy je poskytnout obcím možnost si počet parkovacích míst určovat podle svého,“ ohrazuje se vůči kritice.
Možnost obcí regulovat počet stání pro auta v územních plánech sice vyhláška navrhuje, podle Kaliny ale bude v praxi velmi složitá a časově i finančně náročná.
Vyhláška přitom musí být použitelná pro každou obec od největších po nejmenší. „Proto jsme zvolili postup, kdy se ve vyhlášce uvede nejvyšší hodnota, kterou MMR považovalo za vhodnou, a samosprávy budou mít možnost nastavit si nižší,“ říká mluvčí Hešíková.
To se však podle ní setkalo v připomínkovém řízení s nepochopením, a proto bude MMR na definicích a systému dál pracovat. „Není pravdou, že by MMR vysoké hodnotě parkovacích minim dávalo přednost. Hledáme jinou, lépe srozumitelnou a univerzálně použitelnou formulaci, včetně definice parkovacích maxim,“ uzavírá Hešíková.
Developeři mají jasno
Prahu sice nová vyhláška neřeší, vedení města však chce jít opačnou cestou a minimální počty parkování naopak snižovat. Ty nyní určují hranici pro druhé stání na 85 m², pravidla se však liší dle vzdálenosti od centra. Podle bývalého náměstka primátora a architekta Petra Hlaváčka by snížení minim mohlo vést ke zlevnění bytů.
To se však pravděpodobně nestane. Pražští developeři totiž dobrovolně preferují výstavbu co nejvyššího počtu parkovacích stání, neboť je po nich u nových bytů podle webu SeznamZprávy.cz velmi vysoká poptávka. Příplatek k ceně bytu za parkovací stání se v Praze pohybuje i kolem 1,5 milionu korun.