Tečka za státními postrky. Lokomotiva navíc pomohla téměř šesti tisícům vlaků přes Vysočinu
Lokomotiva Bombardier TRAXX v čele nákladního vlaku se dřevem do rakouského Salcburku. Foto: CityRail
Přepravní výkon přesáhl miliardu hrubých tunových kilometrů.
Na nahrazení 5930 vlaků by bylo třeba 21 milionů kamionů? To mi nějak nevychází, vlaky sice uvezou hodně, ale ekvivalent 3541 kamionů na jeden vlak asi těžko. Možná nějaké 3km dlouhé americké vlaky, ale určitě ne u nás.
No, a teď už jen dojít k poznání, že tím byla otevřena cesta k „postrkům jako službě“ i na komerční bázi. Takové Třebovice by se jistě uživily. A mnohé dnes zatracované tratě přinejmenším pro nějaké ty odklony radikálně zpřístupnily.
Aha, nojo, ona se na to nová loko nevyplatí. Jasně, ale ona ani není potřeba. Taková hrbatá/lamina by úplně stačily. Jenže to by se musela aspoň provizorně upravit infra kvůli EMC, a to je asi moc práce…
Infra sa (v prípade stiredavej sústavy viď kombinácie poschvaľované počas prevádzky ZPS) ukazuje, že je z pohľadu EMC dimenzovaná v zásade dostatočne, je to len o absolvovaní nejakých meraní a papierovania, aby sa vylúčili prípadné okrajové záležitosti.
Nevidím, že by byla přípustná kombinace třeba 383+363.
Můžu se prosím zeptat proč to není přípustné? Nejsem technický typ. Děkuji moc.
Byla testovaná nebo je prokázáno že to nefunguje?
No a tu potřebu všechno testovat právě kritizuju.
ta logika je opačná, musí se testovat, by se prokázalo, že nevadí. Pro VPS se tedy testovalo… Jinak je to přesně jak píše T.Z. … A přes tu Třebovou mají vlaky s moderní loko většinou jen málo přes normu, takže v konkrétních případech , jaké se odehrávají/ly, často stačí dopravcům vlastní díeselovka, protože šlo jen o to, aby se dokázali rozjet po zastavení. Ale to je jen konkrétní případ a samozřejmě třeba Belgičanka, která tam je často zaparkovaná, by na el. trati dávala větší smysl…
Funguje někde komerční postrk jinde v Evropě? Severní Itálie, Slovinsko?
nekoukal jsem do Prohlášení o dráze, jestli stále/i letos, ale v Rakousku byl min. ještě nedavno pro vystrčení vlaku ze ze Selzthalu k Pyhrntunelu.
A proč je tam nebudou držet dále? Aby měla na tratích důležitějších pro osobku ta měla více místa a delší prodlevy pro další opravy, takhle tam budou za 20 let stavět znovu, ale jinak by si to mohli prodloužit třeba na 25 let.
Konkrétně zde asi bude trochu na překážku ta chystaná „nickolejka“.
Ta tam ale přeci nebude na pořád.
Neví někdo, proč vlastně byly požadované moderní lokomotivy? Laminátka by nestačila výkonem?
Laminátka nesmí být spojena ani s Vectrony, ani s TRAXXy.
A při normativu hmotnosti 800 tun v úseku Tišnov – Vlkov by na vlaku musely jet tři společně s „chcíplou“ moderní loko.
Podobná otázka: proč nemůžou být postrky až z Čáslavi, aby se mohli vyhnout 3 kV a mít jen ( moderní) AC mašinu?
Protože to by jednak někdo musel konečně opravit ten mostek v Kutné Hoře (aneb vynucovat brzdění pod stykem soustav směrem do kopce zrovna v době odklonů s moderními = dlouho přepínajícími loko bylo opravdu vysoce chytré), jinak ten vlak jede hodně pomalu už na čáslavském záhlaví KH. A pak to sedmdesátkové dvojesíčko za Třebešicemi by se stalo konečnou stanicí pro nemalou část vlaků přinejmenším za horší adheze. A konečně v neperonizované Čáslavi není hromadění ND čekajících na postrk úplně ideální (a v noci je tam zas odstaveno několik souprav osobky). Lepší dotaz by asi byl, proč se provizorně neposunul styk… Číst vice »
Moderní AC lokomotiva v České republice v roce 2021 bylo co?
Na Čáslav už odpověděl Tomáš. V Kutné Hoře by to sice dieselem na zadek dávat šlo, ale asi by to úsporu na loko nevyrovnalo.
Přesto si neodpustím: Ty postrky byly příliš „optimalizované“ pro vlaky s novými loko.
Proč nebyl paralelně postrk ř. (2x)230 (nebo třeba 363, prostě něčím „starým“) pro vlaky, které tak či onak vepředu měly (popř. „nebýt toho, mohly mít“) taky nějakou staroloko?
Neříkej, že nějaká platba Cargu za spoluvyužití jejich staniční zálohy by v tom hrála zásadní roli.
Cargo si tam svoje vlaky (so starými loko) strkalo samo vlastnými náležitosťami.
a) A to není tak trochu diskriminace?
b) Jsou i jiní dopravci, co jezdí primárně se staršími stroji.
Protože to takto SŽ zadala.
Postrky byly určené pro vlaky převedené z tratě přes CETR a to ještě pouze ty pravidelně zavedené, nikoliv adhoc.
A starolokomotivy na vlacích nebyly diskriminované, prostě to odtáhl a odtlačil Vectron stejně jako v případě, když byl v čele TRAXX a ještě nebyly provedené zkoušky.
Takže: pouze se starými loko typu 230 nebo 363 to nešlo (nebo by jich musel být podstatně vyšší počet), navíc se mi nezdá, že by jich byl v kotlince výrazný přebytek.
Jo pardon, na ten „rovnák na vohejbák“ jsem zapomněl.
Proč platit za 2 stroje, když postačí jeden ? A že jistí dopravci mají místo moderních strojů muzeum, tak to je jen jejich problém.
Tak ony mohou být dvě staré třeba taky levnější, než jedna nová. A pokud to stačí…
Ok, díky za odpověď.
Po dohrabání těch ‚nickolejných provozů‘ by bylo vhodné tu postrkovou službu obnovit.
Milý falešný Oldřichu Sládku, pokud máš problém vystupovat pod svým jménem, tak si ale rozhodně neber moje jméno k těmto nesmyslným komentářům. Požádám redakci o zablokování
Jsem si jist, že tady někdo Oldovi krade identitu!
To zcela určitě, tohle bych v životě nenapsal. Jdu volat Honzovi Sůrovi
Chystají se státní postrky v úseku Český Těšín – Čadca, když bude neprůjezdná Ferdinandka pro ad-hoc vlaky, a to již brzy?
Zaregistroval si niekde jej tendrovanie?
Ach ano. Bude se mi stýskat. Na postrcích jsem si „odpracoval“ svoje. Byl to výbornej job!!👍🤗
Mm se taky bude stýskat, nevím, kdo mi teď bude vozit divočáka na střídání.
Pěškobus. Chůze je zdravá.😉
Pri 4 lokomotivach, 2 let a 24/7 mi prumer vychazi jeden vlak za 12 hodinovou smenu pri cene 37000 za vlak
Postrky ? Od začátku totálně zpackaná akce za kterou měly padat hlavy – proč ? 1) Správa železnic, státní organizace vypsala zakázku, aniž by ale specifikovala v zadání konkrétní řadu nebo řady hnacích vozidel, které ji technicky jsou schopny naplnit – pouze se odvolávala na jakési orazítkované povolení vydané VUŽ s tím, že řadu sice zná, ale nebude ji nikomu předem prozrazovat. 2) Po několika apelech uchazečů o zakázku „slavnostně“ odtajnila, že uvedenou řadou je Vectron. 3) Následně začala zkoumat, jestli je možné nasadit i jiné řady hnacích vozidel než řadu Vectron a pokud ano, tak v jakých kombinacích –… Číst vice »
Nějak zapomínáte, že ty testy VUŽ a výměny kolejových obvodú jaksi zústali i po konci státních postrkú a umožňují všem dopravcúm použít vlastní postrky. To se múže velmi hodit při jakékoli mimořádnosti.
OK, máte částečně pravdu – tu výměnu KO nově tedy nepočítám, ale těch více než 5,5 mega – to jsou potenciální utopené náklady v momentě, kdy bude ukončena náhrada všech původních automatických bloků + zastaralých KO za interoperabilní typ – píšu o tom v jiném příspěvku – to by mělo nastat někdy po roce 2030. A je otázka, kolik vlastních postrků by tam muselo jet, aby se to zaplatilo ? Navíc konkrétně většinový dopravce ČD CARGO používá na rameni Brno-Kolín dnes ve dvojité trakci z výkonných lokomotiv kromě laminátek řady 2×230 řadu TRAXX3MS, která je schválená na celé síti Správy… Číst vice »
A co je špatného na tom, že přes Vysočinu už není zákaz pro soudobé lokomotivy kvůli zastaralým KO?
Zastaralé KO jsou tam bohužel pořád a ještě dlouho budou, a to konkrétně KO použité na původních autoblocích typu UAB 3/74 se soubory KAV a FID, které již dnes nesplňují požadavky na perspektivní kolejové obvody – dle Přílohy B normy ČSN 34 2613 ed. 3. a tím je i po částečném upgradu omezena přechodnost celé škály moderních soudobých vozidel – konkrétně např. polského Pendolina PKP ED 250, které je schválené na síti SŽ na střídavé trakci s podmínkou: The PKP ED 250 electric unit will be operated on a 25 kV 50 Hz AC system only on tracks equipped with… Číst vice »
Polské pendolíno se tam ani nemá šanci v dohledné době vyskytnout, takže to může být jedno (a proto se taky nejspíš vůbec nezkoušelo). Jsou i nějaké relevantnější řady, které tam nemůžou?
K bodu 3) A zúčastnění vlastníci vozidel na zkoušky, tedy RJ a MT poskytli vozidla a personál zdarma ( 383 RJ + 386 MT + 21xosobní vůz RJ ) a jezdili jsme to čtyři noci.
DC a TE poskytla Správa železnic.
Stejně je ale tohle otrocké zkoušení „všeho se vším“ (a to ještě nedošlo na troj- nebo čtyřkombinace) prostě obraz absolutní zoufalosti.
Kolik by stálo vyměnit ty KO?
Dovolím si s Tebou souhlasit.
Ak si to pamätám správne, museli by sa vymeniť celé autobloky. Preto sa nakoniec KO menili len v staniciach. A ony tie KAVy a FIDy vydržia dosť (viď kombinácie nakoniec povolené počas ZPS), len je nutné overiť nejaké okrajové podmienky (a preto to skúšanie všetkého so všetkým).
Ano. Drahé zkoušení všeho se vším a z Čadce st.hr. k vjezdovému návěstidlu před tunelem stále není povoleno dvojče Vectronů či TRAXXů. 2 km, 2 km!!!
A teď otázka za tisíc bludišťáků: Proč není norma na 1 Vectron ze st.hr. do Mostů při průjezdu st.hr. minimálně nějakou rychlostí? Podle mě by mohlo stačit tak 50-60 km/h, aby to na velikost zátěže bylo rovno 2×383 na rozjezd.
Nápověda: Ve dvoučlenu by si přípřežní vypnul podvozky za jízdy.
Tomáši, Tomáši…
Než vypneš podvozky a znovu oživíš loko, tak stojíš…
Je tam 16 promile. Kolik asi tak potřebuje 2400 tun těžký vlak tažné síly pro rozjezd? Ještě si ze školy vzpomeneš?
A pro další nápady: nemůžeš si tam dát ani žádnou jinou elektrickou lokomotivu…
Jak s tím souvisí rozjezd?
To je jako bys argumentoval v Ústí nad Labem, že nelze s ř. 122 vyjet s loženým uhlím na most. A vida, desítky let dnes a denně… Prostě máš tam plnou dostupnou sílu, a rychlost klesá, nicméně to vyjedeš. Pravda, tam je převýšení nějakých 7 metrů, tady by to bylo 30. Ale taky je řeč o Vectronu a ne čtyřkoláku a o poklesu rychlosti třeba ze 60 na 20 (což jsem odhadl, třeba by se namodelovalo vyšší minimum na začátku), a ne ze 40 na 25.
Tomáši. Jsi železniční inženýr. Nebudu Tě to učit znova. Ani když tam najedeš 80 km/h, tak to neprojedeš…
A zbytek si spočti. Pomůcky a znalosti máš.
Tak jsem si to schválně rychle zkusil namodelovat, a FBS tvrdí:
Rozjezd do kopce postupně na cca 75 km/h, půl kiláku před hranicí výběh = pokles na 55, od hranice táhne jen jedna mašina = na zastávce lehce nad 15 km/h.
Uznávám, že je to hodně hraniční, ale posmívat se mi za ten nápad asi taky na místě není. Zejména když si představíme, že by třeba nějaký vlak měl „jenom“ 2000 t. Pak mi to vychází na 80-65-40 km/h. 😉
Mě to v simulátoru nevychází. Asi hlavně proto, že znám adhezní schopnosti lokomotiv a stav svršku…
Ani pro ty 2 tisíce?
Každopádně se doufám shodneme, že existuje aspoň nějaké rozmezí zátěže, kde jedna mašina na rozjezd nestačí, ale popsaným postupem by to fungovalo. A je tudíž nesmysl to neumožnit prostě proto, že to jen není v tabulce normativů spočítané.
Tak tam sa snáď bude ten autoblok v pomerne dohľadnej dobe meniť, nie?
Co je to dohledná doba? Já jen, že pořád je něco v dohledu, teď jsou například v dohledu výluky z Ostravy k Přerovu a SŽ si spokojeně pracuje svým dohledným tempem. Jak je možné, že na Slovenském úseku dvojčata smí a na českém ne? Není náhodou ten autoblok společně stejný???
Asi bych podobné dotazy raději nepokládal na Slovensku. 😉
220 500 000 / 5930 = 37 184
Do švestek ☝️
Jeden postrk stál 36 000….
…. a jeden vlak zaplatil Sprívě železnic za svou cestu kolik? …. a hodnota toho, že se ipřes výuku podařilo udržet dopravu na železnici činí kolik? (Jinak by se tam po skončení výluky také nemusela vrátit …).
Ty mínusy jsou za co? Pokud by to měli platit dopravci, tak si zjevně počkají na volnou trasu jinudy. A mj. by za to třeba mohly být 2 větráky SŽ (nebo jednou třeba i duál) pro státní postrky dle potřeby natrvalo…
To konstatování ceny bez jakýchkoli dalších srovnánáí, výpočtů a souvislostí je takové ….. politické.
Sorry jako, to přerozdělování veřejných peněz na železnici na cokoli není politika? Ale ke cti SŽ aspoň slouží, že na to byla VZ a že byla aspoň symbolická snaha o to aby to bylo skutečně jen pro odkloněné vlaky.
Proč jen pro odklony? Snad s prioritou pro odklony, pravidla ať platí.
Jedna lokomotiva stojí cca 80 až 100 mil kč, z čehož je jasné, že bude dražší než kilometer jízdy taxíkem, byť by to byl Mercedes za 1 mil. Kč.
A to je veľa, málo, alebo tak akurát?
Byla to dobře placená zašívárna 🙂
Hlavně, když za celou noc nevyjeli 😂😂😂
Místo toho aby stát donutil přepravu nákladu po železnici rezignoval aby to nebylo okatý, když rozhrabal hlavní tepnu zaplatil vícenáklady (nárůst ceny) za přepravu. Férovka. 1+
Příště prosím česky, není vám rozumět.
Jenom je škoda, že neproběhly zkoušky kompatibility různých lokomotiv Vectron + traxx, Vectron + 363.5, atd. ještě před zprovozněním postrkové služby.
Postrk jednoho vlaku vysel na 36 000…
Nechápu mínusáře, asi je prostě moc horko.
Pan „Rousak“ provedl pouhé konstatování ceny, třeba pro představu takových neználků, jako jsem já, a bez toho, aby vymezoval svojí (kladnou, nebo zápornou) pozici k této částce.
Pokud tady napíšu konstatování, že „v noci byla tma“, kolik za to dostanu mínusů?
V noci byla tma, ale jen na části Země! Takže bych to viděl na hezkých 42 mínusů!
Tam, kde nebyla tma byl zase pro změnu den, co vy na to? 🙂
Tady je vidět, že když se chce, všechno jde. Smutné je jen to, že se k dobrým vědem musí některé úřady a státní orgány nutit takřka násilím. Bohužel to byla ojedinělá akce, organizované postrkové služby by se hodily leckdes jinde. Nemuselo by to být přímo placeno státem, ale mnohdy by stačilo, kdyby se jednotliví dopravci dokázali domluvit, aby jejich postávající a na vlastní výkon čekající lokomotivy udělaly postrk jinému dopravci.
Jsme v Česku, jakákoliv dohoda dopravců je kartel za sakra dlouhou pokutu. Stačí, aby se domluvily 2 a třetí to nabonzuje, pardon řádně ohlásí na ÚHOS k prověření. Pak je jednodušší se nedohodnout a raději mít dražší službu než obrovské riziko pokuty…
Nějaký příklad takového řízení u UOHS?
Taky by mě to zajímalo. Vždyť různí dopavci si půjčují lokomotivy podle potřeby, na vlacích Regiojetu se jich vystřídalo spousta od Arrivy až po IDS.
Nerozumíte významu slova kartel.
Kartel není jakákoli dohoda, ale dohoda o cenách.
Ono by nebylo zrovna fér, kdyby se dva dohodli a vyšachovali třetího (třeba za to, že je moc levný nebo jinak zlobí, tak nedostane postrk).
Tohle by bylo lepší dohodnout skrz nějaké sdružení, kam by se šablonou přihlášky mohl každý, než dohoda dvou konkurentů.
Využití lokomotivy jiného dopravce k postrku není žádná kartelová dohoda. Znám spoustu případu použití lokomotivy jednoho dopravce druhým dopravcem za úplatu a rozhodně to nikdo za kartel nepovažoval. Kartelová dohoda je o tom, že se dva nebo více organizací domluví na společné cenové politice a jsou naprosto běžné a málokdy je někdo postihuje, protože je to velmi těžko dokázatelné.