Konec dotací na nákup autobusů na zemní plyn. Nově bude podmínkou provoz na biometan

Nová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nová pravidla umožní dotaci na nákup autobusů jezdících na biometan, v provozu nemusí jít o jediné palivo.

Dopravci po celé zemi přijdou po více než deseti letech o možnost nakupovat autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) s dotacemi. Řada z nich i kvůli tomu investovala do vlastního zázemí pro takové provozy. Teď budou muset počítat s tím, že už jim stát na taková vozidla nepřispěje.

Vyplývá to z nastavených pravidel pro nový Integrovaný regionální operační program 2021–2027 (IROP). Podle nich bude možné dotovat nákup autobusů, které využívají jako alternativní palivo biometan. Autobus jen na CNG již s dotací pořídit nepůjde.

Skutečnost, že již nebude podporován nákup ‚obyčejných‘ CNG autobusů, je plně v souladu s aktualizovaným Národním akčním plánem čisté mobility a též cíli EU, například pokud jde o zajištění 14% podílu obnovitelných paliv v dopravě do roku 2030,“ uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.

Dotace na plynové autobusy byly v poslední době jednou z mála cest, jak mohly dopravní podniky investovat s podporou státu do nákupu nových autobusů. Umožnily pokrývat rozdíl ve vyšší ceně za autobusy na CNG v porovnání s naftovými. Dotace mají naopak stále směřovat na nákupy elektrobusů nebo autobusů na vodík. Ty jsou ale pro většinu dopravců i s dotací stále příliš drahé.

Biometan nebude muset být 100 % paliva

Dopravním podnikům ale svítá ještě naděje, že si budou moci s dotací koupit autobus jezdící i na zemní plyn. Musí ale sehnat biometan jako palivo. Stát počítá s tím, že umožní kombinaci obou druhů paliva. „Bylo opakovaně prezentováno, že nejde o požadavek používat při provozu daných autobusů biometan ze 100 %. Stanovení minimálního podílu biometanu na celkovém objemu paliva bude teprve předmětem nastavení výzev/hodnotících kritérií, a to v závislosti na aktuální situaci na trhu s biometanem v EU a ČR,“ řekl Frček. Autobusy s motorem na CNG zvládají i jízdu na biometan.

První výzvy a konkrétní parametry pro dotace na takové autobusy budou podle Frčka na přelomu letošního a příštího roku. Biometan jako palivo je rozšířen například v Itálii, v Česku jde spíše o raritu. Jezdí například v Brně, kde využívá plyn z čistírenských kalů.

Tagy autobusy na zemní plyn cng irop ministerstvo pro místní rozvoj
37 komentářů