Tečka za státními postrky. Lokomotiva navíc pomohla téměř šesti tisícům vlaků přes Vysočinu
Přepravní výkon přesáhl miliardu hrubých tunových kilometrů.
Veřejnou přípřežní a postrkovou službu Správy železnic (SŽ) využilo na trati z Kutné Hory do Brna-Maloměřice za více než dva roky 5 930 nákladních vlaků. Správa železnic za nasazení postrkových lokomotiv zaplatila 220,5 milionu korun.
Vyplývá to z dat, která zveřejnila Správa železnic. Službu zavedla v dubnu 2021 po žádosti sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Nákladní dopravci, podobně jako osobní, museli kvůli výlukám v údolí Tiché Orlice a opravám trati mezi Blanskem a Brnem na sklonově náročnou trasu přes Vysočinu. Těžký vlak jedna lokomotiva nezvládne nebo by jel vlak příliš pomalu.
Provoz zajistil RegioJet, který vyhrál veřejnou soutěž na dopravce. Na trasu nasazoval čtyři lokomotiv Siemens Vectron, později i lokomotivy TRAXX. „Na maximální využití vozidel a organizaci práce strojvedoucích dohlížel jeden provozní dispečer. Ve stanicích Brno-Maloměřice a Kutná Hora hl. n. pak připojování a odpojování lokomotiv zajišťovali vyhrazení dopravní zaměstnanci. Přepravní výkon přípřežní a postrkové služby přesáhl miliardu hrubých tunových kilometrů. Pokud by se stejné množství nákladu mělo přepravit po silnici, bylo by zapotřebí 21 milionů plně naložených silničních nákladních souprav,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Přípravy od roku 2017
ŽESNAD.cz zavedení služby prosazoval od roku 2017. „Teprve s příchodem nového vedení SŽ v čele s Jiřím Svobodou a díky aktivnímu přístupu tehdejšího náměstka ministra dopravy pana Tomáše Čočka se nám povedlo tuto záslužnou věc uvést v život,“ uvedl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Sdružení koncept státních postrků v podstatě připravilo. „K této službě jsme přispěli několikaletými přípravami, odbornými debatami a návrhy, jak by řízení celého systému mělo vypadat. Přišli jsme i s návrhem zavedení jednotného předpisu pro brzdění pro všechny dopravce. Řešili jsme všelijaká úskalí a přes počáteční skepsi různých osob a organizací jsme nakonec velmi rádi, že tato velká pomoc nákladním dopravcům byla užitečná a stěžejní. Pokud se mají srovnávat podmínky jednotlivých modů dopravy, tak infrastrukturní postrk nákladních vlaků tam, kde to k férovému byznysu jednoznačně přispívá, je cestou vpřed,“ dodal Sládek.